Review: Broken Pieces

Een game lanceren genaamd Broken Pieces. Je moet het maar durven, en al zeker als deze door slechts een vijftal mensen gemaakt werd. Als eerste product van de Franse ontwikkelaar Elseware Experience valt de indie-avonturengame met puzzelelementen qua setting en stijl zeker op. Het isometrisch gepresenteerde spel ziet er enerzijds wat ouderwets uit, een beetje zoals een oude Resident Evil, Silent Hill of misschien zelfs Obscure (wie kent het nog?). Maar aan de andere kant ervoer ik tijdens het spelen ervan ook de spannende sfeer die heerst in pakweg Control en The Medium.

Ik moet meteen eerlijk bekennen dat ik Broken Pieces al eerder gespeeld heb. Toen ik de game voor de eerste maal zag passeren tijden het Steam Next Fest-event en er een downloadbare demo bleek te bestaan, kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Bleef deze positieve eerste indruk overeind na het spelen van de volledige game? Je verneemt het hier!

20220917152842_1.jpg


Leven als een god(in) in Frankrijk? Helaas!

Het verhaal van Broken Pieces speelt zich af begin de jaren negentig in een dorpje aan de Franse kust, Saint-Exil. Jij bent Elise, een knappe blondine die samen met haar verloofde Pierre er kwam wonen om het drukke stadsleven te ontvluchten. Meteen bij de start van het spel wordt echter duidelijk dat Pierre ondertussen verdwenen is, net als alle andere inwoners van het dorp. Er gebeuren eigenlijk wel heel rare dingen in Saint-Exil, want overal staan er oorlogsvoertuigen die blijkbaar een drietal weken geleden werden achtergelaten na één of andere aanval. Soms wordt Elise op straat belaagd door zwarte geesten met gasmaskers op, die ze gelukkig wel nog kan afweren met haar pistool en magische krachten, waarover later meer.

Broken Pieces is absoluut geen life simulator.


Er is iets aan de hand met de fauna en flora in de buurt en ook met de elektriciteit in het dorpje, want nergens is er nog stroom en de oorzaak hiervan zou zich situeren ergens in de vuurtoren. Wanneer ik hier nog aan toevoeg dat Elise overal aanwijzingen vindt dat er een boosaardige sekte zich in Saint-Exil huisvest én dat er vlakbij een magische waterval loodrecht midden in de zee staat waar er ook nog eens allerhande objecten rondom zweven, dan besef je wellicht dat Broken Pieces absoluut geen life simulator is. Ook op geen enkel moment wordt het hoe of waarom van de voornoemde zaken verder uit de doeken gedaan, want dit allemaal uitzoeken is net jouw taak. Die combinatie waarbij het paranormale, het occulte én het mysterieuze aan elkaar gekoppeld worden in één verhaal, ik voelde er wel iets voor.

20220917214801_1.jpg


Prima puzzels, houterige combat, een rol voor de tijd

De speler moet dus als Elise zien te overleven in dit vijandige dorpje, terwijl ze haar speurwerk verderzet op zoek naar een verklaring voor deze vele vreemde fenomenen. In het begin beschik je nog niet over een wapen, maar heb je enkel een cassettespeler. Deze kun je effectief gebruiken om muziek af te spelen en diept daarnaast via heel wat bandjes het verhaal verder uit middels prima ingesproken stemmen. Ik heb zowel de Engelse als de Franse stemacteurs uitgetest. Af en toe werd het geluid in de Franse dialogen wel iets te snel afgebroken, maar uiteindelijk vond ik de Franse toch het beste passen bij de sfeer en setting en heb ik deze behouden voor de rest van de spelduur.
De diverse items die je op je pad vindt, kun je meenemen naar huis om deze op te bergen in de grote kist die in de leefruimte van Elise’s huis staat. Het vervaardigen van kogels via deze grondstoffen gebeurt automatisch wanneer Elise gaat slapen, en net als de vele bankjes in het spel dient je bed tevens als opslagpunt. Meestal zal je die voorwerpen echter al heel snel kunnen aanwenden om één of andere puzzel in de nabijheid op te lossen. Er is een logboek waarin de hoofdopdrachten en optionele quests vermeld staan samen met de broodnodige aanwijzingen voor de vele puzzels.

Soms dienen er elektrisch afgesloten poorten gerepareerd te worden door een ontbrekende zekering terug te plaatsen en de stroomkabels correct te aligneren. Andere keren dien je een boom om te hakken, een hefboom te vinden, een sluis te openen, een lockercode te ontcijferen, een sleutel te vinden, een troep vogels weg te lokken, allemaal vaak via diverse omwegen. Kortom, het puzzelen kent zeker voldoende uitdaging én variatie. Al is het roteren en schakelen tussen de vele camerastandpunten wel broodnodig om alles op te kunnen merken, moet je erg veel backtracken en dan zijn er ook nog de magische krachten die je tijdens de raadsels soms moet aanwenden.

Het puzzelen kent zeker voldoende uitdaging én variatie.


Elise beschikt namelijk over een magische armband waarmee ze het weer kan veranderen van een stralende zonneschijn naar een vreselijke storm, en omgekeerd. Niet zelden zal je deze krachten moeten aanwenden tijdens het puzzelen, maar ook tijdens de combat. Zoals vermeld verschijnen er af en toe zwarte geesten uit het niets die jou meteen aanvallen. De enige manier om ze voor even terug weg te krijgen, is door ze neer te kogelen met je pistool. Om hun aanvallen te ontwijken kun je best je mana aanspreken door de magische Repel-kracht te gebruiken, waardoor ze tijdelijk achteruit geslingerd worden. Zeker wanneer de wezens je met vier tegelijk belagen, blijkt dit uiterst effectief. Je kan daarnaast wel hun aanvallen ontwijken, maar dan dien je elke slag van je belager op voorhand in te schatten, om vervolgens de sprong naar achteren perfect te timen. Ook tijdens het schieten kun je je niet meer verplaatsen, wat maakt dat de combat nogal houterig aanvoelt. Ik heb de game gespeeld in de Original-modus, maar er is ook een Combat Reduced-modus die de confrontatie met vijanden pakken makkelijker maakt.

Zelfs de tijd speelt een rol in Broken Pieces. Elise moet namelijk elke dag voor het duister wordt terug thuis zijn, want anders komen er alleen maar meer van die nare geesten op haar af. Ze kan hiervoor gelukkig Krabos raadplegen, haar roze horloge in de vorm van een krab. Daarnaast wordt er boven de deuren waarmee je een fast travel kan doen aangegeven hoeveel tijd dit reizen je gaat kosten.

20220920141828_1.jpg


Technisch is het beeld niet perfect, het geluid echter wel

Af en toe merkte ik wel een bug op waardoor ik het spel moest herstarten, en ook wat het beeld betreft zijn er toch een aantal technische fouten op te merken. Wanneer je tussen het spelen door even durft te schakelen naar venster-modus, gaat het pauzescherm te veel naar rechts hangen, half buiten beeld. Ook het schalen van de resolutie loopt dan fout, waardoor je de game dient te herstarten.

Je kunt de game in bepaalde camerastandpunten ook niet pauzeren en tijdens de first person-camera kun je zelfs niet lopen, heel vervelend. Soms zie je vreemde animaties wanneer Elise de trap opgaat, het personage stuitert dan soms alsof ze op een springbal staat. De animaties van haar gezicht en het feit dat haar ogen soms spierwit overbelicht worden verraden dat Broken Pieces wel degelijk een indiegame is. En toch, een andere keer ziet de omgeving er zoveel beter uit dan in sommige zogenaamde toptitels. Het achtergrondgeluid ondersteunt de sfeer ook quasi foutloos, door de vele details. Je hoort letterlijk de wind door de vuurtoren razen, de meeuwen aan zee klinken precies echt, net als die eenzaam blaffende hond in het dorp. Om af te ronden: heel leuk detail is dat er ook diverse mini-games te ontdekken zijn in de game zelf.

Conclusie

Broken Pieces bleef me verrassen en boeien tot op het einde ondanks het trage tempo, een aantal bugs en het soms mindere beeld. De combat mag dan wel minder geslaagd zijn en het verhaal niets meer dan een vreemde, té surrealistische cocktail van science fiction en horror, het puzzelen bleek me gewoon uit te dagen zoals het hoort en elke stap vooruit voelde als een overwinning. Een mooi debuut voor Elseware Experience!

Pro

  • Spannend
  • Uitdagende puzzels
  • Perfect achtergrondgeluid

Con

  • Grafisch soms wat raar ogend
  • Houterige combat
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

9 september 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Horror
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Elseware Experience

Uitgever

  1. Freedom Games
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan