Nieuws: de wereld is ingewikkeld en divers.
Als jullie het belangrijk vinden dat een moslimvrouw de keuze heeft om haar hoofddoek af te laten (en ik krijg het gevoel van wel - ik ook trouwens), zullen jullie ook begrip en respect moeten tonen voor vrouwen die er voor kiezen, om welke reden dan ook, om hem op te laten. Dat kan evenzeer een statement zijn van feminisme, countercultuur, culturele trots, een regilieus symbool, iets totaal anders, een combinatie van, of geen van bovenstaande zijn. Ik ken verschillende gezinnen waarbij 1 zus wel een hoofddoek draagt en de andere niet, iedereen zit gewoon 's avonds rond de tafel, beide zussen zijn trouwens wel gewoon nog steeds moslima.
Het is een debat dat enkel gevoerd kan worden binnen de moslimgemeenschap, op hun eigen tempo, aan hun eigen voorwaarden, en de enige taak die ge hebt is om iedereen als volwaardig mens te behandelen en oprecht het gevoel geven dat ze deel uit maken van de gemeenschap. Daar hoort ook bij dat moslims zichzelf herkennen in het straatbeeld, in de media, en in bedrijven. Uiteraard. Het is onlogisch om van mensen te verwachten dat ze zullen assimileren in een gemeenschap wanneer ze het gevoel hebben dat ze er niet echt deel van (mogen) uitmaken. En, nogmaals, representatie speelt daar een belangrijke rol in.
De beste mop vond ik toch die persoon die dan een analyse ging maken van een reclamespot om dan te concluderen dat het weinig realistisch was, alsof dat ooit een criterium was voor reclame. Pietlulligheid ten top.