Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

30-40euro voor een hoofdgerecht in z-frankrijk?
We betaalden vorig jaar max 30euro voor een hele menu in de lokale restaurants (Provence). En dat was altijd heel lekker.
Cote d'azure ja
Menu is idd niet veel duurder maar dat is dan iets kleiner van portie per gang
En ik praat over deftig stuk vlees of vis, geen simpele pasta of pizza
Toen ik nog in België woonde kocht ik goudmerkt, jumbo, deluxe, supers, Canades, Deense, ... mosselen (ik eet dat het hele jaar door, soms 2x de week).

In de grotere Carrefours of Delhaizes staat goudmerk vaak hoor.
Goudmerk heb ik ook al als merk op de verpakking zien staan, niet als grote
Verbaast me niet, daar kost alle vis een veelvoud van wat het in een warenhuis kost.
Dat is dan ook veel betere kwaliteit van vis
Reken dan nog groenten, frietjes, saus en werk bij is het niet zo erg om 30€ te betalen.
Zie vb van hierboven, in Frankrijk vragen ze voor diezelfde pot mosselen 15-17€ en daar moeten ze ook de mosselen reinigen, wat frieten groenten erbij serveren, ... Die prijs van 30€ is exorbitant in verhouding met de kostprijs van mossel.
Nee dat zijn Franse hangmosselen, dat is nog kleiner dan de kleinste zeeuwse

Laatst bewerkt:
We zijn idd van gewoon in de pot gooien naar eerst in water met zout (wat meestal niet meer moet) en 30min kuisen ervoor gegaan :D

Op 30min maak ik meeste van wat wij eten
In België gaan we zelden op restaurant, maar op vakantie in buitenland bijna dagelijks (buiten skivakantie).
In Zuid-Frankrijk ben je ook al snel 30-40 euro kwijt voor hoofdgerecht vis of vlees (10% btw tov 6 bij ons zeker? In supermarkt groenten en fruit is er ook stuk duurder precies)
Niet dat het het zotste verschil gaat geven, maar BTW bij ons op restaurant is voor zover ik weet 12% op eten en 21% op drinken.

Juist en meeneemt is 6
Klopt. Vandaar dat tegenwoordig bijna elke friturist eerst vraagt of het voor daar of meeneem is vooraleer hij de bestelling begint in te tikken. Voor de eindprijs verandert er jammergenoeg niets als je meeneemt, maar in hun systeem veranderen de netto-prijzen wel.

In de grotere Carrefours of Delhaizes staat goudmerk vaak hoor.
Ik weet niet waar sommige mensen wonen want hier in Heist Op Den Berg heb ik ze zonet gekocht in den Aldi. :tongue:
Ze kosten daar net geen 9€.

Vers Zeeuwse "Goudmerk"-mosselen, 1 kg

Goudmerk heb ik ook al als merk op de verpakking zien staan, niet als grote
Ah ja op die manier. :tongue:
Maar mmm goudmerk wil toch zeggen 'groot' niet?

Die van den Aldi zijn voor zover ik kan controleren weldegelijk grote mosselen se. (Ik heb ze net nog even bekeken voor de zekerheid)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar sommige mensen wonen want hier in Heist Op Den Berg heb ik ze zonet gekocht in den Aldi. :tongue:
Ze kosten daar net geen 9€.

Vers Zeeuwse "Goudmerk"-mosselen, 1 kg

Ah ja op die manier. :tongue:
Maar mmm goudmerk wil toch zeggen 'groot' niet?

Die van den Aldi zijn voor zover ik kan controleren weldegelijk grote mosselen se. (Ik heb ze net nog even bekeken voor de zekerheid)
Hier liggen ze dagelijks in de Colruyt, eveneens 8,99€ de kilo.

Ik heb nu al een paar keer mosselen gegeten in Noord-Frankrijk doorheen de jaren, zowel aan de kust (Boulogne-sur-mer) als in het binnenland.
De prijzen zijn er wel merkelijk goedkoper dan hier maar de mosselen zijn ook een pak kleiner. Daar ben je dubbel zolang bezig om die kleine mosselen te eten.

Mosselen bestel je toch niet op restaurant zekers. Toch zeker niet voor 30 euro.
Zak verse groenten en mosselen in de pot. Iemand rijdt naar de frituur en 15min later heb je eten.
(het is zo bij veel gerechten maar voor mosselen is het wel echt heel eenvoudig)

Mij lijkt dat vooral een generatieverschil. Dat is gelijkaardig met het principe, waar ik onder andere nog mee ben opgegroeid, om uw boterhammen zelf te smeren en mee te nemen van thuis ipv een broodje te gaan uithalen.

Mensen zijn dit gewoon geworden. Desondanks dat het vroeger ook duur is en werd maar doordat de impact absoluut gezien beperkt was. Dat sommige mensen het normaal vonden om meermaals per week uit te gaan eten. Want dat verdienden zij (als onderdeel van die consumptiemaatschappij)
Met de stijging van de prijzen en covid realiseren mensen zich gewoon dat dat geld dat men aan restaurants spendeert mogelijks andere doelen die als nuttiger gezien kunnen worden dan deze aan een restaurant te spenderen.
Terwijl anderen nog altijd diezelfde opinie hebben maar dan maar kiezen om iets van het goedkopere principe te kopen omdat ze vinden dat bij een uitstap zo'n afsluiter bij een brasserie of whatever hoort. Maar dat ze niet bereid zijn om dat absolute bedrag daaraan te geven.

Uiteindelijk kiest iedereen waar men zijn geld aan spendeert. Of het nu 20€ is aan een steak of 30€... de snelle prijsstijgingen hebben gewoon een schok gegeven waardoor sommige mensen die reflectie opnieuw maken of ze dat er nog aan willen geven terwijl bij een tragere stijging, zoals bij inflatie, die stijging gewoon als aanvaardbaarder gezien wordt.

Dit waren mijn Mosselen aan de Noord-Franse kust. 13€ heb ik betaald voor die pot. Ik vond die nu niet echt klein en ze waren zeer goed van smaak!

(Ja met ketchup omdat er zowel in de mayonaise als mosselsaus rauwe eieren zaten 😒🤰🏻)

Mij lijkt dat vooral een generatieverschil. Dat is gelijkaardig met het principe, waar ik onder andere nog mee ben opgegroeid, om uw boterhammen zelf te smeren en mee te nemen van thuis ipv een broodje te gaan uithalen.

Mensen zijn dit gewoon geworden. Desondanks dat het vroeger ook duur is en werd maar doordat de impact absoluut gezien beperkt was. Dat sommige mensen het normaal vonden om meermaals per week uit te gaan eten. Want dat verdienden zij (als onderdeel van die consumptiemaatschappij)
Met de stijging van de prijzen en covid realiseren mensen zich gewoon dat dat geld dat men aan restaurants spendeert mogelijks andere doelen die als nuttiger gezien kunnen worden dan deze aan een restaurant te spenderen.
Terwijl anderen nog altijd diezelfde opinie hebben maar dan maar kiezen om iets van het goedkopere principe te kopen omdat ze vinden dat bij een uitstap zo'n afsluiter bij een brasserie of whatever hoort. Maar dat ze niet bereid zijn om dat absolute bedrag daaraan te geven.

Uiteindelijk kiest iedereen waar men zijn geld aan spendeert. Of het nu 20€ is aan een steak of 30€... de snelle prijsstijgingen hebben gewoon een schok gegeven waardoor sommige mensen die reflectie opnieuw maken of ze dat er nog aan willen geven terwijl bij een tragere stijging, zoals bij inflatie, die stijging gewoon als aanvaardbaarder gezien wordt.
Wat er trouwens ook voor zorgt dat we altijd een beetje overgecompenseerd worden bij de indexering. Bij de berekening van de indexering wordt er uitgegaan van het feit dat de mensen de volgende periode hetzelfde moeten kunnen kopen dan de vorige periode maar in de praktijk gebeurt dat niet. Mensen passen hun consumptie aan aan nieuwe prijsverhoudingen. Als zoiets als restaurantbezoeken qua kosten sterk stijgt gaan dat zwaar doorwegen in de index maar daarna gaan mensen dat geld deels gebruiken om andere dingen te kopen die niet zo veel gestegen zijn.

Uiteindelijk doen de kwalitatieve restaurants het nog altijd goed. Veel zaken zijn met covid artificieel in leven gehouden en gaan nu ten onder.

In de week hier gereserveerd: kan10
Ik kon het bijna niet geloven maar het eerste beschikbare weekend is APRIL 2025!! (sharing menu 58,50eur)

Mensen geven graag geld uit aan eten. Maar niet aan de matige brasserie.

Laatst bewerkt:
Schijnbaar lukte het toch om groene cijfers neer te zetten tot 2022.

Lunchzaak zat al zes jaar op de huidige locatie met een groot terras voor de deur. Wekelijkse markt op donderdag en kon volop meeprofiteren van de evenementen die op het Stadsplein werden georganiseerd (o.a. Genk on Stage).

Huurprijs zal gezien de locatie echter ook niet mals zijn geweest. Die werd uiteraard ook geïndexeerd.
Nogal moeilijk in te schatten hé. Ik ben geen boekhouder, maar dit lijkt mij toch geen positief beeld.
6ZRXkTn.png

1 boekjaar voor covid. Dan 2 jaren met corona-steun en mogelijks uitstel van betalingen waarin ze uiteindelijk de schulden ook laten groeien. Dan in 2022 serieus de dieperik in.

Uiteindelijk doen de kwalitatieve restaurants het nog altijd goed. Veel zaken zijn met covid artificieel in leven gehouden en gaan nu ten onder.

In de week hier gereserveerd: kan10
Ik kon het bijna niet geloven maar de eerste beschikbare weekend is APRIL 2025!! (sharing menu 58,50eur)

Mensen geven graag geld uit aan eten. Maar niet aan de matige brasserie.
Neem nu mijn nonkel. Als hij een zaak fantastisch vindt dan moet ik dit gezaag aanhoren tot in de eeuwigheid. Is het ergens tegengevallen? Hij geeft die zaak dan een 2de kans maar valt het opnieuw tegen? Dan moet ik dit ook aanhoren tot het bot.

Een maand later weet dan heel het dorp hoe slecht die zaak wel niet is.

Je kan er mee lachen maar als iets "slecht" rondgaat? Dat kan uw zaak dus wel breken.
(Online kan je de reviews nog counteren, maar iets dat mondeling rondgaat kan je niet stoppen en dat is nog een gradatie erger)

We zijn idd van gewoon in de pot gooien naar eerst in water met zout (wat meestal niet meer moet) en 30min kuisen ervoor gegaan :D

Op 30min maak ik meeste van wat wij eten
In België gaan we zelden op restaurant, maar op vakantie in buitenland bijna dagelijks (buiten skivakantie).
In Zuid-Frankrijk ben je ook al snel 30-40 euro kwijt voor hoofdgerecht vis of vlees (10% btw tov 6 bij ons zeker? In supermarkt groenten en fruit is er ook stuk duurder precies)
Pas nog in Zuid-Frankrijk geweest en verschoten van de prijzen daar. In positieve zin. Allemaal veel goedkoper dan in België. Oa een overheerlijke lunch gegeten in de oude Cité van Carcassonne voor nog geen 20 euro pp.
Supermarkt ook een stuk goedkoper dan bij ons. Voornamelijk drank, brood en zuivel is veel goedkoper. Groenten vergelijkbaar, fruit ook veel goedkoper.

Je hebt in deze wel gelijk, maar toch een kleine kanttekening: zo lang je de schulden <1j kan afbetalen met de inkomsten <1j is er eigenlijk niks aan de hand. Dan mag je op papier miljoenen euro's schulden hebben (lees: leningen, zoals wij hebben voor ons huis) maar wel solvabel zijn als bedrijf. Het is uiteindelijk hetzelfde principe: zo lang ik mijn hypotheek kan afbetalen, zijn mijn schulden geen probleem.

Maar in de zaken van de persoon in kwestie was dit absoluut niet het geval. En dan ligt het waarschijnlijk niet aan de prijs van de croques maar aan gebrekkig voorraadmanagement, te veel (of te duur?) personeel en gewoon investeren in ambities en concepten die je niet kan waarmaken.

Persoon in kwestie is na een verliesjaar van 100k (overgedragen verlies) gegaan van 3,1 VTE personeel naar 7,5 VTE personeel en heeft op die manier haar personeelskost doen exploderen van 77k naar 254k (sociale balans, p. 16). Allemaal secundair diploma en betaald aan een gemiddelde (!) loonkost van ~25 euro per uur (incl. RSZ werkgever, vermoed ik). Dus dat gaat over zaalpersoneel + koks (die croques maken). Met álle respect, maar dan hoor je echt niet aan zo'n loonkost te komen omdat je gewoon een groot deel van die loonkost kan opvangen met jobstudenten die letterlijk de helft kosten + ik stel mij oprecht vragen bij 7,5 VTE voor een croquezaak. 2 in de keuken en 2 (3 op drukke momenten) lijkt mij toch echt wel oké als ik vergelijk met andere zaken waar ik soms binnenstap. Ik heb werkelijk nog nergens op eender welk moment 7 man bezig gezien.
Doet me denken aan de scam die bepaalde dag/nachtwinkels/eetzaken organiseren:
Job geven aan neefje x; die ontslaan na enkele maanden en op de dop zetten en tegelijk neefje y in dienst nemen; en zo de halve familie/gemeenschap aan inkomsten helpen. Soms heb je teveel mensen die je moet helpen dus neem je meer volk in dienst, dus begin je verlies te maken, na zoveel tijd dan maar failliet laten gaan en de zaak laten overnemen door iemand van de familie en repeat van de hele kwestie.

Pas nog in Zuid-Frankrijk geweest en verschoten van de prijzen daar. In positieve zin. Allemaal veel goedkoper dan in België. Oa een overheerlijke lunch gegeten in de oude Cité van Carcassonne voor nog geen 20 euro pp.
Supermarkt ook een stuk goedkoper dan bij ons. Voornamelijk drank, brood en zuivel is veel goedkoper. Groenten vergelijkbaar, fruit ook veel goedkoper.
Net terug van cote d'azur en restaurants (alleen avondeten gedaan) is vergelijkbaar
Groenten en fruit zijn er veel duurder van wat ik van prijzen vanbuiten ken (en volgens prijsvergelijking vorig jaar 17%)
Brood, melk en zuivel vergelijkbaar met wat ik hier betaal in de winkel

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het tijd word om te stoppen met uithaal eten. De prijzen zijn gewoon nietmeer normaal.

Ik verdien goed mijn geld maar 24€ betalen voor pad thai kai en 4 loempias is erover (persoonlijk). Ik ga gewoon leren om het zelf te maken.

Een grote kebap is hier 15€!!! we zijn van 5.5€ naar 15€ gegaan voor dezelfde kebap en er is niets veranderd!!! Een schotel is 21€ geworden voor HETZELFDE ALS ERVOOR.

Ik denk dat het tijd word om te stoppen met uithaal eten. De prijzen zijn gewoon nietmeer normaal.

Ik verdien goed mijn geld maar 24€ betalen voor pad thai kai en 4 loempias is erover (persoonlijk). Ik ga gewoon leren om het zelf te maken.

Een grote kebap is hier 15€!!! we zijn van 5.5€ naar 15€ gegaan voor dezelfde kebap en er is niets veranderd!!! Een schotel is 21€ geworden voor HETZELFDE ALS ERVOOR.
Van welke regio ben jij? Uithaal eten roept bij mij eerder diepvriesmaaltijd op dan (wat jij wss bedoelt?) afhaal eten.

Uithaal: doet me denken aan broodje kroket uit de muur halen
Afhaal: is eigenlijk incorrect tenzij je het fysiek gaat afhalen, meestal wordt het aan deur geleverd.

Terug
Bovenaan