Review: De Smurfen: Missie Vileaf

“Hé kom naar Smurfenland, welkom allemaal. Ja kom naar Smurfenland, een land van pracht en praal. Hé kom naar Smurfenland het is hier heel speciaal. Ja kom naar Smurfenland, Smurf mee met dit verhaal!” Bij wie dit geen nostalgisch belletje doet rinkelen moet vroeger geen TV hebben gehad. De kleine blauwe wezentjes, bedacht door Belgische striptekenaar Peyo, zijn terug van weggeweest in een gloednieuw verhaal: De Smurfen: Missie Vileaf. Met een zoontje van bijna vier die de blauwe vriendjes ook wel weet te appreciëren aan mijn zijde, ging ik aan de slag met de Switch-versie van het spel. Wil je weten wat ik van het spel vond? Smurf dan even mee in onderstaande review!

De Smurfen: Missie Vileaf is een 3D-platform/avonturenspel en werd ontwikkeld door de Franse onafhankelijke gamestudio OSome Studio. Dat ze op een succesvolle manier een stripverhaal op het scherm kunnen toveren, bewezen ze reeds met Asterix & Obelix XXL3 The Crystal Menhir. Benieuwd of hen dat ook gelukt is met dit Smurfenspel.

Smurfs 1.png


Die drommelse Gargamel alweer!

De zorgeloze dagen in het Smurfendorp zijn even voorbij, wanneer Gargamel een formule heeft ontwikkeld om een kwaadaardige, toxische plant te laten groeien. Deze plant, genaamd ‘Vileaf’ verspreidt Viletrap-zaden die Smurfen kunnen vangen. Een land van pracht en praal is het dus even niet meer. De zaden zijn zodanig verspreid dat het hele Smurfenbos onder de vieze paarse planten zit. Gelukkig blijven Grote Smurf en zijn olijke bende niet op hun lauweren rusten. Het ultieme doel: het kasteel van Gargamel bereiken, zijn snode plannen stoppen en het hele Smurfenbos terug in zijn oorspronkelijke staat herstellen!

Om de verdere overwoekering tegen te gaan, ontwikkelt Knutselsmurf een handig apparaat om de Viletraps te bestrijden: de ‘Smurfizer’. Zie het als een onkruidverdelger (een beetje te vergelijken met Luigi’s stofzuiger in Luigi’s Mansion 3) waarmee je de geïnfecteerde planten moet bespuiten. Natuurlijk zijn er nog een aantal dappere Smurfen nodig om het apparaat te bedienen. Potige, Brilsmurf, Chef en Smurfin nemen het heft in handen en zijn de helden van dienst. Enkel de gevolgen bestrijden is uiteraard niet voldoende. Gelukkig heeft Grote Smurf een formule gevonden om rechtstreeks de Vileaf te bestrijden en er voor eens en voor altijd komaf mee te maken. Onze helden worden op pad gestuurd om drie speciale ingrediënten te verzamelen. Of hen dat lukt, hangt uiteraard van jou af.

Smurfs 2.png


Een Smurfenavontuur voor jong en oud

In het begin van het spel kan je kiezen tussen drie moeilijkheidsgraden. Twijfel je? Geen probleem! Je kan namelijk de moeilijkheidsgraad gedurende het hele verloop van het spel terug aanpassen. Ik koos zelf voor de gulden middenweg en vond deze prima om enerzijds voldoende vlot door de levels te gaan, maar anderzijds toch ook wat uitdaging te hebben. Dat het niet enkel een spel voor kinderen is, wordt duidelijk door de soms vrij uitdagende hindernissen. Gelukkig kan je de Smurfizer later in het spel ook gebruiken om naast het bestrijden van geïnfecteerde planten, deze ook in te zetten als soort van paraglider, waarmee je van het ene platform naar het andere kan zweven.

Starten doe je in het Smurfendorp. Via verschillende gebieden, verdeeld over een aantal hoofdstukken, baan je je een weg naar het kasteel van Gargamel. Je vordert in het verhaal door het oplossen van een aantal opdrachten. Doorheen de verschillende zones kan je ook items verzamelen waarmee je je Smurfizer kan upgraden of je Smurf iets meer levens kan geven. Voor completionists zoals ik, een hele karwei om alle planten 100% te bestrijden en alle items te vinden.

Enkel de Viletraps bestrijden zou natuurlijk te simpel zijn. Daarom stuurt de Vileaf ook verschillende vijanden op je af. Op zich zijn ze niet erg moeilijk te verslaan, maar naarmate het spel vordert durven ze soms wel eens vervelend uit de hoek te komen. De ene moet je gewoon ‘neerschieten’ met je Smurfizer, op de andere moet je springen, et cetera. Hoewel er regelmatig vijanden je richting uitkomen, vond ik de diversiteit aan het soort vijanden maar matig. Een iets grotere variatie had dus leuk geweest. Word je geraakt door een vijand, of val je bijvoorbeeld in het water, dan verdwijnt er een stukje van je levens. Deze kan je aanvullen door kratten kapot te springen. Kratten zijn erg frequent verspreid doorheen de verschillende gebieden. Naar mijn mening soms iets té frequent om het wat uitdagend te houden, maar we mogen uiteraard niet vergeten dat dit ook een titel voor het jongere publiek is. Daarenboven zijn er meer dan genoeg checkpoints, waardoor je niet te vaak dezelfde stukken opnieuw moet spelen.

Smurfs 3.png


Een Smurf-tastische ervaring?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij met deze titel meer geamuseerd heb dan dat ik op voorhand had verwacht. Los van het nostalgische aspect, is het ook gewoonweg een erg vermakelijk platformspel. Naast de gameplay, zijn het vooral de leuke verhaalvertelling, waarbij elk hoofdstuk ook een cutscène bevat met erg toffe potloodtekeningen, de speelse en vrolijke muziek en de levendige kleuren die zorgen voor een fijne speelervaring.

Smurf-tastisch misschien niet, maar vermakelijk sowieso wel!


Helaas zijn er ook wel wat minpunten aan het spel. Om te beginnen, het grafische aspect. Je merkt dat de makers eerder wilden focussen op een vlottere gameplay dan op betere graphics. Desondanks ondervond ik bij de Nintendo Switch-versie toch regelmatig wat lag, die op momenten dat je moeilijkere hindernissen tracht te overwinnen toch soms vervelend kon zijn. Ik heb de PS4- en Xbox One-versies niet kunnen testen, maar vermoed wel dat deze er minder last zullen van hebben. Daarnaast stoorde ik mij ook soms aan de Nederlandse vertaling die niet altijd 100% correct was. Zo kon je een ‘Nieuwe spel’ starten of werd de naam Smurfette de ene keer wel correct vertaald naar Smurfin en werd de andere keer gewoon ‘Smurfette’ gebruikt. Kleine details die helaas toch wijzen op een ietwat slordige afwerking. Ook wat de missies betreft, hadden de makers iets meer variatie kunnen voorzien. Ondanks de hoofdverhaallijn, het bestrijden van geïnfecteerde planten en het verzamelen van items, heb je verder niet veel meer extra uitdaging. Een vorm van sidequests had misschien welkom geweest. Smurf-tastisch dus misschien niet, maar vermakelijk sowieso wel!

Conclusie

De Smurfen: Missie Vileaf is een erg vermakelijke 3D-platformer. Niet enkel de kleinsten onder ons zullen kunnen genieten van de blauwe wezentjes, ook voor volwassenen zijn er meer dan voldoende elementen aanwezig om van een geslaagd spel te kunnen spelen. Ondanks de leuke gameplay en het toffe verhaal, zijn er helaas wel wat minpuntjes aanwezig om van een Smurf-tastische ervaring te kunnen spreken. Dit neemt niet weg dat dit Smurfenspel heel wat charme heeft en garant staat voor enkele uren spelpezier, al zou ik dan wel aanraden om voor de PC-, PlayStation 4- of Xbox One-versie te gaan. Hoe dan ook, je moet het toch eens gesmurfd hebben!

Pro

  • Ook volwassenen zullen er plezier aan beleven
  • Leuk leveldesign
  • Wie graag samen speelt, er is ook een co-op gedeelte

Con

  • Speelt niet erg vlot op Nintendo Switch
  • Grafische afwerking kon beter
  • Verhaallijn iets te kort, alsook hadden zijmissies leuk geweest
7

Over

Beschikbaar vanaf

25 oktober 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. OSome Studio

Uitgever

  1. Microids
 
Terug
Bovenaan