Renovatielening

Sasha

New member
Hi all,

wij hebben een ouder pand gekocht waar we nog in willen renoveren. Als ik online een simulatie invul kan je bij 3/4 banken maar 50k lenen op Max 120 maanden. Dit slaagt toch nergens op? Ze gaan me volgende week bellen voor een simulatie te maken maar origineel mochten we wel een huis kopen 550k. Dus een huis van 460k met Max 50k lenen maar een huis van 550k zo kopen kan wel. Onze bank is KBC momenteel maar wil niet zonder kennis aan zo’n gesprek beginnen. Jullie ervaringen met een renovatielening? En hoe regel je dat als je er in september pas de akte verlijd maar je er al in mag beginnen van juni? Dan heb je je huidige lening van je huis. Of kan je echt pas beginnen dan als de akte verlopen is?
Super hard bedankt voor jullie hulp alvast!

Sasha,

Is er niet gewoon de mogelijkheid om de renovatielening aan je huidige lening te hangen, zodat het 1 geheel wordt?

Iets anders trouwens waar je zeker rekening mee moet houden en je veel kan besparen is de renteloze renovatielening die door Vlaanderen in 2021 ingevoerd. Met deze maatregel kan je renteloos lenen tem 60K op voorwaarde dat je de energiescore van het huis omlaag brengt. Looptijd van deze lening is max 20 jaar en moet gelijk zijn aan looptijd ander gedeelte van renovatielening. Concreet in mijn geval heb ik een hoofdkrediet op het huis op 25j lopen, renteloze renovatielening van 45K op 20j en nog een deeltje renovatielening 5K op 20j.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de service van mijn huidig Argentakantoor. Met wat ervaring met leningen ondertussen, kan ik je zeggen dat je niet enkel enkel afhankelijk van welke bank (KBC/Argenta/Belfius...), maar zeker ook van welk kantoor (Gent, Brugge,...) voor de service, snelheid van dossier, onderste uit de kan houden qua beste prijs.

Je kan ook meer dan 50K lenen voor renovatielening, maar dan is er vaak een verplichte schatting die de bank doet op jouw kosten. Echter is dit lang zo slecht nog niet, want door middel van een hoge schatting kan je quotiteit verlagen en je rentevoet dalen.

Super bedankt al voor je reactie! Dit verklaard al veel. Er gaat uiteraard heel wat gebeuren zodat de woning vele energie zuiniger wordt. Nieuwe ramen, vloer, deuren en isolatie zouden we dan daar in kunnen plaatsen voor 50k. En dan nog een andere gewone lening van 40 misschien. Maar waar ik echter nog met zit is:
We hebben ons huis gekocht voor 290k en verkocht voor 360k. Daarnaast hebben we met de bank 15 k vd lening ‘Gespaard’. We hebben dus een nieuw huis van 460k gekocht waar we zeker in totaal nog wel 140k aan renovaties hebben maar we kunnen het meeste doen als we nog 90k krijgen geleend. We nemen 13k mee van de registratie kosten en moeten dus in totaal maar 25k registratie en notariskosten betalen. We hebben momenteel. 35 k ook nog op de bank staan voor deze registratie en notaris kosten. De aktes verlijden samen van ons huis en het nieuwe huis op de zelfde dag 15 september. Stel dat we er in juni al in mogen beginnen van de verkoper.
Geeft de bank dit al voor de akte getekend is en enkel met een getekende compromis? Sorry voor de lange tekst en super bedankt voor de hulp !!

Gewoon meer in de hypothecaire lening steken, wij gaan dat ook doen.

Voordeel: je kan meer ontlenen + aan dezelfde voordelige rentevoet

Nadeel: pas beschikbaar bij akte en er zijn een paar voorwaarden aan verbonden die verschillen per bank (bv. op te nemen binnen x jaar, reserveringsprovisie te betalen op openstaand kapitaal na x maanden, bestek of schatting laten opmaken door aannemer/architect,..).

Nuttige info over dit topic: https://www.tijd.be/netto/dossier/b...-niet-vertelt-over-uw-bouwlening/9864009.html

Maar de voordelen wegen sowieso zwaarder door :).

Gewoon meer in de hypothecaire lening steken, wij gaan dat ook doen.

Voordeel: je kan meer ontlenen + aan dezelfde voordelige rentevoet

Nadeel: pas beschikbaar bij akte en er zijn een paar voorwaarden aan verbonden die verschillen per bank (bv. op te nemen binnen x jaar, reserveringsprovisie te betalen op openstaand kapitaal na x maanden, bestek of schatting laten opmaken door aannemer/architect,..).

Nuttige info over dit topic: https://www.tijd.be/netto/dossier/b...-niet-vertelt-over-uw-bouwlening/9864009.html

Maar de voordelen wegen sowieso zwaarder door :).
Akkoord maar ik heb bijvoorbeeld vandaag al te horen gekregen dat de akte staat op 15 september en dat we er al in mogen beginnen werken vanaf juli. Wat dan? 😁

Sasha,

Is er niet gewoon de mogelijkheid om de renovatielening aan je huidige lening te hangen, zodat het 1 geheel wordt?

Iets anders trouwens waar je zeker rekening mee moet houden en je veel kan besparen is de renteloze renovatielening die door Vlaanderen in 2021 ingevoerd. Met deze maatregel kan je renteloos lenen tem 60K op voorwaarde dat je de energiescore van het huis omlaag brengt. Looptijd van deze lening is max 20 jaar en moet gelijk zijn aan looptijd ander gedeelte van renovatielening. Concreet in mijn geval heb ik een hoofdkrediet op het huis op 25j lopen, renteloze renovatielening van 45K op 20j en nog een deeltje renovatielening 5K op 20j.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de service van mijn huidig Argentakantoor. Met wat ervaring met leningen ondertussen, kan ik je zeggen dat je niet enkel enkel afhankelijk van welke bank (KBC/Argenta/Belfius...), maar zeker ook van welk kantoor (Gent, Brugge,...) voor de service, snelheid van dossier, onderste uit de kan houden qua beste prijs.

Je kan ook meer dan 50K lenen voor renovatielening, maar dan is er vaak een verplichte schatting die de bank doet op jouw kosten. Echter is dit lang zo slecht nog niet, want door middel van een hoge schatting kan je quotiteit verlagen en je rentevoet dalen.
Oh was je vergeten te quoten 😅

Akkoord maar ik heb bijvoorbeeld vandaag al te horen gekregen dat de akte staat op 15 september en dat we er al in mogen beginnen werken vanaf juli. Wat dan? 😁

Pas beginnen wanneer akte verleden is/huis van jou is:

1. niemand gaat u degelijk bedrag lenen om te besteden aan iets dat (nog) niet van u is.
2. dan nog sterk af te raden. Wat indien je er 50k in pompt en de akte plots toch niet doorgaat? Wat indien in de tussentijd de boel afbrandt?

Gewoon wachten dus + zien dat de akte sneller wordt verleden (compromis pas vandaag getekend indien het 15 september is?) en starten met voorbereiding/planning werken.

Wat ik ook aan kan raden (dat hebben wij gedaan).
Als je bv 100K hebt als eigen geld, en 400K moet lenen, steek die 400K dan op de aankoop van je huis en houd je cash geld voor de renovatie. Hier hebben ze bij onze bank niet moeilijk over gedaan, en het geeft je véél meer flexibiliteit met betrekking tot aannemers aangezien je niet voor alles een factuur moet binnenbrengen bij de bank.

Pas beginnen wanneer akte verleden is/huis van jou is:

1. niemand gaat u degelijk bedrag lenen om te besteden aan iets dat (nog) niet van u is.
2. dan nog sterk af te raden. Wat indien je er 50k in pompt en de akte plots toch niet doorgaat? Wat indien in de tussentijd de boel afbrandt?

Gewoon wachten dus + zien dat de akte sneller wordt verleden (compromis pas vandaag getekend indien het 15 september is?) en starten met voorbereiding/planning werken.
Ik had al wat angst voor dit antwoord. Het probleem is dat we een leuk mooi huis hebben, maar echt bewoonbaar kan je niet noemen voor je er minstens 2 maanden in werkt.

Ik had echt gehoopt dat er een manier zou zijn om er op een degelijke manier al in te werken van juli tot september (aangezien de verkopers dat ook ok vinden). En er dan in te trekken en verder te werken, maar dat we dan al tenminste een afgewerkte ruimte hebben waar we kunnen leven.

De kopers van ons huis verwachten ook dat ze er in september in kunnen en dat de akte dan verleden is. Dus als we tot dan moeten wachten, dan moeten we in een onbewoonbare bouwwerf wonen bij wijze van spreke. Dat lijkt me ook niet realistisch.

Compromis wordt pas volgende week getekend. Maar vroeger de akte laten verlijden kan toch niet omdat je die wettelijk e termijn hebt van 4 maanden? Of zeg ik iets fout?
Als je bv 100K hebt als eigen geld, en 400K moet lenen, steek die 400K dan op de aankoop van je huis en houd je cash geld voor de renovatie. Hier hebben ze bij onze bank niet moeilijk over gedaan, en het geeft je véél meer flexibiliteit met betrekking tot aannemers aangezien je niet voor alles een factuur moet binnenbrengen bij de bank.
Ook reeds gedacht en het hier over gehad, maar maak ik mijn lening dan niet onnodig veel zwaarder? Je rentevoet gaat dan ook aanzienlijk stuk omhoog lijkt mij omdat je meer leent puur voor je woning?

Is een renovatielening niet voordeliger? Dan een volledige hypothecaire lening?

Renovatie leningen zijn niet per se goedkoper, je moet echt goed de bankenronde doen en dan zal je het weten.

De akte moet BINNEN de 4 maanden verleden worden, als jullie beide zeggen tegen de notaris dat jullie verwachten dat die op 8 weken verleden zal worden, dan is dat theoretisch gezien wél mogelijk.

4 maanden is inderdaad de maximumtermijn. 2 maand zou ook moeten lukken indien je wat druk op de notaris zet.

De renteloze renovatielening is alleen voor nieuw aangekochte woningen lees ik. Dus ik met mijn bestaande woning heeft voorlopig pech.
Dit type lening bestaat ook pas sinds 2021 zie ik. Dus :frown:

Maar als ze hun grote doelstellingen willen halen tegen 2050, dan gaan ze die renteloze leningen toch ook moeten aanbieden aan bestaande woningen correct?

Ik lees hier trouwens: Energielabel E: Goed. (2009)
Als ik nu google 12 jaar later dan staat daar: Energielabel E: Zéér slecht (2021). Das nie goe hé! :)

Ik had gelezen dat men aan het denken is om dit ook voor bestaande woningen te implementeren.
Benieuwd wanneer we hier iets over gaan horen

Wij moeten ons dak ook vernieuwen... In 2022

Ik had gelezen dat men aan het denken is om dit ook voor bestaande woningen te implementeren.
Benieuwd wanneer we hier iets over gaan horen

Wij moeten ons dak ook vernieuwen... In 2022

daar zijn natuurlijk wel heel wat voorwaarden aan verbonden op vandaag, bv vereiste om een E/F woning naar A te brengen. Gewoon een dak vervangen, daar dient die lening niet voor.

Terug
Bovenaan