Racisme

Als je met racisme bedoelt "discriminatie op basis van ras", dan kan niet enkel de blanke Vlaming racistisch zijn. Als je daarmee geïnstistutionaliseerd racisme, ja, dan kan enkel de blanke Vlaming racistisch zijn in een (blanke) Vlaamse staat.

Misschien mensen het voordeel van de twijfel geven en woorden beperken tot hun originele betekenis en niet impliciete adjectieven of andere bijvoegingen veronderstellen die de originele betekenis van dat woord verdraaien? Racisme is gewoon discriminatie op basis van ras, punt aan de lijn.

Geïnstitutionaliseerd racisme is dan ook nog eens een gedrocht van een begrip, voornamelijk misbruikt door mensen die toch willen vasthouden aan hun idée fixe dat racisme iets is dat in eerste instantie uitgaat van blanken.
Want uiteindelijk zijn het altijd blanke landen - pun intended - die blijkbaar omgevormd moeten worden tot multiculturele samenlevingen, de pleidooien om meer diversiteit te krijgen in Ethiopië of Afghanistan lijken mij alvast dun gezaaid.
Etnische diversiteit kan me daarbij overigens ook weinig tot niets boeien, maar culturele des te meer: ik vind het dieptriest dat in onze straten "Wollah" geroepen wordt, i.e. dat men zweert bij Allah.

Vervolgens ga je dan zoals je met jouw post aantoont, racisme als shorthand gebruiken voor een verwijzing naar "geïnstitutionaliseerd racisme" te verwijzen. Geïnstitutionaliseerd racisme in de zin van officieel gesanctioneerde discriminatie op basis van ras bestaat in België overigens niet, en correct me if I'm wrong kan ik me niet herinneren dat dat ooit bestaan heeft, en hoewel informeel racisme zeker nog bestaat op de huurmarkt, de arbeidsmarkt en misschien nog een aantal andere gebieden, maar ik plaats er eerlijk gezegd vraagtekens bij in welke mate je daar zelfs nog continu over "institutioneel" racisme moet blijven spreken, want zo ga je al te gemakkelijk voorbij dat degenen die daarbij gediscrimineerd worden, in tegenstelling tot racisme strictu sensu, zelf wel degelijk een gedeelde verantwoordelijkheid dragen in het verhaal.
Als je merkt dat een specifiek iemand uit een bepaalde bevolkingsgroep minder kans maakt op een specifieke job, omwille van zijn afkomst, ondanks de juiste kwalificaties: dan is dat racisme en écht niet oké.
Als je merkt dat op een hoger niveau, een bepaalde bevolkingsgroep slechter presteert op de arbeidsmarkt, maar dat er binnen die bevolkingsgroep bijvoorbeeld een cultuur heerst die avers staat tegenover onderwijs, tja... is dat dan nog racisme? Of institutioneel racisme? Ik vind van niet.

Om een ander voorbeeld dan ras te nemen: dat er minder mannelijke kleuterleiders zijn, is ook niet per se een gevolg van seksisme in de aanwervingspolitiek van kleuterscholen. Niet alles moet verklaard worden met een -isme.

Racistisch toe geroepen worden op straat. Het gebeurt nog inderdaad in 2021 en in m'n eigen stad.
En ja je kan zeggen dat 't niet de meest geweldige bron is om naar te linken(terecht) .
Maar de video blijft wat hij is. Het eerste stukje waar gefilmd is dat is er overigens wel wat voor gekend.
Is een kleine kruidenierszaak waar dat crapuul vaak aan de gevel hangt vrouwen na te roepen.
Dat eerste stukje ? Dat is om van het dusart naar het centrum te lopen ?
Dat is toch gewoon knal in centrum Hasselt en niet in één of andere marginale hoek of stationsbuurt.

Misschien mensen het voordeel van de twijfel geven en woorden beperken tot hun originele betekenis en niet impliciete adjectieven of andere bijvoegingen veronderstellen die de originele betekenis van dat woord verdraaien? Racisme is gewoon discriminatie op basis van ras, punt aan de lijn.

Geïnstitutionaliseerd racisme is dan ook nog eens een gedrocht van een begrip, voornamelijk misbruikt door mensen die toch willen vasthouden aan hun idée fixe dat racisme iets is dat in eerste instantie uitgaat van blanken.
Want uiteindelijk zijn het altijd blanke landen - pun intended - die blijkbaar omgevormd moeten worden tot multiculturele samenlevingen, de pleidooien om meer diversiteit te krijgen in Ethiopië of Afghanistan lijken mij alvast dun gezaaid.
Etnische diversiteit kan me daarbij overigens ook weinig tot niets boeien, maar culturele des te meer: ik vind het dieptriest dat in onze straten "Wollah" geroepen wordt, i.e. dat men zweert bij Allah.

Vervolgens ga je dan zoals je met jouw post aantoont, racisme als shorthand gebruiken voor een verwijzing naar "geïnstitutionaliseerd racisme" te verwijzen. Geïnstitutionaliseerd racisme in de zin van officieel gesanctioneerde discriminatie op basis van ras bestaat in België overigens niet, en correct me if I'm wrong kan ik me niet herinneren dat dat ooit bestaan heeft, en hoewel informeel racisme zeker nog bestaat op de huurmarkt, de arbeidsmarkt en misschien nog een aantal andere gebieden, maar ik plaats er eerlijk gezegd vraagtekens bij in welke mate je daar zelfs nog continu over "institutioneel" racisme moet blijven spreken, want zo ga je al te gemakkelijk voorbij dat degenen die daarbij gediscrimineerd worden, in tegenstelling tot racisme strictu sensu, zelf wel degelijk een gedeelde verantwoordelijkheid dragen in het verhaal.
Als je merkt dat een specifiek iemand uit een bepaalde bevolkingsgroep minder kans maakt op een specifieke job, omwille van zijn afkomst, ondanks de juiste kwalificaties: dan is dat racisme en écht niet oké.
Als je merkt dat op een hoger niveau, een bepaalde bevolkingsgroep slechter presteert op de arbeidsmarkt, maar dat er binnen die bevolkingsgroep bijvoorbeeld een cultuur heerst die avers staat tegenover onderwijs, tja... is dat dan nog racisme? Of institutioneel racisme? Ik vind van niet.

Om een ander voorbeeld dan ras te nemen: dat er minder mannelijke kleuterleiders zijn, is ook niet per se een gevolg van seksisme in de aanwervingspolitiek van kleuterscholen. Niet alles moet verklaard worden met een -isme.
Ik zou het ook geen geïnstitutionaliseerd racisme noemen maar eerder een "samenlevingsprivelege". Zeker geen wit privelege.
Als je opgroeit en integreert in de samenleving ga je bewust hier voordelen van ondervinden. Je spreekt de taal, kent de gebruiken.
Als nieuwkomer in een samenleving ga je uiteraard opboksen tegen al deze problematieken maar dit is in overal ter wereld zo. Drop mij in Japan/afrika en ik kan ook institutioneel racisme gaan roepen?
Je kan als samenleving wel tegemoetkomen zoals inburgeringscursussen, taalcursussen, woonst of inkomen aanbieden en ik denk wel dat we dit in Europa doen. Wist je trouwens nu dat elke gemeente op zijn grondgebied taallessen moet aanbieden?

Dat eerste stukje ? Dat is om van het dusart naar het centrum te lopen ?
Dat is toch gewoon knal in centrum Hasselt en niet in één of andere marginale hoek of stationsbuurt.

Idd dat is de badderijstraat richting centrum.
Stationsbuurt is nog erger se.

Ik zou even mijn post opnieuw lezen, maar dan die paardenbril afzetten... Ik zeg namelijk dat het racisme is in de "originele betekenis" van het woord. Mijn reactie op Bernie was er eentje, omdat hij zei "ik dacht dat blanken alleen racistisch kunnen zijn", een foute interpretatie van een oude quote.

Sorry voor je rant, maar die is op geen enkele manier ontopic. Dit gaat niet over geïnstitutionaliseerd racisme, en heb ik ook nooit gezegd.

En te zeggen dat Hasselt vroeger mijn lievelingsstad was.
the Irish times pub
Die lekkere soep bar
....

Pas op het valt hier nog mee, hoor vergeleken met andere steden.
Maar dat stukje en het station zie je dat soort problemen wel vaker.

Dusartplein en omgeving natuurlijk zeker nog erger als er terug uitgegaan wordt, maar dan zijn het eerder vechtpartijen enzo.

Wat mij nog het meeste stoort aan dat filmpje is dat gebruik van "kanker" voor elk woord, een gebruik dat is komen overwaaien uit Nederland. Hatelijke evolutie.

Een brood stelen maakt van iemand wel een dief. Ongeacht de intentie.
Een keer kankerbelgen roepen, of blanke honden, is een racistische uitspraak. Waarom is het waardeoordeel zo groot over "racisme" dat je niet hetzelfde kunt zeggen als bij de dief?
Omdat gaat over een uitspraak. Daar zit imo de nuance. Mensen zeggen snel iets wat ze niet menen of achteraf spijt van hebben. Of denken gewoon niet over wat er uit hun mond komt.

De Ideale Wereld slaat er fiks naast met dit stukje. Toont mijn inziens ook maar aan hoe men voor dergelijke programma's vaak moet zoeken naar content. Indien de vrouw in kwestie blank was geweest had men de mop nog kunnen herschrijven om ze uit te spelen rond seksisme in plaats van racisme.

Ik zie niet in wat er zo problematisch is aan dat stukje? Is toch gewoon cynische satire die ergens nog wel een waarheid heeft dat de gemiddelde politieker "een oudere (bange) blanke man is" en de gemiddelde kuisvrouw een gekleurde vrouw.
De politiekers trappen het af, en de zwarte dame in kwestie (door de clique subtiel "medewerkster" genoemd) mag heel de bazaar komen ontsmetten. De waarheid prikt?

Ik zie niet in wat er zo problematisch is aan dat stukje? Is toch gewoon cynische satire die ergens nog wel een waarheid heeft dat de gemiddelde politieker "een oudere (bange) blanke man is" en de gemiddelde kuisvrouw een gekleurde vrouw.
De politiekers trappen het af, en de zwarte dame in kwestie (door de ministers subtiel "medewerkster" genoemd) mag heel de bazaar komen ontsmetten. De waarheid prikt?
Omdat het in dit geval dus gaat om een vrouw die gevlucht is voor de oorlog, al 15 jaar werkt voor de overheid, medewerkster van verschillende eerste ministers, kabinetsverantwoordelijke voor protocols, ontvangen van staatshoofden... maar wordt ze toch nog op tv weggezet als "de kuisvrouw", gewoon vanwege haar huidskleur en geslacht.

Omdat het in dit geval dus gaat om een vrouw die gevlucht is voor de oorlog, al 15 jaar werkt voor de overheid, medewerkster van verschillende eerste ministers, kabinetsverantwoordelijke voor protocols, ontvangen van staatshoofden... maar wordt ze toch nog op tv weggezet als "de kuisvrouw", gewoon vanwege haar huidskleur en geslacht.
Waarom kuisen de machtige ministers hun eigen plaats niet af?
Jan Jambon die er daarna wat ongemakkelijk stond te draaien toen de zwarte dame alles aan't onsmetten was, zegt ook genoeg.

maar wordt ze toch nog op tv weggezet als "de kuisvrouw", gewoon vanwege haar huidskleur en geslacht.
én vanwege het feit dat ze aan het kuisen was?
Dat je een vrouw die kuist een kuisvrouw noemt en geen kuisman, lijkt me ook maar logisch.

Niet het beste moment van DIW maar na het lezen van de verontwaardiging bij de Vlaamse Regering had ik wel veel erger verwacht tbh.

én vanwege het feit dat ze aan het kuisen was?
Dat je een vrouw die kuist een kuisvrouw noemt en geen kuisman, lijkt me ook maar logisch.

Niet het beste moment van DIW maar na het lezen van de verontwaardiging bij de Vlaamse Regering had ik wel veel erger verwacht tbh.
Tuurlijk, maar het is ook niet meer dan dat, toch? Jan Jaap heeft zijn verontschuldigingen schriftelijk aangeboden, dat het niet ideaal was en hij die vrouw niet persoonlijk wou aanpakken. Dat hij die mop niet zou gemaakt hebben als hij het had geweten. En dat hij haar nog persoonlijk ging contacteren. De grap is er ook al uit gehaald. Dus beetje een ongelukkige mop in een scherp satirisch programma, en rechtgezet.

Dus beetje een ongelukkige mop in een scherp satirisch programma, en rechtgezet.

Zo zou ik het ook omschrijven, en niet als een reden om "diep geschokt" te zijn.
Nodeloos dramatisch, maar dommerik die ik ben heb ik wel meteen doorgeklikt natuurlijk.

Tuurlijk, maar het is ook niet meer dan dat, toch? Jan Jaap heeft zijn verontschuldigingen schriftelijk aangeboden, dat het niet ideaal was en hij die vrouw niet persoonlijk wou aanpakken. Dat hij die mop niet zou gemaakt hebben als hij het had geweten. En dat hij haar nog persoonlijk ging contacteren. De grap is er ook al uit gehaald. Dus beetje een ongelukkige mop in een scherp satirisch programma, en rechtgezet.
Je moet toch al erg zuur en verbitterd zijn om hier iets slecht in te zien? Jammer dat er verontschuldigingen moeten komen voor iets dat overduidelijk satire is.

Zo klinkt het eerder alsof jij kuisvrouwen te min vindt en wil benadrukken dat ze wel meer is dan iemand die "maar" kuist. Ook geen idee wat de rest van haar levensverhaal daar mee te maken heeft trouwens, waarom juist is dat relevant?

Ik denk dat je de mop gewoon niet begrepen hebt als dat volgens jou de punchline was. Als je enkel dat stuk er uitknipt en droogweg zonder context neerschrijft lijkt het inderdaad een heel foute grap, maar dan negeer je bewust de rest van die sketch en alle voorgaande sketches waarin ze op exact dezelfde manier willekeurige mensen te kakken zetten.
Ik zou je kunnen vragen waarom het dan nu pas een probleem is maar dat zou waarschijnlijk een retorische vraag zijn, want blijkbaar was het geen probleem toen Gert Verhulst werd weggezet als compleet achterlijke mongool die tegen zijn piemel praat maar een zwarte kuisvrouw is dan plots een grens die overschreden wordt :thinking:

Zo klinkt het eerder alsof jij kuisvrouwen te min vindt en wil benadrukken dat ze wel meer is dan iemand die "maar" kuist. Ook geen idee wat de rest van haar levensverhaal daar mee te maken heeft trouwens, waarom juist is dat relevant?

Ik denk dat je de mop gewoon niet begrepen hebt als dat volgens jou de punchline was. Als je enkel dat stuk er uitknipt en droogweg zonder context neerschrijft lijkt het inderdaad een heel foute grap, maar dan negeer je bewust de rest van die sketch en alle voorgaande sketches waarin ze op exact dezelfde manier willekeurige mensen te kakken zetten.
Ik zou je kunnen vragen waarom het dan nu pas een probleem is maar dat zou waarschijnlijk een retorische vraag zijn, want blijkbaar was het geen probleem toen Gert Verhulst werd weggezet als compleet achterlijke mongool die tegen zijn piemel praat maar een zwarte kuisvrouw is dan plots een grens die overschreden wordt :thinking:
Amai, over fake onthutst gesproken. Wat durf ik te insinueren, zeg, dat een kuisvrouw minder zou zijn... Dat is niet wat ik insinueer, maar dat is de clou van de mop. Het zwartje mag komen kuisen zodra de blanke mannen klaar zijn met praten. Dat vind ik niet, dat vinden zij niet. Maar niet doen alsof het alleen verdorven mensen zijn die zoiets zouden durven denken.

En de grens geeft Jambon nochtans zelf al aan, hoor: Gert Verhulst wordt te kakken gezet, en Jambon wordt te kakken gezet, geen probleem. Dat is het punt van satire. Jambon wordt te kakken gezet door middel van een vrouw die er als onschuldig slachtoffer tussenkomt en ineens wordt weggezet. De context bij Jambon is aanwezig, iedereen kent die. Bij die vrouw niet. Bij DIW hebben ze duidelijk die nuance wel door.

Terug
Bovenaan