Racisme

Een originele Vlaming is zoals het Vlaams Belang zou omschrijven: bleke huid; stijf haar (niet te zwart); katholiek; een achternaam in het genre Peeters, Janssens, Jacobs, Mertens, ... ; verzot op frieten, mosselen en liters bier tijdens de cyclocross.

Het woordje 'autochtoon' kwam jammer genoeg even niet in me op dus typte ik 'origineel'. Uiteraard wordt er BG/9Lives-gewijs weer enkel op dat woordje ingegaan om de complete discussie in het belachelijke te trekken.

Het woordje 'autochtoon' kwam jammer genoeg even niet in me op dus typte ik 'origineel'. Uiteraard wordt er BG/9Lives-gewijs weer enkel op dat woordje ingegaan om de complete discussie in het belachelijke te trekken.
Nee, hoor. Er zijn nog verschillende andere posts, maar daar ga je niet op in. Maar ik snap dat het makkelijker is om te doen alsof je discussie in het belachelijke wordt getrokken.

Ooit al een keer nagedacht over de redenen daarvoor?
Daar gaat de discussie niet over. Speciaal op een side-track aan het focussen?

Toen mijn zoontje voetbalde waren er in zijn club 8/10 speler van Afrikaanse afkomst. Moet ik nu ook gaan wenen?

De discussie gaat dan ook niet over hoe divers de ploegjes zijn, maar over de doorstroming naar wie het voor het zeggen heeft (refs, bestuurskamers, bonden,...) en over wat sommigen te verduren krijgen van aan de zijlijn

Niet-EU spelers zijn nu eenmaal goedkoper dan EU-spelers. Clubs krijgen een belastingsvoordeel voor niet-EU spelers.
Onder andere.
Wat ik met mijn post wil oproepen is dat de reden waarom er veel buitenlanders spelen bij ploegen veelal financieel geïnspireerd zijn. Dat dan gebruiken als het voorbeeld dat er wel voldoende diversiteit is gaat voor mij niet op.

We zijn allemaal jaloers op de spelers die enorm dik verdienen, maar weet ook dat daar veel schrijnende toestanden zijn…

Laatst bewerkt:
De discussie gaat dan ook niet over hoe divers de ploegjes zijn, maar over de doorstroming naar wie het voor het zeggen heeft (refs, bestuurskamers, bonden,...) en over wat sommigen te verduren krijgen van aan de zijlijn
Maar als er om een of andere reden geen ambitie is om verder te groeien, dan kan je toch moeilijk gaan pushen om toch maar divers te zijn op elk niveau? Veel van die buitenlandse voetballers zijn na hun carrière gewoon terug naar eigen land om daar of te rentenieren of daar verder te groeien.

Ik denk nu echt niet dat pakweg Dieumerci Mbokani ambities koestert tot trainer of voorzitter van Antwerp. Die gast wil gewoon cashen en zijn familie onderhouden.

Een originele Vlaming is zoals het Vlaams Belang zou omschrijven: bleke huid; stijf haar (niet te zwart); katholiek; een achternaam in het genre Peeters, Janssens, Jacobs, Mertens, ... ; verzot op frieten, mosselen en liters bier tijdens de cyclocross.
Uw hokjes zijn blijkbaar even groot wat originele vlamingen betreft als die van de zogenaamde vlaams belangers voor allochtonen. Als je dé allochtoon typeert zoals jij dé vlaming dan noemen ze dat racisme, maar het was maar om te lachen zeker.

Uw hokjes zijn blijkbaar even groot wat originele vlamingen betreft als die van de zogenaamde vlaams belangers voor allochtonen. Als je dé allochtoon typeert zoals jij dé vlaming dan noemen ze dat racisme, maar het was maar om te lachen zeker.
Zoals hij dat nu doet ook, toch?

Ik ben niet mee ze, het zal aan mij liggen.
Dat dat nu ook al racistisch is. Vooroordelen op basis van huidskleur. Maar het was niet zozeer om te lachen, als wel om de veralgemening van Stuyfmans aan te duiden, lijkt me.

Wel bijzonder dat die laatste alleen ingaat op posts die niets met de discussie te maken hebben volgens hem of volgens de ander. Want het gaat natuurlijk niet over Mbokani laten doorgroeien tegen zijn zin. Of om de regering of wij die quota zouden opleggen aan de bond. Nee, het zijn de voorzitters zelf die vinden dat er op verschillende plekken een gebrek aan diversiteit is. Meer niet.

Ik denk nu echt niet dat pakweg Dieumerci Mbokani ambities koestert tot trainer of voorzitter van Antwerp. Die gast wil gewoon cashen en zijn familie onderhouden.

Je slaagt de bal compleet mis, die zwarte spelers zitten in Brussel allemaal onder dezelfde vertrouwenspersoon die hun zaken regelen ( Habibou, Mboyo, Mbokani, de gebroeders Limbombe tot zelfs Kage), die onderhouden al lang niet meer hun families, die tijden zijn veranderd dat zijn allemaal zakenmensen geworden die dit vaak in veel appartementen of huizen investeren. Nana Asare wou investeren in het Belgische voetbal met zijn Utrechtse vriend Muloka maar geraak gewoon maar eens ergens binnen. België en dat wereldje houd de deur op slot en haalt zijn neus op voor de macht af te staan dat is het probleem.

Mbokani heeft bv een Congolese voetbal ploeg en ondersteunt daar de jeugd. Ik ben ervan overtuigd dat meer ex - spelers dit zouden doen indien het in de bestuurskamer 1) transparanter is 2) toegankelijker.

Maar als er om een of andere reden geen ambitie is om verder te groeien, dan kan je toch moeilijk gaan pushen om toch maar divers te zijn op elk niveau? Veel van die buitenlandse voetballers zijn na hun carrière gewoon terug naar eigen land om daar of te rentenieren of daar verder te groeien.
Het gaat dan ook helemaal niet over buitenlandse voetballers, maar over Belgen met een kleurtje

Ik moet al reply doen om via de URL de titel te kunnen lezen, al de rest achter een paywall, dus misschien wat info buiten een link?

Ik moet al reply doen om via de URL de titel te kunnen lezen, al de rest achter een paywall, dus misschien wat info buiten een link?
Crevits zet een post van Melowcakes online met daarbij de tekts: "wat is de correcte benaming nu ook al weer?".

Een paar mensen (Dalilla Hermans, Jihad Van Puymbroeck) zien hier een dog whistle in: hopen dat daar reactie op komt uit bepaalde hoek dus.
En inderdaad er zijn mensen die negerinnentetten of negerzoenen replyen.
Crevits zegt dat ze het Torhouste "nunnescheten" bedoelde, zegt niet verder te hebben nagedacht dan dat, schaamt zich en verwijdert de post.
Daar komt dan weer commentaar op. Cover up roept de ene zijde, toegeven aan wokeness zegt de andere.

Imo had ze het gewoon moeten laten staan er haar uitleg bij gezet. Maar bon, what's done is done.
Ik snap eventuele commentaar op de oude negerinnentetten naam. Maar ik vind het wel vervelend dat ze meteen slechtste in de mens zien en beweren dat Crevits dat bewust heeft gedaan.

Laatst bewerkt:
Crevits zet een post van Melowcakes online met daarbij de tekts: "wat is de correcte benaming nu ook al weer?".

Een paar mensen (Dalilla Hermans, Jihad Van Puymbroeck) zien hier een dog whistle in: hopen dat daar reactie op komt uit bepaalde hoek dus.
En inderdaad er zijn mensen die negerinnentetten of negerzoenen replyen.
Crevits zegt dat ze het Torhouste "nunnescheten" bedoelde, zegt niet verder te hebben nagedacht dan dat, schaamt zich en verwijdert de post.
Daar komt dan weer commentaar op. Cover up roept de ene zijde, toegeven aan wokeness zegt de andere.

Imo had ze het gewoon moeten laten staan er haar uitleg bij gezet. Maar bon, what's done is done.
Ik snap eventuele commentaar op de oude negerinnentetten naam. Maar ik vind het wel vervelend dat ze meteen slechtste in de mens zien en beweren dat Crevits dat bewust heeft gedaan.

Dit, vind het vooral ongelooflijk hoe snel er nog maar es "toegegeven" wordt en de post verwijderd.

Tja, als mensen zoals een Dalilla Herman of Jihad* Van Puymbroeck niet reageren op zo'n voorval, dan geven ze toe dat ze volstrekt irrelevant zijn, want een groot deel van hun carrière is daarop gebouwd. Dalilla Hermans is bijvoorbeeld een schrijfster bij wie al het schrijven gaat over (slachtoffer zijn van) racisme. Als zij nu daarnaast ook nog eens over andere zaken geschreven zou hebben, zou je nog enigszins begrip kunnen hebben: "Ah, een serieus iemand toont hoe zoiets klein misschien toch kwetsend kan zijn. Ik zal er misschien toch ook maar eens over nadenken..."
Nu is het eerder van: "Ah, het professioneel slachtoffer is weer daar. Uiteraard reageert die op elke kleine futiliteit... wat is het deze keer weer?"

Ik heb dat overigens nooit chocoladezoen, negerzoen of nunnescheten genoemd maar altijd gewoon Melo Cakes, ja, ook de Aldi variant. Whoops.

* Draai het hoe je het wilt, dat is wat mij betreft zelfs al iemand met een compleet foute voornaam, schuld van haar ouders natuurlijk, niet de hare. Ik vind dat te vergelijken met iemand die z'n kind tegenwoordig nog Adolf of erger zou noemen. Een swastika had ooit misschien ook een andere betekenis, tegenwoordig is dat symbool ook niet meer oké in deze streken.

Terug
Bovenaan