Album of the week Portishead - Roseland NYC Live (1998)

Ik las hier onlangs ergens over een band die vergeleken werd met Pink Floyd. Als er nu 1 band is die een (klein) beetje in de buurt komt van Floyd, dan is het wel Porcupine Tree. Uitgebreide catalogus, beginperiode meer psychedelisch terwijl de laatste platen meer songgericht zijn.
Fear Of A Blank Planet is zeker een goeie starter. Trouwens een woordspeling op de Public Enemy plaat dus smaak heeft hij zeker.
 
Portishead: ik kende ze van naam maar kon er niet meteen iets opkleven. Tot dat tegen het eind aan Glory Box startte: aha, dat ken ik!
Als ik dat op voorhand had geweten, had ik waarschijnlijk met ietwat tegenzin aan het album begonnen. Glory Box vind ik maar een lauw nummer.
Maar die tegenzin had waarschijnlijk snel over gewaaid: zeer mooie plaat! Met wel wat uitschieters: Cowboys met die hypnotizerende meldoie waarover dan gescracht wordt, het coole einde van Mysterons, de intro van Only You met nadien een heel knusse beat, Over dat wat zwaarder en duisterder is, de fenomale zang op Sour Times en Roads.

Eigenlijk gaat dat van die zang voor het hele album op maar op die nummers komt het er extra goed uit.
Ook knap hoe alles tegelijkertijd ingetogen is maar ook niet. Deze ga ik nog eens opzetten om wat meer te ontdekken!


Slotnoot: Hooverphonic lijkt inderdaad wel leentjebuur te hebben gespeeld bij Portishead maar komt toch bijlange niet aan dit niveau hoor.
 
Hier ook nog nooit (aandachtig) naar Portishead geluisterd. Er zitten enkele mooie nummers bij, maar het doet me verder niet veel. Ik zie de link met Hooverphonic copy-paste nu wel. Leuk dat ik deze eens gehoord heb.
 
Één van mijn laatste optredens voor de lockdown was Lamb in de Roma. Dit album heeft zowel gisteren als vandaag opgestaan, en doet me er wel erg aan denken, maar dan nog beter!

De debuutplaat van Portishead, Dummy, kende ik al. Er zijn dus weinig nummers gepasseerd waarvan ik de albumversie nog niet had gehoord. Als ik er dan toch een nummer moet uitkiezen dat me nog onbekend was, dan kies ik voor het openingsnummer Humming, omdat het voor mij direct de sfeer zet en de toon aangeeft. Over Mysterons kan ik niet onbevooroordeeld praten, want dat vond ik al een geweldig nummer en dat is ook op deze plaats voor mij de absolute uitschieter.
 
Ganse hoop nummers die zouden passen in een 007-film, zeker 'Humming'. Ik zou gesmuld hebben, mochten ze een soundtrack voor een Bond-film hebben overwogen.
Het einde van 'Elysium' is fantastisch goed.
'Roads', wat kan je daar nog meer over vertellen?

Een band die (te) gespreid albums uitbrengt op hoog niveau. Op dit tempo verwacht ik vóór 2025 hun vierde en laatste album. Ik zie ze niet in hun zeventiger-jaren eentje uitbrengen.
 
Dit album is deze week bijna zonder uitzondering elke dag opgelegd geweest. Zoals anderen kende ik enkel Glory Box van op de radio en heb ik verder geen aandacht aan de band besteed. Zoals bij zoveel muziek ga ik bij deze haperen aan het eerste album dat ik gehoord heb. Dit livealbum is vanaf nu het geluid van Portishead voor mij. Ik heb de studioalbums er ook eens bij genomen maar het mist iets. Het is precies niet breekbaar genoeg en ik mankeer ook wat drama.
Da's ouder worden zeker? De steenhard rechtdoor dagen lijken voorbij te zijn.

Dus bij deze, @Pegasus merci. Ik heb er lol aan beleefd en mijn horizon is weer net iets ruimer geworden.
Ik ga er geen hele analyse over schrijven, ik heb het gewoon echt graag beluisterd.
 
Laatst bewerkt:
Net de album van de week thread ontdekt, had me ook graag opgegeven, post eigenlijk zelden op muziek ook al ben ik best een grote muziekfan.

De versie van Roads hier is gewoon één van mijn alltime favourite songs. Kippenvel all the way.

Ook best wel fan van Lamb en uiteraard Massive Attack.
 
Portishead, what is not to like he. Ik ben zware fan, altijd al geweest.

Nu ben ik alleen bekend met de studio albums. Ik heb deze jammer genoeg nog nooit live gezien, ook nog nooit een live cd van opgelegd/concert bekeken.

Ik ben geen fan van live albums. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik nog niet ben kunnen beginnen aan het AOTW van @Agony .

Anyhow..
Wat een plaat, en ik kan niets aanmerken op het feit dat het een live album is. Het is anders, het brengt voor mij meer emotie over dan de studio albums. Die stem ook gewoon.

En nu ben ik er nog eens aan herinnert dat ik deze gewoon live moet gezien hebben in mijn leven. Portishead is zo een band dat af en toe wel is uit mijn geheugen gaat. Ik vind ook zoveel muziek goed, en soms heb ik eens iemand nodig die mijn geheugen opfrist. Waarvoor dank, en er gaat de komende weken hier weer veel Portishead door mijn speakers knallen.

Alsook bedankt om bij de shortlists QOTSA te laten vallen. Als ik ze moet voorstellen neem ik een ander album, maar het is sowieso kiezen tussen pest of tbc, gelijk welk album je wil voorstellen van hun. Om maar te zeggen dat het 1 van de weinige bands op de wereld is die een plekje heeft op mijn sleeve van allemaal elementen van albumcovers die mij voor altijd nauw bij het hart zullen liggen. Albums die overal waar Polle geweest is, de Polle vergezellen.


Een nekschot voor mensen die Portishead en die nest dat Hooverphonic is nog maar in dezelfde zin durven te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Net de album van de week thread ontdekt, had me ook graag opgegeven, post eigenlijk zelden op muziek ook al ben ik best een grote muziekfan.
Geef u gerust nog op in de idee thread. Ge moet wel wachten tot 2022, maar why not? 🤷‍♂️


Ik ben geen fan van live albums.
Ik dus echt wel, maar hier heb ik hetzelfde als bij die AOTW van Deep Purple: Dit is TE gelikt voor een live album. Ik hou van live albums door de imperfecties en/of de sfeer & audience participatie en/of de andere approach naar de muziek t.o.v. de albums.
Die laatste is wel ok bij deze plaat (op basis van de reacties, want ik kan zelf niet vergelijken), dus kudos daarvoor 👌. Maar alle andere punten die ik van een live plaat verwacht zitten hier dus niet in, en dat maakt het voor mij... heel plattekes.
Wel heel straffe muzikanten :eek:. (net zoals Deep Purple)


Om maar te zeggen dat het 1 van de weinige bands op de wereld is die een plekje heeft op mijn sleeve van allemaal elementen van albumcovers die mij voor altijd nauw bij het hart zullen liggen.
Fotos van de sleeve?


Een nekschot voor mensen die Portishead en die nest dat Hooverphonic is nog maar in dezelfde zin durven te zetten.
Let's go.
Om wat olie op het vuur te gooien: Als ik niet beter wist, zou ik zeggen dat Portishead Hooverphonic heeft gekopieerd. :evil:


Ik denk dat het wel je ding kan zijn.
Ondertussen beluisterd... is inderdaad meer mijn ding dan Portishead, maar ik zal hier ook niet speciaal naartoe trekken. Op eerste snel gehoor denk ik wel dat hun eerdere albums me meer zullen liggen. In een nabije toekomst eens onderzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals: de eerste van (toen nog) Hoover is wel te vergelijken met Portishead, en is ook steengoed (2Wicky, Inhaler)
vanaf Blue Wonder Power Milk werd het wat poppy'er
 
Zeer fijn album om op te zetten.
Ik kende Portishead ook enkel van Glory Box, maar de rest kan mij ook wel bekoren.
Ideaal om 's ochtends mee wakker te worden!
 
Schitterend, ook voor mij met recht een classic album.

Als je van Beth Gibbons' stem houdt, check ook eens het album "Out of Season" dat ze samen met Rustin Man (aka Paul Webb van TalkTalk) heeft gemaakt. Veel ingetogener, maar bijwijlen bloedmooi.

Polle gij lijpe gast. Dat is echt fucking goed :music:
 
Deze heeft hier de afgelopen weken váák opgestaan, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om hier iets te posten. Daar zat een koersfietsaccident met een gebroken elleboog voor iets tussen. Typen met één hand suckt. Swat, da's allemaal voorbij.

Ik kende Portishead slechts een klein beetje. Wel eens opgezet en altijd goed gevonden, maar ergens nooit genoeg aandacht aan besteed. Dat is bij deze rechtgezet.

Ik ben enorme fan geworden van deze live plaat. Er staat zo goed als niets slecht op en met Sour Times en Roads bereiken ze echt een belachelijk niveau hier. Beth Gibbons op deze twee nummers live... :love: :drool: Ik kan mezelf wel slaan dat ik hier vroeger niet aandachtiger naar geluisterd heb. :laugh: Late to the party dus, maar blij dat ik uiteindelijk toch nog de klik gemaakt heb. Geweldige keuze wat dat betreft!
 
Terug
Bovenaan