Als je met racisme bedoelt "discriminatie op basis van ras", dan kan niet enkel de blanke Vlaming racistisch zijn. Als je daarmee geïnstistutionaliseerd racisme, ja, dan kan enkel de blanke Vlaming racistisch zijn in een (blanke) Vlaamse staat.
Misschien mensen het voordeel van de twijfel geven en woorden beperken tot hun originele betekenis en niet impliciete adjectieven of andere bijvoegingen veronderstellen die de originele betekenis van dat woord verdraaien? Racisme is gewoon discriminatie op basis van ras, punt aan de lijn.
Geïnstitutionaliseerd racisme is dan ook nog eens een gedrocht van een begrip, voornamelijk misbruikt door mensen die toch willen vasthouden aan hun idée fixe dat racisme iets is dat in eerste instantie uitgaat van blanken.
Want uiteindelijk zijn het altijd blanke landen - pun intended - die blijkbaar omgevormd moeten worden tot multiculturele samenlevingen, de pleidooien om meer diversiteit te krijgen in Ethiopië of Afghanistan lijken mij alvast dun gezaaid.
Etnische diversiteit kan me daarbij overigens ook weinig tot niets boeien, maar culturele des te meer: ik vind het dieptriest dat in onze straten "Wollah" geroepen wordt, i.e. dat men zweert bij Allah.
Vervolgens ga je dan zoals je met jouw post aantoont, racisme als shorthand gebruiken voor een verwijzing naar "geïnstitutionaliseerd racisme" te verwijzen. Geïnstitutionaliseerd racisme in de zin van officieel gesanctioneerde discriminatie op basis van ras bestaat in België overigens niet, en correct me if I'm wrong kan ik me niet herinneren dat dat ooit bestaan heeft, en hoewel informeel racisme zeker nog bestaat op de huurmarkt, de arbeidsmarkt en misschien nog een aantal andere gebieden, maar ik plaats er eerlijk gezegd vraagtekens bij in welke mate je daar zelfs nog continu over "institutioneel" racisme moet blijven spreken, want zo ga je al te gemakkelijk voorbij dat degenen die daarbij gediscrimineerd worden, in tegenstelling tot racisme strictu sensu, zelf wel degelijk een gedeelde verantwoordelijkheid dragen in het verhaal.
Als je merkt dat een specifiek iemand uit een bepaalde bevolkingsgroep minder kans maakt op een specifieke job, omwille van zijn afkomst, ondanks de juiste kwalificaties: dan is dat racisme en écht niet oké.
Als je merkt dat op een hoger niveau, een bepaalde bevolkingsgroep slechter presteert op de arbeidsmarkt, maar dat er binnen die bevolkingsgroep bijvoorbeeld een cultuur heerst die avers staat tegenover onderwijs, tja... is dat dan nog racisme? Of institutioneel racisme? Ik vind van niet.
Om een ander voorbeeld dan ras te nemen: dat er minder mannelijke kleuterleiders zijn, is ook niet per se een gevolg van seksisme in de aanwervingspolitiek van kleuterscholen. Niet alles moet verklaard worden met een -isme.