Ontwikkelaar Lion Shield Studios, bekend van de geprezen city builder Kingdoms and Castles, werkt momenteel aan een nieuwe stadsbouwer, Nova Roma. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt een nieuw tijdperk geïntroduceerd. Gedaan met indrukwekkende kastelen en aanvallende vikingen, ditmaal gaan we nog iets verder terug in de tijd en bezoeken we het Oude Rome. Nova Roma zou het daarbij allemaal iets grootser aanpakken dan het vorige spel van de ontwikkelaar. Wij kregen de kans om de demo te testen en vertellen je graag meer over onze bevindingen.
Rome is hot! Niet alleen fysiek hot als in zuiderse temperaturen maar ook als gamesetting. Enkele weken geleden dook ik nog in een andere city builder die zich eveneens in het Oude Rome afspeelde. Voor mij is dat absoluut geen probleem aangezien dat tijdperk me wel kan boeien. De sfeer, de architectuur, de mythologie en het hele godendom ... Er is zoveel waar game developers uit kunnen putten om hun game een eigen identiteit te verschaffen. Ik was dus heel benieuwd naar de interpretatie van Lion Shield Studios en welke insteek ze zouden gebruiken om van Nova Roma hun nieuwe paradepaardje te maken.
Enige minpuntje dat ik kan opmerken bij een dergelijke stijl is dat het soms moeilijk kan zijn om gebouwen uit elkaar te houden. De details zijn niet altijd heel uitgesproken waardoor het vanuit het bovenaanzicht wel wat turen is vooraleer je doorhebt dat je naar de boomhut van de bomenplanter aan het kijken bent in de plaats van de opslagplaats.
De muziek die zachtjes op de achtergrond wordt afgespeeld, past perfect bij de visuele charme van het spel. Nooit is de soundtrack te overheersend aanwezig en ook de beats blijven eerder aan de rustige kant waardoor de immersie nooit doorbroken wordt. Daarnaast zorgen de seizoenswisselingen voor een aangename variatie en twist in de gameplay. In de winter worden de berglandschappen en akkers bedekt met een wit laagje sneeuw. Niet alleen ziet dat er heel prettig uit, ook heeft de sneeuw een invloed op de voorzieningen van de stad want tijdens de winter kan er bijvoorbeeld geen beroep gedaan worden op voedselbronnen zoals graanvelden.
De eerste grote stap in de ontwikkeling van je civilisatie volgt wanneer je een tempel bouwt. Daarbij kun je kiezen welke god of godin je wilt vereren. De gekozen deïteit in kwestie geeft je steeds nieuwe doelstellingen om te behalen waardoor je 'favor' krijgt. Eenmaal er genoeg favor verzameld wordt, kan deze geïnvesteerd worden in nieuwe infrastructuur en upgrades. In de demo kreeg ik een voorproevertje van de gebouwen die vrij te spelen zijn en dat smaakte absoluut naar meer. Het is heel verslavend om een missie te volbrengen om daarna de stad verder uit te bouwen.
Wat mij betreft mag er alleszins wat meer uitdaging in het spel zitten zodat het niet alleen een kwestie wordt van de populatie gestaag uitbreiden en de bevolking tevreden houden. De basis voor potentiële conflictsituaties en confrontaties is al aanwezig maar mag dus nog wat meer uitgebreid worden in de finale versie van het spel. Zeker wanneer je al wat verder in het spel bent gevorderd en de economie vlotjes draait, mag er meer aan de hand zijn dan alleen het micromanagen van de bevolking. Geïnteresseerden kunnen sinds kort het spel zelf uitproberen via de publieke demo, dus mocht het spel je enigszins aanspreken, kan ik alleen maar aanraden om de proefversie een kans te geven.
Rome is hot! Niet alleen fysiek hot als in zuiderse temperaturen maar ook als gamesetting. Enkele weken geleden dook ik nog in een andere city builder die zich eveneens in het Oude Rome afspeelde. Voor mij is dat absoluut geen probleem aangezien dat tijdperk me wel kan boeien. De sfeer, de architectuur, de mythologie en het hele godendom ... Er is zoveel waar game developers uit kunnen putten om hun game een eigen identiteit te verschaffen. Ik was dus heel benieuwd naar de interpretatie van Lion Shield Studios en welke insteek ze zouden gebruiken om van Nova Roma hun nieuwe paradepaardje te maken.
Hoge aaibaarheidsfactor
Wat meteen opvalt bij het opstarten van een nieuwe campagne, is de low pol-stijl van het spel zoals die reeds aanwezig was in Kingdoms and Castles. Het spel ziet er absoluut niet uit als een hypercomplexe city builder maar straalt een zekere 'cozyness' en toegankelijkheid uit. De kleurrijke en schilderachtige taferelen die op het scherm worden geprojecteerd, zijn echt indrukwekkend om te zien en ook het feit dat de user interface niet wordt overspoeld met een overdaad aan icoontjes en menu's maakt dat alles heel stijlvol oogt.Enige minpuntje dat ik kan opmerken bij een dergelijke stijl is dat het soms moeilijk kan zijn om gebouwen uit elkaar te houden. De details zijn niet altijd heel uitgesproken waardoor het vanuit het bovenaanzicht wel wat turen is vooraleer je doorhebt dat je naar de boomhut van de bomenplanter aan het kijken bent in de plaats van de opslagplaats.
De kleurrijke en schilderachtige taferelen die op het scherm worden geprojecteerd, zijn echt indrukwekkend om te zien.
De muziek die zachtjes op de achtergrond wordt afgespeeld, past perfect bij de visuele charme van het spel. Nooit is de soundtrack te overheersend aanwezig en ook de beats blijven eerder aan de rustige kant waardoor de immersie nooit doorbroken wordt. Daarnaast zorgen de seizoenswisselingen voor een aangename variatie en twist in de gameplay. In de winter worden de berglandschappen en akkers bedekt met een wit laagje sneeuw. Niet alleen ziet dat er heel prettig uit, ook heeft de sneeuw een invloed op de voorzieningen van de stad want tijdens de winter kan er bijvoorbeeld geen beroep gedaan worden op voedselbronnen zoals graanvelden.
De simplistische stijl zet zich door in de gameplay
In de preview-versie die ik mocht testen, waren reeds veel mechanics aanwezig, weliswaar in een beperkte vorm. Toch gaf de demo een helder beeld van hoe de uiteindelijke stadssimulatie in elkaar zal zitten. Je begint met het kiezen van een eiland, random gegenereerd door het spel zelf. Ben je tevreden met de ligging en de vorm van het eiland, kan je aan slag. Nova Roma geeft je direct een paar bewoners aan de start van het spel zodat je meteen kunt beginnen met het bouwen van huisjes en het voorzien in de basisbehoeften zoals voldoende onderdak en voedselvoorziening.De eerste grote stap in de ontwikkeling van je civilisatie volgt wanneer je een tempel bouwt. Daarbij kun je kiezen welke god of godin je wilt vereren. De gekozen deïteit in kwestie geeft je steeds nieuwe doelstellingen om te behalen waardoor je 'favor' krijgt. Eenmaal er genoeg favor verzameld wordt, kan deze geïnvesteerd worden in nieuwe infrastructuur en upgrades. In de demo kreeg ik een voorproevertje van de gebouwen die vrij te spelen zijn en dat smaakte absoluut naar meer. Het is heel verslavend om een missie te volbrengen om daarna de stad verder uit te bouwen.
Gevaar loert om de hoek
Natuurlijk is het spel niet alleen maar gezelligheid en vreugde. Wanneer de goden ontevreden zijn, kunnen ze het de speler best lastig maken door natuurrampen op de stad af te sturen. Ook liggen er vijandige volkeren op de loer die de Romeinen allesbehalve goed gezind zijn. Op zich had ik niet erg veel last van obstakels tijdens mijn playthrough, maar dat lag waarschijnlijk ook aan het feit dat ‘easy’ de enige beschikbare moeilijkheidsgraad was in de demo. Op een hoger niveau veronderstel ik dat de dreigingen een grotere impact zullen hebben in het beheren van je stad.Wat mij betreft mag er alleszins wat meer uitdaging in het spel zitten zodat het niet alleen een kwestie wordt van de populatie gestaag uitbreiden en de bevolking tevreden houden. De basis voor potentiële conflictsituaties en confrontaties is al aanwezig maar mag dus nog wat meer uitgebreid worden in de finale versie van het spel. Zeker wanneer je al wat verder in het spel bent gevorderd en de economie vlotjes draait, mag er meer aan de hand zijn dan alleen het micromanagen van de bevolking. Geïnteresseerden kunnen sinds kort het spel zelf uitproberen via de publieke demo, dus mocht het spel je enigszins aanspreken, kan ik alleen maar aanraden om de proefversie een kans te geven.
Conclusie
De demo van Nova Roma laat een veelbelovende indruk na. Ontwikkelaar Lion Shield Studios weet na het succes van Kingdoms and Castles opnieuw te verrassen met een toegankelijke, schilderachtige city builder, gesitueerd in het Romeinse tijdperk. Je kan proeven van de fundamenten en basissystemen in het spel en die smaken alvast naar meer. Het verdienen van 'favor' door goden tevreden te houden en zodoende gebouwen te ontgrendelen werkt heel verslavend en ook het uitbreiden van je civilisatie zorgt voor veel voldoening. Wel mag er nog wat meer uitdaging en variatie komen, vooral met de endgame in gedachten.
Over
Beschikbaar vanaf
22 januari 2026
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
Genre
- Simulator
- Strategy
Ontwikkelaar
- Lion Shield Studios