Ras en gender: Representatie in de filmwereld

De slinger is te ver doorgeslagen omdat er reclame is met een moslima 😂
Een moslima met hoofdoek die in de ring worstelt met een vent is dan niet lachwekkend voor u?

We gaan nu toch niet pretenderen dat zo'n reclame logisch is omdat daar een markt voor zou bestaan en dat dit niet gewoon draait rond de surreele woke symboliek die @KnightOfCydonia net uiteengezet heeft?

Een moslima die in de ring worstelt met een vent is dan niet lachwekkend voor u?

Gaan we hier nu echt pretenderen dat zo'n reclame logisch is omdat daar een markt voor zou bestaan en dat dit niet draait rond de woke symboliek die @KnightOfCydonia net uiteengezet heeft?
Gaan we pretenderen dat reclame dan ooit logisch is geweest? Orgasmes door douchegel bijvoorbeeld. God wat kunnen jullie toch melken over stupiditeiten zeg.

Gaan we pretenderen dat reclame dan ooit logisch is geweest? Orgasmes door douchegel bijvoorbeeld. God wat kunnen jullie toch melken over stupiditeiten zeg.
Gij hebt toch ook maar een saai sexleven als ge nog nooit showersex gehad hebt hoor.
Terug serieus: Voor orgasmes zal je alleen maar voorstanders vinden. Voor politieke boodschappen vind je echter ook tegenstanders. Dat is het verschil.

Een moslima met hoofdoek die in de ring worstelt met een vent is dan niet lachwekkend voor u?

We gaan nu toch niet pretenderen dat zo'n reclame logisch is omdat daar een markt voor zou bestaan en dat dit niet gewoon draait rond de surreele woke symboliek die @KnightOfCydonia net uiteengezet heeft?
Wel grappig dat ik dat lees. Vanochtend, toenk op de pot wat aan het scrollen was ook deze parel zien voorbijkomen:

moslima's zijn de nieuwe reclame targets of zo ?

Wel grappig dat ik dat lees. Vanochtend, toenk op de pot wat aan het scrollen was ook deze parel zien voorbijkomen:

moslima's zijn de nieuwe reclame targets of zo ?

Oh geweldig, daar gaat het fundamentalisme nog een stap verder:
Malik said: “My mission is to get women in niqabs on golf courses. This is a sport that is ripe for disruption.”

Dus geen hijab, maar een niqab? Waarom geen burka? Of belemmert dat wél nog een beetje te veel het gezichtsveld en de bewegingsvrijheid om met een golfclub te slaan?

Gij hebt toch ook maar een saai sexleven als ge nog nooit showersex gehad hebt hoor.
Terug serieus: Voor orgasmes zal je alleen maar voorstanders vinden. Voor politieke boodschappen vind je echter ook tegenstanders. Dat is het verschil.
De anderen zijn de extremisten die hun politieke agenda willen doorduwen, maar jij ziet in een hoofddoek op tv al een politieke boodschap! KOC zegt zelf dat het irrelevant is. Het is alleen maar relevant in jouw hoofd.

Alleen witte, niet-gelovige mensen zijn nog neutraal en politiek-vrij?

De anderen zijn de extremisten die hun politieke agenda willen doorduwen, maar jij ziet in een hoofddoek op tv al een politieke boodschap! KOC zegt zelf dat het irrelevant is. Het is alleen maar relevant in jouw hoofd.

't is ook wel "de manier waarop" hé.
Kijk maar naar de bijbehorende info van dat filmpje.

Jij focust op die huidskleur, ik niet en M°°nblade niet. Ik kan aan een huidskleur niet zien of iemand een religieus of politiek fundamentalist is.

Aan religieuze of politieke symbolen zie ik dat wél. Ik heb nood aan noch reclames met moslima's met een hoofdoek (of ze nu blank, licht-getint, Aziatisch of zwart zijn) noch aan reclames met mensen met t-shirts met politiek symbolen.

Er zit trouwens nog een andere laag van ironie en contradictio in terminis in dat filmpje dat mij eerst was ontgaan:
't maakt blijkbaar deel uit van een campagne waarin ze ook willen focussen op "body positivity" (tegenwoordig vaak een eufemisme voor "ongezond overgewicht mag je niet meer benoemen") maar dat combineren ze dan met een religieus symbool waarachter het idee eigenlijk is: ben je een vrouw? Verstop je lichaam dan maar zoveel mogelijk voor mannen die geen familie zijn.

En om de non-discussie rond racisme in de nieuwe Star Wars serie eens langs de andere (satirische) kant te bekijken:

Racisme is tegenwoordig ook in de film/serie-wereld gewoon een excuus geworden om povere kwaliteit pre-emptief vrij te stellen van kritiek.
Je kan moeilijk ontkennen dat het Star Wars fandom een probleem heeft met racisme. De timing doet me ook vermoeden dat dit artikel een reactie is op Moses Ingram die deelde hoeveel racistische bagger ze op social media te verwerken kreeg. Babylon Bee is natuurlijk een evangelisch Christelijke site dus dat hoeft niet te verbazen.

Ik vind "I Wish They Had Made This Black Character More Interesting" trouwens niet eens zo onschuldig als onze evangelische vrienden denken, het suggereert nl. een extra vereiste voor het bestaan van een zwart personage. Ik had ook graag gehad dat Luke Skywalker een interessanter personage was in de originele trilogie maar ik zie niet in wat huidskleur daarmee te maken heeft.

Je kan moeilijk ontkennen dat het Star Wars fandom een probleem heeft met racisme
Goh. Racists gonna be racist zeker. Lijkt me nu toch niet iets exclusiefs aan star wars gelinkt te zijn. Waarschijnlijk altijd dezelfde pool aan mensen die over alle series/films heen aan het trollen zijn.

Goh. Racists gonna be racist zeker. Lijkt me nu toch niet iets exclusiefs aan star wars gelinkt te zijn. Waarschijnlijk altijd dezelfde pool aan mensen die over alle series/films heen aan het trollen zijn.
Dat geloof ik best maar bij Star Wars lijkt het qua intensiteit toch enkele niveau's hoger te zijn. Gaat ook niet enkel over racisme, bv. Rian Johnson die overspoeld werd met doodsbedreigingen. Helemaal normaal vind ik dat toch niet.

Zoals @KnightOfCydonia al uitgelegd heeft gaat het niet zozeer om de huidskleur maar het totale plaatje en de gepresenteerde vibe waarmee bedrijven de gekste bochten maken om zoveel mogelijk minority en women empowerment checkboxes af te vinken. Die commercials zijn cringe.

Dat geloof ik best maar bij Star Wars lijkt het qua intensiteit toch enkele niveau's hoger te zijn. Gaat ook niet enkel over racisme, bv. Rian Johnson die overspoeld werd met doodsbedreigingen. Helemaal normaal vind ik dat toch niet.
Doodsbedreigingen zijn nooit normaal.

De reden dat star wars qua intensiteit erboven uit steekt is dat de franchise sowieso een tijdloos popculture status bij fans heeft en ten tweede omdat weinig producers zo vocaal en fier aankondigen hoe ze die met het volste plezier ruineren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals @KnightOfCydonia al uitgelegd heeft gaat het niet zozeer om de huidskleur maar het totale plaatje en de gepresenteerde vibe waarmee bedrijven de gekste bochten maken om zoveel mogelijk minority en women empowerment checkboxes af te vinken. Die commercials zijn cringe.
En net zoals KOC negeer je alle argumenten, en zie je plots alleen nog 'witte' staan... Het idee dat jij net de extremist bent doordat je in een irrelevante hoofddoek toch een relevante politieke boodschap ziet, of de tegenstelling van 'neutraal = geen enkele minority' want anders is het 'woke'. Maar daar heb je het vast liever niet over, daarom dat je alleen naar dat ene woordje 'wit' kijkt.

Maar hier is racisme natuurlijk een excuus aan het worden voor gewoon een zwak personage tot dusver te rechtvaardigen, afwachten wat het einde van de serie brengt natuurlijk, maar op basis van de leaks vrees ik ervoor.

Men roept racisme omdat een aantal standaard internet trollen er natuurlijk altijd zullen zijn, maar is het daarom nog écht de norm?

Disney zit niet echt in een goede positie om racisme als excuus te gebruiken of anderen daarvan te betichten gegeven hun geschiedenis, zelfs niet op het vlak van Star Wars, zoek maar eens op wat ze met de posters van The Force Awakens en Finn (Boyega) deden in China.

En net zoals KOC negeer je alle argumenten, en zie je plots alleen nog 'witte' staan... Het idee dat jij net de extremist bent doordat je in een irrelevante hoofddoek toch een relevante politieke boodschap ziet, of de tegenstelling van 'neutraal = geen enkele minority' want anders is het 'woke'. Maar daar heb je het vast liever niet over, daarom dat je alleen naar dat ene woordje 'wit' kijkt.

De hoofddoek is irrelevant naar het dragen van een sporthorloge toe, maar is niet irrelevant in wat we normaliseren in een bredere maatschappelijke context. Ik vind het triest om te evolueren naar een samenleving waarin symbolen van een fundamentalistische religie als "inclusief" gezien moet worden. Ik heb ook geen behoefte aan skinheads in reclame bijvoorbeeld.

De verkoopcijfers van Fitbit vertonen toch al jaren een dalende curve, misschien dat ze daarom proberen om met hun marketing in te zetten op kleinere niche groepen (moslim vrouwen in dit geval) om te hopen daar te scoren.

Voor mijn part doen ze wat ze willen, ze worden toch langs alle kanten ingehaald, maar persoonlijk ben ik eveneens geen voorstander van religieuze symbolen zo prominent aanwezig te hebben tijdens reclame, idem met politieke voorkeur zoals anderen al hebben aangehaald. Gelukkig ben ik hun doelpubliek niet, want op mij heeft zoiets een sterk averechts effect.

De normalisering van fundamentalistisch religieuze symbolen in het vrije Westen is wat mij betreft inderdaad een slinger die te ver is doorgeslagen. Daarom mag dat wat mij betreft geen moslima mét hoofddoek zijn. Reserveer die reclame maar voor Saudi-Arabië of Iran.
Die reclame is hier enkel en alleen omdat er hier ook een publiek voor is hoor... Er is geen enkel merk dat betaalt voor een reclame om dan minder te verkopen omdat ze een of andere politieke boodschap willen geven.

Reclames met politieke boodschappen komen van politiekers, niet van merken met economische belangen.

Nope, jij bent het die de commercial reduceerde tot huidskleur + hoofddoek zodat je kan blijven ontkennen dat de reclame een boodschap brengt en vervolgens doen alsof wij spoken zien en extemisten zijn.
Dat psychologisch spelletje kennen we intussen wel.

Terug
Bovenaan