Religie in de Westerse Wereld

Gewoon als antwoord op de vraag waarom, en niet omdat ik het specifiek zelf vind:

Onderzoek toont keer op keer aan dat (actief) religieuze mensen zich gelukkiger voelen dan niet religieuzen.
Zou best kunnen. Vraag me af hoe ze dat echt kunnen onderzoeken eerlijk gezegd.

Het gaat over een subjectieve score die mensen aan zichzelf geven. Religieuze mensen geven zichzelf vaker een hogere score wat gelukkig zijn betreft. Zijn ze effectief gelukkiger? Zijn atheïsten kritischer voor zichzelf? God mag het weten.

650 mil naar religie in het algemeen in België maar er zijn talloze proxy steundiensten zoals onderhoud gebouwen en vzw's. Vind het maar een demagogische maatregel om na de schandalen het mes daar in te zetten, veel beter zou zijn om een moderne update te doen zodat het aantrekkelijk wordt. Ik zat met mijn dochter in een stampvolle kerk op Palmzondag, probleem is wel dat drie kwart 60 plussers zijn die uit morele verplichting gaan, nogal zure bekrompen sfeer. Je kan zeggen wat je wil over de kerk in Amerika of Afrika, dat leeft daar wel meer, waarom kunnen wij dat niet ?

Stijgend opleidingsniveau blijkt de drijvende kracht achter ontkerkelijking

En dat lijkt me ook logisch. Hoe meer wetenschap men achter de kiezen heeft, hoe minder je "alternatieve waarheden" gaat geloven, en hoe eerder je inziet dat georganiseerde religie teveel de deur openzet naar machtsmisbruik op zowel persoonlijk als politiek vlak of voor persoonlijke verrijking. Ook altruisme prediken vanuit een enorm gebouw vol goud is een beetje op het ironische af.

Dat wil niet zeggen dat spiritualiteit compleet verdwijnt, maar ook op dat vlak zal iemand die hoger opgeleid is een bredere horizon hebben, dingen leren over andere religies, misschien aan cherry picking doen, en zo zelf een gezond moreel kompas, spiritueel evenwicht en weerstand tegen verslavingen ontwikkelen. Die heeft dan geen nood meer om te gaan luisteren naar de lokale priester in een enorm gebouw met een dramatische EPC waarde. En indien er toch psychologische hulp nodig is heeft die de middelen en gezonde reflex om professionelere hulp te zoeken dan bij meneer pastoor.
In onze kerken ga je dezer dagen dus vooral bejaarden vinden, een handvol middenstanders (want dat zijn de enigen die tegenwoordig nog wakker liggen van "wat gaan de mensen denken") , en nieuwe belgen die kwamen uit landen waar de gemiddelde opleidingsgraad nog veel lager is en bijgevolg het "traditioneel" geloof nog sterker is.

Zoiets blijven in stand houden met subsidies lijkt me dus niet aangewezen, en laten we het in de plaats investeren in onderwijs. Dat "godfluencers" ook hier een ding worden is misschien een zoveelste extra indicator dat ons onderwijs achteruit aan het boeren is.

Laatst bewerkt:

Het gaat over een subjectieve score die mensen aan zichzelf geven. Religieuze mensen geven zichzelf vaker een hogere score wat gelukkig zijn betreft. Zijn ze effectief gelukkiger? Zijn atheïsten kritischer voor zichzelf? God mag het weten.
Ik kan mij voorstellen dat (praktiserend) religieus zijn bepaalde voordelen biedt. Zingeving is daar één van, wat volgens mij bijdraagt aan mentale gezondheid. Het feit dat religie vaak ook een gemeenschap biedt om op terug te vallen lijkt me ook wel iets om in het achterhoofd te houden.

Het ‘geloven’ in iets is maar een klein onderdeel wat er toe kan bijdragen. De impact van religieus te zijn is merkbaar op heel veel vlakken. En wat mij betreft is dat niet allemaal negatief.

Ik kan mij voorstellen dat (praktiserend) religieus zijn bepaalde voordelen biedt. Zingeving is daar één van, wat volgens mij bijdraagt aan mentale gezondheid. Het feit dat religie vaak ook een gemeenschap biedt om op terug te vallen lijkt me ook wel iets om in het achterhoofd te houden.

Het ‘geloven’ in iets is maar een klein onderdeel wat er toe kan bijdragen. De impact van religieus te zijn is merkbaar op heel veel vlakken. En wat mij betreft is dat niet allemaal negatief.
Is zeker niet allemaal negatief. Ik heb ook 0,0 problemen met mensen die geloven, eerder met religie zelf.

Islam in Birmingham
Minuut 2 tem 6 vat het mooi samen.
Is sharia het doel? Yup!
Islam neemt het hier over? Yup!
Dus vrouw stenigen in geval van overspel? Yup! En hij zegt het met de glimlach zelfs :thumb:
Kunnen we die gebaarde man eens uitnodigen in de Afspraak aub? Hij kan het goed uitleggen vind ik en zegt vriendelijk waar het op staat zonder rond de pot te draaien.

Ze staan voor de moskee waar de imam uitlegde hoe je een vrouw moest stenigen. Dat is zuiver aanzetten tot misdaad, hetgeen bij wet verboden is, ook in de UK. Waarom wordt zoiets toegelaten, en wordt hier niet ingegrepen vraag ik me dan af? En wordt daar bij ons genoeg op gecontroleerd? Want zoiets is gewoon onacceptabel en verdient dan ook het label religie niet als men zulke zaken blijft onderwijzen, terwijl men in feite zou moeten preken: "het heilige boek is wat het is, maar X en Y (zoals stenigen) doen we uiteraard niet want het is niet meer van deze tijd en vrouwen zijn evenwaardig !!!"

Laatst bewerkt:
God heeft mij een brein gegeven om zelfstandig na te denken als een creatie en creatuur van zijn schepping. Niet om mee te lopen in een religie, dat is een afbreuk aan zijn intelligentie. Ik heb geen probleem met mensen die religieus zijn, it is a free country. Maar als je op de planneet geboren bent, dan acht ik het als persoonlijke opdracht om na te denken, tot je op de grenzen stuit. Maar het is niet omdat je op een grens stuit, dat je moet opgaan in een religie.

Maw: Nothing frightens me more than religion at my door.

God heeft mij een brein gegeven om zelfstandig na te denken als een creatie en creatuur van zijn schepping. Niet om mee te lopen in een religie, dat is een afbreuk aan zijn intelligentie. Ik heb geen probleem met mensen die religieus zijn, it is a free country. Maar als je op de planneet geboren bent, dan acht ik het als persoonlijke opdracht om na te denken, tot je op de grenzen stuit. Maar het is niet omdat je op een grens stuit, dat je moet opgaan in een religie.

Maw: Nothing frightens me more than religion at my door.
dan moet ge het binnen laten he: problem solved

dan moet ge het binnen laten he: problem solved
Niks opgelost. Over het raadsel van de schepping en het heelal en het kleinste der kleinen zoals atomen gaat God geen antwoord geven. Noch over de dagdagelijkse dingen. Ik pas voor een surrogaatproduct in de vorm van religie. Je kent ze wel, bvb de Getuigen van Jehova met hun religie.

Ik ben op een zondagvoormiddag in de tuin aan het spitten. Ze passeren. Ze spreken mij aan en willen een gesprek aangaan mbt hun religie en hun denken en Jehova. Zeg ik tegen hen: ik geef jullie mijn schup, dan kunnen jullie hier direct meewerken aan de schepping van jullie Jehova. Down to earth. Ze nooit zo snel zien weglopen. En ze zijn nooit meer teruggekomen.

Laatst bewerkt:
Islam in Birmingham
Minuut 2 tem 6 vat het mooi samen.
Is sharia het doel? Yup!
Islam neemt het hier over? Yup!
Dus vrouw stenigen in geval van overspel? Yup! En hij zegt het met de glimlach zelfs :thumb:
Kunnen we die gebaarde man eens uitnodigen in de Afspraak aub? Hij kan het goed uitleggen vind ik en zegt vriendelijk waar het op staat zonder rond de pot te draaien.

Ze staan voor de moskee waar de imam uitlegde hoe je een vrouw moest stenigen. Dat is zuiver aanzetten tot misdaad, hetgeen bij wet verboden is, ook in de UK. Waarom wordt zoiets toegelaten, en wordt hier niet ingegrepen vraag ik me dan af? En wordt daar bij ons genoeg op gecontroleerd? Want zoiets is gewoon onacceptabel en verdient dan ook het label religie niet als men zulke zaken blijft onderwijzen, terwijl men in feite zou moeten preken: "het heilige boek is wat het is, maar X en Y (zoals stenigen) doen we uiteraard niet want het is niet meer van deze tijd en vrouwen zijn evenwaardig !!!"

Net zoals bepaalde films (contrasteer Backrooms of Obsession met de nieuwste "Star Wars")
en documentaires tegenwoordig vele malen beter gemaakt worden door Youtubers, moet je voor de waarheid wat journalistiek betreft voor dit onderwerp helaas ook bij YouTubers zijn.

Jammer kunnen of durven onze media bepaalde zaken op dit vlak niet meer in vraag stellen, of kritiek in een bepaalde richting leveren.
Men "investeert" wel publieke middelen in (VRT) podcasts om begrip op te wekken voor "vrouwen van IS", ik heb de fout gemaakt daarna beginnen te luisteren (de VRT-podcast), ik heb het van miserie afgezet.

Net zoals bepaalde films (contrasteer Backrooms of Obsession met de nieuwste "Star Wars")
en documentaires tegenwoordig vele malen beter gemaakt worden door Youtubers, moet je voor de waarheid wat journalistiek betreft voor dit onderwerp helaas ook bij YouTubers zijn.
Van Owen Jones op links tot Nick Shirley op rechts, voor een gebalanceerde visie op maatschappelijke problemen moet je vooral niet bij de roeptoeters van sociale media en youtube zijn. We hebben vrijheid van meningsuiting op nummer één gezet maar staan dan met onze mond vol tanden als ultraconservatieve mensen daar misbruik van maken. Dat is de boodschap. Sappige reels over stenengooiers zijn dan niet nodig. Een stap voor stap handleiding om de controle terug te krijgen zal niet leuk zijn om op te volgen maar we hebben weinig andere keus.

Ik vraag me af of dat dan ook katholieke doopsels zijn of protestantse, waar volwassenendoop de norm is....? Denk dat de protestantse kerken nog steeds groeien in België.
Kleine correctie. In Protestantse kerken hebben ze ook de kinderdoop en is niet altijd de volwassen doop de norm.
Er zijn namelijk ook veel verschillende protestantse kerken. Rijd maar eens door een dorp in de Bijbel belt in Nederland op een zondag. 5 verschillende kerken in 1 dorp. Mensen in kostuum en vrouwen in zwart met hoed op, tot op slippers naar de kerk (om het zo te zeggen).

Zelf kerk ik in eentje waar zowel kinder als volwassen doop wordt gedaan. Indien je als kind bent gedoopt kan je op latere leeftijd nog wel je geloofsbelijdenis doen. Dit is eigenlijk voor de Kerk getuigen dat je voor God wilt leven. Toevallig doe ik dat ook binnen enkele weken.

Indien er vragen zijn rondom de Protestantse kerk of het geloven. Shoot

Beetje info; 32 jaar, gelovig opgevoed en hogere studies gedaan (ivm sommige opmerkingen die ik las).
De gemeenschap waar ik zit is naar mijn gevoel nog steeds aan het groeien, maar ook al gehoord van andere waar het zeker aan het minderen is.

Terug
Bovenaan