"Quiet quitting" op de werkvloer

Quiet quitting is gewoon propaganda vanuit het Amerikaans corporatisme dat erop geent is om hun werknemers zoveel mogelijk uit te buiten.
Hier in Europa is dat minder van toepassing omwille van de betere sociale bescherming en wetgeving omtrent werknemersrechten.

De job uitvoeren die je contractueel bent overeengekomen met je werkgever, binnen de uren die je contractueel bent overeengekomen...
Dat lijkt me enkel maar normaal.

Structureel overwerk, extra taken aannemen bovenop uw takenpakket.... Waarom zou men dat doen wanneer daar geen compensatie tegenover staat?
De werknemerslonen groeien al decennia amper, de dividenden voor de aandeelhouders daarentegen staan geen rem op.

Nee, quiet quitting is gewoon de werknemer die zijn contract honoreert: zijn job doen zoals afgesproken, binnen de afgesproken tijdspanne.
Als werkgever verwachten dat uw werknemer structureel overuren presteert en structureel andere taken aanneemt, is niets anders dan diefstal van het arbeidskapitaal van de werknemer.

Dus: chapeau van de amerikaanse jeugd dat ze dit doen.

Tip voor alle quiet quitters hier:

Deze is nog beter:

Al veel plezier aan beleefd. 'Oej ik heb een foutje gemaakt, en nu wordt op alle computers windows 95 geinstalleerd'.
Of iemand die maar bleef wachten tot het percentage-tellertje op 116% stond. Dan begon hij pas te beseffen dat het een mopje was.

Aah good times. :)

Ik doe meestal gewoon mijn uren, tenzij er iets dringend af moet.
Maar om standaard elke dag een uur langer te kloppen zullen ze mij toch eerst opslag moeten geven.

Van diegenen die bruto het dubbele verdienen , kan ik wel begrijpen dat ze langer werken en na hun uren hun mails checken e.t.c.

Ik doe meestal gewoon mijn uren, tenzij er iets dringend af moet.
Maar om standaard elke dag een uur langer te kloppen zullen ze mij toch eerst opslag moeten geven.

Van diegenen die bruto het dubbele verdienen , kan ik wel begrijpen dat ze langer werken en na hun uren hun mails checken e.t.c.
Waarom exact? Je hoort betaalt te worden voor wat je binnen je werkuren kan doen. Als je daarbuiten nog moet werken, dan moeten ze u daarvoor gewoon extra voor die uren betalen... Heel het concept van "kader" is daarom ook compleet flawed...

Waarom exact? Je hoort betaalt te worden voor wat je binnen je werkuren kan doen. Als je daarbuiten nog moet werken, dan moeten ze u daarvoor gewoon extra voor die uren betalen... Heel het concept van "kader" is daarom ook compleet flawed...
Als ge uw uren presteert en uw baas is daarmee akkoord, so be it ...

En dit is wat corporate america nu probeert te demoniseren als quiet "quitting"
Maar als uw belangrijkste werk (dat moet af zijn), op tijd af is?
Ge kunt een tandje bijsteken wanneer er een deadline is, maar wanneer het juist rustig is, zie ik niet in waarom ge zou 1u langer werken, zonder compensatie.
Daarnaast zijn er ook nog mensen die overuren kloppen omdat ze hun werk niet afkrijgen, omdat de workload te hoog is, of omdat ze hun werk niet kunnen organiseren, of omdat de job eigenlijk te hoog gegrepen is voor hen.

In de VS zit het ook nog anders, omdat je daar nu eenmaal minder belast wordt dan hier wanneer je extra uren presteert of een hoog loon hebt.

Maar als uw belangrijkste werk (dat moet af zijn), op tijd af is?
Ge kunt een tandje bijsteken wanneer er een deadline is, maar wanneer het juist rustig is, zie ik niet in waarom ge zou 1u langer werken, zonder compensatie.
Ja, dat zeg ik toch net?

Ik doel er eerder op dat het de amerikaanse bedrijfswereld is, die dit negatief wil afschilderen als "quiet quitting", omdat zij echt teren op hedendaagse loonslavernij.

Je stelt als werknemer uw arbeidskapitaal ter beschikking van de markt. Er wordt een contract afgesloten: Taakomschrijving en tijdsbestek tegenover welbepaalde compensaties.
Dat de huidige generatie nu realiseert dat het niet loont om overtredingen van dit contract door de werkgever, te tolereren omdat de sociale mobiliteit tot een stilstand is gekomen, is een zeer goede zaak.
Echter leidt dat tot paniek bij de aandeelhouders, en dus voeren ze nu propaganda door deze houding "quiet QUITTING" te noemen en af te schilderen als iets schaamtelijk

Dus HR organiseert een team-building, en dan zeggen die "nee, ik ga op mijn bureau zitten"? Want de enige manier hoe ik dat zie gebeuren, is als er deadlines worden opgelegd zonder dat dat soort dagen in rekening wordt genomen?
Waarom? Onze team buildings zijn altijd vrijdag-zaterdag. Ik doe die dingen ook alleen maar mee omdat het sociaal wenselijk is, niet omdat we die vrijdag dan niet moeten werken. Voor de rest vind ik daar meestal weinig leuk aan.
Meestal is vrijdag een dag met links & rechts een activiteit die dan verder wordt aangevuld met teveel drinken en veel te lang wachten op de volgende activiteit... waarna je op zaterdag moet proberen uitleggen aan extraverte mensen dat 's avonds na het diner nog een danscafé binnenstappen al niet echt je favoriete activiteit is om te doen met vrienden, laat staan met collega's waarvan je de helft 2 keer ziet op een jaar.

Don't get me wrong: ik vind het goed dat die dingen georganiseerd worden hoor. Ik probeer alleen maar te kaderen dat niet iedereen daarvoor staat te springen en dat mensen die daar niet aan mee doen niet per sé mensen die zo weinig mogelijk voor hun bedrijf over hebben.

Te zien wat de frequentie van dat soort events is ook. Als ik zelf zin heb om te gaan dan zou ik gaan.
Eens deelnemen aan de 10-miles ofzo met het werk dat is wel leuk, geeft mij een doel om te trainen. Of eens paintball of bowling dat doe ik wel nog graag.
Bij ons is dat mss 2 keer per jaar dat er een event doorgaat buiten de werkuren dus dat valt wel mee.

Dus HR organiseert een team-building, en dan zeggen die "nee, ik ga op mijn bureau zitten"? Want de enige manier hoe ik dat zie gebeuren, is als er deadlines worden opgelegd zonder dat dat soort dagen in rekening wordt genomen?
Vorige job waren er idd zo een mensen.

We mochten vanaf 11h gaan aperitieven, daarna 3 gangen menu gaan eten en dan begon het dansfeest. Toch waren er personen van mijn dienst die liever werkte of vakantie namen ipv tijdens een betaalde werkdag te gaan eten en drinken.

Waarom? Onze team buildings zijn altijd vrijdag-zaterdag. Ik doe die dingen ook alleen maar mee omdat het sociaal wenselijk is, niet omdat we die vrijdag dan niet moeten werken. Voor de rest vind ik daar meestal weinig leuk aan.
Meestal is vrijdag een dag met links & rechts een activiteit die dan verder wordt aangevuld met teveel drinken en veel te lang wachten op de volgende activiteit... waarna je op zaterdag moet proberen uitleggen aan extraverte mensen dat 's avonds na het diner nog een danscafé binnenstappen al niet echt je favoriete activiteit is om te doen met vrienden, laat staan met collega's waarvan je de helft 2 keer ziet op een jaar.

Don't get me wrong: ik vind het goed dat die dingen georganiseerd worden hoor. Ik probeer alleen maar te kaderen dat niet iedereen daarvoor staat te springen en dat mensen die daar niet aan mee doen niet per sé mensen die zo weinig mogelijk voor hun bedrijf over hebben.
Hier is het elk jaar 1x per jaar een zaterdag en die zijn (voor mij) eigenlijk altijd tof. Maar er zitten ongetwijfeld een hoop collega's bij die die activiteiten minder leuk vinden. Maar die collega's worden ook niet vies bekeken of benadeeld omdat ze daar niet aan meedoen he...

Maar bij een vorige werkgever was er elke week wel een of andere after work sessie die je kon bijwonen.

Bij een vorige klant was het zelfs zo dat je als externe kon kiezen "meegaan, maar zelf betalen. Of vakantie nemen".

Dat zeg ik ook niet, er zijn namelijk ook activiteiten die onze HR binnen de werkuren organiseert, en daar passen die ook voor.
Behalve als het een frietkraam is of ijsjes.

En ik snap ook wel dat niet iedereen zin heeft om een interviewke te krijgen dat dan op de website komt, maar als het nogmaar gewoon is "stem hier op uw favoriete muziek!" en ge reageert nog niet ja dan ist gewoon een fuck it mentaliteit.
Ik kan er niet aan doen dat andere functies in mijn werk wél de tijd hebben om alle polls, "wat is je favoriete eten", "huisdier-maandag!"... mee te doen op Yammer. Ik heb die tijd niet. Ik neem aan dat mijn baas liever heeft dat ik mijn deadlines haal dan dat ik mijn zit te profileren als "teamplayer" maar daarmee wel de rest van het team in de jus zet omdat ik tijd te kort heb op deadlines.

Dan heb ik volgens mij net niét de fuck it-mentaliteit. Het is niet zo zwart-wit.

En als het bedrijf iets wil organiseren, zijn dat betaalde uren, of ik ga niet.

Ik kan er niet aan doen dat andere functies in mijn werk wél de tijd hebben om alle polls, "wat is je favoriete eten", "huisdier-maandag!"... mee te doen op Yammer. Ik heb die tijd niet. Ik neem aan dat mijn baas liever heeft dat ik mijn deadlines haal dan dat ik mijn zit te profileren als "teamplayer" maar daarmee wel de rest van het team in de jus zet omdat ik tijd te kort heb op deadlines.

Maar tijdens de uren wel voldoende tijd hebben voor hele discussies op P&A en de plezante uit te hangen in andere threads en je wat te profileren als SuperModerator! :D
Je hebt die tijd wél, maar je kiest er voor het niet te doen. Dat is toch nog iets anders dan hoe je het hier verwoordt :p

Maar tijdens de uren wel voldoende tijd hebben voor hele discussies op P&A en de plezante uit te hangen in andere threads en je wat te profileren als SuperModerator! :D
Je hebt die tijd wél, maar je kiest er voor het niet te doen. Dat is toch nog iets anders dan hoe je het hier verwoordt :p
Zonder te weten hoe mijn job eruitziet, kun je die conclusie toch helemaal niet maken?
Jij zegt dat ik tijdens m'n uren tijd heb voor discussies op P&A, dat klopt niet. Dat is niet tijdens mijn uren. En op Yammer ga ik niet buiten mijn uren zitten (gratis), dan doe ik wat ik wil. Als mijn bedrijf/baas wil bepalen of ik goed werk op basis van bepaalde uren, zal het bedrijf die uren moeten vergoeden.

Dus nee, ik heb die tijd niet en kàn er niet voor kiezen om dat er wel bij te doen.

Los van het feit of dat nu klopt, is "meedoen aan de polls van god weet wie" ook echt geen onderdeel van mijn jobomschrijving hoor. Als er een vragenlijst is over de werking van het bedrijf, dan zal ik die altijd invullen. Als er een vragenlijst is van "wie is uw favoriete voetballer", dan kan die mens van HR die weer eens niet wist wat doen ook fluiten naar mijn tijd.

Ik heb het op bijna al mijn projecten al gezegd, ge moet eigenlijk geen tijd voorzien voor teambuilding activiteiten. Als ge team-building moet forceren dan is dat omdat uw dagdagelijkse werking véél te gestresseerd is zodat mensen eens niet op het gemak een koffieke kunnen drinken en over iets anders kunnen praten met uw collega's.

Sommige van mijn collega's zie ik gewoon mentaal afhaken. Daarmee wil ik zeggen dat ze hun werk wel doen, maar daarom niet kwalitatief genoeg (naar mijn mening). Dat zijn ook de mensen die niet deelnemen aan teambuildings of eentje mee gaan drinken na het werk. Of die ook geen input geven van wat zij liever zouden hebben op de werkvloer. Die komen er 8u zitten met tegenzin en doen in die tijd het minimum aan effort.
Je gooit nu wel een hele hoop dingen op elkaar die niet noodzakelijk aan mekaar gelinkt zijn. Ik probeer ook zoveel mogelijk mijn werk te beperken tot mijn (glijdende) arbeidsuren, tenzij er iets belangrijks/dringends is. Ook zal ik maar zelden aan die groepsactiviteiten deelnemen. Ik bouw mijn werkrelaties wel op een natuurlijke wijze op. Sommige collega's waar ik een goeie band mee heb, zie ik ook buiten het werk. Maar zo van die geörchestreerde uitjes dat hoeft voor mij niet. Maar dit alles heeft niets maar dan ook niets met mijn werk ethos te maken.
Vorige job waren er idd zo een mensen.

We mochten vanaf 11h gaan aperitieven, daarna 3 gangen menu gaan eten en dan begon het dansfeest. Toch waren er personen van mijn dienst die liever werkte of vakantie namen ipv tijdens een betaalde werkdag te gaan eten en drinken.
Waarom is dat vreemd? Al die mensen zijn daar op de eerste plaats om te werken. Niet iedereen is fan van urenlang tafelen/dansen/... met een gezelschap dat men zelf niet kiest.

Hier is het elk jaar 1x per jaar een zaterdag en die zijn (voor mij) eigenlijk altijd tof. Maar er zitten ongetwijfeld een hoop collega's bij die die activiteiten minder leuk vinden. Maar die collega's worden ook niet vies bekeken of benadeeld omdat ze daar niet aan meedoen he...

Maar bij een vorige werkgever was er elke week wel een of andere after work sessie die je kon bijwonen.

Bij een vorige klant was het zelfs zo dat je als externe kon kiezen "meegaan, maar zelf betalen. Of vakantie nemen".
Als externe (zelfstandig freelancer) is het inderdaad vaak kiezen tussen onbetaald vrij nemen of onbetaald deelnemen (logisch). Ik kies dan toch ook voor een dagje me-time ipv dagje dwaze activiteiten die eindigen in een vrijdagavond palaveren aan tafel over het werk. Als externe ben je toch maar een tijdelijk gezicht. Mijn huidige baas kan zelf niet even rustig lunchen zonder over het werk te praten :sarcastic: , ik haat dat, tijdens mijn lunch laat ik mij liever afleiden door de collega's hun persoonlijke verhalen ipv met de gedachten op de werkvloer/in de vorige vergadering te blijven.

Terug
Bovenaan