Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Opnieuw kies je één facet uit. Opnieuw is het cherrypicking, nadat er al verschillende posts op gewezen wordt.
7% van de zwarte acteurs raakt genomineerd en ze maken 10-13% uit van de totale groep. Daar kan ik drie dingen op zeggen:
1. Dat is nog altijd bijna de helft minder dan wat een eerlijke representatie zou zijn. 13% vs 7%. Omdat het over kleinere percentages gaat, lijkt dat minder groot.
2. Het gaat om acteurs, maar de Oscars gaan om veel meer dan dat. Voeg daar schrijvers, scenaristen, regisseurs en componisten aan toe, en kom je dan nog aan dezelfde cijfers? Het "wereldje" gaat om veel meer dan dat.
3. Je hebt het over zwarten. Echter zijn er nog heel veel andere minderheidsgroepen die ook ondergerepresenteerd zijn.
4. Slechts 10 tot 13% van de acteurs zijn zwarten. Dat wil zeggen dat er in het wereldje nog een heel pak werk is ook. Want ik denk niet dat het genetisch zo is dat zwart = minder geïnteresseerd in een leven in Hollywood. En zorgen dat er dààr al een iets normaler percentage te zien is, doe je onder andere door ook meer zwarte sterren te pushen tot supersterren in plaats van overwegend blanke.

1) ik zeg toch dat er een onderrepresentatie gaat. Enkel dat het niet zo 'dramatisch' is als hier geponeerd wordt.

2) Je kan die site ook gebruiken voor de andere jobinhouden te gaan bekijken. En die lijken de demografische trends te volgen (zelfs een lagere representatie) cherypicking =/= demografische trends.

Story writer
White79.5%
Hispanic or Latino7.2%
Black or African American5.9%
Asian4.0%
Unknown2.9%
American Indian and Alaska Native0.5%

Music composer
White82.8%
Hispanic or Latino6.2%
Black or African American5.3%
Asian3.0%
Unknown2.4%
American Indian and Alaska Native0.3%

3)Ja dat haal ik ook aan. Latinx zijn zwaar ondergerepresenteerd. In verhouding tot alle andere origines. (waaronder blank ook uiteraard)

4)Zoals @the_fox het aanhaalde is 13% van de bevolking zwart. Van 1960 tot geprojecteerd 2060. Dus ik zie niet echt in dat daar nog een heel pak werk aan de winkel is. Hun demografie is gerepresenteerd in de jobinvulling en iets ondergerepresenteerd in oscar nominaties.
Gooi daar de cijfers van Latinx tegenaan en (goh ja zie punt 3)

1) ik zeg toch dat er een onderrepresentatie gaat. Enkel dat het niet zo 'dramatisch' is als hier geponeerd wordt.

2) Je kan die site ook gebruiken voor de andere jobinhouden te gaan bekijken. En die lijken de demografische trends te volgen (zelfs een lagere representatie) cherypicking =/= demografische trends.

Story writer
White79.5%
Hispanic or Latino7.2%
Black or African American5.9%
Asian4.0%
Unknown2.9%
American Indian and Alaska Native0.5%

Music composer
White82.8%
Hispanic or Latino6.2%
Black or African American5.3%
Asian3.0%
Unknown2.4%
American Indian and Alaska Native0.3%

3)Ja dat haal ik ook aan. Latinx zijn zwaar ondergerepresenteerd. In verhouding tot alle andere origines. (waaronder blank ook uiteraard)

4)Zoals @the_fox het aanhaalde is 13% van de bevolking zwart. Van 1960 tot geprojecteerd 2060. Dus ik zie niet echt in dat daar nog een heel pak werk aan de winkel is. Hun demografie is gerepresenteerd in de jobinvulling en iets ondergerepresenteerd in oscar nominaties.
Gooi daar de cijfers van Latinx tegenaan en (goh ja zie punt 3)
Voor puntje 2 kijk je dan wel naar de andere beroepen, maar ineens niet meer naar wie er wint? Want dat was je punt, dat meedoen/winnen niet zo erg uit balans is. Alleen is daar het verschil wel veel groter. Dat staat al in de grafieken die ik had gepost en daar ging het om. Er heeft nog maar één vrouwelijke regisseur gewonnen in de laatste tien jaar. Eén.

Voor puntje vier heb je wel gelijk wat betreft de zwarte bevolking. Die is inderdaad evenredig aanwezig in het acteursbestand.

Maar hoe kom je tot de conclusie dat de onderrepresentatie niet zo dramatisch is? Want waar komt die 7% winnaars vandaan? Uit mijn grafiek? Dan is het 6% zwarte genomineerden. Niet winnaars (daar is het 10%).

Mijn cijfers gingen over 10 jaar, dus ik deel alles even door 10 om het per jaar te zien. Je ziet dat 6% van de 68 genomineerden zwart zijn. Dus 4. Een eerlijke representatie zou 9 zijn. Elk jaar zijn er dus meer dan de helft te weinig. Er zouden elk jaar dubbel zo veel zwarte creatives genomineerd moeten zijn om een béétje een eerlijke representatie te krijgen. En dat is bij de "beste" groep. Bij Latinx en Asian is het nog erger.

Andersom: Over de laatste tien jaar gingen er dubbel zo veel nominaties naar mannen als naar vrouwen, terwijl die verdeling 60/40 is. Dus ik snap echt niet hoe je tot de conclusie kunt komen dat er wel onderrepresentatie is, maar dat het wel nog meevalt.

Maar ik heb je post gelezen! De eerste keer, de tweede keer en de derde keer toen je het zei :D Ik ben het er gewoon niet mee eens.
Ik snap dat je niet tegen opgelegde regels bent. En dat je het er dus waarschijnlijk wel mee eens bent dat er iets aan gedaan moet worden en er problemen zijn.
Waarom impliceerde je ervoor dan dat ik ontken dat er een probleem was? Want dat deed je met "er is weldegelijk een probleem"...

Maar in je antwoord doe je -waarschijnlijk onbewust, daarom noemde ik het ook niet netjes van mezelf- aan cherrypicking. En gebruik je het argument dat veel anderen gebruiken om aan te geven dat er geen probleem is: Ze willen het zelf niet anders zaten ze wel op die posities (want het is een meritocratie, zie hoger), of een variatie daarop. Met die laatste post kan ik het dus onmogelijk eens zijn, ook al zijn we het over de grond van de stelling wel eens.
Wederom, ik toon nergens aan dat er geen probleem is. Ik zeg zelfs dat de huidige opgelegde regels niet representatief zijn met de huidige maatschappij. Als je natuurlijk alles bekijkt met de bril van "ah, die ontkent het probleem" snap ik wel dat je het punt mist...
Als je eens zonder bias naar die post kijkt, zou je al simpelweg aan kunnen halen in combinatie met mijn post erboven dat zelfs beste acteur niet representatief is voor de bevolking van de VS maar wel voldoende zou zijn voor de opgelegde regeltjes.

Zélfs als je nog kijkt naar 20 jaar geleden, waar de VS 70% blank was (de VS, niet LA) dan is het nog altijd een ernstige onderrepresentatie. En zeggen dat ik cijfers moet geven om jouw stelling te ontkrachten omdat ik anders zorg voor een laag niveau van discussie is wel een beetje iffy... Maar omdat ik er anders toch mee in mij hoofd blijf:
Dat heb ik nergens gezegd, ik vraag nergens om mijn post te ontkrachten. Ik zei dat enkel omdat andere mensen voor zo'n post een warn zouden krijgen voor holle uitspraken en gebrekkige argumenten. Want met "er bestaan analyses" weet ik natuurlijk niet waarover je het hebt.
Want bijna allemaal die analyses (die ik al gezien heb) gaan terug naar het begin van de oscars, wat natuurlijk in combinatie met mijn posts erboven nogal raar zou zijn om die aan te halen...

Een paar citaten:
"In fact, in an Insider study, we found that in the top categories at the Academy Awards over the last 10 years, 89% of all nominations went to white people and 71.1% went to men." (en meer dan 29% van de bevolking is vrouwelijk)

"Only five women have ever been nominated for the best-director Oscar, with just one winning"

Ze hebben gekeken naar: "best picture, best director, the top four acting categories, and the two writing categories (original screenplay and adapted screenplay),"

Bekijk bijlage 7422

"Only 6.3% of nominations went to Black creatives, while 2.6% went to Latinx people and 1.4% went to Asian people."

"Over the past decade, it gave 74 total nominations to people of color. In 2011 alone, it gave 72 nominations to white creatives."

Dat is gelukkig wel aan het keren. Sinds 2020 is daar een merkbare kentering gekomen en zaken die daarvoor veel trager gaan, lijken tegenwoordig iets sneller te draaien. In verschillende sectoren, en dat is alleen maar mooi.

Voor het verschil tussen mannen en vrouwen ziet het er ook niet zo heel goed uit. Daar merkt dit artikel al op dat er categorieën zijn waar alleen mannen en alleen vrouwen kunnen winnen (leading male, leading female...) Dus die vervormen de cijfers een beetje. Die cijfers staan hierboven. Als hij er neemt waarbij dat niet het geval is, zie je hoe het er misschien uit zou zien als ze niet "gedwongen" waren om een female te kiezen:

Bekijk bijlage 7423

https://www.insider.com/oscars-diversity-problem-race-gender-numbers-academy-awards-2021-2
https://apps.bostonglobe.com/arts/graphics/2018/01/oscar/
glamourmagazine.co.uk/article/oscars-diversity
Kijk, hiermee kan ik iets.
Laat mij beginnen door te zeggen dat het nogal laag zou zijn van mij om te vermelden dat cherrypicken langs 2 kanten werkt, ze nemen ook maar 8/24 categorieën mee.

Er is natuurlijk een belangrijk aspect, zeker bij latinx, dat hier niet in rekening gebracht wordt. Het is zelfs iets dat binnen de community speelt: colorism. Latinx is een overkoepelende term waar veel tinten van huidskleur inzitten. Toch wordt het in de "people of color" meegenomen wanneer het uitkomt, en niet opgenomen wanneer het niet uitkomt. Dit maakt soortgelijke vergelijking natuurlijk moeilijk. Maar geen idee hoe je dat gaat representeren in analyses:

En geregeld komt de publieke commentaar van mensen die geen idee hebben wie de acteur is. En ik zeg publieke commentaren, ook al komt het terug in artikels.
Of weten ze het wel, maar vinden ze het niet representatief genoeg. Zo wordt het casten van Rami Malek aanzien als semi-whitewashing:
All in all, the recognition that both Rami Malek and Bohemian Rhapsody received might on the surface be a celebration of diversity within an industry congested with whiteness. Yet, non-white representation seems to be edited in this instance to produce a narrative in the proximity of whiteness: passable, unoffensive, and ultimately not ethnically authentic.

Over geslacht ga ik 100% akkoord dat dit al lange tijd problematisch is. Heb ik ook nooit ontkend. Maar ik ga nog steeds niet akkoord met de aanpak. Dit moet bij de bron aangepakt worden, niet bij het eindproduct. En dit is iets dat van daaruit moet groeien. Opeens verplichten dat er een quota is, gaat mogelijks het omgekeerde effect hebben. Want ja, in bijna alle functies binnen de filmindustrie waren er te weinig vrouwen. Maar je gaat niet van de ene dag op de andere opeens goede mensen vinden (wat volgens het opgelegde quota nodig is) als die geen relevante opleiding/ervaring hebben. Begin daarbij en uiteindelijk gaan de goeie hoedanook doorgroeien en gaat dat te zien zijn in soortgelijke analyses.

Maar dan komt wat mij betreft het mooie: In 2015 is hen de spiegel voorgehouden. En toen hebben ze er iets aan gedaan. Zoals dat hoort te gaan. Iemand merkt op dat een gedrag misschien onbewust discriminerend was, en de reactie is: even kijken, want dat willen we niet.
Heb ik hierboven al geantwoord: ja, maar wat ze eraan doen is een lapmiddel. Dit moet niet bij het eindproduct aangepakt worden, en zeker niet van de ene dag op de andere.

Kan je me even de quote van Tolkien geven waarin hij aangeeft dat er geen enkele elf in zijn fantasywereld was met een donkere huidskleur?

Als je trouwens Tolkien zijn brieven er op naleest, dan lijkt het me dat hij enkel goedkeurend zou knikken. Ja, ze gaan loopjes nemen met zijn werk. Maar waar storen "fans" zich aan? De huidskleur van een paar voor de show gecreëerde personages. Dat ze een periode van 3000 jaar gaan comprimeren in een eeuw of 2-3, da's een detail. Maar die huidskleur jongens, potverdekke toch. :sarcastic:
Versta me niet verkeerd, naar mijn mening is er te weinig diversiteit in de filmwereld. Wat me vooral stoort is hoe ze het op dit moment aanpakken. Wat op dit moment de oplossing is van vele fantasy, scifi, ... reeksen is om dan één sidekick met een donkere huidskleur erin steken en dan zijn ze ervan af. Dan zie ik liever dat ze de easterlings een grotere rol laten spelen en die kan je enigzins waarheidsgetrouw laten spelen door mensen met een donkere huidskleur en die elf dan laten voor wat het is.

The History of Middle Earth heb ik hier in alle kleuren en versies liggen, helaas kan ik niet meer pinpointen waar elven appearance precies besproken worden. Tolkiens werk is gebaseerd op Noorse mythologie en Finse/Germaanse verhalen, helaas is er niet veel diversiteit.

Dat gezegd zijnde, ik ga zeker niet afhaken omdat er een zwarte elf of dwerg in zit, mijn vrees zit eerder in het Hollywoodgehalte van de serie, de screens lijken meer te neigen naar een Hobbit dan een LotR en als ze dan nog eens vrije interpretatie van teksten gebruiken dan vrees ik voor de zaak.

Hoe sneller je je daarover zet, hoe beter denk ik. Het gaat eerder inspired by LOTR zijn dan een rechtstreekse verfilming van 3500 jaar droge geschiedenis. (of misschien zelfs 10 000+ aangezien er al zaken van de first age gespot zijn). Zoals de showrunners reeds aanhaalden is het gewoon niet doenbaar om elke paar afleveringen uw cast te killen en sprongen van tientallen jaren te maken naar de rule van de volgende king. Een groot deel van waar deze show op gebaseerd is zijn letterlijk jaartallen met namen van geboortes, regeerperiode, noemenswaardige gebeurtenis en sterf datum. Wat je gaat zien zijn vermoedelijk enkele verhalen uit de silmarillion waar in de lotr appendices naar gehint werd maar dan verplaatst in de tijd en misschien zelfs met andere karakters.

Lijkt me de enige manier om dat naar het scherm te vertalen. Ik vind het ook niet erg want zo kunnen er nog verrassingen inzitten. Voor die nieuwe halo serie gaat men hetzelde doen en daar is ook al serieuze backlash tegen. Persoonlijk begrijp ik dat niet goed. Als je het oude verhaal wil kan je toch gewoon terug naar de bron? Het enige waar het mij om draait is dat het nieuwe verhaal goed is en goed gebracht wordt.

Als men al gaat beginnen moeilijk doen over details als zwarte elfen en dergelijke denk ik dat deze show het heel moeilijk gaat krijgen. 😅
Maar waarom wil men dan toch per se LotR gebruiken?
Kan je dan niet beter gwn zelf een verhaal verzinnen.

De personages zijn anders, eigen verhaal verzinnen,enz...
En als een LotR fan hem ergert dan snap je dat niet.

Ik ben zelf niet eens mee met die Lore. Maar ik snap nu eigenlijk niet goed meer wat de serie nog te maken heeft met Tolkien/LotR behalve namen van personages.

Gewoon puur om LotR fans te lokken? (Die wel geen verwachtingen mogen hebben)

Daar zit toch een zeker ironie in.

Laatst bewerkt:

De personages is anders, verhaal verzinnen,enz...

Ik den zelf niet eens mee met die Lore

Maar als ik sommige posts hier lees snap ik eigenlijk niet zo goed wat het LotR doet in de titel.
Gewoon puur om fans te lokken? (Die wel geen verwachtingen mogen hebben)

Tolkien heeft een fictieve wereld gecreëerd waarin de verhalen van The Hobbit en The Lord of the Rings zich afspelen. Hij heeft voor een deel van die wereld ook een soort encyclopedische geschiedenis geschreven, verspreid over vier tijdperken (The Hobbit en LOTR spelen zich af in de derde, het einde van LOTR luidt het begin van de vierde in) en een soort prehistorie. Daarvan heeft hij (naast het derde tijdperk uiteraard) vooral het eerste tijdperk in meer detail beschreven, inclusief enkele kortverhalen die postuum zijn uitgegeven. De serie van Amazon speelt zich af in het tweede tijdperk, waarvan Tolkien vooral de grote "historische feiten" heeft neergeschreven. De reeks moet je zien als een soort prequel van The Hobbit en LOTR, waarbij de geschiedenis van Sauron, Galadriel, Elrond en de voorouders van Aragorn verteld zal worden en hoe de Rings of Power gemaakt en verdeeld werden. Maar daar hebben ze dus serieus wat creatieve vrijheid voor, gezien Tolkien dus enkel de grote lijnen heeft vastgelegd.

Maar zelfs dan nog is het onmogelijk om die grote lijnen in een tv-serie te gieten zonder zaken te veranderen, gezien wat DaFreak al uitlegde. LOTR-fans zoals mij zouden ook gewoon een documentaire-reeks over dat tijdperk bingen, maar voor een groot publiek gaat dat gewoon niet. Ik heb voor mezelf al beslist dat de reeks gewoon niet canon is, en hoop vooral dat ze sterk op zichzelf staat. Ik kijk er in elk geval hard naar uit, al zou ik nog veel liever een adaptatie van het eerste tijdperk zien. Jammer dat ze die rechten pas laat in het productieproces hebben verkregen (tenminste deels). Maar hopelijk doet deze reeks het dus goed, zowel qua kwaliteit als qua cijfers, zodat we over x-jaar ook die prachtige First Age te zien kunnen krijgen.

Volgens sommigen is er altijd wel een reden waarom zwarten niet passen in zulke grootschalige producties; niet historisch accuraat, niet mythologisch accuraat, niet exact hetzelfde als het bron materiaal dat 70 jaar geleden geschreven werd, ... De wereld van nu is diverser en niet meer dezelfde als die van 70 jaar geleden. Praktisch alle grote IP met groot budget zijn decennia oud en komen uit tijden dat zwarten geen rol speelden. De tijden veranderen en dat is maar goed ook.

Als je toch perse voor jezelf justificatie voor een zwarte elf nodig hebt; We hebben nog nooit Beleriandse Sindar elfen gezien. Er zijn nog elfen volkeren waar we nog nooit leden van gezien hebben, Zelfs Tolkien heeft nooit heel Midden aarde verkend en was bovendien tegen alle vormen van racisme. Hij had zelfs spijt van de creatie van Orcs omdat sommige mensen dat gebruikt hebben om racisme goed te praten.

Maar dat is het hem net. Waarom zou het racistisch zijn als de hele cast blank is?

Er zijn films met volledig zwarte cast en dat wordt aangemoedigd.

Wakanda bestaat ook niet echt, maar je gaat toch ook niet vragen of ze de helft van de bevolking toch niet beter blank/aziatisch maken?
Zou toch gwn raar zijn.

Nog meer ik denk dat velen die diversiteit dan plots zelf racistisch zouden vinden. Zo van aja er moeten weer blanken meedoen...

Het gaat gaan over het smeden van en het verdelen van the original rings of power.

De naam gebruiken ze om publiek te lokken en het budget te verantwoorden. Een origneel fantasy concept zou nooit een miljard+ dollar budget gekregen hebben. Dan had je LOTR van den aldi gekregen maar dan zonder de naam.

Mij lijkt het dat de meeste LOTR fans zoals ook hier diegene die de boeken gelezen hebben er juist minder problemen mee hebben. Het is denkik eerder de anti woke identity politics crowd die er over blijft doorzeuren. En nogmaals hierover klaag je beter verder in de pol en actua diversiteits thread.

De personages zijn anders, eigen verhaal verzinnen,enz...

Ik ben zelf niet eens mee met die Lore. Maar ik snap nu eigenlijk niet goed meer wat de serie nog te maken heeft met Tolkien/LotR behalve namen van personages.

Gewoon puur om LotR fans te lokken? (Die wel geen verwachtingen mogen hebben)

Daar zit toch een zeker ironie in.
$$$$$

Tolkien heeft een fictieve wereld gecreëerd waarin de verhalen van The Hobbit en The Lord of the Rings zich afspelen. Hij heeft voor een deel van die wereld ook een soort encyclopedische geschiedenis geschreven, verspreid over vier tijdperken (The Hobbit en LOTR spelen zich af in de derde, het einde van LOTR luidt het begin van de vierde in) en een soort prehistorie. Daarvan heeft hij (naast het derde tijdperk uiteraard) vooral het eerste tijdperk in meer detail beschreven, inclusief enkele kortverhalen die postuum zijn uitgegeven. De serie van Amazon speelt zich af in het tweede tijdperk, waarvan Tolkien vooral de grote "historische feiten" heeft neergeschreven. De reeks moet je zien als een soort prequel van The Hobbit en LOTR, waarbij de geschiedenis van Sauron, Galadriel, Elrond en de voorouders van Aragorn verteld zal worden en hoe de Rings of Power gemaakt en verdeeld werden. Maar daar hebben ze dus serieus wat creatieve vrijheid voor, gezien Tolkien dus enkel de grote lijnen heeft vastgelegd.

Maar zelfs dan nog is het onmogelijk om die grote lijnen in een tv-serie te gieten zonder zaken te veranderen, gezien wat DaFreak al uitlegde. LOTR-fans zoals mij zouden ook gewoon een documentaire-reeks over dat tijdperk bingen, maar voor een groot publiek gaat dat gewoon niet. Ik heb voor mezelf al beslist dat de reeks gewoon niet canon is, en hoop vooral dat ze sterk op zichzelf staat.

Na dat snap ik wel, maar waarom?

Je wil een prequel die niet bestaat feitelijk? Fanfiction op steroïden?

Mij goed maar haal dan de naam Tolkien / LotR weg en zeg gwn wat het is.

Een zelfverzonnen verhaal losjes gebaseerd op tolkiens werk.

Dan ga je veel minder fans ontgoochelen denk ik.
Serie heeft nu al een vies randje hierdoor.
Blijkbaar waren de LotR films racistisch... Ale hup nog eentje.

Laatst bewerkt:
Na dat snap ik wel, maar waarom?

Je wil een prequel die niet bestaat feitelijk? Fanfiction op steroïden?

Mij goed maar haal dan de naam Tolkien / LotR weg en zeg gwn wat het is.

Een zelfverzonnen verhaal losjes gebaseerd op tolkiens werk.

Dan ga je veel minder fans ontgoochelen denk ik.
Het is een nieuw verhaal dat de grote lijnen van de Second Age aan elkaar weeft, dat is wel meer dan "losjes gebaseerd" hé. De fans willen méér Middle-Earth zien, en dat gaat deze reeks brengen, dus ik snap je punt niet echt hoor.

Moesten ze nu een ganse reeks ophangen aan Alatar en Pallando in Harad ... ja, dan zit je puur in fan fiction gebied en dan ben je echt gewoon de naam LOTR aan het uitmelken. Hier zie ik dat toch niet.

Het is een nieuw verhaal dat de grote lijnen van de Second Age aan elkaar weeft, dat is wel meer dan "losjes gebaseerd" hé. De fans willen méér Middle-Earth zien, en dat gaat deze reeks brengen, dus ik snap je punt niet echt hoor.

Moesten ze nu een ganse reeks ophangen aan Alatar en Pallando in Harad ... ja, dan zit je puur in fan fiction gebied en dan ben je echt gewoon de naam LOTR aan het uitmelken. Hier zie ik dat toch niet.

De fans willen dat Tolkien nog meer had geschreven das waar

Of fans willen dat iemand anders tolkiens verhalen aanpast en personages vervormt is maar de vraag natuurlijk. We zullen zien maar ik heb twijfels.

Heb je daar een bron voor dat veel fans hier zaten op te wachten? Eerste keer dat ik dat zelf hoor.

De fans willen dat Tolkien nog meer had geschreven das waar

Of fans willen dat iemand anders tolkiens verhalen aanpast en personages vervormt is maar de vraag natuurlijk. We zullen zien maar ik heb twijfels.
En ik betwijfel dat de 5 percent (als het al zo veel is) fans die naast de films ook alles gelezen hebben wat er te lezen valt van Tolkien, ook maar een sikkepit zullen uitmaken aan de kijkcijfers van deze serie. En gezien alleen al de reacties hier, zijn ook die fans duidelijk niet allemaal dezelfde mening aangedaan.

Het succes (ook/zeker bij die 5%) van deze reeks zal afhangen van de intrinsieke kwaliteit van de reeks. Niet van de huidskleur van een nieuw geschreven personage, en niet van het al dan niet comprimeren van de periode of het "samensmelten" van een aantal personages. Wel van de kwaliteit van het script en de acteurs. LOTR is ook op verschillende vlakken absoluut niet trouw aan de boeken. Een aantal van mijn favoriete scenes zitten niet in de films, zelfs niet in de extended cuts. Maar die films blijven wel bij mijn favoriete films aller tijden.

En ik betwijfel dat de 5 percent (als het al zo veel is) fans die naast de films ook alles gelezen hebben wat er te lezen valt van Tolkien, ook maar een sikkepit zullen uitmaken aan de kijkcijfers van deze serie. En gezien alleen al de reacties hier, zijn ook die fans duidelijk niet allemaal dezelfde mening aangedaan.

Het succes (ook/zeker bij die 5%) van deze reeks zal afhangen van de intrinsieke kwaliteit van de reeks. Niet van de huidskleur van een nieuw geschreven personage, en niet van het al dan niet comprimeren van de periode of het "samensmelten" van een aantal personages. Wel van de kwaliteit van het script en de acteurs. LOTR is ook op verschillende vlakken absoluut niet trouw aan de boeken. Een aantal van mijn favoriete scenes zitten niet in de films, zelfs niet in de extended cuts. Maar die films blijven wel bij mijn favoriete films aller tijden.
Ik blijf het bizar vinden.

Dus het is niet voor Tolkien fans. Ale sommige en meer voor de film fans. Aleja sommige... Voor wie is het eigenlijk?

Het komt er gwn op neer dat men een eigen verhaal/visie heeft. Tja creëer dan ook je eigen verhaal zou ik zeggen. Lijkt me logischer.

Nuja het blijft een eigen verhaal losjes gebaseerd op de boeken van Tolkien.

Nuja geld zal het wel verdienen. Deed the hobbit ook.

Ik blijf het bizar vinden.

Dus het is niet voor Tolkien fans. Ale sommige en meer voor de film fans. Aleja sommige... Voor wie is het eigenlijk?

Het komt er gwn op neer dat men een eigen verhaal/visie heeft. Tja creëer dan ook je eigen verhaal zou ik zeggen. Lijkt me logischer.

Nuja het blijft een eigen verhaal losjes gebaseerd op de boeken van Tolkien.

Nuja geld zal het wel verdienen. Deed the hobbit ook.
Tuurlijk is het wel voor Tolkien fans. Net zoals het is voor fans van de films. Het is voor iedereen die houdt van de wereld die Tolkien (en Jackson, lets be honest) geschapen hebben. Een letterlijke adaptatie van boek naar film is onmogelijk. Als je niet wil dat boeken vertaald worden naar het scherm, dan is dat je goed recht, maar anders begrijp ik je klachten niet goed hoor.

Het gaat gaan over het smeden van en het verdelen van the original rings of power.

De naam gebruiken ze om publiek te lokken en het budget te verantwoorden. Een origneel fantasy concept zou nooit een miljard+ dollar budget gekregen hebben. Dan had je LOTR van den aldi gekregen maar dan zonder de naam.

Mij lijkt het dat de meeste LOTR fans zoals ook hier diegene die de boeken gelezen hebben er juist minder problemen mee hebben. Het is denkik eerder de anti woke identity politics crowd die er over blijft doorzeuren. En nogmaals hierover klaag je beter verder in de pol en actua diversiteits thread.

1) Ja dat weet ik en dat stoot mij net voor de borst..... En dat is net hele punt. Toch verschrikkelijk?

2) ja dat lijkt u zo, maar voor sommigen juist omgekeerd

Tuurlijk is het wel voor Tolkien fans. Net zoals het is voor fans van de films. Het is voor iedereen die houdt van de wereld die Tolkien (en Jackson, lets be honest) geschapen hebben. Een letterlijke adaptatie van boek naar film is onmogelijk. Als je niet wil dat boeken vertaald worden naar het scherm, dan is dat je goed recht, maar anders begrijp ik je klachten niet goed hoor.
Gewoon misbruik van de naam Tolkien en de wereld die hij schiep.

Hoe kan je dat niet snappen?

Wat is er eig mis mee dat het zodanig moet aanpassen?

Niet verfilmbaar? Tja dan moet je het euh.... Mss NIET verfilmen?

Als morgen iemand een encyclopedie probeert te verfilmen en alle mensen in Afrika maar aziatisch maakt en voor het gemak de insecten niet vermeld dan zou je dat toch idioot vinden niet? En dan als reden geeft ja maar ik heb maar x uur? Iedere normale mens zou zeggen maak dan een film over iets specifiek en hou u aan de feiten.

Echt serieus wat is de bedoeling van deze serie? Een periode verfilmen waar geen verhaal in zit in een verhaal? Ahja super.

Ale geniaal! Meer van dat! Meer Middle earth! Meer!!!!

Nu goed mss levert het nog wat leuke Lego sets op....

Gewoon misbruik van de naam Tolkien en de wereld die hij schiep.

Hoe kan je dat niet snappen?

Wat is er eig mis mee dat het zodanig moet aanpassen?

Niet verfilmbaar? Tja dan moet je het euh.... Mss NIET verfilmen?

Als morgen iemand een encyclopedie probeert te verfilmen en alle mensen in Afrika maar aziatisch maakt en voor het gemak de insecten niet vermeld dan zou je dat toch idioot vinden niet? En dan als reden geeft ja maar ik heb maar x uur? Iedere normale mens zou zeggen maak dan een film over iets specifiek en hou u aan de feiten.

Echt serieus wat is de bedoeling van deze serie? Een periode verfilmen waar geen verhaal in zit in een verhaal? Ahja super.

Ale geniaal! Meer van dat! Meer Middle earth! Meer!!!!

Nu goed mss levert het nog wat leuke Lego sets op....
Tja, je geeft aan dat je zelf niet mee bent met de lore, maar toch zie jij misbruik in de naam Tolkien en LOTR gebruiken en iemand die de lore wél kent niet. Dan moet je toch even aan introspectie doen denk ik.

In jouw redenering hadden de Jacksonfilms ook nooit gemaakt mogen worden, waren die ook misbruik van de naam Tolkien? De bulk van historische films zouden dan ook niet gemaakt mogen worden, dat zijn ook verhalen gecreëerd op basis van een aantal overgeleverde gebeurtenissen en anekdotes. Tja. Maar goed, de uiteindelijke reden van uw rant is dus toch weer de foto van die zwarte elf.

Laatst bewerkt:
Tja, je geeft aan dat je zelf niet mee bent met de lore, maar toch zie jij misbruik in de naam Tolkien en LOTR gebruiken en iemand die de lore wél kent niet. Dan moet je toch even aan introspectie doen denk ik.

In jouw redenering hadden de Jacksonfilms ook nooit gemaakt mogen worden, waren die ook misbruik van de naam Tolkien? De bulk van historische films zouden dan ook niet gemaakt mogen worden, dat zijn ook verhalen gecreëerd op basis van een aantal overgeleverde gebeurtenissen en anekdotes. Tja. Maar goed, de uiteindelijke reden van uw rant is dus toch weer de foto van die zwarte elf. Hebben de mods de posts toch naar het juiste topic verplaatst :sarcastic:
Dan kan je vast quoten waar ik iets opmerk daarover? Ik heb zelf nog niets gezegd over die elf.

Enkel dat ze te veel gaan afwijken van het bronmateriaal. Daar gaan mijn opmerkingen over.

Quote mij maar. Ik zal er nog lang mogen op wachten zeker?

Als morgen iemand een encyclopedie probeert te verfilmen en alle mensen in Afrika maar aziatisch maakt
Dat leek me een directe referentie naar de hetze over de zwarte elf en dwerg.

Maar ik heb uw pm's al geblokkeerd because seriously, als je hier ook zo agressief gaat posten vlieg je algemeen op de negeerlijst hoor.

Terug
Bovenaan