Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Dan kan je vast quoten waar ik iets opmerk daarover? Ik heb zelf nog niets gezegd over die elf.

Enkel dat ze te veel gaan afwijken van het bronmateriaal. Daar gaan mijn opmerkingen over.

Quote mij maar. Ik zal er nog lang mogen op wachten zeker?

Zoals altijd zit den drinker er boenk op :) op minuut 3 truth bombs

Verschil in mentaliteit:

“It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien’s work would reflect what the world actually looks like.” - Lindsey Weber, E.P. Amazon's LOTR Series, Vanity Fair (Feb. 2022)

"There are certainly themes Tolkien felt were important. We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies. What we were trying to do was to analyse what was important to Tolkien and to try to honour that. In a way, were trying to make these films for him, not for ourselves."
Peter Jackson, Interview with GreenCine (Dec. 2002)

Dat is inderdaad een andere invalshoek, maar als je wil eren wat Tolkien belangrijk vond, dan is dat niet contradictorisch met het diversifiëren van zijn wereld.

Als je als fan zo hard zit te hameren dat er géén zwarte elfen of dwergen mogen zijn, dan ben je als fan zelf ook gewoon je eigen politieke, ideologische ideeën aan het aanbrengen.

Man wat een hetze zeg.

Wat maakt het nu uit dat er zwarte elven, Aziatische trollen of Perzische hobbits zouden rondlopen in die films of series? Het is fantasy, er lopen nondedju pratende bomen rond in die wereld, maar een donkere elf, mannekes neen, dat kan niet? :unsure:

Ik ben helemaal mee om films of series in een historische, bestaande setting correct weer te geven. Dus nee, pakweg een zwarte Priester Daens, het zou niet pakken. Maar dit is fantasy jongens, echt, who cares dat het zo niet beschreven staat in de boeken, die zijn ondertussen wat, 70 of 80 jaar oud?

Maar dan nog, als het je stoort, kijk dan, mja, mss gewoon niet?

Dat is inderdaad een andere invalshoek, maar als je wil eren wat Tolkien belangrijk vond, dan is dat niet contradictorisch met het diversifiëren van zijn wereld.

Als je als fan zo hard zit te hameren dat er géén zwarte elfen of dwergen mogen zijn, dan ben je als fan zelf ook gewoon je eigen politieke, ideologische ideeën aan het aanbrengen.
Het verschil is: Lore behouden is fandom.
Diversifieren: een politieke boodschap erin steken
Maar dan nog, als het je stoort, kijk dan, mja, mss gewoon niet?
Dit :)

Neemt niet weg dat er toch over gediscussieerd mag worden, of niet?

Het verschil is: Lore behouden is fandom.
Diversifieren: een politieke boodschap erin steken

Het beeld dat wij nu trouwens hebben van de Elves is ook compleet bepaald door hoe Jackson ze heeft gebracht in zijn films.

Vergelijk bijvoorbeeld Thranduil in Peter Jacksons The Hobbit met de gelijknamige animatiefilm uit 1977.

bab32b04de27f120ef5bbc971fcef10cafbc00ca_00.jpg

045fb998-507c-45ee-a0b4-88457070f334.jpg

En nog wat meer Elves uit Mirkwood:

Hobbit77-06.jpg
.

In de jaren 70 was dit hoe ze de "lore" interpreteerden wat betreft de Elves uit Mirkwood. Ik wacht nog altijd op een quote van Tolkien, of het nu uit de boeken, de appendices, zijn brieven komt waarin hij uitsluit dat elven en dwergen er een andere dan blanke huidskleur op na kunnen houden. Die halsstarrigheid van zogezegde fans gaat bovendien in tegen alles waar Tolkien voor stond.

In de jaren 70 was dit hoe ze de "lore" interpreteerden wat betreft de Elves uit Mirkwood. Ik wacht nog altijd op een quote van Tolkien, of het nu uit de boeken, de appendices, zijn brieven komt waarin hij uitsluit dat elven en dwergen er een andere dan blanke huidskleur op na kunnen houden. Die halsstarrigheid van zogezegde fans gaat bovendien in tegen alles waar Tolkien voor stond.
Appendix F lord of the rings.
Eldar zijn fair skinned.

Qua hobbits, prologue: 3 ethnic hobbit groups die ten tijde van LotR grotendeels merged zijn. Fallohides had been "fairer of skin and also of hair" than the others while the Harfoots were "browner of skin". Browner of skin in vgl met hun fair skinned broeders is nog een far cry van zwart

En dwergen leven ondergronds. Zwarte huidskleur is een gevolg van leven onder de zon... Komaan :)

Dat gezegd zijnde: de enige expliciete black characters zijn de Easterlings, bij de battle of Pelennor Fields. En dat de mannen van Gondor en Rohan geschokt zijn, want die hebben nog nooit ne zwarte gezien.

nuff said.

ik weet niet of het u al is opgevallen maar sommige van die karakters kunnen laserstralen schieten uit een houten staf, volgens mij is dat ook niet 100% wetenschappelijk accuraat.

Get over it, serieus.

en ondertussen weet iedereen weer dat er een nieuwe LOTR reeks komt!

Ik heb zelfs nog geen trailer er van gezien. Alle info komt hier van het forum. Tis toch iets he die moderne marketingcampagnes.

ik weet niet of het u al is opgevallen maar sommige van die karakters kunnen laserstralen schieten uit een houten staf, volgens mij is dat ook niet 100% wetenschappelijk accuraat.

Get over it, serieus.
Of we houden gewoon de wereld aan zoals geschapen door zijn maker. Als eerbetoon aan de schrijver en de fans.

En dwergen leven ondergronds. Zwarte huidskleur is een gevolg van leven onder de zon... Komaan :)
Gohja en in Forgotten Realms, gebaseerd op Tolkien origineel, wordt alles ondergronds dan weer zwart (Drow, Duergar, Svirfneblin of hoe heten ze), en daar is niet echt veel protest over wegens "niet-wetenschappelijk".

Gohja en in Forgotten Realms, gebaseerd op Tolkien origineel, wordt alles ondergronds dan weer zwart (Drow, Duergar, Svirfneblin of hoe heten ze), en daar is niet echt veel protest over wegens "niet-wetenschappelijk".
Heerlijk hoe er hier gevraagd wordt om de kleur van elven te bewijzen.
Ik geef dan de letterlijke appendix.

Ik breid nog ff uit naar hobbits for good measure.

Maar dwergen weet ik niet vanbuiten idd.
Dus laten we inzoomen op dwergen!
Zo voorspelbaar

Appendix F lord of the rings.
Eldar zijn fair skinned.
ff puntjes op de i zetten ;)

Return of the King - Appendix F - 2 On Translation:
They were tall, fair of skin and grey-eyed, though their locks were dark, save in the golden house of Finrod
Dit gaat over de Quendi in't algemeen, de elven dus. Want de Eldar kan op alle elven slaan, of enkel de west-elven :p

Heerlijk hoe er hier gevraagd wordt om de kleur van elven te bewijzen.
Ik geef dan de letterlijke appendix.

Ik breid nog ff uit naar hobbits for good measure.

Maar dwergen weet ik niet vanbuiten idd.
Dus laten we inzoomen op dwergen!
Zo voorspelbaar
Oei, sorry, ik wist niet dat ik niet op alles uit je post mocht reageren. Ik zeg je gewoon dat "wetenschappelijk accuraat" redelijk loos is als argument, want die kaart trek je daar.

Ik vraag je niets te bewijzen, misschien eens stoppen met iedereen waartegen je discussieert of denkt dat je discussieert op een hoop te gooien.

Oei, sorry, ik wist niet dat ik niet op alles uit je post mocht reageren. Ik zeg je gewoon dat "wetenschappelijk accuraat" redelijk loos is als argument, want die kaart trek je daar.

Ik vraag je niets te bewijzen, misschien eens stoppen met iedereen waartegen je discussieert of denkt dat je discussieert op een hoop te gooien.
ik zeg toch nerges dat GIJ SPECIFIEK dat gevraagd hebt.
Mss eens stoppen met u zo persoonlijk aangevallen te voelen :)

Ik snap niet dat hier al zoveel pagina's over getypt zijn.
Fictie -> wat maakt het uit?
Vertolking van een boek -> Wat maakt het uit? Diegene die het boek gelezen hebben zullen zich mss afvragen waarom er andere type acteur gecast wordt. Maar so what?

Maar in het kader van weerspiegelen van de maatschappij een bepaalde context/tijdsgeest, dan is het toch normaal dat King Arthur niet gespeeld wordt door Idris Elba? Dat voelt als het behalen van opgelegde diversiteitsquota ja

Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat hier al zoveel pagina's over getypt zijn.
Fictie -> wat maakt het uit?
Vertolking van een boek -> Wat maakt het uit? Diegene die het boek gelezen hebben zullen zich mss afvragen waarom er andere type acteur gecast wordt. Maar so what?

Maar in het kader van weerspiegelen van de maatschappij een bepaalde context/tijdsgeest, dan is het toch normaal dat King Arthur niet gespeeld wordt door Idris Elba? Dat voelt als het behalen van opgelegde diversiteitsquota ja
Wat precies is het verschil met king arthur en lotr?

Terug
Bovenaan