Preview: Warhammer 40,000: Space Marine 2

De kwaliteit van games gebaseerd op de Warhammer-IP is zeer wisselvallig, maar gelukkig zijn er toch enkele titels die snel hun weg vinden naar de harten van gamers. Zelfs als ze nog vele ruwe kantjes vertonen, zoals bijvoorbeeld Warhammer 40,000: Space Marine, een shooter uit 2011 voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3. De gemengde reacties destijds konden niet verhinderen dat het spel een bepaalde cultstatus verwierf. Hoewel we er lang op hebben moeten wachten, krijgen we later dit jaar eindelijk sequel voorgeschoteld.

De ontwikkeling van Warhammer 40,000: Space Marine 2 werd doorgeschoven van Relic Entertainment naar Saber Interactive, de studio die ook World War Z: Aftermath, Evil Dead: The Game en Dakar Desert Rally achter zijn naam heeft staan. In hun interpretatie van de Warhammer 40.000-franchise worden we meegenomen naar verscheidene planeten die worden belegerd door de verschrikkelijke Tyranids. Op gamescom mocht ik alvast even proeven van deze intergalactische oorlog en aan de slag gaan met de openingsmissies van het spel.

SPACE_MARINE_2_GAMESCOM_Screenshot_1920x1080_NoLogo_15.jpg

Vrees de horde​

Space Marine 2 gaat alvast op een indrukwekkende manier van start, waarbij een kleine legereenheid een laatste stand uitvoert tegen een invasie van Tyranids. Als speler kruip je opnieuw in de huid van Lieutenant Titus en voor je het weet word je in het heetst van de strijd gedropt. Je eerste taak is de Tyranids zo lang mogelijk afhouden tot er een luchtaanval kan worden uitgevoerd. Daarna word je op pad gestuurd om contact te maken met een Outpost om een satellietlink te herstellen. Onderweg zal je uiteraard heel wat tegenstand mogen verwachten van het Tyranid-leger.

Wie de Tyranids een beetje kent, weet dat deze Xeno-achtige soort je graag in grote getale overspoelt. Wanneer er zo'n horde van Tyranids op je afkomt, voel je bij jezelf de nervositeit toenemen omdat je weet dat het er hectisch aan toe zal gaan. Om je vijand te lijf te gaan in deze openingsmissies heb je een kleine selectie van wapens ter beschikking, waaronder een gevechtsmes en een Chainsword voor de directe confrontatie en je trouwe Boltgun, de Auto Bolt Rifle, de Meltagun en zelfs de Heavy Bolter waarmee je dood en verderf kan zaaien.


Bloederige schoonheid​

Ondanks dat er een nieuwe ontwikkelaar aan het roer is, verschilt de gameplay niet zoveel van de eerste game. Je speelt nog steeds vanuit het derdepersoonsstandpunt, maar het is geen cover-based shooter. Het schieten voelt zeer goed en vrij gewichtig aan en ook de mêlee-aanvallen zijn zeer leuk. Er zijn geen ingewikkelde combo's, maar je hebt wel de mogelijkheden om aanvallen te ontwijken en te pareren. Het spel werkt met kleurindicaties, waarbij je een aanval met een rode indicatie moet ontwijken. Een aanval met een blauwe indicatie kan je pareren en als je dit correct uitvoert, dan kan je een instant kill uitvoeren. Dit gebeurt automatisch bij kleinere vijanden, grotere vijanden kan je afmaken met twee pistoolschoten. Daarnaast heb je ook nog executieaanvallen die je bij deze grotere vijanden kan doen als je ze voldoende schade hebt toegebracht. Al deze finishing moves zorgen voor heerlijk bloederige momenten die ook de fans van DOOM of Gears of War zullen aanspreken, vooral als je ze uitvoert met je Chainblade.

De finishing moves zorgen voor heerlijk bloederige momenten die ook de fans van DOOM of Gears of War zullen aanspreken.


De actie zat in het openingsuur alvast goed, maar ik was zeker ook onder de indruk van de grafische pracht en het leveldesign van deze eerste missies. Er zijn tal van indrukwekkende taferelen die het spektakelgehalte van het spel doen stijgen en dit gaat vaak gepaard met de aanwezigheid van deze Tyranids. Zij lijken dus zeker een goede keuze te zijn als vijand in dit spel, al hoop ik wel dat we ook nog tegen andere tegenstanders zullen vechten. Het vechten tegen enorme hoeveelheden Tyranids zal na een tijdje vermoeiend worden, vrees ik. Als de rest van het spel een even boeiende rit zal zijn als het eerste uur, dan hebben we een geweldige actiegame om naar uit te kijken.

Conclusie

Twaalf jaar na de eerste game schieten de Space Marines opnieuw in actie en moeten ze het universum deze keer behoeden van de Tyranids. Fans van het eerste spel, en van de franchise in het algemeen, zullen opnieuw de kans krijgen om in de huid te kruipen van Lieutenant Titus om dood en verderf te zaaien met een heel arsenaal aan brutale wapens. Bovendien lijkt het erop dat de spektakelwaarde van de reeks enorm de hoogte is ingegaan en zullen we ook graphics krijgen om hopelijk de vingers bij af te likken.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. Saber Interactive Inc

Uitgever

  1. Focus Entertainment
 
Terug
Bovenaan