psychologie

mllymn

New member
Ik zit in momenteel in het 6de middelbaar en volg humane wetenschappen. Mijn leerkrachten hebben me aangeraden om een universitaire studie (taal- en letterkunde of psychologie) aan te vatten. Mijn eerste keus is psychologie en ik wil dit zeker proberen. Natuurlijk, zoals wel vaker voorkomt, is het grootste 'obstakel' statistiek. HW is gekend vanwege de zwakke wiskunde (3u) aangevuld met 1 uurtje statistiek waardoor mijn voorkennis miniem is. Verder ben ik veel beter in de 'humanities' dan wiskunde. Zijn er hier andere psychologiestudenten die het redden met een magere voorkennis en/of een zwakte voor wiskunde? Of gewoon mensen die me een idee kunnen geven van de haalbaarheid (mits de nodige inzet natuurlijk)? Is bijles per definitie nodig in mijn geval?

Alvast bedankt!
 
Ik zit in momenteel in het 6de middelbaar en volg humane wetenschappen. Mijn leerkrachten hebben me aangeraden om een universitaire studie (taal- en letterkunde of psychologie) aan te vatten. Mijn eerste keus is psychologie en ik wil dit zeker proberen. Natuurlijk, zoals wel vaker voorkomt, is het grootste 'obstakel' statistiek. HW is gekend vanwege de zwakke wiskunde (3u) aangevuld met 1 uurtje statistiek waardoor mijn voorkennis miniem is. Verder ben ik veel beter in de 'humanities' dan wiskunde. Zijn er hier andere psychologiestudenten die het redden met een magere voorkennis en/of een zwakte voor wiskunde? Of gewoon mensen die me een idee kunnen geven van de haalbaarheid (mits de nodige inzet natuurlijk)? Is bijles per definitie nodig in mijn geval?

Alvast bedankt!
Ondertussen wel 20j geleden Maar nog steeds dezelfde prof statistiek dacht ik...
Ik haalde in de 80% voor wiskunde in het secundair, ben als eerste van de richting (ook humane) afgestudeerd en behaalde in eerste zit 5/20 en in 2de zit 3/20 voor statistiek. Aangezien ik maar voor 5vakken geslaagd was (toen moest je nog 12/20 halen om geslaagd te zijn voor elk vak apart) ben ik overgestapt op hogeschool. Daar zelfs nooit een tweede zit gehad, dus voor mij was dat de juiste beslissing!

We spreken wel van tijden waarin bijlessen, zomercursussen,... Allemaal zo toegangkelijk niet waren als nu.
De eerste 2 lessen kon ik volgen, vanaf de derde werden er symbolen gebruikt waarvoor je 6u moest gevolgd hebben om ze te kennen en ik ben compleet afgehaakt, ik snapte er ècht niets van. 🤷‍♀️
 
Ik zit in momenteel in het 6de middelbaar en volg humane wetenschappen. Mijn leerkrachten hebben me aangeraden om een universitaire studie (taal- en letterkunde of psychologie) aan te vatten. Mijn eerste keus is psychologie en ik wil dit zeker proberen.

Oké, maar waarom wil je specifiek psychologie studeren?
Veel belangrijker dan wat je wil studeren is de vraag wat je er na je studies mee wil doen.

Heb je de andere humanities aan de universiteit al eens bekeken?
 
Ik zit in momenteel in het 6de middelbaar en volg humane wetenschappen. Mijn leerkrachten hebben me aangeraden om een universitaire studie (taal- en letterkunde of psychologie) aan te vatten. Mijn eerste keus is psychologie en ik wil dit zeker proberen. Natuurlijk, zoals wel vaker voorkomt, is het grootste 'obstakel' statistiek. HW is gekend vanwege de zwakke wiskunde (3u) aangevuld met 1 uurtje statistiek waardoor mijn voorkennis miniem is. Verder ben ik veel beter in de 'humanities' dan wiskunde. Zijn er hier andere psychologiestudenten die het redden met een magere voorkennis en/of een zwakte voor wiskunde? Of gewoon mensen die me een idee kunnen geven van de haalbaarheid (mits de nodige inzet natuurlijk)? Is bijles per definitie nodig in mijn geval?

Alvast bedankt!
Ik vermoed dat de meeste psychologiestudenten uit vooropleidingen komen die minder wiskundig zijn. Psychologie is naar mijn aanvoelen vaak een negatieve keuze (genre ik wil wel studeren maar zeker niets met wiskunde). Wiskunde wordt dan ook snel bekeken als een soort buisvak, wat vaak een self-fulfilling prophecy is. Dus stap 1 is misschien kijken of je echt psychologie wil doen (naar werkgelegenheid zijn er al genoeg psychologen denk ik).

Als je daar aan begint met het idee dat velen er wel in slagen, en zaken die je niet meteen snapt zo snel mogelijk bijwerkt moet dat zeker te doen zijn hoor. Zoals Mulan zegt zijn zomercursussen nu wel makkelijk om aan te vatten, en zo kan je de basis wiskunde herhalen/verbeteren.
 
Ik zou het toch een kans geven. Laat die statistiek jou niet afschrikken. Maak ook de redenering dat een groot deel van de psychologie-studenten slagen voor dit vak! In het eerste jaar in Gent, krijg je statistiek van Jan De Neve (oud promotor van me) die ook les geeft in de master-na-master statistiek. Naar mijn mening kan hij het heel begrijpelijk uitleggen. En begrijpen is ook de doelstelling van dit vak. Zodra je de concepten door en door snapt, wordt het een makkie. Het kan inderdaad altijd wel handig zijn om iemand te vinden die je hieromtrent kan bijstaan met extra lessen.

En indien je opteert voor klinische psychologie, zit je qua werkgelegenheid wel goed hoor. Vandaag alleen staan er al 271 vacatures open voor klinisch psycholoog op jobat. Een pak meer dan bijvoorbeeld core-wiskundige functies en ik spreek uit ervaring.

Ik heb die slides eens bekeken van Jan en die zijn heel laagdrempelig en duidelijk bedoeld voor niet-technische profielen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde traject gedaan en ik zou echt een zomercursus statistiek aanraden.

Edit: in Leuven is dat geen meerkeuzevak, trouwens. Geen idee of dat aan de UGent intussen nog steeds het geval is.
 
Qua werkgelegenheid altijd interessant:

Al zeggen zo'n cijfers niet alles, deeltijds aan het werk is ook aan het werk, maar daarom heb je nog geen job waarmee je een toekomst kan opbouwen. Afgestudeerde psychologen uit 2019 hebben het wel beter gedaan, maar de reden daarvoor laat zich misschien raden, met corona is er misschien ook iets meer vraag naar psychologen, de jaren daarvoor schommelde de werkloosheid 1 jaar na afstuderen rond de 4,5% dat is niet zoveel slechter dan de 3,0% die je kan verwachten op basis van het onderwijsniveau (hoger onderwijs).

Persoonlijk nooit echt gesnapt waarom velen net statistiek zo'n groot struikelblok vinden, zeker in niet-wiskundige richtingen kan je daar met de nodige inzet je wel in inwerken. Het probleem is dat het niveau van humane wetenschappen en het secundair onderwijs in het algemeen gezakt is. Maar wat je in humane richtingen moet kennen van statistiek, valt eigenlijk best nog goed mee. Zonder een degelijke basis statistiek kan je een diploma in een wetenschappelijke discipline ook moeilijk rechtvaardigen imo.
 
Mijn vrouw is klinisch psychologe, uit een ASO richting met 4u wiskunde en inderdaad...statistiek werd toen zowat als het buisvak van de gehele richting bekeken. Dat was voor haar meteen ook het grootste struikelblok, maar ze heeft het gehaald met een grote dosis motivatie en wat begeleiding. Laat je niet afschrikken voor één vak.
 
Fijn dat jij beter weet dan mij wat ik geleerd heb in het secundair volgens de leerplannen van toen én dan nog eens wat er exact op het programma stond in de derde les statistiek, ook 20 j geleden 🙈
 
Bedankt voor alle reacties, zeker Achilles' aanbod om de cursus en examens in te kijken! Ik heb er de afgelopen dagen nog veel over nagedacht en jullie input overwogen. De studie psychologie (en de baan erna natuurlijk ook) interesseert me erg. Ik vrees enkel dat ik te hard zou moeten werken voor statistiek (ten koste van de vakken die me wel liggen) en ik (ondanks bijles etc.) gewoon niet genoeg wiskundig inzicht zal hebben. Talen (Engels - Nederlands) vind ik ook interessant. Het staat dan wel bijna vast dat ik leerkracht zou moeten worden maar voor de klas staan vind ik best intimiderend. Mijn wiskundige vaardigheden (of juist het ontbreken daarvan) maken deze keuze echt moeilijk. Nogmaals bedankt, ik ga er nog wat over nadenken!
 
Als je het écht ziet zitten zou ik werken aan de wiskundige achterstand. Bijles volgen en als een gek beginnen oefenen.

Zou alleszins niets voor mij zijn en ik ben blij dat ik een niet-wiskundige universitaire studie heb gedaan en dat keuzevak statistiek mooi heb genegeerd. Anderzijds is wiskunde ook gewoon een klik maken. Ik haalde ook bijster weinig punten, maar toen kreeg ik bijles van iemand die het zeer inzichtelijk kon uitleggen en behaalde ik 85% op wiskunde in het laatste jaar omdat ik het gewoon door had. Dus ik begrijp ergens wel die passie van wiskundigen: er zit een prachtige logica in zonder foutenmarge (fractale wiskunde even buiten beschouwing gelaten), maar het duurt even voor je die helemaal beet hebt.

En je bent nog jong, ik vond op die leeftijd de telefoon opnemen al best intimiderend. Dat verleer je wel.
 
Terug
Bovenaan