Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Dan is het dus eerder die zaak want hier is het dus x1,8.

Maar het belangrijkste zal wel vraag en aanbod zijn. Ik heb 10~15j geleden ook een shift gezien naar veel "deluxe" en concept afhaaldingen waarvan ik toen al dacht dat die belachelijk duur waren en hun geld niet waard. Maar toch draaiden (en draaien er momenteel nog een groot deel van) die zaken goed. En die zijn sindsdien ook nog eens serieus in prijs gestegen.
Iedereen klaagt dat restaurants zo duur zijn geworden maar hier in de buurt kan je niet eens last minute in het weekend een restaurant bezoeken want alles is volzet, mij lijkt het dan nog mee te vallen met die prijzen :)

Iedereen klaagt dat restaurants zo duur zijn geworden maar hier in de buurt kan je niet eens last minute in het weekend een restaurant bezoeken want alles is volzet, mij lijkt het dan nog mee te vallen met die prijzen :)
Of net niet, er zijn er te weinig en daardoor zijn de prijzen zo duur.

Dat is natuurlijk dubbel. Horeca is enerzijds sneller gestegen dan de index; anderzijds zit je gewoon met een dure kebabzaak die extra doorrekent :p

Is al ff geleden dat ik ne kebab gaan halen ben, dus ff prijs opgezocht op de site van de lokale zaak. En ook via google foto's/andere bronnen de menu's uit het verleden bekeken.
05/06/2025: €9,95 voor ne gote kebab met saus
01/11/2024: €9,00
03/10/2022: €8,30
08/02/2022: €7,50
14/09/2017: €7,00

Ik weet niet van wanneer je €5,5 was, maar ik herinner mij dat het rond 2010 in diezelfde zaak ook zoiets zal geweest zijn.
Ik heb hier hetzelfde gedaan via de foto's van de menu op Facebook:
29/07/2016: Klein €5,50 - Groot: €8,50
05/06/2025: Klein: €9,00 - Groot: €13,00

Ik heb hier hetzelfde gedaan via de foto's van de menu op Facebook:
29/07/2016: Klein €5,50 - Groot: €8,50
05/06/2025: Klein: €9,00 - Groot: €13,00
Wat zelfs maar x1,5 is voor ne grote, en het ging vooral over de relatieve stijging. Dat is iets meer dan de stijging tussen 2017 en nu uit mijn voorbeeld, maar ook een jaar vroeger als beginpunt.
Al moet ik zeggen dat die specifieke kebabzaak dus al duur was toen en is duur gebleven dus ;)

Aangezien de index nooit gedaalt is, neen.
Aangezien zowat elk bedrijf prijzen omhoog dreef omwille van energie maar nooit verlaagde toen energieprijzen terug daalden, zorgen zij er mede voor dat de index niet daalde adhv energieprijzen. Index wordt berekend voor een gemiddeld gezin, niet voor een gemiddeld bedrijf.

Om de index te berekenen kijken ze naar het gedrag van een gemiddeld gezin.
Als restaurantkosten daarin stijgen met pakweg 50%, zal dat wel een effect hebben op de index maar misschien slechts met 2%.
Als de hogere restaurantkosten er voor zorgen dat het gemiddeld gezin minder op restaurant gaat en daardoor maandelijks eenzelfde bedrag blijft uitgeven aan restaurants, heeft dat dan enig effect op de index? Geen idee hoe ze daar juist mee omgaan.
Ik klaag gewoon de hypocrisie aan, men klaagt altijd dat prijzen nooit meer dalen wanneer zaken een hogere prijs rekenen omwille van product x of y terwijl men als werknemer een zelfde systeem heeft, namelijk de index. Uw baas kan evengoed zitten roepen dat uw loon niet daalt terwijl energie het laatste jaar terug betaalbaarder geworden is. Terwijl iedereen wel beseft dat zijn uitgaven niet enkel gestegen zijn omwille van de energieprijzen maar dat er ondertussen ook zaken zijn die serieus wat meer kosten.
Als je echt wil kijken of horeca puur uit winstbejag de prijzen omhoog gedrukt heeft moet je niet kijken naar de prijzen die ze vragen maar naar de winstmarge, als die zoveel hoger ligt dan vroeger is het volkomen terecht om daarover te klagen. Zo niet wil het zeggen dat men eigenlijk gewoon de prijzen heeft verhoogd voor het status quo te behouden.

Zelfs als de winstmarge hoger ligt dan vroeger moet je toch niet klagen?

Het is een vrije markt met oog op winstmaximalisatie. Als die winsten te hoog liggen zal er wel competitie opduiken. Of start zelf iets op als de winsten u tegensteken..

Of net niet, er zijn er te weinig en daardoor zijn de prijzen zo duur.

En/of de restaurants die waar voor je geld bieden, zijn zeer gekend en daardoor direct volzet. Qua absoluut aantal zijn er zeker niet weinig restaurants, maar er zitten imho ook behoorlijk wat middelmatige of overdreven dure tussen.
Geldt denk ik trouwens ook voor meer fastfood-achtige zaken.

Ik klaag gewoon de hypocrisie aan, men klaagt altijd dat prijzen nooit meer dalen wanneer zaken een hogere prijs rekenen omwille van product x of y terwijl men als werknemer een zelfde systeem heeft, namelijk de index. Uw baas kan evengoed zitten roepen dat uw loon niet daalt terwijl energie het laatste jaar terug betaalbaarder geworden is. Terwijl iedereen wel beseft dat zijn uitgaven niet enkel gestegen zijn omwille van de energieprijzen maar dat er ondertussen ook zaken zijn die serieus wat meer kosten.
Als je echt wil kijken of horeca puur uit winstbejag de prijzen omhoog gedrukt heeft moet je niet kijken naar de prijzen die ze vragen maar naar de winstmarge, als die zoveel hoger ligt dan vroeger is het volkomen terecht om daarover te klagen. Zo niet wil het zeggen dat men eigenlijk gewoon de prijzen heeft verhoogd voor het status quo te behouden.

2 frituren hier in de buurt (incl. die die zijn sausjes heeft verdubbeld in prijs): ~50% hogere brutomarge in hun laatste jaarrekening t.o.v. 2 jaar geleden. En het gaat om frituren van 1 resp. 2 personen waarvan de personeelsbezetting stabiel gebleven is (dus ze zijn niet zoveel winstgevender geworden door meer capaciteit)
Hun goed recht, en ik ga daarvoor niet minder regelmatig, maar in zo'n specifieke gevallen is het duidelijk een voorbeeld van éénmalige prijsstijgingen die blijven plakken om hun winst te maximaliseren, geen noodzaak.
Bij restaurants zou ik dat al moeilijker vinden om in te schatten als je bv. de quasi continue stijging van vlees- en visprijzen ziet.

De algemene inflatie is niet negatief gegaan (net doordat in veel sectoren de stijging door energieprijzen gewoon is blijven hangen), dus is mijn loon inderdaad niet gedaald.

Maar er zijn ook industrieën waar de energy surcharge wel terug wegviel en de prijzen weer gedaald zijn. Moest elke sector elke éénmalige reden voor forse stijgingen tot in de eeuwigheid blijven doorrekenen, zou de inflatie pas helemaal ontsporen.
In 2010 is mn loon gedaald alsk me nie vergis toen er een negatieve inflatie was. Het was peanuts maar het is wel gebeurd

Mijn schoonbroer werkt bij een grote horeca leverancier en de stelling die wat hierboven word aangehaald dat de zaken altijd volzet zijn klopt volgens hem niet.
Wat wel klopt is dat in het weekend de goede zaken vol zitten maar waar vroeger de lunches en zakenlunches goed volzet ‘s middags is dit nu totaal niet meer het geval.
En met enkel een goede bezetting in het weekend is het volgens hem heel moeilijk om te overleven in de horeca.

In 2010 is mn loon gedaald alsk me nie vergis toen er een negatieve inflatie was. Het was peanuts maar het is wel gebeurd

Ja, ik ging niet zo ver terug in mijn redenering, die ging meer over de afgelopen paar jaar (energiecrisis etc.)

In 2009 was er inderdaad licht negatieve inflatie en hadden bedrijven de keuze of ze die -0,5% of iets dergelijks wilden doorrekenen in het loon van mensen.

Mijn schoonbroer werkt bij een grote horeca leverancier en de stelling die wat hierboven word aangehaald dat de zaken altijd volzet zijn klopt volgens hem niet.
Wat wel klopt is dat in het weekend de goede zaken vol zitten maar waar vroeger de lunches en zakenlunches goed volzet ‘s middags is dit nu totaal niet meer het geval.
En met enkel een goede bezetting in het weekend is het volgens hem heel moeilijk om te overleven in de horeca.
Er is veel meer telewerk, dus ook minder zakenlunches. Makes sense

Meh, ook een veranderende mentaliteit wel denk ik. 10 jaar geleden mocht/moest ik de ene lunch na de andere doen, zeker na nieuwjaar. Altijd met aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert, koffie en nog wat wijn/... erbij. Dat begon om 12u en tegen 15u was je buiten (als je geluk had).
Nu veel (jongere) aankopers die er niet meer voor open staan, en als ze nog eens meegaan is het meestal een dagschotel en gedaan. Het heeft ook een stuk te zien met het afbakenen werk - privé en het niet meer dronken willen rijden (waar de oude garde zich geen kloten van aantrok)

Het is ook minder een luxe geworden, vroeger gingen de meeste mensen zelfden of niet op restaurant. Je maakt nu echter niet zoveel indruk meer door met zakenrelaties op restaurant uit te nodigen, integendeel, mensen zouden 's avonds liever gewoon naar huis gaan of hun eigen ding doen dan een hele avond doorbrengen met professionele relaties. Zo'n avond wordt meer als werken gezien, waar dat vroeger door meer mensen als een cadeau aanzien werd.

hoeveel is vroeger? want op restaurant gaan is al sinds mijn jeugd een gewoon iets hoor en ben nu bijna een halve eeuw oud. Colmar, Lunchgarden zijn bijv. ook ketens die al sinds eind jaren '60, begin jaren '70 bestaan. Dat kan zich enkel ontwikkeld hebben tot een keten als er ook een trend was van op restaurant gaan. Dus als ge zegt vroeger, dan spreken we al minstens voor de jaren 60, denk ik. Dan moet ge al meer naar de tijd dat mensen nog geen auto hadden, behalve de lokale dokter en mannen hun loon uitgaven in het plaatselijke café. Wij heren van Zichem tijden of zo.

In Wallonie zijn de meeste horeca zaken slechts open van donderdag tot zondag. Die doen zelfs niet open in de week gezien er op die dagen niet teveel volk komt. Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe die op 3, max 4 dagen per week open zijn ,toch blijkbaar voldoende rendabel zijn om op te leven. De winstmarges moeten dan toch niet te klein zijn. Zelfde voor de frituren trouwens, vele hebben 3 sluitingsdagen.

hoeveel is vroeger? want op restaurant gaan is al sinds mijn jeugd een gewoon iets hoor en ben nu bijna een halve eeuw oud. Colmar, Lunchgarden zijn bijv. ook ketens die al sinds eind jaren '60, begin jaren '70 bestaan. Dat kan zich enkel ontwikkeld hebben tot een keten als er ook een trend was van op restaurant gaan. Dus als ge zegt vroeger, dan spreken we al minstens voor de jaren 60, denk ik. Dan moet ge al meer naar de tijd dat mensen nog geen auto hadden, behalve de lokale dokter en mannen hun loon uitgaven in het plaatselijke café. Wij heren van Zichem tijden of zo.
Ik trek misschien mijn eigen ervaringen teveel door maar de enige keren dat ik op restaurant ging als kind was 1 keer per jaar met een rijke tante die ons meenam. En ik had niet de indruk dat er in mijn familie of omgeving op restaurant gegaan werd. Heb eens kort gezocht maar vind niet meteen oude data, wel dit artikel uit Nederland waarin staat dat boomers 485 euro per jaar op restaurant spenderen terwijl millennials 2262 euro per jaar aan restaurants spenderen, wat toch wel wijst op een trendbreuk tussen de generaties waar restaurantbezoeken iets veel normalers geworden is dan vroeger.

In Wallonie zijn de meeste horeca zaken slechts open van donderdag tot zondag. Die doen zelfs niet open in de week gezien er op die dagen niet teveel volk komt. Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe die op 3, max 4 dagen per week open zijn ,toch blijkbaar voldoende rendabel zijn om op te leven. De winstmarges moeten dan toch niet te klein zijn. Zelfde voor de frituren trouwens, vele hebben 3 sluitingsdagen.
Die werken dikwijls nog ergens anders. Bij verschillende frituristen die ik heb gekend was dat zo. Eentje had een hamburgerkraam waar ze overdag mee op markten stonden, bij een andere frituur was het een echtpaar waarvan de man ook nog in ploegen werkte; op de weekdagen was het meestal rustig dus kon zij het alleen aan of met een jobstudent en dan in weekends hielp hij mee, ...

Ik trek misschien mijn eigen ervaringen teveel door maar de enige keren dat ik op restaurant ging als kind was 1 keer per jaar met een rijke tante die ons meenam. En ik had niet de indruk dat er in mijn familie of omgeving op restaurant gegaan werd. Heb eens kort gezocht maar vind niet meteen oude data, wel dit artikel uit Nederland waarin staat dat boomers 485 euro per jaar op restaurant spenderen terwijl millennials 2262 euro per jaar aan restaurants spenderen, wat toch wel wijst op een trendbreuk tussen de generaties waar restaurantbezoeken iets veel normalers geworden is dan vroeger.

mja, 't is misschien ook wat ge onder 'restaurant' verstaat he. In de range van zakenrelaties zal het dan wel de hogere klasse zijn geweest, iets wat een gewone mens misschien vroeger dan wat minder deed aangezien dat echt wel hogere prijsklasse is.
Het is allemaal wat moeilijk in te schatten natuurlijk, maar ik denk dat 'gewone' restaurants -laten we zeggen: waar geen dresscode heerst , het geen kleine kunstwerkjes zijn op je bord en ge ook een kindermenu kunt krijgen- toch al een halve eeuw populair zijn. 'Naar de chinees gaan' is toch al sinds mijn jeugd een begrip :p
Maar idd, weinig echt cijferwerk over te vinden.

Mijn vrouw werkte in een klein restaurant hier in de buurt en dat was hetzelfde. Overuren standaard in het zwart, ik denk niet dat er iemand enkel de aangegeven uren werkte. Ten tijde van COVID ook mooi gefraudeerd met technische werkloosheid. Op een dag kreeg ik telefoon van mijn vrouw (ik was thuis die dag): "Hé kan je mijn identiteitskaart even komen brengen want ze komen ons straks controleren zei de baas".
Late opmerking omdat het vooral over prijzen gaat, maar deze vond ik wel een leuke.
Bijna twintig jaar als bakker gewerkt en zodra er ergens in het dorp gecontroleerd werd op zwartwerk kon je er zeker van zijn dat bij ons de telefoon afging om te verwittigen.
Voor zij die vertrouwen hebben in de FAVV: negen van de tien keer werd onze werkgever op voorhand verwittigd dat ze langs gingen komen voor controle dus was het alle hens aan dek voor extra kuiswerk en dan spreek ik nog niet over de kwaliteit van de controle zelf.

Mijn ervaringen. Een echt goeie zaak waar mensen echt over te spreken zijn, zit gewoon nokvol, ook in het midden van de week.
Geen reservatie = Gewoon zelfs geen plek, ook in het midden van de week niet.

Maar een zaak die slecht draait en waar ik via via van hoor dat het niet goed zit --> die zaak loopt snel leeg en meestal hoor ik vroeg of laat: Weet je nog die zaak? Ik: Failliet zeker?

(En daarnaast heb je alles er tussenin)

Terug
Bovenaan