RAM upgrade?

515

Well-known member
Hi all

Geen grote PC kenner dus wat hulp is welkom.
Mijn laptop heeft momenteel 8GB RAM geheugen en wat meer zou praktischer werken (voornamelijk gebruikt voor Photoshop, Lightroom en wat tabs om te surfen).

1 Slot als ik het goed opzocht.
Zou ik best voor 16GB of 32GB gaan? Nog dingen om op te letten? (Zit in het buitenland dus kan niet even zelf aankopen en YT video volgen).
Is het de investering nog waar met de rest van het systeem? (Processor en dergelijke, geen idee).

Knipsel.png

Hallo

Dual core CPU's met Hyperthreading zoals die 6500U die in jouw machine zitten zijn niet ideaal voor Adobe Suite. Lightroom heeft graag wat meer cores, PS wat liever hoog boostende cores. Beiden zijn gebaat met 16GB geheugen of meer. Ik gok dat je cpu een even groot effect heeft als je 8GB ram nu.

Ik zou kijken naar een nieuwe machine, idealiter een Mac met M1 processor. Die zijn prijs / kwaliteit het beste voor die toepassingen volgens mij. Als je dat niet wil, en graag bij Lenovo blijft zijn er wel wat 6 core/12 thread of zelfs 8/16 cpu modellen van AMD en Intel te vinden die je met 16 of 32GB kan uitrusten.

Kanttekening wel: als je bronbestanden vandaag kleine JPEG's zijn, denk aan 10-12MP, dan is dat advies misschien allemaal met een korrel zout te nemen. Ik spreek over grote RAW bestanden uit recente prosumer DSLR's en mirrorless camera's,

Gebruik je die, dan heb je toch iets tussen een "thin and light" en "workstation" in nodig.

Terug
Bovenaan