Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
maakt dat een verschil uit, op die manier is iedereeb gelijk behandeld.
Net niet, want voor de ene is 400€ een bak geld, voor de andere is dat peanuts.

Ik vind het hallucinant dat mensen die de dood van iemand op hun geweten hebben, bewust of niet, er vanaf komen met taakstraffen, boetes die eigenlijk niks willen zeggen in dat soort kringen, en met een (waarschijnlijk) blanco strafblad.

Ik bedenk mij ook zo: de familie zegt al heel de tijd dat een gevangenisstraf niet moet - ik spreek mij niet uit over moet of niet - maar in hoeverre bereidden die mensen zich van in het begin al niet voor op wat in feite onvermijdelijk was (te zeggen ‘geen gevangenisstraf’)? Ze wisten tenslotte al van dag één welke categorie de tegenpartij was.

Neen, het verschil zit hem:

- dat die man al een strafblad had;
- dat de man verstek liet gaan (en dus geen enkel verweer heeft gevoerd).

Twee zaken die automatisch een impact hebben op de strafmaat. Zeer tendentieus van Marc van Ranst dus.

Ter vergelijking: indien de dader een 21-jarige was met een blanco strafblad en verweer had gevoerd, dan is de kans zéér groot dat de straf anders was geweest.
Echt bedankt voor uw uitleg. Imo begint het hier meer en meer HLN niveau te halen en dan zijn posts zoals dit wel een meerwaarde.

Ik bedenk mij ook zo: de familie zegt al heel de tijd dat een gevangenisstraf niet moet - ik spreek mij niet uit over moet of niet - maar in hoeverre bereidden die mensen zich van in het begin al niet voor op wat in feite onvermijdelijk was (te zeggen ‘geen gevangenisstraf’)? Ze wisten tenslotte al van dag één welke categorie de tegenpartij was.
Of de tegenpartij beseft dat wraak en rancune Sanda niet terugbrengt?

Of de tegenpartij beseft dat wraak en rancune Sanda niet terugbrengt?
Maar nu hoor je toch van Mary dat het prikt bij de familie. Ik laat nog steeds in het midden of gevangenis er bij zou horen, ik zei al dat een impactvolle straf en een zware straf niet hetzelfde zijn - maar dat ‘geen gevang’ is ten volle aangegrepen door de tegenpartij als ‘zie wel dat de familie uitermate redelijk is en ook niet wil dat ditdatofietsanders …’. De uitkomst nu is wel heel erg schraal.

Maar nu hoor je toch van Mary dat het prikt bij de familie. Ik laat nog steeds in het midden of gevangenis er bij zou horen, ik zei al dat een impactvolle straf en een zware straf niet hetzelfde zijn - maar dat ‘geen gevang’ is ten volle aangegrepen door de tegenpartij als ‘zie wel dat de familie uitermate redelijk is en ook niet wil dat ditdatofietsanders …’. De uitkomst nu is wel heel erg schraal.
Ik denk vooral dat het prikt bij de familie omdat ze niet de antwoorden gekregen hebben die ze wilden. Imo is voor hun dat proces een deel van het rouwproces en dan begrijp ik ook dat die mensen heel anders naar zulke zaken kijken dan wij die vanaf de zijlijn toekijken. Die mensen hadden misschien gedacht dat ze na het proces alles gingen kunnen afsluiten en de vragen en what ifs beantwoord gingen zijn om te kunnen verder gaan met hun leven.

Zoals al voorspeld in deze thread (dacht ik), is de online heksenjacht op de verdachten (inmiddels veroordeelden) één van de elementen waarmee rekening is gehouden om de strafmaat te bepalen. Oh irony :).
Tja, is dat ironie...
Als het echt om klassenjustitie gaat zou alles aangegrepen worden om de strafmaat zo laag mogelijk te houden. Wat hier nu gebeurt.

Uitspraak ligt in lijn met wat ik deze week postte:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230520_93056387
"Parket niet in beroep tegen opschorting voor politieman die werd geflitst aan 109 per uur in bebouwde kom"

Geen enkele naam openbaar + niemand zelfs maar een strafblad. Onbegrijpelijk.

Lees je zelf de artikels die je linkt? :tongue:

Het tweede artikel is net het typevoorbeeld van een 'rijkeluiclub'.
Doop vond plaats in het scoutslokaal van Oudenaarde, in de streek gekend als de "salonscouts".

Staat ook in het artikel zelf trouwens:
"Een groot deel van de zowat twintig leden komt uit vooraanstaande Oost-Vlaamse ondernemersfamilies, al gruwen ex-leden van het woord ‘elitair’. Aalters burgemeester Pieter De Crem (CD&V) was lid, net als zijn zoon Constantijn een paar jaar geleden. Eén van de oprichters in 1978 was Jean-Baptiste Santens, telg van de Oudenaardse textielfamilie Santens."

Staat een werkstraf eigenlijk vermeld op uwe MyPension? Zou er in dit land ook niet van verschieten moest dat ook meetellen voor uw gewerkte jaren lol

Thanks!

De beschrijving van wat er gebeurde is walgelijk tot en met.
En dit is dan nog de versie die door de beklaagden verklaard werd, wat het hof telkens voor waar aan nam.

Ook dit:
"Op 5 december 2018 verzond beklaagde AV om 22:13:23 uur een bericht met als inhoud ‘Alles verwijderen’. Het staat vast dat de WhatsAppgroep van Reuzegom werd verwijderd. Naderhand werd een nieuwe groep aangemaakt om met elkaar te communiceren. -
Op 6 december 2018 werd op voorstel van beklaagde AG door voornoemde en beklaagden AV, JV en SP het kot van SD opgekuist."

Bewijsmateriaal dus opzettelijk vernietigd.

Voor door het rood te rijden heb ik in 2014, met een blanco strafblad, 30 dagen rijverbod en 600€ boete gekregen.
Een hogere geldboete, inflatie op 9 jaar zelfs niet mee gerekend, dan eender welke veroordeelde in dit proces én wel een strafblad.

Laatst bewerkt:
300/8 = 37.5
37.5 volle werkdagen dus. Grofweg 2 maanden full-time werk.

Marc Van Ranst geeft in deze twitter thread een vergelijking met andere feiten en straffen. Als je de vergelijking maakt, dan lijkt het inderdaad absurd.

Zie vorige pagina nog:

Neen, het verschil zit hem:

- dat die man al een strafblad had;
- dat de man verstek liet gaan (en dus geen enkel verweer heeft gevoerd).

Twee zaken die automatisch een impact hebben op de strafmaat. Zeer tendentieus van Marc van Ranst dus.

Ter vergelijking: indien de dader een 21-jarige was met een blanco strafblad en verweer had gevoerd, dan is de kans zéér groot dat de straf anders was geweest.

Soit, niveau is hier duidelijk laatste pagina's. Goed geweest voor mij.

richtlijn
Onze regels in verband met de namen gelden nog altijd. Die worden voorlopig hier nog niet geplaatst. De reden staat heel duidelijk in dit topic en in de P&A-regels. We straffen stevig als daartegen gezondigd wordt. Heel stevig.

Verder mag het wel een beetje beargumenteerd en netjes uitgeschreven. Een schandpaal of ongefundeerde laster, daarvoor zijn andere plaatsen. Hier zijn interessante en goeie posts en posters genoeg om er wel zinnig over te praten.

Staat een werkstraf eigenlijk vermeld op uwe MyPension? Zou er in dit land ook niet van verschieten moest dat ook meetellen voor uw gewerkte jaren lol
Ik ga hier effe serieus op in, hoewel ik hoop dat het geen serieuze vraag is.

Maar nee, dat telt niet mee voor uw pensioen. Het is onbezoldigd, dus er wordt geen RSZ afgehouden, dus je bouwt geen rechten op. Het telt dus ook niet mee voor de wachttijd voor hun dop.

Zie vorige pagina nog:
Bedankt, die uitleg is goed. Ik had al zo'n uitleg ergens verwacht, vandaar het woord 'lijkt'. Want als je in absolute termen gaat vergelijken in situaties die niet vergelijkbaar zijn, dan lijkt het absurd.
Maar ik was inderdaad te vlug met die draad te delen en niet eerst controleren of dat al werd bespreken in de laatste pagina's.
(Die toevoeging van die twitterdraad was een edit, niet het uitgangspunt van m'n post. Het uitgangspunt was simpelweg berekenen hoe lang je full-time zou moeten werken voor die straf, in eenheden waarbij je iets meer kan voorsteleln.)

Laatst bewerkt:
300/8 = 37.5
37.5 volle werkdagen dus. Grofweg 2 maanden full-time werk.

Marc Van Ranst geeft in deze twitter thread een vergelijking met andere feiten en straffen. Als je de vergelijking maakt, dan lijkt het inderdaad absurd.
Blij dat ik die man geblokkeerd heb op Twitter. Beetje ongefundeerd ophitsen raakt ie maar niet kwijt precies.
Uiteraard wordt dat bericht duchtig door de Twitterbubbel geliked en gedeeld. Gelukkig is er nuance in dit topic.

Thanks!

De beschrijving van wat er gebeurde is walgelijk tot en met.
En dit is dan nog de versie die door de beklaagden verklaard werd, wat het hof telkens voor waar aan nam.

Ook dit:
"Op 5 december 2018 verzond beklaagde AV om 22:13:23 uur een bericht met als inhoud ‘Alles verwijderen’. Het staat vast dat de WhatsAppgroep van Reuzegom werd verwijderd. Naderhand werd een nieuwe groep aangemaakt om met elkaar te communiceren. -
Op 6 december 2018 werd op voorstel van beklaagde AG door voornoemde en beklaagden AV, JV en SP het kot van SD opgekuist."

Bewijsmateriaal dus opzettelijk vernietigd.

Voor door het rood te rijden heb ik in 2014, met een blanco strafblad, 30 dagen rijverbod en 600€ boete gekregen.
Een hogere geldboete, inflatie op 9 jaar zelfs niet mee gerekend, dan eender welke veroordeelde in dit proces én wel een strafblad.

Dat zijn idd antwoorden die de familie NIET kreeg .... idem toedienen van de vissaus, 10+ jonge mannen die elkaar indekken, oh we waren te zat of het vergeten, we weten het niet meer ...

Ik sluit me aan bij @Squidward: de strafmaat voor onopzettelijke doodslag door nalatigheid is 1 ding en staat open voor discussie, maar de manier waarop .... BAH!

Ik denk dat vele het hier onderschatten..

Een werkstraf is voor die gasten wel serieus hoor, die weten niet wat werken is :unsure: (werken is voor het plebs)

Maar over die boete, wanneer is het voldoende?
400€ is waarschijnlijk peanuts voor hen, 4000€ misschien ook nog en voor sommige is 40.000€ niet iets waar ze lang van wakker liggen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan