Review: Crash Team Rumble

Dankzij een bèta kon ik al eens aan de slag met Crash Team Rumble nog voor het spel in de digitale winkelrekken te vinden was. Enkele weken ervoor woonde ik ook een online presentatie bij, waarbij meer informatie werd verschaft over wat het spel nu precies is. Beide zaken zorgden ervoor dat ik uitkeek naar wat de buidelrat deze keer te bieden zal hebben, al moet ik nu eerlijk bekennen dat ik er toch iets meer van had verwacht. Waarom dat zo is, lees je in onderstaande review.

Crash Team Rumble is een actiegame waarin twee teams van vier spelers het tegen elkaar opnemen. De bedoeling is steeds gelijk: jouw team moet als eerste een vooropgesteld aantal Wumpa's verzamelen, waarna de overwinning binnen is. Om dat voor elkaar te krijgen, moet elke speler digitaal in de huid kruipen van een van de personages uit het Crash Bandicoot-universum. Zo is niet enkel Crash Bandicoot zelf aanwezig, maar zijn ook Coco Bandicoot, Dingodile, Catbat en veel meer aanwezig.

Crash 1.jpg

Variëteit troef ...​

Elk personage wordt ingedeeld in één van de drie verschillende rollen. Zo zijn er Scorers, Boosters en Blockers. Een voorbeeld van een Scorer is Crash Bandicoot. Deze rol heeft eigenlijk maar één doel: zo veel mogelijk Wumpa's verzamelen en naar het inzamelpunt van het team brengen. Boosters, zoals Coco, zorgen er dan weer voor dat het aantal verzamelde Wumpa's de hoogte ingaat. Zij zorgen namelijk voor bonussen, waardoor het eenvoudiger wordt om een groot aantal Wumpa's in te leveren. Dingodile is dan weer een Blocker en ook deze rol spreekt voor zich: spelers met deze rol zorgen ervoor dat het andere team er niet in slaagt om het o zo belangrijke fruit in te leveren bij hun inzamelpunt. Met tien verschillende personages is er voor iedereen wel iets.

Crash Team Rumble is tof, maar bevat te weinig om je lang bezig te houden.


Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, kan elk team rekenen op enkele hulpmiddeltjes die te vinden zijn op de diverse mappen. Elke map, in totaal negen stuks, is onderverdeeld in twee kampen, uiteraard één voor elk team. Tussen die kampen staan onder andere Relic Stations, Gem Pads en meer. Deze zorgen ervoor dat de teams de confrontatie aangaan met elkaar. Zo moeten Gem Pads geactiveerd worden en rond deze objecten wordt soms een hevige strijd uitgevochten. Het team dat de strijd hierrond wint, zorgt ervoor dat er bonus Wumpa's worden verzameld. Relic Stations zorgen dan voor wat meer spektakel, want na het verzamelen van relieken, kun je deze droppen in zo'n station. Zijn er genoeg ingeleverd, dan kunnen deze worden ingeruild voor wat toffe toestanden. Zo kan een reus je inleverpunt tijdelijk beschermen, of kruip je in een strandbal om andere spelers opzij te katapulteren. Leute verzekerd!

Crash 2.jpg

... maar beperkte content​

Na het spelen van de bèta vertelde ik al enkele minder toffe zaken en ik was dan ook benieuwd of deze tegen de release, die ondertussen gepasseerd is, weggewerkt zouden zijn. Helaas is dit niet het geval. Zo wordt er nog steeds geen of amper rekening gehouden met spelers die AFK zijn. Afwezigen tellen gewoon mee, maar voeren dus geen hol uit, waardoor je onmiddellijk vijfentwintig procent van je teamkracht verliest. Is dit het geval, dan mag je de overwinning in negentig procent van de gevallen op je buik schrijven. Gelukkig duren de matchen nooit lang, dus een paar minuten op je tanden bijten en je bent er al van verlost, maar toch ... Een ander puntje, en dat is eentje waar het team zelf invloed op heeft, is dat elke speler uit hetzelfde team voor dezelfde klasse kan gaan. Speel je met vier Scorers, dan wordt het moeilijker dan wanneer elke klasse aanwezig is in het team. Op zich is het goed dat de speler hierbij de vrijheid krijgt, maar hou er dus rekening mee.

Helaas is het volledige concept van het spel eigenlijk al verteld in bovenstaande alinea's, want veel meer is er niet. Tien personages, negen maps en dat is het zowat. Dat is geen kritiek op het aantal gevarieerde personages en dito maps, maar wel op de rest van het spel. Het doel is elke keer hetzelfde: verzamel als eerste team tweeduizend Wumpa's en doe een vreugdedansje na je overwinning. Er is dus maar één gamemodus aanwezig en dat is te weinig. Wat meer afwisseling zou meer dan welkom zijn. Crash Team Rumble is dan ook behoorlijk prijzig en wie van alles wil genieten, moet nog wat extra neertellen om mee te kunnen met de nieuwe seizoenen ...

Conclusie

Crash Team Rumble is fun, maar biedt te weinig om de speler langere tijd bezig te houden. De matchen spelen vlot en duren niet lang. De personages en mappen zijn heel divers, waardoor er op dat vlak niets schort qua variëteit. Helaas geldt dat niet voor de spelmodus, want daarvan is er maar één en dat is te weinig om de speler geboeid te houden.

Pro

  • Korte matchen
  • Diverse maps
  • Unieke personages

Con

  • Maar één spelmodus
  • Te weinig content
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

20 juni 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5
  3. Xbox One
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. Toys for Bob

Uitgever

  1. Activision
 
Terug
Bovenaan