Prijzen dierenarts

Hangt er vanaf wat het is. Castratie van mijn kat en registratie was dacht ik 80 euro. En dan nog 2 consultaties daarvoor voor vaccinaties, onwormen en chippen zal dat in totaal rond de 200 euro geweest zijn. Meestal als je een kitten koopt of adopteert van een asiel dan is dat al gebeurd (dat zou toch allemaal wettelijk moeten , als iemand jou een kitten verkoopt zonder sterilisatie/castratie/chippen etc dan zijn ze niet in orde). Zelfs al geef je een kat weg moet je die nog op orde laten zetten eerst.

Dus je mag zeker op 200 euro rekenen aan dierenartskosten om een kat te laten op orde zetten. Wat normaal gezien al gebeurd is, maar ik heb mijn kat hier als kitten gevonden dus ik heb dat zelf laten doen.

Te zien ook hoe die dierenarts het doet, er komt wel wat meer bij kijken dan een spuitje en gedaan zeker? Moet wat sereen gebeuren, ik vermoed dat hij daar dan ook met jou zijn tijd voor neemt en dat niet doet tussen de soep en de patatten.
Hij zorgt er dan wellicht ook voor dat het dier opgehaald wordt door Rendac (of een soortgelijk bedrijf) of begraaf je je kat zelf nadien? En die gaan dat ook niet gratis doen vermoed ik.

Aangezien er een thread bestaat over prijzen onderhoud herstelling voor autos, dacht ik.. why not.

Onlangs mn kat laten inslapen 125 euro.
Nu hoor ik van collega dat hij 44 betaalde vorige week voor zn hondje te laten inslapen.
Needless to say dat ik vrij pissed ben. Zeker omdat ik al 4 visites van +50 euro betaalde de weken er op voorgaand...

Ben nu nog op reis, maar wel van plan volgende week daar even hem op aan te spreken als zou blijken dat dit een extravagant hoog bedrag is.

Wat zijn jullie bevindingen en prijzen aub?
Een nieuwe kitten komt volgende week in huis en die moet ook in orde gezet worden... dus missschien toch het moment om uit te kijken naar een andere arts
Uw kat is u ocharme geen 125€ waard? Ga je ook pisnijdig zijn dat het begraven van uw oma 125€ kost ipv 44€?

Neen even serieus nu. Ik begrijp wat je bedoelt. Sommige artsen (maar voor mensen is dat even zeer het geval) rekenen stevig door.
Het enige dat je kan doen (denk ik) is wisselen van diererarts. Hoor een beetje rond bij familie en vrienden voor ne echt goeie. Zo doe ik het meestal.

Onze vorige kat was thuis gestorven. Ik heb die zelf naar de dierenarts gebracht en ik kon kiezen hoe ik het verder wou laten afhandelen.
Ik heb die daar toen achtergelaten en het dierencrematorium heeft die daar komen ophalen. Ik ben nadien rechtstreeks naar het crematorium geweest. Kosten ervan weet ik niet meer.

Uw kat is u ocharme geen 125€ waard? Ga je ook pisnijdig zijn dat het begraven van uw oma 125€ kost ipv 44€?

Neen even serieus nu. Ik begrijp wat je bedoelt. Sommige artsen (maar voor mensen is dat even zeer het geval) rekenen stevig door.
Het enige dat je kan doen (denk ik) is wisselen van diererarts. Hoor een beetje rond bij familie en vrienden voor ne echt goeie. Zo doe ik het meestal.
Het lijkt me wel een job dat goed verdient. Even op consultatie komen , iets routine zoals een vaccinatie ofzo, dat is dan 45 euro verdiend op nog geen 10 minuten. Stel dat dat vaccin dan 5 euro kost is het nog 40 euro in the pocket.

Onze vorige kat was thuis gestorven. Ik heb die zelf naar de dierenarts gebracht en ik kon kiezen hoe ik het verder wou laten afhandelen.
Ik heb die daar toen achtergelaten en het dierencrematorium heeft die daar komen ophalen. Ik ben nadien rechtstreeks naar het crematorium geweest. Kosten ervan weet ik niet meer.
Onze vroegere kater had schildklierkanker. Op een dag zag ik dat hij echt (te) veel pijn begon te krijgen. Je zag dat aan zijn ogen. Ik heb toen zijn bench genomen (en hij haatte die bench zo hevig dat ik hem er altijd met geweld moest duwen, normaal heb je wel van die trukjes maar bij hem was dat de enige mogelijkheid en zelfs dan deed hij er nog alles aan om uit te breken)

En ik heb toen tegen hem gezegd: "Gaat het nog vriend? Of is het genoeg geweest, want als je liever wil sterven, dan kan ik je verlossen uit je lijden makker."

Ik had nooit gedacht dat mijn kater mij zou begrijpen. Maar tot mijn grote verbazing wandelde hij na die woorden plots de bench gewoon zelfstandig in zonder aarzelen en hij keek mij aan, zo van: "Papa ik wil zo niet meer verder leven, laat mij gaan aub". :frown:

En we zijn hem toen een spuitje gaan geven.

Het lijkt me wel een job dat goed verdient. Even op consultatie komen , iets routine zoals een vaccinatie ofzo, dat is dan 45 euro verdiend op nog geen 10 minuten. Stel dat dat vaccin dan 5 euro kost is het nog 40 euro in the pocket.

Anderzijds, onze dierenarts is een kameraad van mij. Wij zitten in dezelfde vereniging en toch wel maandelijks dat die last minute verontschuldigt omdat hij een spoedoperatie heeft of een noodgeval. Wij komen altijd om 8u 's avonds samen en dan is die al van 's ochtends bezig met consultaties. En als hij er wel is, verdwijnt hij heel regelmatig voor telefonisch advies. Die stopt eigenlijk zo goed als nooit met werken. Dus ik hoop het voor hem dat hij er op z'n minst goed aan verdient, want het is toch wel een job die heel veel opoffering vraagt.

Anderzijds, onze dierenarts is een kameraad van mij. Wij zitten in dezelfde vereniging en toch wel maandelijks dat die last minute verontschuldigt omdat hij een spoedoperatie heeft of een noodgeval. Wij komen altijd om 8u 's avonds samen en dan is die al van 's ochtends bezig met consultaties. En als hij er wel is, verdwijnt hij heel regelmatig voor telefonisch advies. Die stopt eigenlijk zo goed als nooit met werken. Dus ik hoop het voor hem dat hij er op z'n minst goed aan verdient, want het is toch wel een job die heel veel opoffering vraagt.
Je kunt inderdaad wel elk moment opgebeld worden voor een spoedgeval, dat lijkt mij niet te onderschatten.
Ik weet ook niet of die niet onderling afspreken wie wanneer van wacht is, zoals bij huisartsen. Je moet toch ook altijd ergens terecht kunnen als je huisdier plots ernstig ziek valt en je dierenarts juist in verlof is of zelf ziek is of wat dan ook.

Het aantal zelfmoorden bij de dierenartsen liggen vrij hoog, hoger dan het gemiddelde. Ze lijken goed te verdienen, maar vaak moeten ze enorme bedragen afdragen aan hun praktijk waaraan ze zijn verbonden. Ik ken een bekende praktijk waar ze zeker in de beginjaren weinig mogen overhouden in ruil voor al die geweldige ervaring die ze mogen opdoen daar. Als ze al in een praktijk aan de slag kunnen. De druk ligt inderdaad ook zeer hoog. Emotionele eigenaren daar nog bij... Ik ken er verschillende die gestopt zijn en controles doen nu bij het FAVV. Minder gedoe, meer centen.

Je kunt inderdaad wel elk moment opgebeld worden voor een spoedgeval, dat lijkt mij niet te onderschatten.
Ik weet ook niet of die niet onderling afspreken wie wanneer van wacht is, zoals bij huisartsen. Je moet toch ook altijd ergens terecht kunnen als je huisdier plots ernstig ziek valt en je dierenarts juist in verlof is of zelf ziek is of wat dan ook.

Dat is een beetje regiogebonden. Hier in het Gentse hebben ze een beurtrol voor wachtdiensten. Dus als hij echt niet aan het werk is, dan krijgen mensen een antwoordapparaat met die nummer op. Bij groot verlof, werkt hij samen met 2 dierenartspraktijken in de buurt waarbij ze op die momenten elkaars patiënten overnemen.

Maar die doorverbinding naar de wachtdienst proberen ze zo laat mogelijk op de avond te doen, omdat klanten hun echt wel daar op afrekenen. Veel mensen hebben blijkbaar best onrealistische verwachtingen van hun dierenarts. Tijdens covid, volle lockdown, heeft hij zo bv. meerdere klanten verloren omdat ze niet mochten langskomen om de nageltjes van hun kat te laten knippen.
De kiné waar Filou na zijn operatie ging, is ook verder een gewone dierenarts, vertelde een soortgelijk verhaal. Klanten die een slechte review hadden gegeven omdat ze niet 's avonds om 23u nog mochten langskomen met een kat die lichtjes mankte. (Ze zijn nooit langs geweest, want de dag nadien was het vanzelf al over gegaan, dus in die grootorde.)

Ooit een kleine 10 jaar geleden 180 lappen betaald om een kat van een ander te laten inslapen. We hadden die in de tuin gevonden, graatmager (leek alsof ze een gigantische kop had). Kattenlucose, niks meer aan te doen wegens te ver gevorderd. De muil van die kat was er ook van misvormd waardoor het beest niet meer kon eten. Beest stond ook kurkdroog, dat vel bleef gewoon staan als je die pakte.
Dat was 's avonds dus we zijn naar een dierenarts gereden van wacht. Eerst tests laten doen en dan dus diagnose en spuitje. 180 en dat was een vriendenprijsje omdat die vrouw het zo sympathiek vond dat we een vreemd beest probeerden te redden.

Ooit een kleine 10 jaar geleden 180 lappen betaald om een kat van een ander te laten inslapen. We hadden die in de tuin gevonden, graatmager (leek alsof ze een gigantische kop had). Kattenlucose, niks meer aan te doen wegens te ver gevorderd. De muil van die kat was er ook van misvormd waardoor het beest niet meer kon eten. Beest stond ook kurkdroog, dat vel bleef gewoon staan als je die pakte.
Dat was 's avonds dus we zijn naar een dierenarts gereden van wacht. Eerst tests laten doen en dan dus diagnose en spuitje. 180 en dat was een vriendenprijsje omdat die vrouw het zo sympathiek vond dat we een vreemd beest probeerden te redden.
180 euro , 10 jaar geleden dan nog, is wel gigantisch veel.
Zal ook met die "test en diagnose " er bij geweest zijn.

Maar dat is weer zo'n typisch geval van cashgrab! Eigenlijk zeg je dan beter "kijk hier ik heb die kat gevonden, gelieve na te zien of die een chip heeft of niet, en verder van de rest leg ik zijn lot in jullie handen". Komaan zeg een spuitje geven voor een vreemde kat, ze zouden daar toch niets voor mogen vragen imo.

Ik vind toch ook dat ze er u doorgetrokken hebben. 180 euro en dat dan voor een kat dat niet uw eigen kat is. Met de inflatie bij is dat 250-300 euro dan ...
Waarschijnlijk vroeg de dierenarts extra omdat het niet tijdens de gewone uren was?
In feite straf voor een wildvreemde kat dat ze die dan nog testen terwijl ze zelf al zien dat het beest in feite niet meer te redden valt (dus speciaal die testen doen om te kunnen cashen waarschijnlijk en het dan verkopen als 'vriendenprijsje')

Ik zou zo'n kat naar het asiel brengen , dan kost het jou niks (en bovendien doe je dan nog steeds een goede daad, want je weerhoudt ze dan om nog meer katten te besmetten).

Laatst bewerkt:
Aangezien er een thread bestaat over prijzen onderhoud herstelling voor autos, dacht ik.. why not.

Onlangs mn kat laten inslapen 125 euro.
Nu hoor ik van collega dat hij 44 betaalde vorige week voor zn hondje te laten inslapen.
Needless to say dat ik vrij pissed ben. Zeker omdat ik al 4 visites van +50 euro betaalde de weken er op voorgaand...

Ben nu nog op reis, maar wel van plan volgende week daar even hem op aan te spreken als zou blijken dat dit een extravagant hoog bedrag is.

Wat zijn jullie bevindingen en prijzen aub?
Een nieuwe kitten komt volgende week in huis en die moet ook in orde gezet worden... dus missschien toch het moment om uit te kijken naar een andere arts

In een buurt gewoond, oude arbeiderswijk, waar de huizen grootscheeps opgeknapt werden, ouderwetse verslavingen, huren langzaam omhoog etc.. Dierenartspraktijk was trots zich de goedkoopste dierenartspraktijk van de regio te noemen (de enige in de buurt, dus veel keuze was er voor ons niet). Je was alleen nooit klaar met maar 1 consult. Een oogontsteking van de kat duurde een eeuwigheid voor je eindelijk eens medicatie kreeg.

Ik weet niet of er “eenheidsprijzen” zijn onder dierenartsen maar ik denk wel dat je kan vragen om een uitleg van de rekening. Maar onze rekeningen zijn nooit onder de €100,-. Een van onze katten had borstkanker en in twee etappes werd ze geopereerd (eerst alle melkklieren van de ene kant en 6 weken laten die van de andere kant). Dat bedrag durf ik niet eens hardop te zeggen. We zijn niet met vakantie gegaan (hoeft ook niet elk jaar) en we doen de komende maanden heel zuinig met boodschappen, sommige dingen worden uitgesteld (nieuwe schoenen of winterjas).

Heel eerlijk: ik ken ongeveer alle katten die bij ons in de tuin komen en mocht ik er een vreemde vinden die in deze staat zou verkeren, vrij zeker dat ik het dan zelf even regel en deze vervolgens begraaf.

Persoonlijk vind ik het een beetje ongehoord om significante bedragen uit te geven aan het redden van je huisdier terwijl onze asielen vol zitten en met zulke bedragen meerdere dieren geholpen kunnen worden. Weet dat het lastig is als het over je eigen dier gaat en heb die keuze inderdaad al moeten maken.

Persoonlijk vind ik het een beetje ongehoord om significante bedragen uit te geven aan het redden van je huisdier terwijl onze asielen vol zitten en met zulke bedragen meerdere dieren geholpen kunnen worden. Weet dat het lastig is als het over je eigen dier gaat en heb die keuze inderdaad al moeten maken.
Een huisdier is geen wegwerp voorwerp hé! Uiteraard zal je er alles aan doen om dat beestje te redden, in de mate van het mogelijke.
Wie redeneert er nu dat het te duur is en het maar laten sterven om een ander in huis te halen 🙄

Heel eerlijk: ik ken ongeveer alle katten die bij ons in de tuin komen en mocht ik er een vreemde vinden die in deze staat zou verkeren, vrij zeker dat ik het dan zelf even regel en deze vervolgens begraaf.

Zelf een kat ombrengen en begraven mag niet.
Je moet die kat melden aan je gemeente en zij zullen dan het nodige doen. (elke gemeente in Vlaanderen moet een zwerfkattenbeleid hebben)
Misschien is het een kat die toch een eigenaar heeft en dan kunnen ze a.h.v. de chip zien van wie ze is. Heeft ze geen chip, dan is het een zwerfkat.

Een huisdier is geen wegwerp voorwerp hé! Uiteraard zal je er alles aan doen om dat beestje te redden, in de mate van het mogelijke.
Wie redeneert er nu dat het te duur is en het maar laten sterven om een ander in huis te halen 🙄
Tegenwoordig is het verplicht om elke kat te laten chippen en onvruchtbaar maken. Als je katten zich laat vrij voortplanten geeft dat veel overlast (lawaaihinder door paringsgedrag) en ook leed voor die beestjes (krijgen ze ziektes, zijn ze ondervoed, worden ze aangereden etc).
Doordat katten moeten gechipt zijn is het al minder gemakkelijk om je kat nog te dumpen.

Tegenwoordig is het verplicht om elke kat te laten chippen en onvruchtbaar maken. Als je katten zich laat vrij voortplanten geeft dat veel overlast (lawaaihinder door paringsgedrag) en ook leed voor die beestjes (krijgen ze ziektes, zijn ze ondervoed, worden ze aangereden etc).
Doordat katten moeten gechipt zijn is het al minder gemakkelijk om je kat nog te dumpen.
Hij sprak niet over een dode kat maar over een zieke kat waarvan de ingreep duur is om ze te genezen.

Terug
Bovenaan