Advies omtrent upgraden of nieuw aan te kopen onderdelen PC

Green Mamba

Well-known member
Hi,

Voor het moment doet mijn pc wat hij moet doen en wat ik ervan verwacht, maar binnenkort wil ik weer gamen en de nieuwste games die draaien gewoon niet zo lekker meer. Dat hoeft ook helemaal geen 1440p of hoger te zijn. 1080 is al meer dan voldoende. Ik vroeg me alleen af of ik beter ben met een heel nieuw systeem of ik bepaalde onderdelen beter eerst upgrade, zoals bijvoorbeeld de grafische kaart of een upgrade-kit voor moederbord en dergelijke.

Op dit moment is de set-up als volgende:

Fractal D. Meshify S2 Solid Side Panel

Kingston HyperX FURY 16GB DDR3 DIMM 1866 MHz Zwart (2x8GB) * 2

CoolerMaster V8

AMD FX-8150

Gigabyte GA-990FXA-UD3

Corsair RM550x

Gigabyte GA-990FXA-UD3

EVGA2GB D5 X GTX66O SC

Samsung 850 EVO 500 GB 2,5 inch

SSD 120 GB Merk onbekend
 
Eenn nieuwe gpu gaat enkel een bottleneck op de cpu opleveren.

Ik zou heel het systeem vervangen maar niet in dit chip landschap. Tanden bijten en nog even verder gaan met dit toestel zolang je tevreden bent anders ga je jezelf blauw betalen aan onderdelen die het eigenlijk niet waard zijn.

Note: de ssd's en case kan je natuurlijk wel houden :D
 
Case is nog heel degelijk, voeding kan je -afhankelijk van je andere componenten- mogelijk ook bijhouden, die Samsung 850 ook. Al de rest is aan een upgrade toe.
Welk budget heb je voor ogen?
 
Ik zou heel het systeem vervangen maar niet in dit chip landschap. Tanden bijten en nog even verder gaan met dit toestel zolang je tevreden bent anders ga je jezelf blauw betalen aan onderdelen die het eigenlijk niet waard zijn.
Er passeren hier af- en toe kits met 6000, 8000 en 9000-reeksen van Intel die soms fair geprijsd zijn. Alles vanaf de 6000 reeks, liefst met DDR4 3200mHz is eigenlijk al het overwegen waard, zelfs met die GTX660.

Voor GPU's moet je eigenlijk vanaf de GTX970 en beter beginnen kijken voor 2e hands 980(Ti), 1060(Ti), 1070(Ti),1080(Ti), 1660, 2060(Ti) zijn allemaal serieuze upgrades van wat je vandaag hebt en prima voor 1080. Alles boven een kaart die op "60"eindigt is mogelijk een issue voor je huidige PSU.

Vanaf dat je naar een 1070Ti of beter gaat, kan je 1440p overwegen, want dat is toch wel een serieuze upgrade vanuit 1080p. Zoals @Moonbaby zegt is het wel EN want die CPU is snel overbelast met iets of wat capabele GPU.

De case zou ik eigenlijk ZEKER bijhouden want dat is eigenlijk een topcase.
 
Alright. Al merci voor de antwoorden. Niet echt een budget voor ogen, maar ik bekijk graag wat mogelijk is en kijk vandaar verder. Doet me alvast deugd dat er nog alternatieven zijn voor deze bazaar zonder de piggy bank te breken.
 
Eigenlijk zijn het toch vooral de graka's die zot gaan in prijzen?

Is het geen optie om nu een deftig systeem kopen, maar dan met een relatief zwakke graka en deze upgraden eens de prijzen zakken?

Of

Een pc kopen waarmee je een eindje verder kan zonder dat je een nier moet verkopen?


Deze is gewoon ter illustratie he. Een model zoals deze, rond deze price range. Daar kan je enkele jaartjes mee door, of tot de crisis met de graka's eindelijk opgelost raakt.
 
Die laatste optie staat inderdaad ook open. Al heb ik altijd mijn twijfels over die volledige systemen omdat er dan steeds bijkomt dat je het niet mag openen binnen de twee jaar in verband met garantie en dergelijke.

Overigens, is 16GB wel genoeg? Nu ik me de bedenking maak, buiten gamen zit ik meestal ook wel met Photoshop en Lightroom te spelen. Of zijn die laatste vooral cpu heavy?
 
Die laatste optie staat inderdaad ook open. Al heb ik altijd mijn twijfels over die volledige systemen omdat er dan steeds bijkomt dat je het niet mag openen binnen de twee jaar in verband met garantie en dergelijke.

Overigens, is 16GB wel genoeg? Nu ik me de bedenking maak, buiten gamen zit ik meestal ook wel met Photoshop en Lightroom te spelen. Of zijn die laatste vooral cpu heavy?
16GB is meestal genoeg om te gamen. Lightroom en PS hebben baat bij 32GB in sommige situaties, voor video moet je nog hoger gaan.

Dat gezegd, op mijn Macbook Pro (16" i9) heb ik ook maar 16GB Ram en ik doe het gros van mijn Lightroom edits daarop en dat is vlot genoeg. Geen probleem, maar ik werk ook niet met high res full frame beelden, slechts 11 en 21mp RAW uit een APS-C camera's. In mijn desktop heb ik wel 32GB maar dat is vooral voor Davinci Resolve.
 
Die laatste optie staat inderdaad ook open. Al heb ik altijd mijn twijfels over die volledige systemen omdat er dan steeds bijkomt dat je het niet mag openen binnen de twee jaar in verband met garantie en dergelijke.

Overigens, is 16GB wel genoeg? Nu ik me de bedenking maak, buiten gamen zit ik meestal ook wel met Photoshop en Lightroom te spelen. Of zijn die laatste vooral cpu heavy?
16 GB zal nog effe genoeg zijn, maar niet bepaald future-proof.

Ram geheugen is nu wel de kost niet, dus die kun je wel nog verdubbelen. Het is natuurlijk een lastige oefening he. Hoe lang moet die pc nog deftig presteren? Welk onderdeel is de bottleneck? Enz.

Met een 3060 zal je in elk geval nog een tijdje door kunnen gaan op 1080p.

Mocht mijn pc morgen om zeep gaan zou ik eerder voor een "lichte" gamepc kopen ergens +-1500€ . Daar kan je nog een aantal jaar mee verder en wanneer de zaken intussen beteren kan je die makkelijker verkopen en een bommetje kopen.
 
Voor GPU's moet je eigenlijk vanaf de GTX970 en beter

Zou toch eerder vanaf GTX1070 en hoger kijken.

Nieuwe AAA-games (lees: call of duty, battlefield) vragen minimum een GTX970 voor 1080p/60fps dus ik verwacht dat dit in 2022 snel naar de 1000-reeks zal opschalen.


Edit: met 16GB ga je nog wel enkelen jaren meekunnen gok ik.

Ik zou ook proberen om een windows 10 installatie aan te gaan ipv een windows 11, we weten dat win10 stabiel is en ik verwacht dit zeker niet van Windows 11 omdat hij op een slechte plek uitgekomen is (lees: win xp goed, win Vista slecht, win 7 goed, win8 slecht, win8.1 /10 weer goed).
 
Ik zou ook proberen om een windows 10 installatie aan te gaan ipv een windows 11, we weten dat win10 stabiel is en ik verwacht dit zeker niet van Windows 11 omdat hij op een slechte plek uitgekomen is (lees: win xp goed, win Vista slecht, win 7 goed, win8 slecht, win8.1 /10 weer goed).
:rofl:
 
Zou toch eerder vanaf GTX1070 en hoger kijken.

Nieuwe AAA-games (lees: call of duty, battlefield) vragen minimum een GTX970 voor 1080p/60fps dus ik verwacht dat dit in 2022 snel naar de 1000-reeks zal opschalen.


Edit: met 16GB ga je nog wel enkelen jaren meekunnen gok ik.

Ik zou ook proberen om een windows 10 installatie aan te gaan ipv een windows 11, we weten dat win10 stabiel is en ik verwacht dit zeker niet van Windows 11 omdat hij op een slechte plek uitgekomen is (lees: win xp goed, win Vista slecht, win 7 goed, win8 slecht, win8.1 /10 weer goed).
Geef W11 nog wat updates en het draait even stabiel als W10.
Elk OS dat pas uitkomt heeft wat tijd nodig.
 
Die laatste optie staat inderdaad ook open. Al heb ik altijd mijn twijfels over die volledige systemen omdat er dan steeds bijkomt dat je het niet mag openen binnen de twee jaar in verband met garantie en dergelijke.

Bij Alternate gebruiken ze, naar mijn weten, die garantie stickers al jaren niet meer.

Als ze die terug gebruiken en je verbreekt die zegels verlies je enkel de garantie op het totaal pakket. Dus als je er een probleem mee hebt moet je zelf vaststellen wat het probleem zou zijn i.t.t. gewoon je hele systeem binnen doen.
 
Terug
Bovenaan