Retrofit van ventilatie

Church of Noise

Member
Supporter
Er bestaat wel al een topic voor ventilatie bij nieuwbouw, maar nog niet voor retrofit, daarom dus even dit topic starten.

Ik ben actief aan't kijken om een ventilatiesysteem te laten installeren in ons huis en heb ondertussen al een beetje informatie verzameld.
Voor mij zijn er grosso modi 3 opties (er zijn er meer zoals systeem C(+) etc in realiteit...)
  1. Volledige installatie van een centraal ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Nadeel is uiteraard al het grof werk dat moet gebeuren.
  2. Decentrale ventilatie per ruimte met dus per ruimte een opening naar buiten toe met een systeem dat alternerend lucht aanvoert en naar buiten brengt, waarbij er systemen bestaan om de warmte bij het buitenblazen op te vangen (deels) en die dan af te geven aan binnenkomende lucht
  3. Een systeem met WTW waarbij verse lucht de gang wordt ingeblazen en dan via ventilatoren de vervuilde lucht uit de droge ruimten de gang wordt ingeblazen, zoals het Brink multinair supply systeem. Ik heb echter nog geen info gevonden over toepassing hiervan in België, wel in Nederland. Iemand info hierover?

Zijn er nog forumleden die deze overwegingen aan't maken zijn of al gemaakt hebben?

Zou centraal zo enorm zijn qua grof werk? Vooral kanaaldoorvoeren zou ik denken, maar als je die wat strategisch kunt laten lopen via bv zolder of garage zou dat toch mee kunnen vallen?

Dacht ik dus ook, maar een installateur van die systemen die al is langsgeweest is momenteel erg weigerachtig tov die optie en stelt decentrale ventilatie met wtw voor (dus voor elke slaapkamer en leefruimtes, de natte ruimtes hebben in mijn geval al afzuiging, maar ik had nog geen aanvoer voorzien). Heb toch gevraagd om de centrale optie nog eens te bekijken...

Zou centraal zo enorm zijn qua grof werk? Vooral kanaaldoorvoeren zou ik denken, maar als je die wat strategisch kunt laten lopen via bv zolder of garage zou dat toch mee kunnen vallen?
Die buizen nemen enorm veel ruimte in. Ik heb een systeem D en die buizen zijn Begetube van Ø 90 mm. Dan moet je nog weten dat die een max debiet hebben dat niet toereikend was voor vele ruimtes en we dus 2 buizen hebben naar sommige punten/ruimtes. Heel scherpe bochten pak je daar ook niet mee. Hier zit dat allemaal in het plafond, dat we gelukkig genoeg konden laten zakken. Bij het leggen moet je ook goed nadenken dat je buizen zo weinig mogelijk kruisen of enkel kruisen waar er ruimte is want 2 buizen die kruisen is direct 20 cm hoogte kwijt. Alle buizen moeten naar 2 boxen komen: 1 voor inlaat en 1 voor uitlaat. Dat maakt het moeilijk. Waar een box hangt komen een hoop buizen samen dus het is goed nadenken over hoe en wat. Het leggen op zich is niet heel moeilijk. Enkel zorgen dat je er geen gaten in maakt.

Er bestaan ook harde kanalen die makkelijker zijn om te leggen maar de prijs zal er ongetwijfeld ook naar zijn.

Heeft er iemand ervaring met het retrofitten van een centraal ventilatiesysteem? En eventueel referenties van aannemers die dat (goed) plaatsen?
Met het koudere weer, wordt de nood enkel hoger...

Dit is iets wat bij ons is uitgevoerd. Hiervoor is wel wat denkwerk nodig geweest, en verschillende bezoeken van veel installateurs (die allemaal van het idee waren dat dit niet mogelijk was).
We hebben een Vasco DX5 geplaatst in een bestaande woning (wel een grote renovatie uitgevoerd) maar de kanalen konden niet zomaar in de nieuwe delen geplaatst worden wegens de functie van de ruimtes. De punten van de ventilatie waren hoofdzakelijk te voorzien in de bestaande delen.

Samen met onze eletrieker die ook de unit zelf heeft in dienst gesteld hebben we een beetje gaan shoppen bij de verschillende leveranciers van toebehoren. Zo hebben we buizen van 125mm diameter vervangen door 3 kanalen van ik dacht 69 om terug naar 125 te gaan. Die verloopstukken zijn niet goedkoop, maar zorgden er wel voor dat we via een technische wand konden de verbinding leggen tussen de verdiepen zonder een massief plaats verlies. Veder hebben we de slaapkamers boven voorzien van ventilatie voorzien via de zolder (heel het huis rond spiro buis gelegd op zolder)

Dit is iets wat bij ons is uitgevoerd. Hiervoor is wel wat denkwerk nodig geweest, en verschillende bezoeken van veel installateurs (die allemaal van het idee waren dat dit niet mogelijk was).
We hebben een Vasco DX5 geplaatst in een bestaande woning (wel een grote renovatie uitgevoerd) maar de kanalen konden niet zomaar in de nieuwe delen geplaatst worden wegens de functie van de ruimtes. De punten van de ventilatie waren hoofdzakelijk te voorzien in de bestaande delen.

Samen met onze eletrieker die ook de unit zelf heeft in dienst gesteld hebben we een beetje gaan shoppen bij de verschillende leveranciers van toebehoren. Zo hebben we buizen van 125mm diameter vervangen door 3 kanalen van ik dacht 69 om terug naar 125 te gaan. Die verloopstukken zijn niet goedkoop, maar zorgden er wel voor dat we via een technische wand konden de verbinding leggen tussen de verdiepen zonder een massief plaats verlies. Veder hebben we de slaapkamers boven voorzien van ventilatie voorzien via de zolder (heel het huis rond spiro buis gelegd op zolder)
En waar staat de ventilatieunit dan? Ook op zolder? En is die zolder geïsoleerd?

En waar staat de ventilatieunit dan? Ook op zolder? En is die zolder geïsoleerd?
Deze staat op Zolder.
De zolder werd volledig geïsoleerd (tussen de spanten) en ook de zoldervloer(roostering) ingeblazen om koudebruggen te voorkomen met de mansarde die ook werd geïsoleerd.

We hebben een aantal jaar geleden een huis gekocht. Het originele huis was van de jaren 30 en er is een achterbouw gezet met een renovatie rond 2005.

Het oude gedeelte van de woning staat op de noordkant, buitenmuren zijn afgewerkt met crepi. Op 1 slaapkamer is het altijd koud en vochtig (buiten de zomermaanden) en we willen dit gaan aanpakken.

Er stak een vals plafond in, die ik heb uitgehaald waaronder nog isolatie zat (ruimte erboven is een zolder die ook geïsoleerd is) op sommige plaatsen was het hout van het vals plafond zeer nat. Schimmelplekken (condensatievocht) zijn zichtbaar rond het raam (klein raam) en nu in 2 hoeken in de kamer.

Vakman gaf aan dat hij er niet wilt aan beginnen en dat we eerst de buitenmuren moeten aanpakken. Ik ben geen vakman, maar zou dit echt het grote verschik maken.

Zou een decentraal ventilatiesysteem met WTW niet voldoende zijn?

In de aangrenzende slaapkamer, hebben we enkel de binnenmuren afgewerkt en daar zijn alle schimmelplekken weg, ook geen last van condensatievocht door voldoende te verwarmen. Echter staat de verwarming hier wel dag en nacht op.

Mijn inziens kan is een groot deel van de problematiek dat het voorste stuk van de woning geen zon krijgt en dus niet voldoende kan opwarmen, dit in tegenstelling tot de leefruimten op de zuidkant, waar we pas onlangs de radiator hebben moeten aanzetten.

We hebben een aantal jaar geleden een huis gekocht. Het originele huis was van de jaren 30 en er is een achterbouw gezet met een renovatie rond 2005.

Het oude gedeelte van de woning staat op de noordkant, buitenmuren zijn afgewerkt met crepi. Op 1 slaapkamer is het altijd koud en vochtig (buiten de zomermaanden) en we willen dit gaan aanpakken.

Er stak een vals plafond in, die ik heb uitgehaald waaronder nog isolatie zat (ruimte erboven is een zolder die ook geïsoleerd is) op sommige plaatsen was het hout van het vals plafond zeer nat. Schimmelplekken (condensatievocht) zijn zichtbaar rond het raam (klein raam) en nu in 2 hoeken in de kamer.

Vakman gaf aan dat hij er niet wilt aan beginnen en dat we eerst de buitenmuren moeten aanpakken. Ik ben geen vakman, maar zou dit echt het grote verschik maken.

Zou een decentraal ventilatiesysteem met WTW niet voldoende zijn?

In de aangrenzende slaapkamer, hebben we enkel de binnenmuren afgewerkt en daar zijn alle schimmelplekken weg, ook geen last van condensatievocht door voldoende te verwarmen. Echter staat de verwarming hier wel dag en nacht op.

Mijn inziens kan is een groot deel van de problematiek dat het voorste stuk van de woning geen zon krijgt en dus niet voldoende kan opwarmen, dit in tegenstelling tot de leefruimten op de zuidkant, waar we pas onlangs de radiator hebben moeten aanzetten.
Is het achter de natte plekken droog? Of laat de muur/dak vocht door?

Verwarmen helpt tegen schimmel in die zin dat je het vocht laat verdampen. Maar even cruciaal is verluchten. Heb je een vochtmeter?
Als je uw verf in een verfwinkel koopt/hebt gekocht mag je daar dikwijls wel enkele uren een basic vochtmeter voor de muren lenen.
Voor het vocht in de ruimte te meten, kan je iets basic uit Hubo/Brico kopen.

Terug
Bovenaan