D
Deleted member 95
Guest
Je begrijpt het verschil tussen dikken roepen naar een dikke voetballer, en aap roepen naar een zwarte?![]()
1 op de 3 jeugdspelers is in België het slachtoffer van discriminatie | sporza
37% van de jeugdvoetballers is de afgelopen twee jaar het slachtoffer geworden van discriminatie. Bij meisjes gaat het zelfs om de helft van alle jeugdspeelsters. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek op verzoek van de KBVB. Om het probleem aan te pakken hebben onderzoekers concrete...sporza.be
Ik lach er niet meer, dit is een oprechte vraag. Is het roepen van aap of neger naar een zwarte voetballer, erger dan andere gevallen zoals:
dikken naar een dikken
rossen naar een rossen
spleetoog naar een Aziaat
homo naar een speler
blinden aap naar een blanke scheidsrechter met een bril.
hoerenzoon naar een speler
Idealiter doen we dat allemaal niet meer natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat je bij het ene een klacht voor racisme aan je been hebt en bij de andere niet. Dat geldt ook voor matchen op topniveau in de Champions League. Uitspraken over huidskleur worden direct veroordeeld, maar de spelers roepen elkaar nog wel meer vuiligheid dan dat toe.
Los daarvan vind ik het ongelofelijk marginaal dat mensen het nodig vinden om sportende kinderen (!) te beledigen op basis van wat dan ook.
Niet per se altijd strafbaar (itt aap roepen naar een zwarte wat uiteraard gewoon plat racisme is en dus wel strafbaar), maar in elk geval ongelofelijk marginaal. Kinderen die zulke zaken naar elkaar roepen kan je natuurlijk moeilijk gaan berechten, maar het probleem blijft wel hetzelfde. We moeten daar gewoon van af, punt aan de lijn.