Preview: The Elder Scrolls Online: Blackwood

Op 1 juni wordt The Elder Scrolls Online: Blackwood uitgebracht voor PC, Mac en Stadia en op 8 juni voor de Xbox One, Series X|S en PlayStation 4 en 5. Ik had het geluk en de eer al eens een snelle kijk te mogen nemen op wat er van dit nieuwe hoofdstuk in The Elder Scrolls Online-franchise (TESO) te verwachten valt, en dat bracht me ertoe het volgende neer te pennen…

Zoals bij de vrijgave van de vorige uitbreidingen, krijg je bij de aanschaf van Blackwood de TESO-basisgame cadeau. Net daarom omschrijft Zenimax Media de nieuwe content liever als een hoofdstuk, dan als een uitbreiding. Om Blackwood aan te vatten, hoef je helemaal niet de quest van de basisgame uit te spelen, maar tevens kun je er toch altijd naartoe terugkeren. Aan de hand van het nieuwe tutorial-systeem dat werkt via een portal room, kun je nu zelf je bestemming selecteren in plaats van automatisch in de richting geduwd te worden van de main quest van de aangekochte uitbreiding. Zo ben je volledig vrij om eerst nog wat allianties in Cyrodiil te bezoeken via de diverse portalen - ideaal voor beginners - ofwel meteen door te reizen naar Blackwood voor het echte werk.

Blackwood_Companion_Interaction_1920x1080-250746605e28995c43b2.90093615.jpg


Bomvol verbeteringen en nieuwe features

De aanschaf van Blackwood brengt ook een aantal updates mee voor de basisgame. Sowieso geeft het je een gratis upgrade - ESO: Console Enhanced - op de Xbox series X en de PlayStation 5, waarbij de game vanaf nu op 1440p aan 60 FPS kan uitgevoerd worden. In de zogenaamde Fidelity Mode kan men de game zelfs in 4K spelen, maar dan aan 30 FPS. Aan de eigenaars van een Xbox series S wordt overigens dezelfde upgrade aangeboden, maar de resoluties worden dan daar respectievelijk 1080p en 1440p. Er is de introductie van zogenaamde Endeavors, welke staan voor de planning van dagelijkse en wekelijkse taken zonder deadline, welke je een Seals of Endeavor kunnen opleveren, met bijhorende voordelen. Een primeur voor TESO is ook dat er vanaf het Blackwood-hoofdstuk voor het eerst Crown Crates kunnen verdiend worden via in-game activiteiten. Daarnaast is de algemene performantie van de game veel verbeterd, en werden er diverse updates uitgevoerd wat betreft de voice chat op de consoles.

De belangrijkste nieuwe feature van Blackwood is echter het Companion-systeem. Dungeons aanvatten met een metgezel wordt vanaf nu echt mogelijk! Elke metgezel heeft zijn specifieke karaktereigenschappen, zoals bijvoorbeeld agressief gedrag, een snellere ability cooldown, betere healing, enzoverder. Het Companion-scherm ziet er overigens volledig hetzelfde uit als dat van de skills, dus van een steile leercurve is hier absoluut geen sprake. Nog belangrijk om te weten is dat je enkel gereedschap kunt vinden voor je metgezel wanneer deze reeds actief is, en dat je metgezel niet kan gebruikt worden in PvP en specifieke zones die voor solo bestemd zijn. Een andere uitbreiding is Rockgrove, een trial welke een multiplayer uitdaging biedt voor maximum 12 spelers, met telkens drie uitdagende eindbazen. Ten slotte is er nog het nieuwe Champion-systeem, waarbij de level cap op 3600 geplaatst werd in plaats van op de standaard van 810, iets wat de customisatie van je build veel diverser maakt.

BWD_Combat_Veyond_1920x1080-250746605e2899c01ed9.11954361.jpg


Vertrouwd scenario

Het verhaal van Blackwood speelt zich af circa 800 jaar vóór dat van Oblivion. In één zin samengevat handelt het plot over een deal met de duivel, een rol welke vertolkt wordt door eindbaas Mehrunes Dagon, de Daedric prins die alom bekend werd via Oblivion. De game zelf start op een locatie met de naam The Gates of Adamant. Als speler zit je er gevangen om een nog onbekende reden en kun je niet anders dan eerst wat te smalltalken met Norianwe. Zij behoort tot de Direnni-clan, maar is tevens lid van de Sinderill, een guild vol wijzen. Zij zegt dat een slangachtig, Daedric beest met de naam Shyazzel allerhande golems losgelaten heeft op Balfiera, dat is het eiland waar je je op dat moment bevindt. Om dit imminente gevaar op te lossen moet je deze baas van de golems verslaan en die bevindt zich ergens rond Keywright’s Gallery. Daar zul je ook de verschillende portalen vinden die leiden naar Tamriel en omstreken.

De vertrouwdheid glimlacht ons toe want dit is TESO zoals we het kennen.


Maar eerst dien je dus een wapen te vinden. In een korte tutorial leer je (opnieuw) hoe te vechten (zoals de heavy attack, door de muisknop in te drukken), hoe aanvallen te blokkeren, alsook hoe te ontsnappen aan de magische krachten die de vijanden op je afvuren. Je herontdekt er tevens het onderscheid tussen de ultieme, de actieve en de passieve abilities. Al snel merk je dat golems de meest courante vijanden zullen worden in deze fase, naast sabeltandtijgers en gargoyles. Af en toe moet je een van meteorietenglas vervaardigde Skyshard zoeken om verder te geraken. Kortom, de sfeer zit meteen goed en de vertrouwdheid glimlacht ons toe, dit is TESO zoals we het al jaren kennen.

BWD_Explore_LeyawiinGates_1920x1080-250746605e289a625467.45082358.jpg


Telkens nieuwe mini-verhalen

Na een machtig gevecht met het slangachtig wezen beland je in Blackwood en daar valt meteen op welk vaak vergeten element uit de Elder Scrolls-franchise zoveel bijdrage had tot haar succes: de muziek. Indrukwekkend hoe men nog steeds nieuwe variaties kan vinden op een oude melodie. Kortstondig kun je van het landschap genieten op je mount - bij mij een hellehond – maar al heel snel wordt dat gevoel van vrijheid verpest. Het is namelijk scout Iscaria die je meldt dat de naburige burcht Borderwatch zopas aangevallen werd door The Painted Eye, een stelletje huurmoordenaars. Deze gijzelen er momenteel zelfs een aantal mensen om hun kortzichtige willetje door te drijven. Aan jou om dit op te lossen. En zo word je keer op keer in een nieuw mini-verhaal gegooid, zoals we ondertussen al meer dan zeven jaar gewoon zijn van TESO...

Conclusie

Story-wise valt er bij Blackwood niet veel op aan te merken. Er is altijd wat te beleven en het feit dat er dit keer een stukje Oblivion terugkeert, kan ik alleen maar toejuichen. Toch moeten we ook kritisch blijven. TESO blijft een MMO, wat betekent dat deze game niet gemaakt is voor solo play. Verwacht dus echt geen Skyrim of Oblivion online, want dan zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Zowel grafisch, auditief, maar vooral qua sfeer en setting ontgoochelt Blackwood daarentegen weeral absoluut niet. Het is een hoofdstuk welke nog meer aanbiedt van wat we reeds gewend raakten. En net dat is dus totaal geen gebrek, want het blijkt van dezelfde kwaliteit. Wanneer is het al juni ?!?

Over

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. ZeniMax Online Studios

Uitgever

  1. Bethesda Softworks
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan