Recept met Balsam Nucul de aur?

June

Member
Een vriend heeft van zijn reis naar Moldavie een flesje “Balsam Nucul de Aur” meegenomen. Een walnotenlikeur maar alles behalve zoet (zoals sommige franse walnoten likeuren wel zijn). Het is geen romige likeur maar helder bruinig en vrij sterk en stroef. Ik hou er niet zo van maar misschien is er nog iets mee te maken, een dessert ofzo? Heeft iemand een idee of een recept voor iets lekkers?
 
Zou dat niet in hartige recepten met wild passen, in de saus?

Anders eens proberen of tiramisu daarmee lukt, ik ben zelf totaal geen dessert-chef maar dat is onder mijn vrienden zo'n beetje het veilige recept om eens mee te experimenteren met verschillende sterke dranken.

Recent nog eens een kaas gegeten die in notenlikeur gerijpt was, en dat was fantastisch. Dus denk ik ook in de richting of je recepten met (gewone) notenkaas en/of recepten met kaas & noten ook zou kunnen proberen, bv. met een eerder neutrale paterskaas of iets dergelijks met die likeur over?
 
Zou dat niet in hartige recepten met wild passen, in de saus?

Anders eens proberen of tiramisu daarmee lukt, ik ben zelf totaal geen dessert-chef maar dat is onder mijn vrienden zo'n beetje het veilige recept om eens mee te experimenteren met verschillende sterke dranken.

Recent nog eens een kaas gegeten die in notenlikeur gerijpt was, en dat was fantastisch. Dus denk ik ook in de richting of je recepten met (gewone) notenkaas en/of recepten met kaas & noten ook zou kunnen proberen, bv. met een eerder neutrale paterskaas of iets dergelijks met die likeur over?
Dank voor je reactie. Ik heb ondertussen gezocht in het roemeens mbv google translate op de likeurnaam. Volgens mij is deze balsam op basis van wodka. Het is in elk geval geen rum (waarmee je heel wat meer kan). Met walnoot, wodka en nagerecht heb ik iets kunnen vinden (cake). Zal ook eens zoeken op wodka en tiramisu en op wildsaus.

bedankt!
 
Terug
Bovenaan