Review: Crash Bandicoot 4: It's About Time

Op vlak van grote releases is het de eerste maanden van dit jaar al héél erg kalm geweest. Gelukkig bracht uitgever Activision daar eind vorige week verandering in met de komst van Crash Bandicoot. Oké, Crash Bandicoot 4: It's About Time was reeds beschikbaar voor de oude generatie consoles, maar sinds vorige week dus ook voor de next-gen toestellen. Hoe dat uitpakte op mijn PlayStation 5 lees je in deze review.

Alle Crash Bandicoot-games tot op heden werden voorzien van een tof verhaal en bij nummer vier is dat uiteraard niet anders. Doctor Neo Cortex en Doctor Nefarious Tropy hebben hun nederlaag door Crash Bandicoot in Warped nog steeds niet verwerkt en zijn natuurlijk uit op wraak. Alleen zitten ze nog opgesloten in het verleden en kunnen ze weinig aan hun toestand veranderen. Het kwaadaardige masker Uka Uka brengt daar door een woede-uitbarsting echter verandering in en creëert een opening in de tijd en ruimte. Hét ideale moment om te ontsnappen dus, al voelt masker Aku Aku, de tweelingbroer van Uka Uka, direct dat er iets niet pluis is. Hij brengt Crash en Coco op de hoogte, waarna ze op zoek moeten naar de vier Quantum Masks; maskers die invloed hebben op zowel de tijd als ruimte.

Crash Bandicoot 4 - 5.png


Crash is terug!

Voor wie niet bekend is met de Crash Bandicoot-games, geef ik graag nog een klein woordje uitleg. Zo worden de spellen uit de Crash Bandicoot-reeks nog steeds gezien als een van de beste platformers waarbij je Wumpa-fruit uit kisten moet verzamelen, diverse vijanden moet verslaan en een heleboel obstakels moet ontwijken. Destijds zorgde ontwikkelaar Naughty Dog in de originele trilogie voor erg uitdagende games en nu doet ontwikkelaar Toys for Bob voort op hetzelfde elan. Het mag er dan wel vrolijk, kleurrijk en misschien kinds uitzien, maar vergis je niet. Soms is het spel hard, op sommige momenten zelfs keihard. Frustraties loeren dan achter elke hoek, maar de voldoening bij het voltooien van elk level is dan des te groter.

Crash Bandicoot blijft een van de beste platformers.


Gelukkig heeft Toys for Bob twee gamemodi voor de single player voorzien: zo kan je kiezen uit de Retro- of Moderne modus. Retro katapulteert je terug naar de late jaren '90 waarbij je slechts drie levens hebt om een level te voltooien. Op dat vlak is de moderne modus een stuk vergevingsgezinder, met een onbeperkt aantal levens. Ik koos gemakshalve voor die laatste modus, maar kan niet onder stoelen of banken steken dat op sommige momenten de frustraties toch hoog opliepen en het niet veel scheelde of mijn DualSense 5-controller kennis had gemaakt met mijn televisiescherm. Hoewel het meeste aan de vaardigheden van de speler in kwestie ligt, heeft de ontwikkelaar sommige stukken (bewust) erg uitdagend (lees: moeilijk) gemaakt.

Crash Bandicoot 4 - 4.png


Pak afwisseling

Met meer dan veertig levels uit verschillende dimensies wordt er voor heel wat afwisseling gezorgd. Zo start je het eerste level op een of ander exotisch strand, waarna ook stedelijk gebied in carnavalsthema en piraten op de planning staan. Elk level spat van je scherm en daar zorgen ook de erg charismatische hoofdpersonages voor. Maar liefst vijf stuks zijn er. Crash zelf kent iedereen wel en ook Coco maakt haar opwachting als speelbaar personage. Zij kent dezelfde vaardigheden als Crash dus een verschil in speelstijl is er niet. Dat is er echter wel bij de overige drie protagonisten. Zo speel je met Tawna en haar grijphaak, terwijl de fors gebouwde Dingodile een soort vacuümshotgun heeft.

Daar blijft het qua diverse speelstijlen niet bij, want de vier maskers zorgen ook voor unieke vaardigheden op bepaalde plaatsen in de levels, waardoor Crash Bandicoot 4: It’s About Time op elk moment fris en nieuw aanvoelt. Zo kan er bijvoorbeeld ook op muren gelopen worden, iets wat voor het eerst in de franchise mogelijk is. Een andere vaardigheid, en daar had ik het héél lastig mee, is dat Crash en co bepaalde onderdelen in levels kunnen laten verdwijnen, terwijl op datzelfde moment nieuwe elementen aan het level worden toegevoegd. Die elementen worden weergegeven met een gloed en bij bijvoorbeeld platformen is het zaak om goed te timen, want het platform naast Crash moet je tevoorschijn halen, terwijl het platform waarop hij staat dan verdwijnt. En als er dan nog eens een muur tussen staat, wil het niet altijd even snel lukken… Dat diepte inschatten ook in dit spel moeilijk blijft, helpt daar helaas niet bij.

Crash Bandicoot 4 - 7.jpeg


Next-gen!

Hoewel Crash Bandicoot 4: It’s About Time qua spel volledig hetzelfde is als de versie die in oktober 2020 verscheen voor de oude generatie consoles, zijn er wel enkele verschillen. Vooral op prestatieniveau scoort de next-gen versie uitstekend. Volledig in 4K én aan zestig frames per seconde. Vooral dat laatste is geen overbodige luxe bij een aartsmoeilijke platformer als Crash omdat je op bepaalde momenten wel erg goed moet timen. Ook de laadtijden zijn een stuk sneller dan de voorganger. Daar waar het spel in de PlayStation 4-versie toch een paar tientallen seconden nodig had, is dat nu in een oogwenk voorbij. Gezien het aantal sterfgevallen die ik veroorzaak in mijn speelsessies, is ook dit geen overbodige luxe. Niemand zit graag naar laadschermen te kijken en als je minstens tien keer doodgaat per level, kan dat al snel oplopen.

Mooie combinatie tussen platformen, fun, frustraties en boosheid.


Ik haalde de moeilijkheidsgraad al enkele keren aan en dat heeft een reden. Gelukkig beseft de ontwikkelaar het ook en worden er extra checkpoints voorzien als je teveel doodgaat. Is het nu aan mij om met schaamrood op mijn wangen te bekennen dat ik veel van die extra controlepunten heb gezien? Dat komt voornamelijk ook omdat ik graag alles verzamel wat er te verzamelen valt. Zo moet je alle kisten vinden om diamanten te verdienen, maar elk level bevat ook een verborgen exemplaar. Als je daar naar op zoek bent, kost je dat soms ook enkele levens. En voor wie ze echt niet vindt, is er nog wat goed nieuws. Net als bij tal van andere PlayStation 5 games, kan je als PlayStation Plus-lid de hints bekijken via het Game Help-menu. Zo vind je die diamanten in geen tijd terug. En uiteraard is dit een PlayStation 5-exclusieve feature.

Conclusie

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is een schitterende game, maar vergis je niet: het is en zal altijd een erg moeilijke platformer blijven, waarbij je vaardigheden tot het uiterste worden getest. Fouten worden genadeloos afgestraft, maar de euforie bij het bereiken van het leveleinde is des te groter. Verwacht je aan meer dan veertig heel coole levels, vijf protagonisten om U tegen te zeggen en uiteraard het erg uitgebreide aanbod aan vijandelijk gespuis. Toys for Bob en Activision hebben weer een héél mooi project afgeleverd.

Pro

  • Een van de beste platformers
  • Prachtige levels
  • Heel wat toffe personages
  • Nieuwe elementen

Con

  • Misschien een tikkeltje té pittig
  • Diepte inschatten blijft moeilijk
9

Over

Beschikbaar vanaf

2 oktober 2020

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Toys for Bob

Uitgever

  1. Activision
 
Terug
Bovenaan