Review: A Minecraft Movie (4K UHD blu-ray)

Dat het meest verkochte spel aller tijden een verfilming zou krijgen, stond al lang in de sterren geschreven. Dit jaar was het zover, A Minecraft Movie onder de leiding van Jared Hess, gekend van onder andere Napoleon Dynamite en Nacho Libre, bereikte het grote scherm. Ondanks erg goede box office-cijfers, was de algemene ontvangst niet unaniem positief. Toch was ik enorm benieuwd om samen met mijn zoon van zeven ondergedompeld te worden in The Overworld. Top of flop? Je ontdekt het in onderstaande review!

A Minecraft Movie is een komische fantasie avonturenfilm gebaseerd op het gelijknamige videospel dat uitkwam in 2011. Hoewel er reeds vanaf 2014 gesprekken lopende waren voor een verfilming, kreeg het huidige team pas vorm vanaf 2022. Wat videogame-adaptaties betreft, is het momenteel de tweede meest succesvolle verfilming aller tijden, na The Super Mario Bros. Movie. Hoewel de zoon deze graag op het grote scherm had gezien, werd het de 4K UHD blu-ray-versie. Disclaimer: in tegenstelling tot mijn jonge koter, speelde ik zelf nooit het spel.

AMM 1.jpg

In de Overworld zijn creativiteit en verbeelding een must!

Minecraft hoeft volgens mij niet al teveel uitleg, maar voor degenen die toch volledig uit de lucht zouden vallen: het is een sandbox-videospel, uitgegeven door Mojang Studios, waarbij spelers in een gigantische 3D-wereld grondstoffen kunnen ontginnen, allerlei gereedschappen en items kunnen maken, maar bovenal zelf constructies kunnen bouwen in alle soorten en maten. Afhankelijk van de spelmodus kan je vrij bouwen of kan je het ook uitdagender maken, waarbij je ook rekening moet houden met een health-bar, je voldoende moet eten en het moet opnemen tegen vijanden.

Dat is uiteraard ook de basis voor A Minecraft Movie. In deze verfilming volgen we Henry (Sebastian Hansen) en Natalie (Emma Myers), broer en zus die na de dood van hun moeder verhuizen naar Chuglass, Idaho. Henry is een beetje een buitenbeentje en heeft het moeilijk om vriendjes te maken op school. Hij leert echter de oudere Garret “The Garbage Man” Garrison (Jason Momoa) kennen. Een extravagante persoonlijkheid die ooit als videogame-kampioen een rooskleurig leven voor zich had, maar momenteel eigenaar is van een falende videogamewinkel. In deze winkel ontdekt Henry een eigenaardige ‘orb’ en kristal. Later ontdekken ze dat wanneer je ze combineert, ze een portaal vormen naar de Overworld: een bizarre, kubusvormige wonderwereld die gedijt op verbeelding en creativiteit.

Wanneer plots Henry, Natalie, Garret en makelaar Dawn (Danielle Brooks) zich in de Overworld bevinden, leren ze Steve (Jack Black) kennen, een creatieve, hyperkinetische deurknopverkoper die ze als ervaren expert mee zal nemen in dit spannende avontuur. Want hoewel de Overworld er heel erg schattig en utopisch uitziet, zal je merken dat er ook heel wat gevaar om de hoek schuilt!

AMM 3.jpg

Top of flop? Dat zal vermoedelijk afhangen van de juiste mindset

Laat me meteen met de deur in huis vallen: A Minecraft Movie is geen topfilm. Filmliefhebbers die op zoek zijn naar een vernieuwende verhaallijn, diepgaande karakterontwikkelingen of een fantasy-meesterwerk, maar verder niets hebben met Minecraft, zullen dus van een kale reis terugkomen. Het verhaal is met andere woorden niet bijster origineel, van sommige karakters kan je je afvragen of ze écht wel nodig waren en daarenboven heeft de film naar mijn mening te kampen met tempoproblemen.

Deze 4K UDH-uitgave is zonder overdrijven één van de beste beeldkwaliteiten die ik ooit op mijn televisiescherm te zien kreeg.

Maar … de gemiddelde filmliefhebber lijkt mij helemaal niet het doelpubliek van deze film … Begrijp ik de kritieken? Zeker. Vind ik ze terecht? Niet helemaal. Toen ik naar mijn zoon keek, die bij elk nieuw beeld aan het scherm gekluisterd zat en luidop zat te lachen met de fratsen van Black en Momoa, wist ik dat de film voor hem wél een schot in de roos was. Zelf vond ik de over-the-top acting en de vaak eerder flauwe humor meer miss dan hit, maar dat boeide die kleine helemaal niet. Ik stelde mijn gedachtegang en verwachtingspatroon wat bij en … A Minecraft Movie bleek best een amusante film … De Overworld en Nether worden fantastisch vormgegeven, de kleuren spatten van het scherm, de CGI is best goed gedaan en, toegegeven, het verhaal is misschien wat mager, maar best acceptabel. Begrijp me niet verkeerd, er blijven nog steeds heel wat bedenkingen. Zo was het acteerwerk oké, maar niet memorabel (hebben we Jack Black niet al iets té vaak in diezelfde rol gezien?), had ik liever iets meer karakterontwikkeling van Henry en Natalie gezien en vond ik het personage van Danielle Brooks er nogal ‘bijgeplakt’. Opnieuw zaken waar mijn jonge medekijker helemaal niet wakker van lag.

AMM 2.jpg

Dolby Vision laat de kleuren van het scherm spatten!

Waar ik wel absoluut over te spreken ben, is de kwaliteit van de 4K UHD. Het is zonder overdrijven één van de beste beeldkwaliteiten die ik ooit op mijn televisiescherm te zien kreeg. Dankzij Dolby Vision spatten de kleuren van het scherm en bleek alles, van de prachtige landschappen tot de personages, haarscherp in beeld gebracht. Ook de audiokwaliteit was erg goed. Helaas beschik ik zelf niet over een geschikt Dolby Atmos-systeem, maar op mijn bescheiden installatie was ik alvast erg tevreden.

Wie ook overweegt deze uitgave aan te schaffen, mag alvast rekenen op volgende extra’s: ‘Bouwen aan de wereld van Minecraft: Block Party’, ‘Griezels, zombies en endermen, oh nee!’, ‘Een Minecraft-film: Pixel Pals’, ‘Een Minecraft-film: Black Beats’, ‘Marlene + Nitwit’. Een verzameling van degelijke behind-the-scenes, technische details en featurettes over hoe de wereld en zijn inwoners werden opgebouwd. Hoewel aan de korte kant, zeker eens het bekijken waard!

Conclusie

Met de verfilming van één van de populairste spellen ter wereld, begeef je je uiteraard op glad ijs. Ondanks de zeer succesvolle cijfers, bleek A Minecraft Movie niet voor iedereen te zijn weggelegd. Ik ging dus zonder enige verwachting aan de slag met de 4K UHD-uitgave en was eigenlijk best aangenaam verrast. Nee het is geen topfilm, ja er zijn heel wat bedenkingen bij het script, de karakterontwikkeling en het acteerwerk, maar … het is gewoon een amusante film. Zeker wanneer je met een jonge koter naast je zijde kijkt, wordt het snel duidelijk dat je gewoon de juiste verwachtingen moet hebben. Zeker niet de beste videogameverfilming, maar wat mij betreft, toch zeker het kijken waard. Beschik je trouwens over de juiste apparatuur, dan kan ik absoluut de 4K UHD-versie aanraden. Het is namelijk zonder overdrijven één van de beste beeldkwaliteiten die ik ooit op mijn televisiescherm te zien kreeg.

Pro

• Prachtige wereld en kleuren
  • Erg goede beeldkwaliteit op de 4K UHD blu-ray
  • Voor jongere kijkers zeker en vast de moeite

Con

• Het verhaal is wat mager en heeft te kampen met tempoproblemen
  • Karakterontwikkeling kon beter
  • Oudere kijkers zullen zich sneller storen aan de over-the-top humor
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

6 augustus 2025

Genre

1. Avontuur
  2. Fantasie
  3. Komedie

Speelduur

101 minuten

Regie

Jared Hess

Cast

Sebastian Hansen, Emma Myers, Jason Momoa, Jack Black, Danielle Brooks, Jennifer Coolidge, ...

Uitgever

Warner Bros.

Terug
Bovenaan