Portefeuille topic - Gassy

Hoeveel procent van je portefeuille is momenteel in cash?

• 0-10%

Stemmen: 13 39,4%
  • 10-30%

Stemmen: 8 24,2%
  • 30-50%

Stemmen: 3 9,1%
  • Meer dan 50%

Stemmen: 9 27,3%

• Totaal aantal stemmers
    33
  • Opiniepeiling gesloten .

Topicus en Asseco Poland: een onderschat onderdeel van de investeringscase?​

Veel beleggers bekijken Topicus vooral als de Europese versie van Constellation Software. Maar er krijgt één element nog steeds te weinig aandacht: het belang van ongeveer 25% in Asseco Poland.

Wat is Asseco?
Asseco Poland (https://finance.yahoo.com/quote/ACP.WA/) is een van de grootste softwaregroepen van Europa, actief in onder meer financiële software, gezondheidszorg, overheidssystemen en utilities. De groep opereert in tientallen landen en heeft een gedecentraliseerd model met veel autonome softwarebedrijven, wat niet toevallig doet denken aan Constellation Software en Topicus.

Hoe groot is het belang van Topicus?
In 2025 bouwde Topicus zijn positie op tot ongeveer 25% van Asseco. Daarmee is het geen gewone beursbelegging meer, maar een strategisch minderheidsbelang met invloed en nauwe samenwerking met de oprichtersfamilie van Asseco.

Waarom is dit interessant?
  • Topicus krijgt directe blootstelling aan Centraal- en Oost-Europa.
  • Mogelijke toegang tot lokale dealflow en acquisitiekansen.
  • Deelname in de winstgroei van Asseco via de equity-methode.
  • Dividendinkomsten vanuit een sterke softwaregroep.
  • Potentiële waardestijging van het belang zelf.

Verborgen waarde?
Een punt dat regelmatig terugkomt onder Topicus-volgers is dat de markt vaak focust op de operationele resultaten van Topicus, terwijl het Asseco-belang op zichzelf al een zeer substantiële waarde vertegenwoordigt. Daardoor kan de intrinsieke waarde van Topicus hoger liggen dan wat je afleidt uit enkel winst- of cashflowmultiples.

Met een beurswaarde van ongeveer €3,88 miljard voor Asseco Poland is het belang van circa 25% van Topicus.com ongeveer €970 miljoen waard.

Ter vergelijking: Topicus heeft momenteel een beurswaarde van ongeveer €5,12 miljard.

Dat betekent dat het Asseco-belang vandaag ongeveer 19% van de totale beurswaarde van Topicus vertegenwoordigt.

Of anders gezegd: Voor elke €100 die je in Topicus investeert, zit ongeveer €19 indirect in Asseco.

Het belang is ondertussen groot genoeg om een materiële impact te hebben op de intrinsieke waarde van Topicus. Bovendien krijg je niet alleen de marktwaarde van dat belang, maar ook blootstelling aan de winstgroei, dividendstromen en de sterke positie van Asseco in Centraal- en Oost-Europa.

Het is geen klassieke "hidden asset", maar wel een onderdeel van de Topicus-case dat vaak minder aandacht krijgt dan de operationele softwareactiviteiten. Terwijl bijna één vijfde van de huidige beurswaarde van Topicus inmiddels gelinkt is aan Asseco. Dat maakt het een factor die je eigenlijk zou moeten meenemen wanneer je de intrinsieke waarde van Topicus probeert te bepalen.

Conclusie
Het Asseco-belang is niet een passieve financiële investering, maar een strategische zet die Topicus een sterke positie geeft in Oost-Europa. Als Asseco de komende jaren blijft groeien en consolideren, kan dit belang uitgroeien tot een belangrijke bron van waardecreatie naast de bestaande activiteiten van Topicus.

Topicus is daardoor niet alleen een acquisitiegedreven softwareholding, maar ook deels een eigenaar van een van de sterkste softwareplatformen in Centraal- en Oost-Europa.

In de softwaresector staan we momenteel op een doorbraak op zowel dag-, week- als maandbasis! Maar, deze zijn nog niet bevestigd. Het slot vandaag is zeer belangrijk. Na marketclose meer info!

Maar… Als het de weerstanden niet doorbreekt, kan dit gebeuren:

Maar bij doorbraak straks ga ik voor dit scénario!:
Straks het antwoord!

Hier wist ik destijds dat de bodem er stond:

DIT weekend bepaalt Trump het verdere verloop voor de komende maanden voor software. Als er straks een doorbraak staat voor IGV, zal Trump dit weekend een verlenging van enkele maanden van het staakt het vuren aankondigen. Mark my words!

Laatst bewerkt:
Figma is nog maar net beursgenoteerd en meteen zit er een activistische investeerder op hun nek.

Findell Capital zegt basically: jullie geven te veel geld uit, hebben te veel producten, en moeten focussen op wat echt werkt.

Hun voorstel:
  • focus op Design, Dev Mode, FigJam en Make;
  • stop of herwerk dingen zoals Slides en Sites;
  • snij stevig in kosten en R&D;
  • pak de hoge stock-based compensation aan (27% van omzet vs 8% bij Adobe).
Daarnaast maken ze herrie over mogelijke belangenconflicten rond Anthropic. Volgens hen moet onderzocht worden of mensen met banden naar Anthropic toegang hadden tot gevoelige Figma-info voordat Claude Design werd gelanceerd.

De ironie is dat Figma door velen werd gezien als de "Adobe-killer", maar nu krijgt het dezelfde Wall Street-behandeling als elke andere publieke softwarefirma: meer focus op winst, minder focus op experimenteren.

Bull case: Figma groeit nog steeds hard, omzet ligt veel hoger dan toen Adobe er $20 miljard voor wilde betalen, en Findell denkt dat de markt overdreven bang is voor AI-concurrentie.

Bear case: AI-tools komen razendsnel op, Figma geeft veel geld uit, en zodra je beursgenoteerd bent willen aandeelhouders rendement zien in plaats van eindeloze productexpansie.
In februari 2026 was er een insiderbuy van ongeveer 36,5 miljoen $ aan 24,3-25,9$. Huidige prijs is 25,5$. Big buy lijkt mij. Tevens is Figma uitgebroken…

Mijn eerste koersdoel SMA200 dagbasis. Denk uiteindelijk 33-34$. Verder zien we dan wel: https://finviz.com/stock?t=FIG&ty=c&ta=1&p=d

Laatst bewerkt:
Software momenteel nog 35% van mijn aandelen PF. Straks het plukje MSFT (1/3 van totaal) wat ik aangekocht heb aan 365$, verkopen. Stelselmatig risico’s afbouwen.
EDIT: MSFT de deur uit. Zal wel hoger gaan vermoedelijk, maar aan 465$ verkocht. Heb weer cash.

Laatst bewerkt:
2/3 Gitlab verkocht (aankopen van 24-25$ van eind februari- begin maart). Mooie winst en weer extra cash. 13% cash, 24% BRKb. Verkopen van SaaS in sterkte.

GTLB ben ik ook naar benieuwd. Het komt in een interessante zone terecht (32 - 25). Je ziet dat daar in het verleden de prijs al heeft gereageerd. Indien het nieuws goed is en we terug boven de 30 breken, hoop ik alvast op een mooi herstel verder richting 40 en 45.
Bij SMA50 weekbasis (36,7$ momenteel) gaat toch een deel de deur uit. Als het daar geraakt.
Nabeurs was Gitlab ongeveer aan 36,5$ geraakt. Heb daarom 2/3 buitengesmeten. Ik vertrouw de markt niet helemaal meer. Gaat vermoedelijk nog een paar maanden stijgen, maar cash opbouw is nu ook belangrijk. Dat doe je niet “de laatste dag”.
Ik heb nog 1/3 Gitlab waarop ik nog op hogere koersen mee kan hopen.

Surprise! Gaat dit het worden voor Microsoft?:
Had al mijn MSFT eruit tussen 462-465$. Nice 🎯. Nvidia onlangs ook verkocht. Gitlab, Braze en Sea Ltd afgebouwd…
De dag met 0,46% winst afgesloten. Mede door 25% BRKb en 13% cash 💪. Heb de voorbije tijd dan ook de crisisbestendigheid van mijn PF verhoogd. Begint zijn vruchten af te werken. Bij verdere steekte van SaaS verdere afbouw richting cash en BRKb. Afbouwen op sterkte, gefaseerd, verschuiven van high risk naar low risk. Is een proced van enkele maanden, juist zoals topvorming in de beurs. Nog even, en dan ben ik klaar voor de bearmarket.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan