"Quiet quitting" op de werkvloer

Dit is misschien wat off-topic en ik geef hem ook wel gelijk maar naar mijn mening zijn het meestal juist diegene die de kantjes ervan af lopen die gaan lopen met promoties en opslagen. Ze komen om 8 uur binnen, druk druk druk, maar wel 30 voor een koffie te nemen. Dan komen ze eindelijk aan hun werkplaats waarbij ze met iedereen een gesprekje maken en wat lachen en zeveren en vooral zagen over hoe hard ze werken en wat ze allemaal kunnen oplossen dan doen ze eindelijk wat maar dan is het ook al snel lunch pauze en die nemen ze. Oh ja 2 uur lunch pauze om daarna weer hard te werken want druk druk druk. Ze gaan er onder door zeggen ze terwijl ze na hun 2 uur lunchpauze nog eens 30 minuten spenderen aan het koffiemachine. Ze vertekken om 17:30, oooh hard gewerkt, weer een uur over moeten werken, jaa meetings. Ik word er gek van.

(ps dit is effectief een voorbeeld en nee, het gaat niet over een momentopname het gaat effectief over praktische elke dag dit zelfde liedje)

Bon mijn excuus voor deze rant maar op het werk is de zoveelste golden boy weer begonnen.... 😅 😀
Ik geloof dat dit toch verschilt van sector tot sector en vooral van bedrijven die effectief geleid worden door de zaakvoerder of een bedrijf waar iemand anders instaat voor de sollicitaties/ promoties. Bij mensen die zelf meewerken wordt dit gedrag toch veel makkelijker opgemerkt dan bij grote bedrijven.

Dit is misschien wat off-topic en ik geef hem ook wel gelijk maar naar mijn mening zijn het meestal juist diegene die de kantjes ervan af lopen die gaan lopen met promoties en opslagen. Ze komen om 8 uur binnen, druk druk druk, maar wel 30 voor een koffie te nemen. Dan komen ze eindelijk aan hun werkplaats waarbij ze met iedereen een gesprekje maken en wat lachen en zeveren en vooral zagen over hoe hard ze werken en wat ze allemaal kunnen oplossen dan doen ze eindelijk wat maar dan is het ook al snel lunch pauze en die nemen ze. Oh ja 2 uur lunch pauze om daarna weer hard te werken want druk druk druk. Ze gaan er onder door zeggen ze terwijl ze na hun 2 uur lunchpauze nog eens 30 minuten spenderen aan het koffiemachine. Ze vertekken om 17:30, oooh hard gewerkt, weer een uur over moeten werken, jaa meetings. Ik word er gek van.

(ps dit is effectief een voorbeeld en nee, het gaat niet over een momentopname het gaat effectief over praktische elke dag dit zelfde liedje)

Bon mijn excuus voor deze rant maar op het werk is de zoveelste golden boy weer begonnen.... 😅 😀
Ken het type... in mijn ervaring wordt/werd dat door de zaakvoerders (bedrijf met 25 collega's) niet opgepikt maar begon datzelfde verhaal na 5j toch enkele vraagtekens op te werpen (1 van de vragen die de zaakvoerders hadden was letterlijk "wat doet dien eigenlijk nen helen dag?").

Soit, als dat soort collega beloond wordt zou ik al vrij snel mijn valiezen pakken, wetende dat ik uw verhaal natuurlijk niet ken noch de details.

Toen ik voor het eerst over quiet quitting hoorde enkele weken geleden moest ik meteen aan een andere collega denken die effectief uitgeblust is en ook letterlijk zei "wat gaan ze doen, mij buiten shotten?". Draagt 27j anciënniteit mee en hield zich de ganse dag vooral bezig met tegen iedereen te lullen en zonder schroom een ganse dag Instagram te checken (zelfs niet meer verbergen voor de leidinggevenden). Heeft gelukkig zelf de beslissing genomen om naar een ander bedrijf te gaan;

Nu, in mijn ogen is er absoluut niets mis met gewoon uw uren kloppen. Maar dan moet je, zoals sommigen die ik ken, niet achteraf komen zagen dat ze niet aan u denken bij promoties, projecten, etc. Het is uw goed recht om 5 minuten voor je moet beginnen aan te komen en klokslag 8 uur later te vertrekken. En bij de meesten gaat dit ook wel gepaard met 15-20 minuten uitbollen. Dan ga je ook niet veel moeten verwachten qua extra's, opslag, "privileges", etc.

En waarom zouden promoties, extra's, etc afhankelijk moeten zijn van het feit dat je wil overwerken?
Het gaat over de kwaliteit van je werk, punt. En niet of je dat om 19u nog aan het doen bent of niet.

Ik dacht dat quiet quitting eerder stelselmatig minder doen betekende.
Mentaal afhaken, en dan ook op vlak van werken steeds minder en minder tot ze u buitengooien.

Ik had mij al enkele weken ingehouden, maar deze morgen na het zien van de HLN artikels heb ik er toch ook even over gepost op LinkedIn.

Ik vind het een belachelijke term die weer rondgegooid wordt alsof het iets nieuw is. Er zijn altijd al mensen geweest die de kantjes er af lopen, en die zullen er ook altijd blijven zijn. Zijn dat er de dag van vandaag misschien wat meer? Dat kan. We leven in een periode van veel onzekerheid waarbij mensen sneller ontmoedigd zijn en minder toekomstperspectief hebben. It's a sign of the times.

Net een overheidsvacature zien passeren waar ze specifiek zeggen dat er 's avonds en in het weekend gewerkt kan moeten worden voor deadlines te halen. Dit terwijl het om een 9to5 job gaat en geen management/kabinetsfunctie is.

Ik ken iemand die er werkt en die zegt al 2j dat ze geen volk vinden 🤣

Net een overheidsvacature zien passeren waar ze specifiek zeggen dat er 's avonds en in het weekend gewerkt kan moeten worden voor deadlines te halen.

Ooit bij een firma gewerkt waarvan de zaakvoerder een vacature op FB had gepost met oa in de beschrijving "Gelieve zich te onthouden: de 9-to-5ers, de bleitkousen en de het-was-mijn-schuld-nieters"

De ironie is dat ik de persoon die die functie uiteindelijk heeft ingevuld meerdere malen heb zien bleiten. 😁

Daarvoor heb je imo een bonus, een brutoloon heb je voor het minimum te doen (je contractueel afgesproken uren). Een bonus en je carrièrekansen worden dan bepaald door wat je extra doet (en hier vind ik het normaal dat "quiet quitters" erlangs grijpen.

Net een overheidsvacature zien passeren waar ze specifiek zeggen dat er 's avonds en in het weekend gewerkt kan moeten worden voor deadlines te halen. Dit terwijl het om een 9to5 job gaat en geen management/kabinetsfunctie is.

Ik ken iemand die er werkt en die zegt al 2j dat ze geen volk vinden 🤣

Ooit bij een firma gewerkt waarvan de zaakvoerder een vacature op FB had gepost met oa in de beschrijving "Gelieve zich te onthouden: de 9-to-5ers, de bleitkousen en de het-was-mijn-schuld-nieters"

De ironie is dat ik de persoon die die functie uiteindelijk heeft ingevuld meerdere malen heb zien bleiten. 😁

Meestal is "flexibiliteit vereist" ook al een red flag. Sowieso altijd in 1 richting en meestal wil het zeggen dat je nooit weet wanneer je gedaan hebt, zolang het de baas maar uitkomt. En dat zijn dezelfde werkgevers die gaan klagen over moeilijk goed personeel vinden of die met de allerlaagste lonen afkomen als je wil starten.

Daarvoor heb je imo een bonus, een brutoloon heb je voor het minimum te doen (je contractueel afgesproken uren). Een bonus en je carrièrekansen worden dan bepaald door wat je extra doet (en hier vind ik het normaal dat "quiet quitters" erlangs grijpen.
Uiteraard grijpen quiet quitters vaak naast bonussen en doorgroeimogelijkheden, maar dat is het punt niet. Het gaat er vooral om dat werkgevers klagen of het erg vinden dat er zo'n werknemers zijn, terwijl die werknemers perfect doen waarvoor men ze betaalt.

Ik had mij al enkele weken ingehouden, maar deze morgen na het zien van de HLN artikels heb ik er toch ook even over gepost op LinkedIn.

Ik vind het een belachelijke term die weer rondgegooid wordt alsof het iets nieuw is. Er zijn altijd al mensen geweest die de kantjes er af lopen, en die zullen er ook altijd blijven zijn. Zijn dat er de dag van vandaag misschien wat meer? Dat kan. We leven in een periode van veel onzekerheid waarbij mensen sneller ontmoedigd zijn en minder toekomstperspectief hebben. It's a sign of the times.
Wat is er de kantjes aflopen aan gewoon het werk dat van je verwacht wordt te doen? Dat hangt natuurlijk af van het statuut en het salarispakket van die persoon,, maar mensen zoals die Rob die klaagt dat zijn werknemers in een poetsbedrijf niet langer willen werken, dat is gewoon cringe in het kwadraat.

Ach, waarom zou ik iemand die extra uren presteert zonder beter rendement te brengen carrièrekansen geven? Die zit al op zijn max. Het is veel logischer om mensen met potentieel kansen te geven. Het aantal uren dat iemand werkt is bij mij absoluut geen reden om iemand te promoveren, de algemene attitude van die persoon is dat meestal wel ('ownership').
Iemand die veel uren doet zonder resultaten kan bij mij ook gewoon fluiten naar de bonus. Die is gekoppeld aan resultaten, niet aan uren.

Vaak zijn het de mensen met potentieel die wat meer uren draaien, maar niet altijd. Ik heb op mijn belangrijkste project een "quiet quiting" consultant gehad die >> 1000 EUR per dag kostte, en die exact 8u per dag werkte. Ik zou hem echt niet willen inruilen voor een consultant die veel meer uren per dag werkte...

Zo normaal vind ik dat toch niet. Je bonus en carrierekansen moeten toch gewoon afhangen van het werk dat je doet, en vooral de kwaliteit van het werk dat je doet? Dat 'extra' doen is mooi, maar uiteindelijk ben je ook gewoon onbezoldigd aan het werken zonder enige verdere garantie.

Mijn ervaring bij vorige werkgevers en projecten waar ik gewerkt heb leert mij toch vooral dat wordt gekeken naar de kwaliteit van uw werk. Als jij uw job uitstekend kan doen binnen de 8 uur waarvoor je wordt betaald, des te beter. Maar stelselmatig 9 of 10 uur moeten werken, er 8 uur voor betaald worden en dan een werkgever die niet ingrijpt om dit soort situaties te verbeteren vind ik toch geen gezonde werkbasis. Tijdelijk kan dit natuurlijk wel eens voorvallen.

Dat komt wel goed in de winter. Op het werk is het lekker warm en thuis kost aardgas teveel, waardoor er velen nog een uurtje langer zullen blijven.

Daar heb je gelijk in. Maar in het artikel wordt nergens gesproken over structureel overwerk, of elke dag een uur gratis werken zonder recup. En pas op, tenzij het in uw profiel of loon ingebakken zit ben ik ook tegen structureel overwerk. Maar ja, als her en der er eens geen kwartiertje af kan moet je ook niet verwonderd zijn dat als jij een uitzondering op de regels vraagt dat het ook een njet zal zijn.

Het zit bij mij gewoon ook wat vers omdat ik gisteren nog een dergelijke discussie heb gehad met een collega. Schoolvoorbeeld van iemand die minimum effort doet, kantjes er vanaf loopt en er soms ook gewoon naast valt, net op tijd zijn en ruim op tijd naar huis. En maar klagen dat hij voor vanalles en nog wat wordt overgeslagen. Dan moet ik mij toch ook inhouden. :unsure:
Je kan ook gewoon uw job goed doen, al u werk rondkrijgen in uw 7 betaalde uren. Is er dan een probleem?
Heb je liever iemand die 9u werkt, en dus 2uren gratis overuren doet, maar wel maar hetzelfde werk kan verzetten?

U werk doen gaat niet over het aantal uren dat je aanwezig bent, wel over het werk dat je verzet. Ik doe zelf ook regelmatig meeruren, maar ik verzet ook effectief meer werk op die manier.

Structureel langer werken zonder enige vorm van recuperatie is gewoonweg jezelf foppen. Er is niets mis mee om eens een kwartiertje of desnoods een uur langer te blijven als er echt iets super dringends is, maar dit elke dag doen?

Grappig hoe 8u werken op een dag plots "de kantjes ervan af lopen". Er zit een enorm probleem bij heel veel werkgevers waarbij overuren als "part of the job" gezien worden, maar ervoor betalen absoluut niet. Dat wordt dan verstopt onder veel te strikte deadlines etc. Voor mezelf is het heel simpel, ik volg geen deadlines meer waar ik zelf geen inspraak in heb gehad. Als iemand anders inschat hoeveel tijd mijn werk gaat vragen, en het blijkt meer te zijn, dan had diegene die dat bepaald heeft het maar moeten doen.

Flexibiliteit kan er zijn, maar dan in beide richtingen, en daar wringt meestal het schoentje.

Dat hangt toch allemaal echt af van de functie die je uitoefent? Een kaderlid met €6800 bruto die aan quiet quitting doet is toch een heel ander gegeven van een backoffice contractbeheerder die om 17u de laptop toegooit en naar huis vertrekt?

Wat is er de kantjes aflopen aan gewoon het werk dat van je verwacht wordt te doen? Dat hangt natuurlijk af van het statuut en het salarispakket van die persoon,, maar mensen zoals die Rob die klaagt dat zijn werknemers in een poetsbedrijf niet langer willen werken, dat is gewoon cringe in het kwadraat.

Wat die Rob uit zijn nek slaat is natuurlijk pure onzin. Ik denk ook niet dat de term "quiet quitting" daar op slaat.

Zo normaal vind ik dat toch niet. Je bonus en carrierekansen moeten toch gewoon afhangen van het werk dat je doet, en vooral de kwaliteit van het werk dat je doet? Dat 'extra' doen is mooi, maar uiteindelijk ben je ook gewoon onbezoldigd aan het werken zonder enige verdere garantie.
Nee, dat is gewoon een race to the bottom op de duur. In bedrijven waar zo een "above and beyond to get ahead" cultuur leeft gaan de meeste mensen daar automatisch wel wat in mee, omdat ze vaak een schuldgevoel hebben omdat ze minder doen dan hun collega's. Het zorgt opnieuw voor meer druk en stress.

Wat je ook niet mag vergeten is dat het veel makkelijker is voor een nog thuis wonende single om even wat extra te presteren en langer rond te hangen op het werk, dan voor een alleenstaande mama van 3. Willen we dan dat die mama minder kans maakt op promoties en zich mogelijk slecht voelt over het feit dat ze "niet genoeg" zou doen?

Indien promoties gewoon gebaseerd zijn op de kwaliteit van je werk, en niet op hoe hard je je wil uitsloven is dat een stuk beter voor de mentale gezondheid van werknemers.

Terug
Bovenaan