Review: Catan Kosmonauten: Het Duel

De kans is groot dat je net als mij een haat-liefdeverhouding hebt met het bordspel Catan, maar de impact die deze klassieker van spelauteur Klaus Teuber heeft gehad in de bordspelindustrie is moeilijk te ontkennen. Zelfs vandaag de dag blijft het een van de meer populaire instapspellen en zijn er tal van varianten op de markt verschenen die het spel al dan niet een modernere invalshoek geven, zoals Catan: Nieuwe Energie bijvoorbeeld. Sommige van deze varianten laten zelfs het iconische eiland achterwege. Zo nam Starfarers of Catan, uitgegeven bij ons als Catan: Kosmonauten, ons zelfs mee de ruimte in om ons sterrenstelsel te koloniseren.

Als we het hebben over het uitbrengen van tal van varianten van bordspellen, dan zien we dat het uitbrengen van tweespelervarianten vaak ook populair is. Logisch, want je hebt niet altijd de mogelijkheid om je vrienden op te trommelen voor een spelletje en sommige bordspellen komen nu éénmaal beter tot hun recht als je ze met meer spelers speelt. Het basisspel van Catan kan je trouwens enkel vanaf drie spelers spelen. Het verschijnen van Catan: Het Duel verbaasde ons dan ook niet en met De Ruimteschepen van Catan kreeg ook de galactische Catan-ervarig een tweespelerversie. Dit spel kreeg in 2023 een nieuwe uitgave als Catan: Starfarers Duel dat bij ons eind vorig jaar werd uitgegeven door 999 Games als Catan Kosmonauten: Het Duel . Ik mocht een kopie ontvangen om te kijken of het de moeite is om deze raket de ruimte in te schieten.

IMG_20250302_124656399.jpg

To infinity and beyond

Het eerste dat me opviel wanneer ik het spel in ontvangst nam, is dat de compacte doos redelijk wat gewicht heeft. Dit is altijd fijn natuurlijk, want dan weet je dat je heel wat spelcomponenten krijgt. Zo vind je in de doos maar liefst drie spelborden, twee dobbelstenen en een hoop kaarten, fiches en tegels. Het was in het begin eventjes zoeken waar wat moest, maar het fijne is dat het spel komt met drie kartonnen doosjes, twee voor de onderdelen voor elke speler en een derde waar je de overige tegels, fiches en dobbelstenen kan in steken. Dit maakte het opruimen en vooral het opzetten van het spel toch wat aangenamer. Veel opzetten is er verder gelukkig niet aan, gewoon de spelborden klaarleggen, de kaarten sorteren en klaarleggen en de voorraad tegels en andere fiches opzijleggen. Een ander leuk element in deze versie is dat elke speler een eigen spelersbord heeft, dat bovendien in de vorm van een ruimteschip is, inclusief leuke productiewielen voor je grondstoffen, die je verder zal ontwikkelen naarmate het spel vordert. Net zoals in de gewone Catan win je hier door op zijn minst tien punten te verzamelen. Dit doe je door bepaalde upgrades voor je schip te kopen, kolonies te stichten en opdrachten van de Galactische Raad te vervullen.

Een speelbeurt in Catan Kosmonauten: Het Duel verloopt steeds in drie fases. Net zoals in Catan heb je eerst een productiefase, waarbij je met een dobbelsteen rolt om te kijken welke kolonies en onderdelen van je schip grondstoffen, kennis of handelswaar produceren. Vervolgens ga je over naar de vliegfase. In deze fases kies je een van de vier vluchtroutes op het heelalbord, voorgesteld door stapels kaarten. De snelheid van je schip, bepaald door de dobbelsteen plus de aandrijvingskracht van je schip, bepaalt hoeveel kaarten je mag omdraaien van de gekozen stapel. Vervolgens heb je twee à drie acties die je kan uitvoeren, afhankelijk van wat de kaarten tonen. Dit kan gaan van kolonies stichten, grondstoffen kopen of verkopen en een handelsstation bouwen tot een opdracht van de Raad vervullen. Kom je piraten tegen, dan zal je hun eis moeten betalen of tegen hen moeten vechten. Verlies je het gevecht, dan wordt je vlucht vroegtijdig beëindigd. Als laatste heb je een handels- en bouwfase, waarbij je je handelsstations kan activeren of nieuwe onderdelen voor je schip, nieuwe kolonieschepen of handelsschepen kan bouwen.

Astronautje spelen​

Zoals je merkt, schuilt er toch heel wat DNA van Catan in deze Kosmonauten: Het Duel, maar biedt het spel tegelijkertijd ook een ervaring aan die heel verschillend aanvoelt. Hoe het spel zich verhoudt ten opzichte van Catan: Het Duel en Catan: Kosmonauten kan ik helaas niet zeggen, want deze heb ik nooit gespeeld. Vergelijken met de originele versie De Ruimteschepen van Catan kan ik helaas ook niet, maar van wat ik zie en kan lezen, zijn er enkele verfijningen doorgevoerd in het spelverloop, kreeg het design een welkome upgrade die de ervaring aangenamer moet maken en is er een soort van mini-campagne aanwezig die vijf missies beslaat. Deze vijf missies dienen als een soort van tutorial om je stapsgewijs te introduceren tot de verschillende facetten van de ruimtereis die het spel je voorschotelt. Zo focust elke missie zich op een ander aspect, zoals handelen en opdrachten van de Galactische Raad vervullen in de eerste missie, terwijl de tweede missie de productiefase en de aanwezigheid van asteroïden introduceert.

Het design kreeg een welkome upgrade en er is een soort van mini-campagne aanwezig die vijf missies beslaat.

Wie liever direct de volledige ervaring heeft, kan deze mini-campagne natuurlijk skippen, maar het is een leuke toevoeging die zeker welkom is voor de minder ervaren spelers. De complexiteit van het spel gaat toch wel wat de hoogte in vergeleken met de basisversie van Catan, en dit is een fijne manier om kennis te maken met het spel zonder direct overweldigend over te komen. De missies zijn bovendien korter dan de volledige ervaring, waardoor je dit makkelijker als tussendoortje speelt. Voor een volledig spel reken je de eerste keer toch best makkelijk op een uur of meer om het te spelen, wat mijn inziens toch net wat te lang is. Je raket schiet wat mij betreft net iets te traag uit de startblokken en de ervaring wordt pas echt interessant eens je wat planeten en upgrades voor je schip bezit. Daarnaast is er toch nog steeds een grote mate van geluk aanwezig, vooral omdat je rolt met de dobbelstenen en de kaarten die de vluchtroutes voorstellen steeds geschud worden. Wanneer je eens pech hebt, dan kan dit best vervelend zijn. Maar gelukkig biedt het spel mechanismes om het geluk te balanceren, bijvoorbeeld door aandrijving of wapens te kopen voor je schip, waardoor de dobbelsteen minder belangrijk wordt. Ook het trekken van kaarten krijgt een push your luck-gegeven doordat je zelf kan kiezen om je vlucht vroegtijdig af te breken. Dit, samen met de uitgebreidere selectie aan acties, zorgt voor toch wat meer diepgang dan je initieel zou verwachten.

Conclusie

Catan Kosmonauten: Het Duel brengt een leuke opfrissing aan de klassieker De Ruimteschepen van Catan en geeft een leuke twist aan de klassieke Catan-ervaring. Het spel bevat iets meer diepgang door de grotere keuze aan acties, maar bevat wel een fijne tutorial in de vorm van een mini-campagne die minder ervaren spelers het spel stapsgewijs aanleert. De volledige ervaring is echter net iets te langdurig naar mijn smaak en ook de geluksfactor blijft hier nog steeds aanwezig.

Pro

• Knappe productie
  • Meer diepgang dan de gewone Catan
  • Mini-campagne als tutorial

Con

• Speelduur is net iets te lang
  • Geluksfactor
8

Over

Uitgever

1. 999 Games

Designer