Er bestaat wel al een topic voor ventilatie bij nieuwbouw, maar nog niet voor retrofit, daarom dus even dit topic starten.
Ik ben actief aan't kijken om een ventilatiesysteem te laten installeren in ons huis en heb ondertussen al een beetje informatie verzameld.
Voor mij zijn er grosso modi 3 opties (er zijn er meer zoals systeem C(+) etc in realiteit...)
Zijn er nog forumleden die deze overwegingen aan't maken zijn of al gemaakt hebben?
Ik ben actief aan't kijken om een ventilatiesysteem te laten installeren in ons huis en heb ondertussen al een beetje informatie verzameld.
Voor mij zijn er grosso modi 3 opties (er zijn er meer zoals systeem C(+) etc in realiteit...)
- Volledige installatie van een centraal ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Nadeel is uiteraard al het grof werk dat moet gebeuren.
- Decentrale ventilatie per ruimte met dus per ruimte een opening naar buiten toe met een systeem dat alternerend lucht aanvoert en naar buiten brengt, waarbij er systemen bestaan om de warmte bij het buitenblazen op te vangen (deels) en die dan af te geven aan binnenkomende lucht
- Een systeem met WTW waarbij verse lucht de gang wordt ingeblazen en dan via ventilatoren de vervuilde lucht uit de droge ruimten de gang wordt ingeblazen, zoals het Brink multinair supply systeem. Ik heb echter nog geen info gevonden over toepassing hiervan in België, wel in Nederland. Iemand info hierover?
Zijn er nog forumleden die deze overwegingen aan't maken zijn of al gemaakt hebben?