Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Inderdaad, ik wil liefst géén opzichtige religieuze symbolen zien in reclames waarin dat niet relevant is.
Het is wel relevant want het maakt deel uit van haar persoonlijheid en de context waarbinnen ze is opgegroeid.
Ze kiezen haar omdat ze als jonge vrouw met hoofddoek toch gewoon aan professioneel worstelen doet, ondanks alle kritiek op sociaiel media binnen haar land en ondanks de gebruikelijke sociale patronen dat worden opgelegd in dat land. Dat je als sporthorlogemerk zo een sportster wilt hebben als gezicht kan ik best begrijpen.
De slogan van de campagne is feel your power (...) take charge. Dan begrijp je toch de keuze voor die vrouw want kijk eens wat een power ze heeft door als jonge moslima professioneel te worstelen. Ze neemt haar eigen leven in handen want ze doet gewoon de hobby/professie die ze wilt?

Alleznu.

Het is wel relevant want het maakt deel uit van haar persoonlijheid en de context waarbinnen ze is opgegroeid.
Ze kiezen haar omdat ze als jonge vrouw met hoofddoek toch gewoon aan professioneel worstelen doet, ondanks alle kritiek op sociaiel media binnen haar land en ondanks de gebruikelijke sociale patronen dat worden opgelegd in dat land. Dat je als sporthorlogemerk zo een sportster wilt hebben als gezicht kan ik best begrijpen.
De slogan van de campagne is feel your power (...) take charge. Dan begrijp je toch de keuze voor die vrouw want kijk eens wat een power ze heeft door als jonge moslima professioneel te worstelen. Ze neemt haar eigen leven in handen want ze doet gewoon de hobby/professie die ze wilt?

Alleznu.
We kunnen misschien ook klagen dat Nafi Thiam de reclame van Nike doet, want nu kiezen ze daar een zwarte Belgische voor. Ze willen een politiek statement maken, denk ik.
... Of, Nafi Thiam is een sporter die reclame maakt voor sportmerk...

Geen Belgische sporters meer in filmpjes, hoor, want in België zitten kinderverkrachters. Sorry, maar dit is echt spijkers op laag water zoeken omdat je een probleem

ffs, zo kan je toch geen enkel zinvolle discussie meer voeren als je uit pure wanhoop zaken erbij sleurt die er niets mee te maken.
De doorsnee Belgische sporter is géén pedofiel, draagt geen symbolen ter ondersteuning van pedofilie noch heeft maar enige sympathie voor daders ervan zoals Dutroux.

Het enige wat ik zeg, is dat je niet strijdt voor neutraliteit. Uit alles in je uitleg blijkt dat je strijdt voor jouw visie, jouw cultuur. Dat jij een politiek statement wilt maken met de reclames terwijl het voor reclames redeiljk simpel is: wat is commercieel slim. En in dit geval heb ik daar geen enkel probleem mee, zie ik daar geen enkel politiek statement in en vind ik dat alles behalve activistisch. Het discours van jou en M°°nblade daarentegen, is wél een activistisch en extremistisch discours. Wat je mag aanhouden, maar wat ik ook mag aanduiden.

Wat commercieel slim is, kan ethisch nog altijd krom zijn, en dat heb ik met mijn voorbeelden duidelijk genoeg onderbouwd.
Maar zoals gebruikelijk trachten de apologeten van de Islam de critici in hetzelfde hoekje te steken als hun eigen fundamentalisten.

We kunnen misschien ook klagen dat Nafi Thiam de reclame van Nike doet, want nu kiezen ze daar een zwarte Belgische voor. Ze willen een politiek statement maken, denk ik.
... Of, Nafi Thiam is een sporter die reclame maakt voor sportmerk...

En daar is de valse equivalentie tussen een ideologisch symbool en een keuze en een aangeboren kenmerk als huidskleur weer. Leugens herhalen maakt ze nog niet de waarheid.

Alleznu.

Ik heb meer bewondering voor de Maleisische dames die hun hoofddoek op gevaar voor eigen leven durven afdoen dan voor een atlete die de fundamentalistische religieuze voorschriften van haar religie lichtjes anders invult zodat ze toch nog aan sjow wrestling kan doen.

Met jouw logica zou ik ook bewondering moeten hebben voor een atlete in een burka. Ik zou enkel medelijden hebben.

ffs, zo kan je toch geen enkel zinvolle discussie meer voeren als je uit pure wanhoop zaken erbij sleurt die er niets mee te maken.
De doorsnee Belgische sporter is géén pedofiel, draagt geen symbolen ter ondersteuning van pedofilie noch heeft maar enige sympathie voor daders ervan zoals Dutroux.
Maar de doorsnee Hijab-dragende vrouw is wel onderdrukt?

Wat commercieel slim is, kan ethisch nog altijd krom zijn, en dat heb ik met mijn voorbeelden duidelijk genoeg onderbouwd.
Maar zoals gebruikelijk trachten de apologeten van de Islam de critici in hetzelfde hoekje te steken als hun eigen fundamentalisten.
En wat is de doorsnee moslima dan voor jou?

En wat is de doorsnee moslima dan voor jou?

Draagster van een symbool dat één van de beste voorspellers is van geloof in een fundamentalistische interpretatie van de Islam, cfr. Het artikel uit Het Parool dat ik hier postte. Jij kwam enkel af met anekdotisch bewijs.

Maar de doorsnee Hijab-dragende vrouw is wel onderdrukt?

Zie hoger. Als ze zelf niet onderdrukt is, draagt ze wel jaar steentje bij tot de normalisering van de onderdrukking van anderen. Zeker wanneer we dit als gelijkwaardig gaan representeren in marketing en fictie.

Snapt ge dat uw opvattingen net zo extremistisch zijn als het extremisme dat ge beweert te bekampen? Ge stelt het dragen van een hoofddoek gelijk aan moslimfundamentalisme en onderdrukking, dat is gewoon niet oké en het enige dat dat bewijst is hoe weinig ge effectief ge er mee in contact komt. Het enige dat ik zie is angst en onwetendheid.

Ik heb meer bewondering voor de Maleisische dames die hun hoofddoek op gevaar voor eigen leven durven afdoen dan voor een atlete die de fundamentalistische religieuze voorschriften van haar religie lichtjes anders invult zodat ze toch nog aan sjow wrestling kan doen.

Met jouw logica zou ik ook bewondering moeten hebben voor een atlete in een burka. Ik zou enkel medelijden hebben.

Ik zeg niet dat je bewondering moet hebben, ik geef gewoon aan waarom zij als figuur goed past binnen de campagne, net door haar vrouw-zijn en hoofddoek.
Als ze een burka zou aan hebben zou het wel een heel ironische campagne zijn, maar nog steeds plausibel, zeker als ze er voor kiest het te dragen.

Wel begrijp ik de oorsprong van je standpunt van geen hoofddoek > hoofddoek, maar dan verander je het symbool van religieuze vrouw naar niet-religieuze vrouw. Wat ik dan weer niet begrijp, is het nut van een haast fundamentalistische visie op bv het Islamisme. Zij past de regels inderdaad aan voor zichzelf zodat ze haar religie kan belijden en intussen nog steeds haar leven kan leiden - iets wat gebruikelijk is in de Islam. dat is toch prima, want dan doorbreekt ze toch de verwachtingen van de fundamentele Islam, dat zou je dan toch net goed vinden?

Of is het zoals bv De Winter* regelmatig zegt: een gematigde Islam bestaat niet?

*Geenszins de intentie om u gelijk te stellen met De Winter, ik vind de quote opzichzelf gewoon relevant.

Draagster van een symbool dat één van de beste voorspellers is van geloof in een fundamentalistische interpretatie van de Islam, cfr. Het artikel uit Het Parool dat ik hier postte. Jij kwam enkel af met anekdotisch bewijs.
Wel gek. Want in dat filmpje worstelt ze met een man. En wat zegt die fundamentalistische interpratie van de islam daar over:
"
Mannen en vrouwen moeten gescheiden zijn op het werk, omdat het mixen van mannen en vrouwen veel ellende veroorzaakt in de maatschappij.
Ze moet functies vervullen die bij haar nature passen o.a het onderwijs, verpleging, zorg, kinderdagverblijven....etc
Ze moet geen belemmering zijn voor mannen die willen werken, waarbij vrouwen de taken van mannen nemen"
Het lijkt me dat worstelen niet bij haar "nature" past.

Dus je pleit voor een islam zonder hoofddoeken? M.a.w. je reduceert de islam tot het dragen van symbolische klederdracht?

Snapt ge dat uw opvattingen net zo extremistisch zijn als het extremisme dat ge beweert te bekampen? Ge stelt het dragen van een hoofddoek gelijk aan moslimfundamentalisme en onderdrukking, dat is gewoon niet oké en het enige dat dat bewijst is hoe weinig ge effectief ge er mee in contact komt. Het enige dat ik zie is angst en onwetendheid.

Tja, ik zie bij jou een cultuurrelativistische visie, wars van de problemen die zich zowel hier in onze steden en globaal stellen. Zoals ik zei: de apologeten van de Islam trachten hun critici weg te zetten alsof ze even fundamentalistisch zijn als hun eigen extremisten. De ironie is natuurlijk dat hun critici vrijheid nastreven en geen kleine meisjes in donkere hoofddoeken en gewaden steken bij bloedhete temperaturen.
Ik heb angst voor andere zaken, maar niet voor een stukje stof. Ergens wel voor de ideologie die erachter schuilt, maar dat is een rationele angst.

Ik zeg niet dat je bewondering moet hebben, ik geef gewoon aan waarom zij als figuur goed past binnen de campagne, net door haar vrouw-zijn en hoofddoek.
Als ze een burka zou aan hebben zou het wel een heel ironische campagne zijn, maar nog steeds plausibel, zeker als ze er voor kiest het te dragen.

Wel begrijp ik de oorsprong van je standpunt van geen hoofddoek > hoofddoek, maar dan verander je het symbool van religieuze vrouw naar niet-religieuze vrouw. Wat ik dan weer niet begrijp, is het nut van een haast fundamentalistische visie op bv het Islamisme. Zij past de regels inderdaad aan voor zichzelf zodat ze haar religie kan belijden en intussen nog steeds haar leven kan leiden - iets wat gebruikelijk is in de Islam. dat is toch prima, want dan doorbreekt ze toch de verwachtingen van de fundamentele Islam, dat zou je dan toch net goed vinden?

Of is het zoals bv De Winter* regelmatig zegt: een gematigde Islam bestaat niet?

*Geenszins de intentie om u gelijk te stellen met De Winter, ik vind de quote opzichzelf gewoon relevant.

De cijfers zijn wat ze zijn, zelfs in België zijn de meeste moslims nog steeds op z'n minst qua mening fundamentalistisch.

Dus neen, om bij het onderwerp van deze thread te blijven, ik vind het ondersteunen daarvan door met marketing die zaken te normaliseren, geen goede evolutie.

Mij gelijkstellen met De Winter wil je niet, maar je haalt er handig genoeg wel een quote en zijn naam bij. Mooie poging tot paraleipsis.

Wel gek. Want in dat filmpje worstelt ze met een man. En wat zegt die fundamentalistische interpratie van de islam daar over:
"
Mannen en vrouwen moeten gescheiden zijn op het werk, omdat het mixen van mannen en vrouwen veel ellende veroorzaakt in de maatschappij.
Ze moet functies vervullen die bij haar nature passen o.a het onderwijs, verpleging, zorg, kinderdagverblijven....etc
Ze moet geen belemmering zijn voor mannen die willen werken, waarbij vrouwen de taken van mannen nemen"
Het lijkt me dat worstelen niet bij haar "nature" past.

Inderdaad, ik deel je analyse dat dat hypocriet gedrag is dan.

Zo maak je het onmogelijk voor haar om goed te doen, hè.
Jij zegt: Hoofddoek = symbool van fundamentalisme.
De praktijk geeft aan: Nee, hoofddoek is een symbool binnen de islam. Hoe je die islam invult, verschilt. Dus je hebt gematigden en extremisten. Ze past toe waar zij voor kiest om toe te passen, zoals dat in elke religie gebeurt.

Jouw antwoord: Dan is ze niet gematigd, maar een hypocriete fundamentalist.

Terwijl zij niet anders doet dan wat ze in Maleisië ook moet doen tegen die moslimfundamentalisten: ondanks de extreme visie van anderen toch haar versie van het geloof beleiden en voor de sport gaan.

De cijfers zijn wat ze zijn, zelfs in België zijn de meeste moslims nog steeds op z'n minst qua mening fundamentalistisch.

Kan je eventueel linken?

Mij gelijkstellen met De Winter wil je niet, maar je haalt er handig genoeg wel een quote en zijn naam bij. Mooie poging tot paraleipsis.

Pareleipsis moeten opzoeken kende het niet. Maar als letterlijk zeggen dat het me te doen is om de quote??? Soit.

Tja, ik zie bij jou een cultuurrelativistische visie, wars van de problemen die zich zowel hier in onze steden en globaal stellen. Zoals ik zei: de apologeten van de Islam trachten hun critici weg te zetten alsof ze even fundamentalistisch zijn als hun eigen extremisten. De ironie is natuurlijk dat hun critici vrijheid nastreven en geen kleine meisjes in donkere hoofddoeken en gewaden steken bij bloedhete temperaturen.
Ik heb angst voor andere zaken, maar niet voor een stukje stof. Ergens wel voor de ideologie die erachter schuilt, maar dat is een rationele angst.

Dus neen, om bij het onderwerp van deze thread te blijven, ik vind het ondersteunen daarvan door met marketing die zaken te normaliseren, geen goede evolutie.

Ik denk dat je niet goed weet wat cultuurrelativisme is :p

Kijk: er bestaat zeker vanuit de moslimgemeenschap een bepaalde druk om te conformeren aan idealen die niet altijd zuiver op de graat zijn. Zo ver wil ik gerust nog meegaan in uw visie. Daar komt dan ook nog eens een maatschappelijke druk om te conformeren aan een 'westerse' levensstijl.. Jonge moslim(a)s zitten gevangen tussen de verwachtingen van verschillende groepen en weten vaak zelf niet meer welke houding ze aan moeten nemen. Een land van origine waar ze bijna niet meer komen, een nieuw land waar ze zich vaak ongewenst voelen, verschillende talen, identiteiten en verwachtingen. En daar moet ge uw weg dan eens in zien te vinden. Een beetje begrip en empathie zou u écht sieren.

Het hebben van sterke rolmodellen spelen een grote rol in het doorbreken van de meer nefaste patronen. Ge zou m.a.w. blij moeten zijn dat het bestaat. Tegelijk moet ge ook aanvaarden dat er nog steeds mensen zullen zijn die zich goed voelen bij het conformeren aan die verwachtingen, net zoals er tal van autochtone Belgen zich goed voelen bij het conformeren aan tal van maatschappelijke dogma's die vaak even vreemd/irrationeel zijn, en mensen niet wegzetten als onderworpenen. En dat doet ge, voor alle duidelijkheid, heel zeker. Ge preekt vanuit een stoel die gebouwd is op een misplaatst gevoel van superioriteit, en op die manier zult ge nooit van iemand iets gedaan krijgen in het leven imo. Het enige resultaat is dat de hakken in het zand gaan.

Er zijn meerdere manieren om uw leven te leiden, bij ons is het de norm om met twee te gaan werken, uw kinderen naar de crèche te brengen, en uw ouders naar het rusthuis. Op de meeste plekken ter wereld wordt dat beschouwd als een kille en utilitaire manier om uw leven in te richten, en ik kan ze niet helemaal ongelijk geven.

Als je de kloten van het MCU kent, waarom dan reageren op een post waarin ik kritiek lever op een ontwikkeling binnen het MCU?
Marvel Comics is hier eigenlijk minder relevant, die waren op een gegeven moment op sterven na dood en de comics sales zijn tegenwoordig ook niet al te best, maar goed.
Je vraag ging over Marvel superhelden, niet enkel over de MCU. Waarom zou het een verschil maken of die Marvel helden nu al verfilmd zijn of niet? Ze bestonden als christelijke variant vroeger, in comics en bestaan ook nu. Vroeger waren de christelijke helden er omwille van commerciële redenen, nu de moslimhelden om commerciële redenen.

Amai, wat een bloemlezing voor iets dat gewoon puur racisme is. Je mag een fundamenteel probleem met hoofddoeken, maar verbloem het dan niet met verwijzingen naar Maleisische tattoos of weet ik veel wat. Zeg dan gewoon: binnen onze cultuur vind ik niet dat hoofddoeken gepast zijn op tv, punt.

Iemand al van cultuurrelativisme gehoord? Wat is "jouw cultuur" eigenlijk? Kan je dat definiëren?
Wel. Het is duidelijk dat de laatste 2 pagina's of zo KOC zich min of meer in een hoek wat heeft laten werken omdat er hier ook gewoon debiele opmerkingen komen en mensen niet met eerlijkheid willen discussieren.

Er wordt gesproken over een filmpje dat niet gelinkt werd, allerlei tattoeages waar niemand de betekenis van kent die amper in beeld komen, tot 2 maal toe beginnen mensen over huidskleur zelfs en dan spreek ik nog niet over de verschillende uitspraken die in zijn mond worden geduwd terwijl hij dat zelfs niet gezegd heeft.

Kvinnet triestig eigenlijk ^^

Terug
Bovenaan