Computer Retro interesse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet er iemand waar je nog SOJ40 geheugenchips (voor bvb grafische kaarten) kan vinden? Door de nieuwe regels omtrent douanekosten lijkt het niet zo voordelig meer om ze op Aliexpress te bestellen.
 
Mag ik vragen waar jullie componenten kopen?
Ik volg ook heel veel retro computer youtube kanalen en in bijberoep digitaliseer ik videobanden. Sommige van die apparatuur kan ook wel een recap van de power supply gebruiken en heb mij altijd al afgevraagd waar ik kwaliteits condensators kan vinden.
Conrad & Reichelt voor Panasonic en Mouser voor Nichicon of Rubicon.
 
Het mag mensen dan ook verwonderen dat retro spullen duur kunnen zijn. Nu, ik denk niet dat iedereen zo een Pietje precies is als ik. De meeste kaarten, reinig ik ultrasoon. Ik recap nagenoeg alles. (Recappen alleen van een at bakje (voeding, kaarten, mobo), kost mij vaak al + 20 euro aan elco’s. Ultrasoonvloeistof gaat wel even mee maar kost me ongeveer 100 euro om mijn reiniger te vullen. Ik demonteer elke fan, reinig die ook, smeer die met silicone/koper vet of vervang ze in het slechtste geval door papst/ noctua. En dan tel je de eigen aankoop van de Hardware nog niet. Dure hobby xD
Ik kan dat alleen maar beamen, het is inderdaad een dure hobby. Doe nog in mijn geval 8-bit erbij en de daarbij horende talloze projecten. Welke cleaner gebruik je?
 
Ik heb ook interesse in retro computers. Heb ondertussen een kleine verzameling van vanalles en nog wat :)

Amiga 500, 500+, 1200, 2000
Commodore 64,128
Zx Spectrum, ZX Spectrum +2
Amstrad CPC
MSX, MSX2
PC's: 486 dx4 66mhz, P1 100MhZ, Pentium S 133MHZ, PII 350Mhz, PIII 650 Mhz, PIII 1000mhz, Athlon 3500+, Pentium D 920 2,8ghz

En daarnaast nog massa's losse componenten natuurlijk. Ben ook mijn beginnende stapjes in hardware repairs en recaps aan het zetten. Geweldige hobby :D
Mooie collectie!
 
Thx :) Best wel blij mee.

Zou graag nog een Atari ST, een Sharp X68000 en een Marty FM Towns willen scoren en dan ben ik helemaal rond voor de generaties die mijn interesse wekken :)
Ik heb een STfm in huis maar die heeft (nog) geen aandacht gekregen. Teveel projecten gaande met Sinclairs en Amiga's en nog andere retroprojecten. De Sharp X68000 is wel heel knap en jammer genoeg heel gewild in de EU en US. Op Yahoo Japan kom je ze wel eens tegen... Veel succes met de zoektocht.
De FM Marty kende ik niet. Ik heb eens effe gekeken op bijvoorbeeld eBay en die prijzen :oink:
 
Van '73 hier. Ooit begonnen met een ZX Spectrum en dan doorgestoten naar een 286. Dactylo gehad op typmachines achtergelaten door Duitsers na de oorlog en ooit het WordPerfect 5.0 sjabloon moeten van buiten leren op school :biglaugh:
gisteren bij @Che Guevara nog een synclair gezien. Spijtig dat het van voor mijn tijd is. Ziet er wel cool uit, maar geen zin om nog iets ouders te gaan bijleren :-D
 
Van '73 hier. Ooit begonnen met een ZX Spectrum en dan doorgestoten naar een 286. Dactylo gehad op typmachines achtergelaten door Duitsers na de oorlog en ooit het WordPerfect 5.0 sjabloon moeten van buiten leren op school :biglaugh:
Haha zalig. Ik heb op mijne pa zijn 286 ook mijn eerste dactylo stappen gezet in WP, wel de 5.1.
En prullen in CorelDraw 3.0... Damn het ruikt hier ineens keihard naar de periode 1989 - 1993 :D
 
Hier in 1984 (ben nog iets ouder dan jullie) mijn eerste computer zelf gemaakt op based van een Motorola 6509 8 bit CPU, een "geavanceerde versie van de Motorola 6502". Was een config gebaseerd op een ontwerp van Barco, alle printplaaten en componenten konden via het school besteld worden, en solderen maar.... Dat had een "Flex" operating systeem meen ik mij te herinneren. Dat was ten tijd van de Apple II (6502 CPU) en de TRS80. De pre-historie van de personal computer...
 
Hier in 1984 (ben nog iets ouder dan jullie) mijn eerste computer zelf gemaakt op based van een Motorola 6509 8 bit CPU, een "geavanceerde versie van de Motorola 6502". Was een config gebaseerd op een ontwerp van Barco, alle printplaaten en componenten konden via het school besteld worden, en solderen maar.... Dat had een "Flex" operating systeem meen ik mij te herinneren. Dat was ten tijd van de Apple II (6502 CPU) en de TRS80. De pre-historie van de personal computer...
Barco was zalig destijds. Ik spreek nu over mijn prille begin in elektronica bij de electro zaak in de buurt (huishoud elektro en tv’s destijds met eigen hersteldienst). Daar is het voor mij begonnen. Barco tv’s waren toen compleet modulair. Allemaal losse modules die in een chassis klikte. Nu spreek ik nog van toen elco’s kleurcodes hadden. Maar dat was mijn eerste aanraking .
 
Die computer was ook een "modulair" ontwerp: een backplate bus, waar modules ingeprikt werden: cpu-kaart, floppy interface kaart, geheugen kaart, enz. Mijn eindwerk was zelfs een "nieuwe, betere, snellere floppy interface module ontwerpen en maken" voor deze computer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan