Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Alléja, ik weet dat het wat simpel klinkt hoor, maar in een film waar relaties geen enkele invloed hebben op het verhaal en dit dus niet uit de doeken wordt gedaan, wordt nog steeds wellicht door velen vanuit gegaan dat alle personages gewoon cis en hetero zijn. Terwijl statistisch die kans natuurlijk klein zou zijn. Hence: de representatiegraad is veel groter dan enkel dat wat wel duidelijk in beeld komt.
In films waar de seksualiteit van de personages niet gedefinieerd wordt, zij het direct of indirect, is er toch helemaal geen sprake van representatie. Dan kan je net zo goed stellen dat in diezelfde film vegetariërs, mensen met autisme en Club Brugge supporters vertegenwoordigd worden. Het wordt wel niet getoond maar statistisch gezien is de kans reëel :tongue:

Laatst bewerkt:
In films waar de seksualiteit van de personages niet gedefinieerd wordt, zij het direct of indirect, is er toch helemaal geen sprake van representatie. Dan kan je net zo goed stellen dat in diezelfde film vegetariërs, mensen met autisme en Club Brugge supporters vertegenwoordigd worden. Het wordt wel niet getoond maar statistisch gezien is de kans reëel :tongue:

Mja, ge zou toch denken dat in films waar geen romance/sexuele handelingen voorkomen iedereen zich toch met iedereen kan identificeren?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mja, ge zou toch denken dat in films waar geen romance/sexuele handelingen voorkomen iedereen zich toch met iedereen kan identificeren?
Dat hangt van de inhoud af, he. Een film over depressie zal ook harder aankomen bij mensen die met dit probleem zitten dan bij mensen die niet depressief zijn.

Het punt is dan ook niet dat iedereen zich met iedereen moet kunnen identificeren in elke film, wel dat media het middel bij uitstek is om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken en te normaliseren.

Maar eigenlijk ondersteun je daarmee alleen het punt dat de representatie nu mooi boven het target zit, want als je al 11% behaalt op een totaal waarvan van minstens een deel de seksualiteit irrelevant is en niet vermeld wordt, dan kan je ervan uit gaan dat op een relevantere noemer het percentage nog hoger zal liggen. Shows op maat van het LGBTQ+-publiek zullen het percentage natuurlijk deels omhoog duwen, maa
Je zou net zo goed kunnen argumenteren dat het percentage LGBT personen in de populatie ondergerepresenteerd is als je rekening houdt met de historische invloed van onze heteronormatieve maatschappij, repressie, het gebrek aan positieve representatie in media etc. op voorgaande generaties.

JgyZ8ab.png

Lijkt me alleszins dat meer positieve representatie wel bijdraagt tot een omgeving waarin mensen zich comfortabel voelen om te zijn wie ze zijn.

Die opsplitsing van generaties is gewoon slechte statistiek denk ik dan, de breedte van die bins is stevig verschillend van 5 jaar tot 20 jaar, bovendien speelt er inderdaad enerzijds de factor "vrijheid binnen de opvoeding" maar anderzijds is er ook gewoon onvermijdelijk de leeftijd hé:
je zou je eveneens kunnen afvragen of jongeren niet meer "vrijdenkend" zijn in hun jeugd, maar zich later settlen: zich bi noemen op hun 20e omdat het hip is, maar later wel een heteroseksuele relatie nemen op hun 30e.

Nu op zich is het positief is dat er inderdaad meer vrijheid is dan de oudere generaties, maar realistisch gezien is er een grens natuurlijk.
Een populatie moet zich ook nog kunnen voortplanten denkt de bioloog in mij dan.
Kinsley heeft ooit 10% gesuggereerd, misschien is dat dan een goed gemiddelde als ik die cijfers zo zie.

Maar eigenlijk ondersteun je daarmee alleen het punt dat de representatie nu mooi boven het target zit, want als je al 11% behaalt op een totaal waarvan van minstens een deel de seksualiteit irrelevant is en niet vermeld wordt, dan kan je ervan uit gaan dat op een relevantere noemer het percentage nog hoger zal liggen. Shows op maat van het LGBTQ+-publiek zullen het percentage natuurlijk deels omhoog duwen, maa
Dat rapport specifieert expliciet dat 88.6% van de behandelde personages heteroseksueel is en 11.9% LGBTQ (hoger dan 100% door overlap trans personages) . Dus geen personages waarvan men de seksualiteit niet kent.

Die opsplitsing van generaties is gewoon slechte statistiek denk ik dan, de breedte van die bins is stevig verschillend van 5 jaar tot 20 jaar, bovendien speelt er inderdaad enerzijds de factor "vrijheid binnen de opvoeding" maar anderzijds is er ook gewoon onvermijdelijk de leeftijd hé:
je zou je eveneens kunnen afvragen of jongeren niet meer "vrijdenkend" zijn in hun jeugd, maar zich later settlen: zich bi noemen op hun 20e omdat het hip is, maar later wel een heteroseksuele relatie nemen op hun 30e.

Nu op zich is het positief is dat er inderdaad meer vrijheid is dan de oudere generaties, maar realistisch gezien is er een grens natuurlijk.
Een populatie moet zich ook nog kunnen voortplanten denkt de bioloog in mij dan.
Kinsley heeft ooit 10% gesuggereerd, misschien is dat dan een goed gemiddelde als ik die cijfers zo zie.
Ja, het viel me gewoon op dat het verschil tussen de generaties zo groot is.

Verder vind ik ook niet per se dat media de exacte opmaak van de maatschappij moeten afbeelden. Zoals je zelf terecht aanhaalt, onderwerpen die buiten de norm vallen, zijn vaak interessanter om te behandelen. Een film over het leven van loodgieter Jos die 's avonds op café zit, spreekt al wat minder tot de verbeelding dan een film over een verboden liefde. Vroeger was dat tussen Romeo en Julia, nu tussen Jef en Piet. En hoe meer die verboden liefde in onze samenleving geaccepteerd wordt, hoe minder interessant het wordt voor mensen om daar een film over te maken. Misschien wat te simplistisch uitgedrukt, maar zo zie ik het toch.

Ik zou verder ook aanhalen dat het verkennen van topics zoals homoseksualiteit en gender dysmorfie in media ook een educatieve en normaliserende functie heeft, zeker voor bepaalde groepen (bv. religieuze gemeenschappen) waar dit onderwerp nog altijd strikt taboe is.

Die opsplitsing van generaties is gewoon slechte statistiek denk ik dan, de breedte van die bins is stevig verschillend van 5 jaar tot 20 jaar,

Ik weet natuurlijk niet welke statistische methoden ze hebben gebruikt en of de steekproef groot genoeg was, maar die opdeling in generaties is vrij standaard hoor. Verschillende groepen ervaren een andere leefwereld, en dan is leeftijdscategorie de ideale proxy om verschillen aan te tonen.
Natuurlijk kent die opdeling in generaties z'n mankementen: een late Millennial zit wrs veel meer in de leefwereld van de gemiddelde Zoomer dan van een vroege Millennial, maar bon. Dat Gen Z twee jaar geleden nog maar een class width van 5 jaar had is logisch eh, je kan moeilijk aan mensen die nog geen haar op hun down-under hebben vragen op wie of wat ze vallen.
Elk generatie heeft minder queers dan de generatie jonger: dát is de rode lijn.

bovendien speelt er inderdaad enerzijds de factor "vrijheid binnen de opvoeding" maar anderzijds is er ook gewoon onvermijdelijk de leeftijd hé:

Uhm, volgens mij begrijp je niet wat bi zijn as such betekent. Het is niet omdat je op je 30 in een gewone heteroseksuele relatie zit dat je geen bi meer bent. Net zoals je nog altijd bi bent als je in een gay relatie zit.
Die "ah, tis de leeftijd" lijkt mij ook maar heel flou. Waren uw (groot)ouders toen ze jong waren voor de fun ook gay, bi of lesbisch?
Ik betwijfel dat zwaar. Je ziet zoiets in pakweg Islamitische landen onder huidige jonge mensen ook niet, eerder integendeel nog.

Dat er nu wrs wel een hoop mensen bij zijn die zich identificeren als queer omdat het hip en trending is, maar het in feite niet 'echt' zijn, ja dat zal wel. Maar wat zegt dat eigenlijk? Toch enkel maar dat die mensen heel open-minded zijn, en gewoon aan het experimenteren zijn. Je kan enkel maar echt weten 'wat' je wil als je het probeert. Iets wat vroeger (en nu nog in veel religieuze/conservatieve gemeenschappen in het westen) totaal niet kon of mocht.

Vroeger werd iedereen gedwongen om te trouwen en kinderen te maken. Genoeg koningen en andere royalty die een vrouw hadden voor de schijn en de kinderen, maar wel mannelijke minnaars hadden. Frederik de Grote bijvoorbeeld (al had die wel geen kinderen).
Voor de common man was zoiets natuurlijk onmogelijk: was je gay dan had je pech.

Als je dan toch Kinsey aanhaalt moet je misschien wel de juiste cijfers er bij halen: in 1940/1950 was "37% of males and 13% of females had at least some overt homosexual experience to orgasm" (cfr. 'zijn' Diversity of sexual orientation).
Kinsey was een echte empirist, maar had al vrij snel door dat seksuele oriëntatie geen zwart-wit verhaal is (wat de gemiddelde mens nog altijd denkt), maar een continuüm waarbij de meerderheid van de mensen ergens in de grijze zone zit. Het is niet omdat een man alleen maar vrouwen date dat hij in het verleden nog nooit gay sex heeft gehad of "bi-curious" is eh.

https://www.demorgen.be/nieuws/lord...-dreigen-roet-in-het-eten-te-gooien~bc6c9ab2/

Gelukkig ben ik niet echt fan van LOTR. NIet de boeken en niet de filmen. Je zou nog extreem rechts kunnen zijn of oerconservatief...
De verhalen van Tolkien worden al langer gerecupereerd door (extreem)rechtse conservatieve krachten. Dat Tolkien in zijn fantasiewereld het ene ras boven het andere plaatst is koren op de molen van racisten. En wie abstractie maakt van de tovenaars, trollen en andere wezens die Midden-aarde bevolken komt terecht bij een verhaal over een groep helden die een hele reeks hindernissen en vijanden overwinnen om zo hun traditionele manier van leven veilig te stellen.
Ik dacht dat de hobbits een minderheid waren die middle earth van zekere ondergang gered hebben?
Waar een koning voor hun knielt... Je kan echt zo aan alles een draai geven...

Harry potter is feitelijk ook zo een oer conservatief pro-gun verhaal.
Je bent 11 jaar en je mag je eerste wapen kiezen. Ze leren je er mee omgaan op school en finaal vecht je tegen de overheid en wint.
Dont tread on me :unsure:
Als je de boeken leest heb je dan natuurlijk ook nog een heel pro slavernij aspect in hogwarts met het legertje house elves die daar werken.

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je om bij De Morgen te mogen beginnen, bewijzen dat je in alles een conservatief complot kan zien.

En wie abstractie maakt van de tovenaars, trollen en andere wezens die Midden-aarde bevolken komt terecht bij een verhaal over een groep helden die een hele reeks hindernissen en vijanden overwinnen om zo hun traditionele manier van leven veilig te stellen.

Lijkt mij een correctere omschrijving.

Maar goed, dat De Morgen fan is van de allesvernietigende kracht uit het Oosten die de hele wereld wil innemen en aan zijn collectieve wil onderwerpen hoeft misschien niet te verbazen. (Wow, kunnen we er misschien een aanklacht tegen het Communisme in zien?)

Of moeten we gewoon het verhaal appreciëren voor wat het is en deze comments niet eerder achterwege laten?

Ze beschrijven daar hoe die extreemrechtse, conservatieve groepen het verhaal interpreteren en misbruiken he ... niet hoe DM het verhaal zelf interpreteert.

Volgens mij moet je om bij De Morgen te mogen beginnen, bewijzen dat je in alles een conservatief complot kan zien.

En wie abstractie maakt van de tovenaars, trollen en andere wezens die Midden-aarde bevolken komt terecht bij een verhaal over een groep helden die een hele reeks hindernissen en vijanden overwinnen om zo hun traditionele manier van leven veilig te stellen.

Lijkt mij een correctere omschrijving.

Maar goed, dat De Morgen fan is van de allesvernietigende kracht uit het Oosten die de hele wereld wil innemen en aan zijn collectieve wil onderwerpen hoeft misschien niet te verbazen. (Wow, kunnen we er misschien een aanklacht tegen het Communisme in zien?)

Of moeten we gewoon het verhaal appreciëren voor wat het is en deze comments niet eerder achterwege laten?
to be fair, het was een quote van een professor hé...

Maar waar zijn de baarden godverdomme!

Staan toch enkele uitspraken in dat artikel waarbij ik toch de wenkbrauwen frons.

Maar daar heb je dus kijkers voor nodig. Veel kijkers. En anno 2022 lok je die enkel met een reeks waarin zo veel mogelijk bevolkingsgroepen zich gerepresenteerd zien.
Fout, veel kijkers lok je door een intrigerend verhaal te brengen. Door personages uit te diepen en niet 1-dimensionaal te laten zijn. De Morgen maakt daar dezelfde fout als veel Hollywood studio’s op dit moment. Denken dat door bepaalde checkboxen aan te tikken uw product gegarandeerd een hit gaat worden. Er mag uiteraard rekening gehouden worden met representatie, maar als dat uw #1 bekommernis is bij het schrijven of maken van uw film/serie heb je al bij voorbaat verloren.

En dan hebben we het nog niet gehad over de bagger die de makers van Star Wars over zich heen kregen toen ze Aziatische en zwarte personages in de franchise introduceerden.
Voor zover ik me kan herinneren waren veel mensen net fan van het personage Finn. Er waren zelfs veel mensen die de focus liever op Finn zagen dan op de perfecte blanke Rey. De kritiek die het personage Rose over zich kreeg was voornamelijk gericht op het gewoonweg irritante personage. Ik kan me wel herinneren dat er ook wat rechtstreekse kritiek op de actrice zelf kwam, iets dat niet goed te praten valt. Maar net zoals heel die online SJW-beweging is ook de andere kant van het spectrum een kleine, maar vaak vocale, meerderheid. Maar het personage Rose was gewoon enorm slecht uitgewerkt, ronduit irritant en storend in de verhaallijn. Daar mag dus gerust kritiek op komen, het probleem is dat kritiek al te snel als racisme of wokeness naargelang de kant, wordt aanzien.

We weten ondertussen dat een kleine groep mensen online heel veel lawaai kan maken.
Akkoord, maar opnieuw spijtig dat het maar langs 1 kant bekeken wordt. Je hoort vrijwel nooit hetzelfde als het gaat om de SJW’s die oproepen om elke serie die naar hun idee niet inclusief genoeg is te boycotten. Men gaat er zelfs in mee door in het begin aan te halen dat je tegenwoordig blijkbaar enkel veel kijkers halen door zoveel mogelijk verschillende rassen, genders en seksualiteiten in de pot te gooien. En zolang die gedachtengang blijft bestaan gaan we middelmatige en slechte series/films blijven krijgen. Die op hun beurt weer overladen gaan worden met (soms onterechte) kritiek. En die kritiek wordt op zijn beurt aan de kant geschoven als racisme. En zolang dat spelletje tussen 2 extreem kleine maar tegelijk extreem vocale groepen blijft duren is de echte serie/film liefhebber de dupe.

Voor zover ik me kan herinneren waren veel mensen net fan van het personage Finn. Er waren zelfs veel mensen die de focus liever op Finn zagen dan op de perfecte blanke Rey. De kritiek die het personage Rose over zich kreeg was voornamelijk gericht op het gewoonweg irritante personage. Ik kan me wel herinneren dat er ook wat rechtstreekse kritiek op de actrice zelf kwam, iets dat niet goed te praten valt. Maar net zoals heel die online SJW-beweging is ook de andere kant van het spectrum een kleine, maar vaak vocale, meerderheid. Maar het personage Rose was gewoon enorm slecht uitgewerkt, ronduit irritant en storend in de verhaallijn. Daar mag dus gerust kritiek op komen, het probleem is dat kritiek al te snel als racisme of wokeness naargelang de kant, wordt aanzien.
Klopt, al was er natuurlijk ook wel wat racisme van de ergste soort neckbeards. Maar uiteindelijk was er veel meer outrage over het feit dat Finn zijn rol compleet werd afgeknipt en ook toen hij een kleiner plekje kreeg op de Chinese posters.

Uiteindelijk gaat het inderdaad om hoe goed het personage is uitgewerkt. Diversiteit wordt een doelwit voor mensen als het lijkt alsof het enkel en alleen bedoeld is om uw 'regenboog' te vervolledigen. Er zijn reeksen waarbij diversiteit totaal geen probleem is en zelfs een meerwaarde kan betekenen zoals Skins/Sex Education/Elite/Pose/... omdat de personages degelijk uitgewerkt zijn en tevens ook een geloofwaardige achtergrond hebben. Hun seksualiteit en afkomst zijn een inherent deel van hun personage. Maar again : allemaal originele content, allemaal personages van 'the ground up' geschreven met een afkomst en identiteit in het achterhoofd.

Het is ook een beetje afhankelijk van de insteek van de film/serie. Baz Luhrman heeft een schitterende vertolking van Romeo & Juliet neergezet, met een diverse cast. Er kwamen immers niet veel Italianen aan te pas. Maar alles van de visuals tot de muziek zorgde er voor dat het steek maakte en dat het bronmateriaal werd teruggebracht tot de essentie en volledig losgekoppeld van de oorspronkelijke achtergrond. Zo kan het ook dus. Maar een toneelstuk van Shakespeare verleent zich daar dan ook perfect voor. The King's Speech met Beyoncé in the hoofdrol is dan weer te gek voor woorden natuurlijk, al overdrijf ik hier wel.

In ieder geval: kwaliteit primeert.

Krijg je onderhand geen overrepresentatie van een specifieke bevolkingsgroep?
Volgens wikipedia is 60,3% in Amerika blank, 18,5% hispanic en maar 13,4% zwart.

Als je het bekijkt volgens wereldpopulatie zouden er net meer acteurs uit Azië, het Midden Oosten of Latijns-Amerika moeten komen ipv zwarte acteurs.
Is me ook al opgevallen dat diversiteit vooral in de richting van zwarten gaat. Of wat je hier in België in reclames terugvind vooral heel veel licht getinte mensen met een afro kapsel, deze vind je echt in bijna iedere reclame terug.

Is me ook al opgevallen dat diversiteit vooral in de richting van zwarten gaat. Of wat je hier in België in reclames terugvind vooral heel veel licht getinte mensen met een afro kapsel, deze vind je echt in bijna iedere reclame terug.
Haha dat ligt er echt zo dik op. Zelf ook al gemerkt als ik eens op een zeldzaam moment TV kijk.

Haha dat ligt er echt zo dik op. Zelf ook al gemerkt als ik eens op een zeldzaam moment TV kijk.
Wat ligt er specifiek dik op?

Wat is ook specifiek overrepresentatie? Stel dat je een reclamespot maakt, hoe hou je dan rekening met x-aantal procent met een migratenachtergrond?
Wordt er verwacht dat reclamebureau’s met elkaar contact opneemt: ‘Seg, wij maken ne spot en wij willen daar ne Chinees insteken, hebt gelle er al ene op de planning staan’?

Het moet toch soms niet gekker worden hoor.

Wat ligt er specifiek dik op?

overrepresentatie

Datte.

Ge kunt op vtm zonder zeveren 4 reclamespots na elkaar hebben met mensen die afrikaanse looks hebben.

Tis niet dat mij dat stoort he, maar tvalt gewoon serieus hard op.

1 reclame vond ik zelfs zodanig opvallend dat ik er mee moest lachen. Ik zou ze heel graag willen omschrijven hier, maar ik moet opletten want door het feit dat ik het grappig vond zou het bij veel "correcte" mensen al verkeerd kunnen binnenkomen.

Datte.

Ge kunt op vtm zonder zeveren 4 reclamespots na elkaar hebben met mensen die afrikaanse looks hebben.

1 reclame vond ik zelfs zodanig opvallend dat ik er mee moest lachen. Ik zou ze heel graag willen omschrijven hier, maar ik moet opletten want door het feit dat ik het grappig vond zou het bij veel "correcte" mensen al verkeerd kunnen binnenkomen.
In de assimilatie thread heb ik enkele getuigenissen gelezen van mensen met een migratieachtergrond die geboren en getogen zijn in België maar toch het gevoel hebben dat ze deels buiten de maatschappij staan. Als zo'n reclame bijdraagt tot het herdefiniëren van de Belgische en Vlaamse identiteit van een etnisch naar een burgerlijk concept, dan is dat alleen maar positief vind ik.

Laatst bewerkt:
Datte.

Ik kan hier nochtans door de straat lopen en 4 mensen na elkaar zien met Afrikaanse looks. Is dat dan overrepresentatie op straat?

Terug
Bovenaan