Portefeuille topic - Gassy

Hoeveel procent van je portefeuille is momenteel in cash?

• 0-10%

Stemmen: 13 39,4%
  • 10-30%

Stemmen: 8 24,2%
  • 30-50%

Stemmen: 3 9,1%
  • Meer dan 50%

Stemmen: 9 27,3%

• Totaal aantal stemmers
    33
  • Opiniepeiling gesloten .
CABA verkocht aan 3,04$. A gain is a gain.
Maar blijft ondertussen doorstijgen. Weer een mega glazenbolcall.

Heb vandaag even Stellantis (heeft nog een GAP staan aan 8,16-8,36€ waar het mogelijk nog terug naartoe gaat; geen verkoopadvies op zich) verkocht aan 9,30€ en 1/4 van Umicore aan 17,23€ omdat het zo mooi gestegen is de laatste dagen. Ook wordt het eens tijd dat de beurs in het algemeen even een kleine correctie maakt... Verder had ik de laatste week al wat cash.
Beleggersportefeuille (25-50k) is <5% van netto totale vermogen.
Solvay ook gekocht aan 26,2€. Hopelijk een (tijdelijke) bodem.
Was timing spot on? Lijkt zo alvast :thinking:. 25% cash momenteel 🎯, wachtend op opportuniteiten.
EDIT: Solvay verkocht. 10% winst op 23 dagen tijd.
Nu 29,25% cash.
EDIT2: Gedeelte Stellantis teruggekocht aan 8,41€ ; positie FMC verdubbeld aan 29,64$ ; Braze bijgekocht aan 25,85$ ; positie Proceps Biorobotics verdubbeld aan 33,72$. International Tower Hill mines verkocht na 30% upswing vandaag. 19,78% cash.

Positie DLO even gehalveerd aan 15,46$. Waarom? Zit tegen de SMA200 weerstand op weekbasis. Stoot het door, heb ik de andere helft nog, keert het vanaf hier, ben ik later van plan terug te kopen. Staat op een kruispunt: https://finviz.com/quote.ashx?t=DLO&p=w

Laatst bewerkt:
Denk dat het nu tijd is voor een startpositie in Nestlé voor de long run, en ben bijgevolg ingestapt.
Daarom dat ik dat aandeel trade… Maakt mooie up en down bewegingen. GAK 24$. Voor buy and hold is het niet geschikt momenteel. Daarvoor loer ik momenteel op het defensieve Nestlé.
En verder ook wel mooi: had Solvay tijdje geleden gekocht op exact de bodem (26,2€) en vervolgens verkocht aan 29,22€, dicht bij de top van 29,84€. Mogelijk dat ik het binnenkort terug aankoop als het nog even doorzakt (denk rond 21€).

Volgende ga ik ook kopen: Colgate-Palmolive Company.
- Rond SMA100 maandbasis, al 40 jaar min of meer een steun.
- Lage RSI op maandbasis, maar 3 keer eerder voorgekomen in 40 jaar, telkens een bodem.
- 2,68% dividend.

Eveneens ga ik Roche kopen. Ook een kwalitatief defensief aandeel hetgeen rond 250 CHF interessant gewaardeerd is.

Laatst bewerkt:
En wat zijn de voorspellingen?
Dat het in de long run omhoog gaat :oi22:. Defensief aandeel, dividend, voeding, mooi gezakt en nu interessant van prijs. Positieve divergentie RSI op maandbasis. RSI is op maandbasis maar 2 keer eerder zo laag geweest op 40 jaar tijd als eind vorig jaar. De vorige 2 keer, in 2003 en 2009, was er een flink herstel. De SMA/EMA200 op maandbasis is weer naar boven toe doorbroken. Kan tegen een stootje als de AI bubbel over een tijd (enkele maanden, jaren?) barst. Denk niet voor quick gains.
Kan de komende dagen of weken wel even terugzakken (tot +/- 76,5 CHF??) omdat het vandaag zo fel omhooggeschoten is.

Laatst bewerkt:
In de sterren staat geschreven dat de Amerikaanse beurzen nu een tijdje gaan stijgen, maar dat er tegen september/oktober een diepere instapdip komt. Ben benieuwd of de sterren gelijk krijgen. Ik bereid mij hier alvast op voor.
Je kunt nog wachten met de dip te kopen. Tegen september/oktober zou die er moeten staan. Zal nog tijdje choppy blijven.
We gaan richting eind oktober. Ben benieuwd of de dip er nog komt. Een diepere instapdip dan begin april 2025 zal er volgens mij alvast niet komen. Ben alvast van de dip in april (op trades na) bijna continu met mijn belegersportefeuille full invested geweest, maar heb me nu geheroriënteerd.

Dit is waar ik voor ga spelen, de EMA20 op weekbasis. Kan volgende week zover zijn:

Kering, Umicore, Dlocal, Solvay, International Tower Hill mines, Niocorp. Allemaal aandelen die er voorbije week uitgevlogen zijn. 30-tal % cash, defensievere aandelen aangekocht (BRKB, Nestlé, Roche, Colgate-Palmolive). Heb mijn shoppinglijst klaar voor een tijdelijke correctie.

Vandaag ook wat Arcelor-Mittal gekocht. Moest het tot “vrede” komen tussen Oelraïne en Rusland, gaat er heel veel staal nodig zijn en lijkt mij het ook nog eens gunstig voor het Arcelor fabriek in Oekraïne. Vrede in Oekraïne gaat Arcelor-Mittal een enorme boost geven. Eveneens gunstig grafiekpatroon.

Ik volg het op. Downside risk is denk ik eerder beperkt momenteel. Rond 160-170$ zou ik zeker interesse hebben. Heb alert op 175$ staan. Momenteel geen positie. Succes!
Braze mooi omhoog after hours, LULU “zwaar” omlaag.
Beide after hours reeds dichtbij mijn “eerste” targets (Braze 34-35$ - LULU 160-170$). 👌.
Mijn targets voor LULU lijken spot on. Mooi omhoog vandaag 👍👌💪. LULU 5,73% van PF aan GAK 169,12$ incl. kosten.

Mijn targets voor LULU lijken spot on. Mooi omhoog vandaag 👍👌💪. LULU 5,73% van PF aan GAK 169,12$ incl. kosten.
Mooi resultaat, maar wat is het nut van zo kleine posities? Heb anderen in het beurstopic ook al zien praten over posities <10-15% maar als je zo weinig overtuiging hebt in een positie, waarom ze dan in de eerste plaats aangaan?

In dit geval bv. 7.1% winst, maar een positie van 5.73%, dus 0.4% gains in totaal. Zelfs een stijging van pakweg 30% is nog steeds maar 1.7%.

Mooi resultaat, maar wat is het nut van zo kleine posities? Heb anderen in het beurstopic ook al zien praten over posities <10-15% maar als je zo weinig overtuiging hebt in een positie, waarom ze dan in de eerste plaats aangaan?

In dit geval bv. 7.1% winst, maar een positie van 5.73%, dus 0.4% gains in totaal. Zelfs een stijging van pakweg 30% is nog steeds maar 1.7%.
Het belangrijkste is DAT je een strategie hebt, liefst 1 waarin je je in de meeste omstandigheden comfortabel bij voelt. Ieder moet best zijn strategie volgen die daaraan voldoet.

Een vraag: Wat is overtuiging hebben in een positie? Heb in het topic Kleine beursfeiten al veel overtuiging zien passeren die uiteindelijk op niets uitgedraaid is. Als je dan met een 30-40-50% positie zit, hoop ik dat je een strakke stoploss hebt of een goede exit strategie.

Zelf kies ik ervoor om verschillende zaadjes te planten op een bodem waar de risk - reward gunstig ligt. Stijgt het aandeel vervolgens een 15-tal % of meer + steviger dan de markt, kan het zijn dat het eruit vliegt om een nieuw zaadje te planten als er weer een betere risk - reward is. Daalt het aandeel, dan kijk ik waar het volgende kruispunt ligt, en kan het zijn dat ik daar bijkoop. Zo was ik bv. Umicore gestart met kopen aan 25€, is het later ferm gedaalt tot rond 7€, en ben ik er uiteindelijk nog met mooie winst uitgekomen. Door op deze manier te beleggen, komt er op geregelde tijdstippen geld vrij van aandelen die vooruit lopen, waarmee dan aandelen die tijdelijk achterophinken opgepikt kunnen worden, totdat ook deze geoogst kunnen worden om nieuwe zaadjes te planten. Zo bekom je een sneeuwbal die steeds groter wordt, steeds omhoog klimt zoals in de PDCA.

Indien je met een positie 30-40-50% van PF inneemt, kun je tussendoor niet veel compounden en ben je vooral afhankelijk van die ene positie. Valt die mee, is natuurlijk uitstekend, maar valt die tegen, dan zit je op de blaren.

Laatst bewerkt:
Toch wel heel grote cash positie momenteel dan?
Deel je nog eens full port samenstelling met targets & welke buys je op het oog hebt ?

Toch wel heel grote cash positie momenteel dan?
Deel je nog eens full port samenstelling met targets & welke buys je op het oog hebt ?
Op dit moment geen specifieke buys op het oog.
Zal Stellantis terugkopen moest het richting 8,2-8,4€ terugzakken, en DLO moest het terugzakken richting 12,4$.
Braze wil ik wel verder aankopen moest het richting 24,5$ gaan.
Novo Nordisk heb ik interesse onder of rond 40$.
LULU zal ik daarentegen waarschijnlijk verkopen als ik er een 15-tal % winst op heb.

Verder gewoon kijken wat mijn aandelen in PF doen, en afhankelijk daarvan soms wat aan- en verkopen doen of verschuivingen.

Ik weet niet of je er iets mee bent, omdat een eigen strategie van aan- en verkoopmomenten belangrijk is, maar momenteel:
- Braze: 10,51%
- Bill: 8,32%
- Meli: 6,73%
- BRKb: 6,17%
- EVO: 5,75%
- LULU: 5,70%
- OXY: 5,40%
- FMC: 4,23%
- Onestream: 3,98%
- Monday: 3,62%
- Gitlab: 3,26%
- Nestlé: 3,20%
- Arcelormittal: 3,03%
- Procept Biorobotics: 2,93%
- Colgate Palmolive: 2,47%
- Roche: 2,22%
- PACB: 1,91%
- Chime Financial: 1,39%

- Cash: 19,18%

Op dit moment geen specifieke buys op het oog.
Zal Stellantis terugkopen moest het richting 8,2-8,4€ terugzakken, en DLO moest het terugzakken richting 12,4$.
Braze wil ik wel verder aankopen moest het richting 24,5$ gaan.
Novo Nordisk heb ik interesse onder of rond 40$.
LULU zal ik daarentegen waarschijnlijk verkopen als ik er een 15-tal % winst op heb.

Verder gewoon kijken wat mijn aandelen in PF doen, en afhankelijk daarvan soms wat aan- en verkopen doen of verschuivingen.

Ik weet niet of je er iets mee bent, omdat een eigen strategie van aan- en verkoopmomenten belangrijk is, maar momenteel:
- Braze: 10,51%
- Bill: 8,32%
- Meli: 6,73%
- BRKb: 6,17%
- EVO: 5,75%
- LULU: 5,70%
- OXY: 5,40%
- FMC: 4,23%
- Onestream: 3,98%
- Monday: 3,62%
- Gitlab: 3,26%
- Nestlé: 3,20%
- Arcelormittal: 3,03%
- Procept Biorobotics: 2,93%
- Colgate Palmolive: 2,47%
- Roche: 2,22%
- PACB: 1,91%
- Chime Financial: 1,39%

- Cash: 19,18%

Veel Zwitserse kadees. Wat is dat 500-1000 euro Roche en Nestle ? Zijn er brokers die je niet uitkleden voor orders in die grootte orde ? Of is het niet op SWX gekocht ?

Wat is je case voor Roche ? Ik ben al 15 y aandeelhouder omdat ik veel naar zwitserland op reis ging/ga en het beu was van geld te moeten wisselen en altijd gepoept te zijn met wisselkoersen. Ik wou een zwitserse rekening openen, maar dat was te veel gedoe. Dan maar wat Zwitserse blue chips gekocht en de dividenden telkens afhalen om mee op reis te gaan <3

In CHF is de performance so-so, maar als je de EUR/CHF FX in rekening brengt (en het dividend), is dat een ~11% per jaar over de voorbije 15y. En dat is dan nog met 30% onder de op van 2-3y geleden te noteren.

Vraag 2. Hoeveel van die aandelen zijn 'actieve trade' posities en hoeveel zijn dingen die onder water staan en je gewoon laat hangen voor betere tijden ? Onder het motto 'elke lange termijn positie is een mislukte korte termijn trade' ?

Same, begrijp ook niet goed het nut van 18 posities te hebben op in verhouding zo een kleine portfolio.
Kosten moeten op deze manier toch stevig inhakken op de marge?

Same, begrijp ook niet goed het nut van 18 posities te hebben op in verhouding zo een kleine portfolio.
Kosten moeten op deze manier toch stevig inhakken op de marge?
Maar is het probleem dat ze klein zijn in absolute bedragen of relatief gezien (wat @nls- zegt). Want qua kosten lijkt me dat vooral te spelen op kleine absolute bedragen, terwijl ik niet echt begrijp waarom iemand met een portfolio van pakweg een half miljoen "moet" investeren met minstens 50-75 kEUR.

Veel Zwitserse kadees. Wat is dat 500-1000 euro Roche en Nestle ? Zijn er brokers die je niet uitkleden voor orders in die grootte orde ? Of is het niet op SWX gekocht ?

Wat is je case voor Roche ? Ik ben al 15 y aandeelhouder omdat ik veel naar zwitserland op reis ging/ga en het beu was van geld te moeten wisselen en altijd gepoept te zijn met wisselkoersen. Ik wou een zwitserse rekening openen, maar dat was te veel gedoe. Dan maar wat Zwitserse blue chips gekocht en de dividenden telkens afhalen om mee op reis te gaan <3

In CHF is de performance so-so, maar als je de EUR/CHF FX in rekening brengt (en het dividend), is dat een ~11% per jaar over de voorbije 15y. En dat is dan nog met 30% onder de op van 2-3y geleden te noteren.

Vraag 2. Hoeveel van die aandelen zijn 'actieve trade' posities en hoeveel zijn dingen die onder water staan en je gewoon laat hangen voor betere tijden ? Onder het motto 'elke lange termijn positie is een mislukte korte termijn trade' ?
Roche is vooral owv technisch plaatje gekocht. Denk dat het rond 250 CHF zeer gunstig genoteerd staat. Kosten waren 1,16%. Nestlé kosten 0,91%. Maar als je aandelen niet koopt of verkoopt owv de aan- en verkoopkosten, dan kun je beter niet beleggen denk ik.

Sommige aandelen heb ik eerder recent (LULU, BRKb, MELI, Arcelormittal, Procept Biorobotics, Colgate Palmolive, Chime Financial, Onestream, Nestlé en Roche), andere heb ik al heel lang en zijn (momenteel) mislukte aandelen (EVO, OXY en PACB; met PACB trade ik soms) en nog andere daar trade ik soms mee (Braze, Bill, Gitlab, Monday en FMC).

Ik outperform bv. IWDA ruim dus zie eigenlijk geen probleem in de aan- en verkoopkosten :oi22:.

Maar is het probleem dat ze klein zijn in absolute bedragen of relatief gezien (wat @nls- zegt). Want qua kosten lijkt me dat vooral te spelen op kleine absolute bedragen, terwijl ik niet echt begrijp waarom iemand met een portfolio van pakweg een half miljoen "moet" investeren met minstens 50-75 kEUR.

Voor mij de absolute bedragen.

25-50k portfolio, pak 35k gemiddeld. Of het nu euro of dollar is. Dan spreken we over posities van 500 tot 3500 euro/dollar.
Zou echt eens willen weten wat uw transactiekosten zijn relatief t.o.v. uw posities, zeker ook gezien het feit dat je zo veel lijkt te handelen.

Zou het dan niet beter zijn minder posities aan te houden, maar relatief grotere?

Zou het dan niet beter zijn minder posities aan te houden, maar relatief grotere?
Zou kunnen, maar dan zijn er minder mogelijkheden / kansen om bij te sturen. Ik koop- en verkoop ook altijd rekening houdend met de kosten. 15% winst bv. is na kosten. Zit momenteel toch op YTD van 39,87%.

Terug
Bovenaan