RAM question

DwightSchrute

Well-known member
Dag forumgebruikers.

Zo nu en dan game ik wel eens graag op mijn pc, vooral games zoals Football Manager, Pro Cycling Manager, ... maar nu en dan speel ik ook wel eens AAA games zoals RDR 2, AC, GTA V, als het ooit goed komt Cyberpunk 2077.

Op dit moment heb ik 2x4 GB RAM

Het gaat om de Kingston DDR4-2666 (1333MHz)
Module Size: 4096 MBytes
Part number: KHX2666C15D4/4G

Nu heb ik hierover enkele vragen aangezien ik op zoek ben naar een upgrade.

1) Ga ik voor 16 GB of 32 GB ? 16GB is voldoende om alles op dit moment te kunnen spelen maar ik vroeg me af of de norm misschien in de komende jaren 32 GB zal worden ? Zo heb ik een aantal jaar geleden geupgrade naar 8GB denkende dat dit wel voldoende was maar blijkt nu dat dit in de toekomst toch te weinig blijkt.

2) Ga ik voor een volledige nieuwe set of breid ik mijn 2X4 GB uit met nog eens 2X4GB of 2x8GB van hetzelfde part number ?
Is het beter om een nieuwe set te kopen met een hogere frequency (zeg ik het juist?) dan 1333 MHz (2*1333=2666) of is het verschil miniem ?

Alvast bedankt !

2*4gb van je huidige set is waarschijnlijk het goedkoopste. 16 gig is ook wat ik al jaren draai en ik voor zie niet dat ik tekort ga komen. Als je geen identieke sticks kan vinden of je hele systeem niet gaat vervangen in de komende vijf jaar dan kan je alsnog je sticks vervangen. Dat is wel iets kostelijker natuurlijk.

Je huidige set kan trouwens ook een overlock aan. Undervolt wordt moeilijker hoe meer sticks je hebt, terwijl undervolt meestal wel rendabel en haalbaar is.

Hallo

Het hangt er vanaf welk board en welke CPU je hebt, welke snelheid optimaal is. Ryzen 3000 en 5000 hebben liefst 3600mHz CL16 en dat werkt ook heel goed voor alles vanaf een 6xxx (skylake) Intel CPU, voor zover je bord degelijk genoeg is. Oudere Ryzen (1000 of 2000) is wat minder makkelijk, daar is 3200mHz meestal veiliger. Er is uit eigen ervaring een groot verschil tussen 16GB 2666mHz CL18 en 16GB 3600mHz CL16, zelfs op een Intel cpu maar nog meer op Zen2+ en Zen3. Je merkt dat bijvoorbeeld in je laagst 1% en 0,1% frames, waardoor alles vlotter aanvoelt dan met trager geheugen.

De regel is vandaag dat 16GB genoeg is voor gaming, dat 32 in een beperkt aantal games een kleine meerwaarde geeft maar niet genoeg om er 16GB voor bij te kopen tenzij je al met high end cpu en GPU zit en dat als je 4K EDITING, doet je minimum naar 32GB moet gaan, idealiter met de optie om nog naar 64GB te kunnen migreren...

Hou er rekening mee dat DDR5 eraan komt, en dat je mogelijk vanaf de volgende generatie AMD cpu's al DDR5 nodig hebt, en binnen 2 generaties Intel ook. Je kan dat geheugen dus niet eindeloos meenemen naar een volgende build.

Voor wat 2 sticks van 8GB DDR 3600 CL16 kosten, zou ik dat precies doen...

Ik heb een I5 - 8600K processor.
Moederbord is ASRock Z370 Extreme4
Grafische kaart NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

Als je zegt dat DDR5 eraan zit te komen is het misschien beter daarop te wachten en nu even 2X4GB bijkopen aangezien ik geen problemen ondervind op dit moment bij het gamen. Het gaat om volgende stick die nu 20 euro per 4GB staan of 32 euro voor 8GB: https://www.alternate.be/html/produ...jfSFKhHnFAn4x_38fkwyXONPiJIW6hmBoCKJMQAvD_BwE

Koop ik beter 2x 4GB of 1X8GB ?

Goh, voor dat bord en die cpu is 3200 of 3600mhz eigenlijk toch een betere optie... Kijk eens of je geen 2e hands kitje 2x8gb kan scoren? Op 9lives zag ik er vorige week nog eentje, de week daarvoor ook een ander...

DDR4 gaat nog zeker mee op de 9000, 10000 en 11000 reeks desktopprocessoren van Intel en op de 1000, 2000, 3000 en 5000 reeks van AMD. Overbodig is het dus zeker nog niet..

Je wil altijd 2 of 4 identieke sticks, ongeacht de grootte per stick. En die moeten bovendien ook in de juiste slots zitten om goed dual channel te kunnen werken. 2x8GB 3200 / 3600 kost 80-85 euro nieuw. Want, good luck om exact dezelfde sticks te vinden als wat je nu hebt. Die sticks uit je link hebben een ander part number en dat zou ik niet doen, de kans op issues is te groot...

Liefste Zephir, :)

Ik heb nu:
CPU: Ryzen 5800x
GPU: RTX2080S
RAM: 4*8 3200mhz CL16 (corsair vengeance)
Mobo: Asrock x570 phantom gaming x

Zou het de moeite zijn om mijn ram te upgraden naar een 3600CL16 of beter? In de veronderstelling dat ik mijn huidige set verkocht krijg.

Thx! :)

Terug
Bovenaan