Racisme

Dat het niet de beste grap was ok... maar wat een gedoe weer, over helemaal niets. Ze stond er toch met een vod in haar handen en ze stond er toch te kuisen? Op de beelden was verder te zien dat Jambon er echt heel ongemakkelijk bijstond en dan toch ook maar iets ging doen. Als we hier echt al aanstoot moeten aannemen en willen meedoen aan deze belachelijke verontwaardiging, dan ben je voor mij part mede schuldig dat we tegenwoordig zo hard moeten opletten wat en vooral wat niet we nog mogen zeggen zonder dat er hier één iemand aanstoot rond neemt.

Trouwens de vrouw over wie het gaat overdrijft niet zeker? Uberhaupt hoe is die zelfs aan zulke belangrijke functie gekomen? Haar achtergrond is nu niet welbepaald zoveel beter dan een hardstuderende jongere als hier. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet competent is maar ik zou daar wel eens de achtergrond van willen weten hoe zij zich heeft opgewerkt. Als dat een mooi parcour is en geen combines, dan kan zij het perfecte rol model zij voor jongeren? De vrouw verklaart verder dat ze nog nooit zoveel verdriet heeft gehad dan bij het overlijden van haar vader? Verdriet over wat? Dat men gedacht werd dat ze een kuisvrouw was? Doet zij dan niet eerder minachtend? Voorts blijft het een satire programma en daar is eigenlijk de kous mee af. Tijdens verkiezingstiijd zullen ze wel vinden en vlotjes in de studio gaan zitten maar nu een hypocriet houdingetje aannemen; walgelijk is dat.

Laatst bewerkt:
Dat het niet de beste grap was ok... maar wat een gedoe weer, over helemaal niets. Ze stond er toch met een vod in haar handen en ze stond er toch te kuisen? Op de beelden was verder te zien dat Jambon er echt heel ongemakkelijk bijstond en dan toch ook maar iets ging doen. Als we hier echt al aanstoot moeten aannemen en willen meedoen aan deze belachelijke verontwaardiging, dan ben je voor mij part mede schuldig dat we tegenwoordig zo hard moeten opletten wat en vooral wat niet we nog mogen zeggen zonder dat er hier één iemand aanstoot rond neemt.

Trouwens de vrouw over wie het gaat overdrijft niet zeker? Uberhaupt hoe is die zelfs aan zulke belangrijke functie gekomen? Haar achtergrond is nu niet welbepaald zoveel beter dan een hardstuderende jongere als hier. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet competent is maar ik zou daar wel eens de achtergrond van willen weten hoe zij zich heeft opgewerkt. Als dat een mooi parcour is en geen combines, dan kan zij het perfecte rol model zij voor jongeren? De vrouw verklaart verder dat ze nog nooit zoveel verdriet heeft gehad dan bij het overlijden van haar vader? Verdriet over wat? Dat men gedacht werd dat ze een kuisvrouw was? Doet zij dan niet eerder minachtend? Voorts blijft het een satire programma en daar is eigenlijk de kous mee af. Tijdens verkiezingstiijd zullen ze wel vinden en vlotjes in de studio gaan zitten maar nu een hypocriet houdingetje aannemen; walgelijk is dat.
Je zoekt het net iets te ver.
Satire moet kunnen, maar degelijke stukjes gaan gewoon het fatsoen voorbij.

En hoe zij aan deze functie is geraakt? Hoe geraakt iemand anders aan een hoge functie? Goed zijn in uw job en een bepaalde drive hebben zeker. Heeft niks te maken met haar afkomst, noch haar huidskleur.

Dat stukje van DIW is toch weer nodeloos opgeblazen hoor. Iedereen is het alvast eens dat het mopje slecht uitgevoerd was maar men maak het groter dat nodig.

Jan Jaap maakt een veronderstelling dat de vrouw een poetsvrouw is om de politiekers te kakken te zetten maar dat zegt absoluut niets negatiefs over de persoon zelf. Ze wordt gewoon als figurant gebruikt.

Dat de vrouw effectief chef protocol en geen poetsvrouw is doet in de context van de mop verder weinig terzake. Integendeel zelfs, je zou kunnen stellen dat sommige insinueren dat een poetsvrouw ondergeschikt is aan een chef protocol door op haar echte functie te wijzen.

Ik las in de standaard dat de vrouw in kwestie er ”harder om geweend heeft dan op de begrafenis van haar vader” en dat het filmpje offline gehaald moet worden. Ik ga niet bepalen hoe iemand zich moet voelen maar overdrijven is ook een kunst. En mochten we alle slechte moppen van het internet halen, is de helft van het internet leeg :biglaugh:

Die madam krijgt waarschijnlijk heel haar leven al af te rekenen met discriminerende opmerkingen en vooroordelen en dan gaan jullie even vertellen hoe zij zich hierbij moet voelen. Ik ga akkoord dat er geen slechte intentie achter de grap zit maar desondanks vind ik de mop wel misplaatst en laag bij de grond. Terecht dan ook dat er excuses zijn aangeboden.

"Ik denk dat de Pro League die stap moet zetten en niet wij als club alleen. Ze kunnen bijvoorbeeld zeggen: in elke Raad van Bestuur moet er een vrouw zitten en een persoon met een migratie-achtergrond."

Eugh, dat woord "moet" ...

"Ik denk dat de Pro League die stap moet zetten en niet wij als club alleen. Ze kunnen bijvoorbeeld zeggen: in elke Raad van Bestuur moet er een vrouw zitten en een persoon met een migratie-achtergrond."

Eugh, dat woord "moet" ...
Kunt moeilijk zeggen dat het op dit moment een gediversifieerde raad is, hè :D

Ik zeg niet dat een migratie achtergrond of vrouw een slechte keuze is. Maar het verplichten van deze quota kan slechtere keuzes opleveren.
Wanneer het om de knikkers gaat (in elke raad, of beslissingsorgaan, zelfs politiek) graag capacity based en niet minority based. Wat niet wil zeggen dat deze de capaciteiten niet hebben he.
Maar ergens vrees ik dat die discussie al eindeloos gevoerd is.

Wat staat er toch voor onzin in dat artikel... Bv dat trainersposities niet divers genoeg zijn. Wtf.

We hebben maar 11 Belgische coaches en liefst 7 buitenlanders! In het begin van het seizoen hadden we het zelfs nog omgedraaid. Maar 7 Belgische coaches en 11 buitenlanders.

Van de 11 Belgen momenteel hebben we 2 met een migratie achtergrond: Kompany + Still. Dat is net 1 te weinig om aan het gemiddelde in Belgie te voldoen.

In 1B heb je van de 8 coaches er 7 Belgische, waarvan er 2 met migratie achtergrond: 28%. Dat is quasi het gemiddelde in Belgie voor Belgen met migratie achtergrond.

Wat die Bestuurskamers betreft, meer dan de helft van de Belgische clubs zijn overgenomen door buitenlanders: Arabieren, Jappen, Thailanders, Qatari, noem maar op.

Voetbal is net een van de meest diverse sporten in onze samenleving.

Voetbal is net een van de meest diverse sporten in onze samenleving.

Tgoh, dat is maar hoe je het bekijkt eh. Op lokaal niveau zijn de trainersposities misschien heel divers, maar bij de beste clubs is het type trainer toch allemaal redelijk dezelfde. Blank, Europees en mannelijk (en oud). En als je de raden van bestuur bekijkt, dan helemaal.

Maar los daarvan is er in het voetbal nog altijd wel een hele hoop racisme. Wat de gemiddelde donkere speler tijdens z'n carrière niet allemaal naar z'n hoofd geslingerd krijgt van (scheld)woorden en (oerwoud)geluiden, dat kan je niet verdoezelen.
In normale tijdjes zit ik ook geregeld op de tribune, en je hoort daar toch serieus wat racistisch, homofoob en/of antisemitisch gezever en (zat) geroep.

"Say no to racism" is een goede slogan, maar (nog) niet de realiteit in het voetbal.

Wat die Bestuurskamers betreft, meer dan de helft van de Belgische clubs zijn overgenomen door buitenlanders: Arabieren, Jappen, Thailanders, Qatari, noem maar op.

Jappen? 😏

QED

Tgoh, dat is maar hoe je het bekijkt eh. Op lokaal niveau zijn de trainersposities misschien heel divers, maar bij de beste clubs is het type trainer toch allemaal redelijk dezelfde. Blank, Europees en mannelijk (en oud). En als je de raden van bestuur bekijkt, dan helemaal.

Europa is de bakermat van het voetbal, samen met Zuid Amerika. Zuid Amerikaanse coaches zijn ook vrij populair in Europa. Lijkt me gewoon logisch dat de overgrote meerderheid van voetbalcoaches in Europa ook gewoon Europees is.
De over-, over-, overgrote meerderheid van voetbalcoaches zijn voordien ook voetballers geweest. Het is pas sinds 20-25 jaar dat je een ware influx van voetbalspelers van over de hele wereld in Europa ziet. Het gaat dus ook even duren voor de nieuwe generatie voetballers zich ook doorzet in de trainerswereld. Zeker omdat de wereld van voetbaltrainers heel conservatief is. Men gaat liever verder met een middelmatige, gekende coach dan met een nieuwe, onervaren coach die misschien heel goed is, maar misschien ook niet. Dat maakt het ook moeilijker om door te breken. De gemiddelde leeftijd van voetbalcoaches is 50 jaar, in bijna alle topdivisies in Europa. Zoveel 50-jarige gekleurde medemensen met een voetbalcarriere lopen er niet rond in vergelijking met de hoeveelheid blanken. Gaat nog 5-10 jaar duren eer je daar vernieuwing inziet. We hebben met Kompany, Henry, Makelele, Vieira, Seedorf een aantal high-profile zwarte coaches die de deur openen voor andere gekleurde ex-voetballers. In Belgie zelf heb je naast Kompany ook Leye en Belhocine dit jaar als gekleurde trainers. Het begint er stilletjesaan te komen.

IPV quotas invoeren kan je beter kijken waarom meer Europese/blanke voetballers na hun voetbalcarriere verder met het studeren van coach diploma's en zwarte spelers beduidend minder? Je kan geen gekleurde coaches aanstellen als ze geen trainerscarrieres ambitieren. Snel even gegoogled en in 2014 waren maar 7% van de inschrijvingen voor de UEFA Pro Licentie (die je nodig hebt om coach te zijn in de topdivisie in Europa) andersgekleurd. Dan spreken we over inschrijvingen en niet afgestudeerden.

Maar los daarvan is er in het voetbal nog altijd wel een hele hoop racisme. Wat de gemiddelde donkere speler tijdens z'n carrière niet allemaal naar z'n hoofd geslingerd krijgt van (scheld)woorden en (oerwoud)geluiden, dat kan je niet verdoezelen.
Dat is bij niet-donkere spelers evenzeer het geval, dat is nu al altijd zo bij voetbal geweest. Dat ga je ook niet tegenhouden door quota's op te leggen.

Dat is bij niet-donkere spelers evenzeer het geval, dat is nu al altijd zo bij voetbal geweest. Dat ga je ook niet tegenhouden door quota's op te leggen.
Ik heb nu 21 jaar lang een abonnement op Antwerp en het overgrote merendeel van de racistische praat is naar de zwarte spelers gericht. De afgelopen jaren is dat gelukkig aan het minderen maar hoeveel mensen ik bv. Owusu een 'luie n*ger' heb horen roepen of oerwoudgeluiden heb horen maken naar de spelers van SK Beveren destijds is niet op tien handen te tellen.

Ik heb nu 21 jaar lang een abonnement op Antwerp en het overgrote merendeel van de racistische praat is naar de zwarte spelers gericht. De afgelopen jaren is dat gelukkig aan het minderen maar hoeveel mensen ik bv. Owusu een 'luie n*ger' heb horen roepen of oerwoudgeluiden heb horen maken naar de spelers van SK Beveren destijds is niet op tien handen te tellen.

Mja, den Antwerp...
De harde kern van Antwerp is nochtans wel heel divers! De locos zijn bijna even divers als de Seefhoek. Al zie je ze op de meeste foto's wel altijd met zwarte balkjes over de ogen en hoofd, dus ik kan me vergissen.

In de tribunes zitten bij elke ploeg een hoop dommerikken. Laag-geschoolden, lage loontrekkers, en de kuddementaliteit die je altijd kan verwachten bij massa-evenementen waar er alcohol geserveerd wordt, zorgt ervoor dat die onzin er nooit zal uitgaan.

Vanavond de eerste aflevering. Ik ben benieuwd. Hopelijk wel wat meer duiding bij het zogenaamde racisme in de bestuurskamer dan een paar voorbeelden van mensen die paar keer teveel gepasseerd zijn. Ik heb 15 jaar geleden ook 1 jaar lang gesolliciteerd voor Administratief Medewerker en maar 30% keer uitgenodigd geweest voor een eerste gesprek en nooit aangenomen. Racisme tegen mijn rosse kop, zou ik nu zeggen. Kan zeker niet zijn omdat ik geen diplomas, ervaring of rijbewijs had.

Te weinig diversiteit in het voetbal, wat een grap. Bij veel Belgische ploegen in 1a is het zoeken met een vergrootglas naar een 'originele' Vlaming in de basis.

Wat is een originele Vlaming? :unsure:

Spelen die trouwens zelf niet allemaal in het buitenland?

Ja ik wist niet hoe het anders te benoemen, maar ik wil maar zeggen dat voetbal toch al divers en internationaal genoeg is. Racisme is natuurlijk een andere zaak maar dit wordt nu toch al enkele jaren terecht zwaarder aangepakt. Fouat Capa is toch ook een Belgisch-Turkse trainer die (weliswaar in de lagere klassen) al twintig jaar geleden Belgische clubs trainde. Ook op vlak van makelaars en eigenaars zijn er toch al genoeg allochtone Belgen of buitenlanders actief (geweest)? Bayat, Azimi, D'Onofrio, John Bico, Maged Samy...

Ja ik wist niet hoe het anders te benoemen, maar ik wil maar zeggen dat voetbal toch al divers en internationaal genoeg is. Racisme is natuurlijk een andere zaak maar dit wordt nu toch al enkele jaren terecht zwaarder aangepakt. Fouat Capa is toch ook een Belgisch-Turkse trainer die (weliswaar in de lagere klassen) al twintig jaar geleden Belgische clubs trainde. Ook op vlak van makelaars en eigenaars zijn er toch al genoeg allochtone Belgen of buitenlanders actief (geweest)? Bayat, Azimi, D'Onofrio, John Bico, Maged Samy...
Dat is toch niet het bewijs dat het divers genoeg is? Dat is het bewijs dat het mogelijk is. Daarmee kun je als liga nog altijd tot de vaststelling komen dat het misschien wel mogelijk is, maar duidelijk nog niet divers genoeg is. Is ook niet zo raar, het gebeurt zowat overal dat ze daarnaar gaan kijken. En dat alle spelers van buitenlandse origine zijn, maakt het hoegenaam niet beter. Eerder slechter. De buitenlanders die tegen een plafond aan lopen waar de witte bazen duidelijk in mindere mate last van hebben.

Dat is toch niet het bewijs dat het divers genoeg is? Dat is het bewijs dat het mogelijk is. Daarmee kun je als liga nog altijd tot de vaststelling komen dat het misschien wel mogelijk is, maar duidelijk nog niet divers genoeg is. Is ook niet zo raar, het gebeurt zowat overal dat ze daarnaar gaan kijken. En dat alle spelers van buitenlandse origine zijn, maakt het hoegenaam niet beter. Eerder slechter. De buitenlanders die tegen een plafond aan lopen waar de witte bazen duidelijk in mindere mate last van hebben.
En wat is voor jou divers genoeg? 50% of meer?

En wat is voor jou divers genoeg? 50% of meer?
Wil jij dat bepalen voor een bedrijf of een liga? Want het lijkt mij dat je daartegen zou zijn, om zoiets van bovenaf op te leggen. Als alle voorzitters echters vinden dat het 50% moet zijn, wil je dan ingrijpen?

Want dat is wat dit is, hè. Een voorzitter zegt: Ik zou durven quota op te leggen. Het leeft duidelijk dat het niet divers genoeg is volgens die mensen zelf. Staat hen vrij om daar iets mee te doen, toch?

Wat is een originele Vlaming? :unsure:

Spelen die trouwens zelf niet allemaal in het buitenland?
Een originele Vlaming is zoals het Vlaams Belang zou omschrijven: bleke huid; stijf haar (niet te zwart); katholiek; een achternaam in het genre Peeters, Janssens, Jacobs, Mertens, ... ; verzot op frieten, mosselen en liters bier tijdens de cyclocross.

Terug
Bovenaan