Computer Retro interesse

Status
Niet open voor verdere reacties.

ns_ripper

Member
Aarschot
iTrader: 100% (110/110)
Gevraagde goederen
Personen
Ik zoek een aantal mensen die interesse hebben in retro hardware.

ben zelf terug begonnen en mijn interesse gebied ligt bij s7 en ss7.

echter recap ik alle voedingen, (at en atx), geluidskaarten en moederborden. Enfin, alles met elco’s ouder dan 15j. Echter gebruik ik altijd kwaliteitscomponenten. Voor lage impedantie/Esr kies ik uitsluitend voor Sanyo en panasonic. Door de brexit koop ik niet meer uit Engeland maar beperk ik me tot be/nl. Bij groothandels zit je vaak met minimum hoeveelheden van soms 50+ stuks en hogere prijzen. Om dit wat te drukken zoek ik mensen die ook retro Hardware willen. Ik kan er dan voor uitkijken en evt heb ik wel wat liggen. Dit kan ik dan gebruiken om de prijs voor mij wat te drukken.

gr
 
Ik ben ook een fervent verzamelaar, niet alleen PC maar vooral 8-bit en jongere toestellen zoals Amiga's. Recap's doe ik ook zelf, voor mijn eigen spullen maar ook in opdracht van andere verzamelaars.
Brexit is inderdaad een probleem. Vooral omdat ik ook Sinclairs verzamel/herstel en onderdelen komen vooral uit de UK. Dan zit er niets anders op dan de kosten en btw te betalen.
Ik gebruik vooral Nichicon, Rubicon, Vishay (voor axiale condensatoren) en Panasonic en ik bestel bij Mouser.com. Ze versturen vanuit de States en de verzendingskosten liggen natuurlijk hoger dan in de EU. Maar daarin wordt ook de importtax verrekend. Mouser hanteert geen minima, maar ik bestel meestal genoeg om een tijdje verder te kunnen. Conrad is een alternatief, maar niet voor Nichicon of Rubicon.

Ik woon in Rummen, niet zo ver van Aarschot. Op PC gebied verzamel ik voor s3, s5, s7/ss7 tot Socket 1 of Slot A. P4's heb ik ook een aantal, maar dat is te recent voor mij geworden.
 
Slot A vind ik nog wel charmant. Zeker met de originele amd chipset. Maar die dingen zijn zo buggy helaas. Echter beperk ik me nu tot maar een paar toestelletjes. Want het neemt altijd plaats in natuurlijk. En als je altijd het ene moet opruimen om het andere te gebruiken, is het leuke er ook snel af. Vandaar, misschien moet ik er wat tijdscorrect in orde zetten en af en toe een paar verkopen om zo uit de kosten te komen. Echter is het publiek hier vrij beperkt vrees ik.
 
Klopt, ik heb er nog een 4-tal in gebruik: een 286, 386, 486, PIII en met een KVM-switch werkt dit heel goed.

Maar inderdaad... Het publiek is hier beperkt. Er is een grote internationale community op Facebook/Vogons en andere fora. Ik heb de indruk dat de vintage/retro community in Belgie eerder klein is.
 
Welke in en uitgangen heeft jou kvm-switch en welk type gebruik je juist? Want je zit wat met een mengelmoes. Din connectoren voor toetsenbord voor je oudste toestellen en vermoedelijk ps2 voor je pIII ? Hoewel ik ook al baby at slot 1 bordjes met bx chipset gezien heb.
 
Heb maar ene vintage computer, nen TI99/4a, was den eerste computer die ik gekregen heb van mijn ouders begin jaren '80...

Was toen eigenlijk met zijn 16 bits processor geavanceerder dan de véél meer verkochte commodore 64.

Geen ervaring met herstellingen, buiten het toetsenbord netjes werkende houden (heeft interne contacten die makkelijk zelf te kuisen zijn), het ding loopt 40 jaar na zijn aankoop nog steeds als een trein (oude stoomlocomotief weliswaar).
 
Welke in en uitgangen heeft jou kvm-switch en welk type gebruik je juist? Want je zit wat met een mengelmoes. Din connectoren voor toetsenbord voor je oudste toestellen en vermoedelijk ps2 voor je pIII ? Hoewel ik ook al baby at slot 1 bordjes met bx chipset gezien heb.
Ik gebruik deze KVM: https://www.aten.com/eu/en/products/kvm/desktop-kvm-switches/cs84a/

Deze KVM is uitgerust met VGA en PS2 poorten. Op de oudere PC's heb ik voor het keyboard een DIN/AT-PS2 converter en vga is geen probleem. Voor de oudere generatie met een seriele muis, heb ik een verlengkabel waarop ik een seriele muis kan aansluiten als ik de computer ga gebruiken. Voor de PIII is er geen enkel probleem, die heeft PS2 poorten.

Als ik een PC inschakel, schakelt de KVM automatisch naar de juiste poort. Schakel je er nog eentje in, kan je met de knoppen vooraan switchen naar de andere PC.
 
Heb maar ene vintage computer, nen TI99/4a, was den eerste computer die ik gekregen heb van mijn ouders begin jaren '80...

Was toen eigenlijk met zijn 16 bits processor geavanceerder dan de véél meer verkochte commodore 64.

Geen ervaring met herstellingen, buiten het toetsenbord netjes werkende houden (heeft interne contacten die makkelijk zelf te kuisen zijn), het ding loopt 40 jaar na zijn aankoop nog steeds als een trein (oude stoomlocomotief weliswaar).
Die dateert ver van voor de 'cap-rot' van de jaren 90-2000 dus daar zou ik me niet meteen zorgen om maken. Je kan dmv een visuele inspectie nakijken of de condensatoren in goede staat zijn. Condensatoren vervangen in deze toestellen is altijd een discussie. Sommige doen het als preventie, anderen weer niet.
Problematisch is wel de solduur op het moederbord. Door de ouderdom kan het solduur tussen het component en de PCB 'breken' waardoor een slecht contact onstaat.
 
Die dateert ver van voor de 'cap-rot' van de jaren 90-2000 dus daar zou ik me niet meteen zorgen om maken. Je kan dmv een visuele inspectie nakijken of de condensatoren in goede staat zijn. Condensatoren vervangen in deze toestellen is altijd een discussie. Sommige doen het als preventie, anderen weer niet.
Problematisch is wel de solduur op het moederbord. Door de ouderdom kan het solduur tussen het component en de PCB 'breken' waardoor een slecht contact onstaat.
Caprot alleen is voor mij niet percé de reden om te recappen. Door de jaren heen. In mijn geval tussen 20-30J oude elektroliete degraderen chemisch ook, alsook de alu foli binnenin. Hierdoor lopen ESR en impedantie ook op. Dus ik recap ze sowieso allemaal.

p.s.
:eek:🤤
 
Ik ben geen fervent verzamelaar maar ik kom regelmatig wel nog iets tegen. Heb wel nog een 386 die ik puur uit nostalgie bjihou, alsook een P1, een P2 en een P3 laptop. echter, hierbij is het recappen geen sinecure. wat ik heb doet het echter nog perfect. Ik moet binnenkort nog van mijn P1 133Mhz af.
 
Caprot alleen is voor mij niet percé de reden om te recappen. Door de jaren heen. In mijn geval tussen 20-30J oude elektroliete degraderen chemisch ook, alsook de alu foli binnenin. Hierdoor lopen ESR en impedantie ook op. Dus ik recap ze sowieso allemaal.

p.s.
Het probleem is soms de gebrekkige kwaliteit van PCB's dat door fabrikanten vroeger werd gebruikt. Een recap kan soms meer schade veroorzaken dan de oorspronkelijke condensatoren op de PCB. Nu, ik moet toegeven dat ik alles recap wat in mijn verzameling terecht komt.

Die gast zijn collectie is inderdaad om jaloers op te zijn. Zo is er ook eentje met een impressionante cpu collectie op Youtube. Ook eens de moeite om naar te kijken.
 
Ik ben geen fervent verzamelaar maar ik kom regelmatig wel nog iets tegen. Heb wel nog een 386 die ik puur uit nostalgie bjihou, alsook een P1, een P2 en een P3 laptop. echter, hierbij is het recappen geen sinecure. wat ik heb doet het echter nog perfect. Ik moet binnenkort nog van mijn P1 133Mhz af.
Je P3 laptop is waarschijnlijk rijkelijk gevuld met SMD caps. Die lekken sowieso en laat je beter vervangen. Op het zicht merk je dit misschien niet omdat ze onderaan tussen cap en pcb lekken. Je ziet meestal doffe plekken in het gebied rond de condensator en de solduur is ook aangetast.
 
Het probleem is soms de gebrekkige kwaliteit van PCB's dat door fabrikanten vroeger werd gebruikt. Een recap kan soms meer schade veroorzaken dan de oorspronkelijke condensatoren op de PCB. Nu, ik moet toegeven dat ik alles recap wat in mijn verzameling terecht komt.

Die gast zijn collectie is inderdaad om jaloers op te zijn. Zo is er ook eentje met een impressionante cpu collectie op Youtube. Ook eens de moeite om naar te kijken.
Ik heb minder moeite met die oude pcb’s dat met moderne Mojo’s en zeker videokaarten. Die oude zijn nog loodhoudend solduur (lager smeltpunt) en minder lagen en minder grote groundplanes. Moderne GPU’s hun pcb zijn al heatsinks op zich. Nu, ik preheat die pcb’s zowieso voor ik begin en tussendoor ook nog eens. En een soldeerbout met actieve punt helpt uiteraard ook. Heb idd ook al vaker gezien dat mensen de busjes van de via’s mee uit het bord trekken en van die toeren. Meerlagige pcb’s met via’s is altijd voorzichtig te werk gaan idd.
 
Je P3 laptop is waarschijnlijk rijkelijk gevuld met SMD caps. Die lekken sowieso en laat je beter vervangen. Op het zicht merk je dit misschien niet omdat ze onderaan tussen cap en pcb lekken. Je ziet meestal doffe plekken in het gebied rond de condensator en de solduur is ook aangetast.'k

'k zal het onthouden voor wanneer ik nog eens tijd heb om dat te doen, maar dat zit er niet snel aan te komen.

't zal waarschijnlijk zijn dat ik binnen een paar jaar wat surplus wegdoe, en dan zien we wel wat ik ga houden en wat hier op het forum gezet wordt.
 
Mag ik vragen waar jullie componenten kopen?
Ik volg ook heel veel retro computer youtube kanalen en in bijberoep digitaliseer ik videobanden. Sommige van die apparatuur kan ook wel een recap van de power supply gebruiken en heb mij altijd al afgevraagd waar ik kwaliteits condensators kan vinden.
 
Ik heb nu ook bij mouser gekocht voor ongeveer 188 euro (allemaal elco’s). Echter, hou er rekening mee, dat als je effectief doorgaat naar bestellen, er nog btw bij komt. (Was ook even onaangenaam verrast)
 
Misschien kunnen we in de toekomst, als we samen wat mensen kunnen vinden voor componenten, samen een grote bestelling doen? Want in grotere volumes van dezelfde componenten, zijn er soms wel grote kortingen.
 
Het mag mensen dan ook verwonderen dat retro spullen duur kunnen zijn. Nu, ik denk niet dat iedereen zo een Pietje precies is als ik. De meeste kaarten, reinig ik ultrasoon. Ik recap nagenoeg alles. (Recappen alleen van een at bakje (voeding, kaarten, mobo), kost mij vaak al + 20 euro aan elco’s. Ultrasoonvloeistof gaat wel even mee maar kost me ongeveer 100 euro om mijn reiniger te vullen. Ik demonteer elke fan, reinig die ook, smeer die met silicone/koper vet of vervang ze in het slechtste geval door papst/ noctua. En dan tel je de eigen aankoop van de Hardware nog niet. Dure hobby xD
 
Ik heb ook interesse in retro computers. Heb ondertussen een kleine verzameling van vanalles en nog wat :)

Amiga 500, 500+, 1200, 2000
Commodore 64,128
Zx Spectrum, ZX Spectrum +2
Amstrad CPC
MSX, MSX2
PC's: 486 dx4 66mhz, P1 100MhZ, Pentium S 133MHZ, PII 350Mhz, PIII 650 Mhz, PIII 1000mhz, Athlon 3500+, Pentium D 920 2,8ghz

En daarnaast nog massa's losse componenten natuurlijk. Ben ook mijn beginnende stapjes in hardware repairs en recaps aan het zetten. Geweldige hobby :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan