Enkele maanden geleden recenseerde ik de eerste uitbreiding van Alan Wake 2, genaamd Night Springs. Om een volledig beeld te krijgen, speelde ik destijds eerst de hoofdgame van twintig uur uit, voordat ik aan deze drie uur durende expansie begon. Voor de nieuwste en wellicht laatste uitbreiding, The Lake House, was het slechts een kwestie van een honderdtal gigabytes te downloaden om me voorlopig een laatste keer in de wereld van Alan Wake te vertoeven.
In The Lake House stappen we in de schoenen van FBC-agent Kiran Estevez. De faciliteit “The Lake House” dient de Federal Bureau of Control (FBC) als een onderzoekscentrum voor paranormale verschijnselen rondom Cauldron Lake. Het sluit naadloos aan bij het bredere universum van Alan Wake en Control, waarin de FBC altijd al met onverklaarbare fenomenen in aanraking kwam. Al snel blijkt dat er iets vreselijk mis is gelopen in de faciliteit, en het is aan ons om de orde te herstellen.
Toch valt deze uitbreiding tegen. Met een speelduur van slechts twee uur, vlakke personages en weinig verfrissende gameplay kan ik The Lake House niet aanraden. De missie bestaat hoofdzakelijk uit het vinden van keycards om steeds verder het complex in te komen. Tijdens dit proces moet je meerdere keren wachtwoorden vinden om toegang te krijgen tot de e-mails van medewerkers. Om dit een keer te doen, tot daar aan toe, maar daarna begint het gewoon te vervelen.
De gevechten bestaan, net als in de basisgame, uit het verlichten van vijanden met je zaklamp, afgewisseld met schietpartijen. Een nieuwigheid is een onoverwinnelijke vijand die we kennen uit bijvoorbeeld games als Resident Evil en pas verslagen kan worden als je het juiste wapen hebt gevonden, maar je kunt er met gemak voorbij lopen zonder dat ze echt een dreiging vormen. Na twee uur vol documenten lezen, codes zoeken en oppervlakkige gevechten volgt een teleurstellende eindbaas en rollen de credits.
De DLC haalt helaas nergens het niveau van de basisgame, die zo uniek en memorabel was. The Lake House voelt voor mij overbodig en voegt weinig toe aan het universum. Wat betreft presentatie blinkt het spel gelukkig wél uit: grafisch en qua geluid is de ervaring weer sterk. Spelers met een NVIDIA RTX-grafische kaart kunnen genieten van NVIDIA's nieuwste Ray Tracing-technologie, DLSS 3.5 en DLSS Frame Generation voor nog betere prestaties en beeldkwaliteit.
In The Lake House stappen we in de schoenen van FBC-agent Kiran Estevez. De faciliteit “The Lake House” dient de Federal Bureau of Control (FBC) als een onderzoekscentrum voor paranormale verschijnselen rondom Cauldron Lake. Het sluit naadloos aan bij het bredere universum van Alan Wake en Control, waarin de FBC altijd al met onverklaarbare fenomenen in aanraking kwam. Al snel blijkt dat er iets vreselijk mis is gelopen in de faciliteit, en het is aan ons om de orde te herstellen.
We've gotta get back in Control
Waar Night Springs een luchtigere toon aansloeg, brengt Remedy met The Lake House de beklemmende horrorsfeer terug die fans kennen uit de basisgame. De DLC onthult interessante connecties tussen Alan Wake en Control, en zit vol subtiele hints die mogelijk wijzen naar de toekomstige verhaallijn van Control.Toch valt deze uitbreiding tegen. Met een speelduur van slechts twee uur, vlakke personages en weinig verfrissende gameplay kan ik The Lake House niet aanraden. De missie bestaat hoofdzakelijk uit het vinden van keycards om steeds verder het complex in te komen. Tijdens dit proces moet je meerdere keren wachtwoorden vinden om toegang te krijgen tot de e-mails van medewerkers. Om dit een keer te doen, tot daar aan toe, maar daarna begint het gewoon te vervelen.
De gevechten bestaan, net als in de basisgame, uit het verlichten van vijanden met je zaklamp, afgewisseld met schietpartijen. Een nieuwigheid is een onoverwinnelijke vijand die we kennen uit bijvoorbeeld games als Resident Evil en pas verslagen kan worden als je het juiste wapen hebt gevonden, maar je kunt er met gemak voorbij lopen zonder dat ze echt een dreiging vormen. Na twee uur vol documenten lezen, codes zoeken en oppervlakkige gevechten volgt een teleurstellende eindbaas en rollen de credits.
Met een speelduur van slechts twee uur, vlakke personages en weinig verfrissende gameplay kan ik The Lake House niet aanraden.
De DLC haalt helaas nergens het niveau van de basisgame, die zo uniek en memorabel was. The Lake House voelt voor mij overbodig en voegt weinig toe aan het universum. Wat betreft presentatie blinkt het spel gelukkig wél uit: grafisch en qua geluid is de ervaring weer sterk. Spelers met een NVIDIA RTX-grafische kaart kunnen genieten van NVIDIA's nieuwste Ray Tracing-technologie, DLSS 3.5 en DLSS Frame Generation voor nog betere prestaties en beeldkwaliteit.
Conclusie
The Lake House DLC voegt weinig toe aan de ervaring van Alan Wake 2 en voelt eerder als een brug naar toekomstige verhalen in het Remedy-universum. Voor spelers met een langzame internetverbinding kan het downloaden zelfs meer tijd kosten dan het spelen zelf. De uitbreiding biedt vijf verdiepingen die met keycards verkend kunnen worden, maar de gameplay bestaat voornamelijk uit het lezen van documenten en e-mails om wat achtergrondinformatie te verzamelen. Dit element zal waarschijnlijk alleen de meest toegewijde Alan Wake-fans aanspreken. Hoewel deze DLC misschien geschikt is als kort tussendoortje rond Halloween, ontbreekt het aan impact, en wordt het snel vergeten. Remedy kan en zou beter moeten leveren.
Pro
- Speelt nog steeds vlot en ziet/ klinkt geweldig
Con
- Overbodige inhoudsloze DLC die voornamelijk de toekomst van het universum wat teaset
- Haalt nooit het niveau van vorige releases van Remedy
- Informatie uit documenten en e-mails lezen is saai
5
Over
Beschikbaar vanaf
22 oktober 2024
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S