Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Die reclame is hier enkel en alleen omdat er hier ook een publiek voor is hoor... Er is geen enkel merk dat betaalt voor een reclame om dan minder te verkopen omdat ze een of andere politieke boodschap willen geven.

Reclames met politieke boodschappen komen van politiekers, niet van merken met economische belangen.
Dit dus. Moest er morgen blijken dat een bepaald product beter verkoopt als mensen beelden te zien krijgen van seks met bonobo apen zou het geen 3 weken duren alleer de eerste reclame spotjes in de media verschijnen. Reclame is nu eenmaal iets dat dient om zo veel mogelijk te verkopen, niet om publieke opinies te beïnvloeden.

Die reclame is hier enkel en alleen omdat er hier ook een publiek voor is hoor... Er is geen enkel merk dat betaalt voor een reclame om dan minder te verkopen omdat ze een of andere politieke boodschap willen geven.

Reclames met politieke boodschappen komen van politiekers, niet van merken met economische belangen.
Reclame met een politieke boodschap noemt ESG marketing
En wordt gebruikt om ESG rating te boosten met profit als het geadverteerde streefdoel

Reclame met een politieke boodschap noemt ESG marketing
En wordt gebruikt om ESG rating te boosten met profit als het geadverteerde streefdoel
Dat is geen "reclame met een politieke boodschap". Dat is reclame die aantoont dat je een bedrijf bent dat bezig is met de dingen die leven in de wereld.
Blijkbaar is er meer vraag naar bedrijven die daarmee bezig zijn, dan andersom...
Het gaat dus niet over de politieke boodschap proberen te verspreiden, maar om de klanten die de politieke boodschap belangrijk vinden te overtuigen.

En dat wil dus zeggen dat er meer mensen zijn die de politieke boodschap belangrijk vinden. Als je denkt dat die merken dat doen om de boodschap te verspreiden sla je oorzaak en gevolg door elkaar.

Dit dus. Moest er morgen blijken dat een bepaald product beter verkoopt als mensen beelden te zien krijgen van seks met bonobo apen zou het geen 3 weken duren alleer de eerste reclame spotjes in de media verschijnen. Reclame is nu eenmaal iets dat dient om zo veel mogelijk te verkopen, niet om publieke opinies te beïnvloeden.
Zou het niet gewoon zijn dat fitbit een amerikaanse commercial gemaakt heeft en deze nu lanceert op de europese markt? Kwestie van wat kosten te besparen. Die ESG zal wel de driver zijn achter de bepaalde vooropgelegde minderheidscriteria en dat komt hier wat raar over denk ik dan.
I mean.. .who likes wrestling???

Dat is geen "reclame met een politieke boodschap". Dat is reclame die aantoont dat je een bedrijf bent dat bezig is met de dingen die leven in de wereld.
Blijkbaar is er meer vraag naar bedrijven die daarmee bezig zijn, dan andersom...
Het gaat dus niet over de politieke boodschap proberen te verspreiden, maar om de klanten die de politieke boodschap belangrijk vinden te overtuigen.

En dat wil dus zeggen dat er meer mensen zijn die de politieke boodschap belangrijk vinden. Als je denkt dat die merken dat doen om de boodschap te verspreiden sla je oorzaak en gevolg door elkaar.
Maar laten zien dat je als bedrijf bezig bent met dingen in de wereld of maatschappij wil zeggen dat je als bedrijf ook standpunten moet innemen over ecologische en sociale thema's. Dan betreed je ook het domein van de politiek.

Dat is niet zonder risico's zoals Gillet met zijn controversiele toxic masculinity reclame. Het blijft belangrijk dat bedrijven boodschappen dragen die niet alleen hip zijn, maar die de klant ook meedraagt.

Daarnaast gaat het ook niet alleen over klanten maar ook over investeerders waarbij ESG ratings gebruikt worden als niet-financiele indicator om mensen 'ethisch' te laten investeren.

Was er zo geen grote venture capitalist of investment firm die enkel maar investeerde in bedrijven die aan bepaalde esg richtlijnen voldeed?
Blackrock inc of dergelijke?
Kweet er het fijne niet meer van maar we moeten ons toch behoeden van kapitalistische instituten die een driver zijn voor de samenleving. Die keuze is voorbehouden voor het volk wie zijn vertegenwoordigers stemt.

Maar hey.. als dat allemaal niet erg is... dystopian capitalistic future here we come!!!

Edit. @M°°nblade is me voor.

Laatst bewerkt:
Kweet er het fijne niet meer van maar we moeten ons toch behoeden van kapitalistische instituten die een driver zijn voor de samenleving.
Die trein heeft het station decennia geleden al verlaten. Vroeger verkochten heteroseksuele blanke gezinnen beter en zag je zwarte mensen eerder afgebeeld in onderdanige jobs, bv. als butler of schoonmaakster. Daarmee werd ook een beeld van de samenleving versterkt.

Zou het niet gewoon zijn dat fitbit een amerikaanse commercial gemaakt heeft en deze nu lanceert op de europese markt? Kwestie van wat kosten te besparen. Die ESG zal wel de driver zijn achter de bepaalde vooropgelegde minderheidscriteria en dat komt hier wat raar over denk ik dan.
I mean.. .who likes wrestling???
Maar bedrijven gebruiken ESG toch gewoon omdat men gelooft dat dat beter zal zijn voor de verkoopscijfers. Moest in werkelijkheid de meerderheid problemen hebben met die criteria en daardoor weigeren om bepaalde producten te kopen dan vloegt dat volgens mij gewoon de vuilbak in. Net alsof amerikaanse bedrijven echt zo nationalistisch zijn dat ze op al hun producten de amerikaanse vlag zetten. Moest het niet zorgen voor meerverkoop stond daar gewoon niks van vlag op. Voor geld danst de beer en dat gaat ook hier op.

Nope, jij bent het die de commercial reduceerde tot huidskleur + hoofddoek zodat je kan blijven ontkennen dat de reclame een boodschap brengt en vervolgens doen alsof wij spoken zien en extemisten zijn.
Dat psychologisch spelletje kennen we intussen wel.
IK reduceer de reclame tot hoofddoek? 😂 Ik kom er niet mee af, ik zeg niet dat een hoofddoek in een reclame de klepel is die te ver is doorgeslagen, hé?

Ik zie reclame voor een fitbit. En ik denk dat reclames daarvoor zich mogen richten op moslima’s (in de meest enge visie) of zich niks hoeven aan te trekken van of er nu een hoofddoek is of niet (in de ruimste visie). Het zijn toch jij en KOC die die vrouw reduceren tot moslima?

Trouwens daarnet een rubriek in Iedereen Beroemd. Maar liefst 2,5 minuut over de betekenis van Pinksteren. Heb ik de outrage over religieuze symbolen op tv gemist, of moet die nog komen?

Daarnaast gaat het ook niet alleen over klanten maar ook over investeerders waarbij ESG ratings gebruikt worden als niet-financiele indicator om mensen 'ethisch' te laten investeren.
ESG is vooral window dressing, het is nu hip om die term aan te halen in de annual reports en op roadshows. Of een firma er nu ook echt mee bezig is, is een andere zaak. Het is vooral "in" om er nu mee te staan zwaaien.

Trouwens daarnet een rubriek in Iedereen Beroemd. Maar liefst 2,5 minuut over de betekenis van Pinksteren. Heb ik de outrage over religieuze symbolen op tv gemist, of moet die nog komen?

Ik heb die rubriek niet gezien, maar als ik het juist lees, ging het dus om een informatieve/documentaire achtige rubriek? Dat heeft toch helemaal niets te maken met reclame? Er is toch niemand die ook maar iets heeft gezegd over verontwaardiging bij het zien van een documentaire over mensen die op bedevaart gaan naar Lourdes, de tocht naar Mekka, kruistochten, enz… Ik begrijp uw link niet.

Ik heb die rubriek niet gezien, maar als ik het juist lees, ging het dus om een informatieve/documentaire achtige rubriek? Dat heeft toch helemaal niets te maken met reclame? Er is toch niemand die ook maar iets heeft gezegd over verontwaardiging bij het zien van een documentaire over mensen die op bedevaart gaan naar Lourdes, de tocht naar Mekka, kruistochten, enz… Ik begrijp uw link niet.
Ik snap het verschil niet? Reclame voor fitbit, doorklikken op Wiki naar ‘Heilige Geest’ in Iedereen Beroemd of in de rubriek Huh een weetje over Pinksteren… ik zie geen verschil?

En dat was duidelijk maar een kleine kanttekening. De rest van de post ging over de argumenten hiervoor.

IK reduceer de reclame tot hoofddoek? 😂 Ik kom er niet mee af, ik zeg niet dat een hoofddoek in een reclame de klepel is die te ver is doorgeslagen, hé?

Ik zie reclame voor een fitbit. En ik denk dat reclames daarvoor zich mogen richten op moslima’s (in de meest enge visie) of zich niks hoeven aan te trekken van of er nu een hoofddoek is of niet (in de ruimste visie). Het zijn toch jij en KOC die die vrouw reduceren tot moslima?

Ik reduceer niets, ik wijs op een prominent symbool geassocieerd met een fundamentalistische interpretatie van een (gevaarlijke) religie.
De vrouw in kwestie zal ongetwijfeld nog veel andere aspecten hebben, maar ze draagt geen t-shirt van een politieke partij of specifieke voetbalploeg, dus daar kan ik niets over zeggen, ze draagt wél een hoofddoek en dat is géén neutraal symbool.

Tja, het lijkt me zinloos jou erop te wijzen dat er zoiets is als de eigen historische, religieuze traditie achter nationale feestdagen, van een religie die hier al lang niet meer de boventoon voert, en een geïmporteerde, vreemde religie waarvan de negatieve impact op de samenleving dreigt toe te blijven blijven nemen.

Ik snap het verschil niet? Reclame voor fitbit, doorklikken op Wiki naar ‘Heilige Geest’ in Iedereen Beroemd of in de rubriek Huh een weetje over Pinksteren… ik zie geen verschil?

En dat was duidelijk maar een kleine kanttekening. De rest van de post ging over de argumenten hiervoor.

Je kan toch niet menen dat je het verschil niet ziet? Het doel van Fitbit is gebruik maken van religieuze symbolen om te verkopen, of dat succesvol is weet ik uiteraard niet, het doel van de rubriek in iedereen beroemd is informeren. Hetzelfde als bij een reportage/documentaire, meestal toch.

Ik begrijp echt niet dat er geen verschil tussen de 2 zou zijn.

Je kan toch niet menen dat je het verschil niet ziet? Het doel van Fitbit is gebruik maken van religieuze symbolen om te verkopen, of dat succesvol is weet ik uiteraard niet, het doel van de rubriek in iedereen beroemd is informeren. Hetzelfde als bij een reportage/documentaire, meestal toch.

Ik begrijp echt niet dat er geen verschil tussen de 2 zou zijn.
Ik zie het verschil tussen de twee natuurlijk wel. Maar ik zie geen verschil in waar het wel wenselijk is of niet om een religieus symbool terug te zien…

Die trein heeft het station decennia geleden al verlaten. Vroeger verkochten heteroseksuele blanke gezinnen beter en zag je zwarte mensen eerder afgebeeld in onderdanige jobs, bv. als butler of schoonmaakster. Daarmee werd ook een beeld van de samenleving versterkt.
Blanke heteroseksuelen of gezinnen zijn statistisch het meest gerepresenteerd in de maatschappij en dus daar heb je de grootste afzetmarkt.

2.7% is andersgeaard
https://www.beout.be/2019/03/29/oeso-onderzoek-27-van-de-bevolking-is-homo-lesbisch-of-biseksueel/
70% is belg met belgische roots.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...lgen-heeft-buitenlandse-achtergrond-en-dat-i/

Als reclamemaker toch een vreemde keuze? Om dan nog maar te zwijgen over het mediagebruik van de allochtonen. Want als we eerlijk zijn kijken het gros van deze niet echt naar belgische media. (youtube is natuurlijk ander verhaal)

maar dat is een beetje naast de kwestie.
In hoeverre laat je de bedrijven de wet dicteren? In hoeverre doen ze het nu al niet met het gelobby?

Nu op zich, weinig goesting om deze thread op zich volledig om te toveren in een hoofddoekendebat 2.0, maar je kan echter niet ontkennen dat om één of andere bizarre reden de normalisering van de hoofddoek als symbool opmars maakt, zowel op het vlak van marketing als in Hollywood...

The Walking Dead? Personage met hoofddoek. Je zou denken dat na een zombie-apocalypse Allah's kledingsvoorschriften iets minder belangrijk zouden zijn, maar quod non.

Marvel? Binnenkort Ms. Marvel! Een superhelden serie met personages met hijab... uiteraard zijn superhelden imaginair... maar als personages in die serie een hijab dragen is dat dan géén erkenning dat Allah wél moet bestaan binnen het Marvel cinématic universum? Immers andere goddelijke wezens (Thor, Ego, Celestials, Zeus) lopen daar vrolijk rond... Iets zegt mij dat ze Allah of Mohammed niet zullen durven afbeelden, dat doe je immers op gevaar voor eigen leven nietwaar?

Marvel heef straks haar eerste "moslim" superheld, hoezee, hoerah! Ondertussen kan ik me weinig/geen Marvel superhelden herinneren die overtuigd christelijk of atheïst waren, maar soit, misschien niet goed genoeg opgelet.

Eigenlijk dieptriest in mijn mening, niet eens zozeer omdat ik de opmars van de fundamentalistische Islam in onze samenleving betreur, maar ook omdat zo alweer een vorm van escapisme verpest wordt door deze misplaatste "woke" representatie, een religie als Islam zou er niet toe moeten doen voor een superheld, laat dat soort ideologie maar achter in de echte wereld.

Of laat op z'n minst Gorr the God butcher niet discrimineren en niet enkel en alleen achter goden van uitgestorven religies aangaan...

Laatst bewerkt:
ESG is vooral window dressing, het is nu hip om die term aan te halen in de annual reports en op roadshows. Of een firma er nu ook echt mee bezig is, is een andere zaak. Het is vooral "in" om er nu mee te staan zwaaien.
Laat maar komen die ESG. Goed voor mijn boterham :p

Blanke heteroseksuelen of gezinnen zijn statistisch het meest gerepresenteerd in de maatschappij en dus daar heb je de grootste afzetmarkt.

2.7% is andersgeaard
https://www.beout.be/2019/03/29/oeso-onderzoek-27-van-de-bevolking-is-homo-lesbisch-of-biseksueel/
70% is belg met belgische roots.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...lgen-heeft-buitenlandse-achtergrond-en-dat-i/

Als reclamemaker toch een vreemde keuze? Om dan nog maar te zwijgen over het mediagebruik van de allochtonen. Want als we eerlijk zijn kijken het gros van deze niet echt naar belgische media. (youtube is natuurlijk ander verhaal)

maar dat is een beetje naast de kwestie.
In hoeverre laat je de bedrijven de wet dicteren? In hoeverre doen ze het nu al niet met het gelobby?
Volledig akkoord maar moest die 70% daar zo'n drama van maken zoals hier zou er daar ook rekening mee gehouden worden.

Niemand maakt er toch een drama van? Er wordt gewoon opgemerkt dat minderheden/allochtonen/lgbtxyz's veel meer voorkomen in de media dan in de realiteit.

Terug
Bovenaan