Pops & bangs en politie

als uw auto/moto volledig origineel is dan kunnen ze dit zomaar toch niet doen?
zou wel straf zijn.
is volgens mij ook gewoon een stok om 'regelmatige' overtreders te pakken
Ik zou niet weten waarom niet. De meeste auto's kunnen ook meer dan 160km/u rijden, waarmee je voor de rechter mag komen en in het ergste geval ook inbeslagname riskeert.
Je kan met zowat elke auto rustig rijden zonder te veel lawaai, dus in bebouwde kom doe je ook gewoon je best om niet te veel geluidsoverlast te veroorzaken.
Ze moeten je trouwens ook nog betrappen, dus moeten ze al met een decibelmeter klaarstaan. En ik denk eer het zover is, dat er echt wel een probleem moet zijn met geluidsoverlast.

Wel raar dat die man zelf een Harley heeft, toch een van de motoren die bekend staan om hun lawaai. Hypocrieter kan je toch niet zijn?
 
idd, heel hypocriet.

Nu zoals je zegt, ik denk dat dit gewoon een drukmiddel is om de plaatstelijke Johny's te kunnen straffen.
Ik kan mij voorstellen dat als johny Golf met open uitlaat scheetjes zit te laten met de dsg in een zone 30 dat het dan een beetje irritant begint te worden
 
Laatst bewerkt:
idd, heel hypocriet.

Nu zoals je zegt, ik denk dat dit gewoon een drukmiddel is om de plaatstelijke Johny's te kunnen straffen.
Ik kan mij voorstellen dat als johny Golf met open uitlaat scheetjes zit te laten met de dsg in een zone 30 dat het dan een beetje irritant befint te worden
Vooral dit.
Een Ferrari, Lambo, Porsche,...en alle sportieve wagens die zo standaard van de fabriek uit komen zie je sowieso al minder rijden dus deze zal je ook minder last van hebben. "Pops & bangs" is weer zo'n trend van de laatste jaren dus valt dit ook gewoon harder op. Tuning om enkel en alleen veel lawaai te maken is hier de boosdoener, die mogen ze imo er van tussen halen.
 
Vooral dit.
Een Ferrari, Lambo, Porsche,...en alle sportieve wagens die zo standaard van de fabriek uit komen zie je sowieso al minder rijden dus deze zal je ook minder last van hebben. "Pops & bangs" is weer zo'n trend van de laatste jaren dus valt dit ook gewoon harder op. Tuning om enkel en alleen veel lawaai te maken is hier de boosdoener, die mogen ze imo er van tussen halen.
Maar, er zijn best wat hot hatches die ook altijd dat geluid maken. De i30N, kon je met kleppen open ook niet "stil" rijden, en modellen genoeg in die klasse die geen kleppen hebben...
En voor het overgrote deel van de bevolking vallen die wagens onder "tuners" terwijl er nog niks aan gedaan is.
 
99% Dat het dus telkens dezelfde bestuurder met dezelfde wagens zijn die lawaai maken. In Rotterdam waren het altijd dezelfde 6 auto's die telkens de metingen deden afgaan dus hier ook waarschijnlijk.
 
Maar, er zijn best wat hot hatches die ook altijd dat geluid maken. De i30N, kon je met kleppen open ook niet "stil" rijden, en modellen genoeg in die klasse die geen kleppen hebben...
En voor het overgrote deel van de bevolking vallen die wagens onder "tuners" terwijl er nog niks aan gedaan is.
Weet ik, die vallen ook onder sportieve wagens die zo standaard van de fabriek uitkomen.
Dat het overgrote deel van de bevolking het verschil niet kent is hun probleem, zo lang die wagens zo geleverd worden mogen ze zagen zoveel ze willen 😝
99% Dat het dus telkens dezelfde bestuurder met dezelfde wagens zijn die lawaai maken. In Rotterdam waren het altijd dezelfde 6 auto's die telkens de metingen deden afgaan dus hier ook waarschijnlijk.
Dat is ook wel waar. Hier in de buurt zijn er zo ook enkele waaronder ook een zéér irritant brommerke.
 
Serieuze vraag (van een niet-kenner): waarom zijn vele motorfietsen (Harleys etc.) zo enorm luidruchtig? (toch ettelijke malen meer voorkomend en storender dan auto's hier in de straat).
Is dit het gevolg van de motor/techniek? Of is dit by design omdat de kopers van deze modellen dit geweldig vinden? Of combinatie van beide? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 1) dit niet een stuk stiller gemaakt kan worden met dempers etc. en 2) dat men zo'n lawaaierige toestellen (zelfs standaard af fabriek) nog mag verkopen anno 2021, waar zowat alles anders dat overlast veroorzaakt aan banden gelegd is?
 
Dat is ook wel waar. Hier in de buurt zijn er zo ook enkele waaronder ook een zéér irritant brommerke.
Ik heb den indruk dat diezelfde gast door gans het land bolt me zijn brommerke...

Hier stopt hij altijd t.h.v. mijnen oprit, omdat hij zijn vriendin (de dochter van de buren) moet afzetten.
Zelfs al is het 3u 's nachts, dan nog staat hij eerst 5 minuten te accelereren vooraleer hij effectief vertrekt met een zwaar irritant muggengeluid verder de wijk in...

Serieuze vraag (van een niet-kenner): waarom zijn vele motorfietsen (Harleys etc.) zo enorm luidruchtig? (toch ettelijke malen meer voorkomend en storender dan auto's hier in de straat).
Is dit het gevolg van de motor/techniek? Of is dit by design omdat de kopers van deze modellen dit geweldig vinden? Of combinatie van beide? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 1) dit niet een stuk stiller gemaakt kan worden met dempers etc. en 2) dat men zo'n lawaaierige toestellen (zelfs standaard af fabriek) nog mag verkopen anno 2021, waar zowat alles anders dat overlast veroorzaakt aan banden gelegd is?
Blijkbaar kijkt Europa er wel naar.
Maar ja, oudere modellen zullen dan nog altijd mogen rondrijden.
Die mogen zelfs tot 106dB gaan als ze meer dan 500cc zijn...

Persoonlijk heb ik nie echt last van motorrijders, omdat die toch meestal voor den donker terug op stal staan.
Maar soms hoort ge ene passeren me nen aftermarket uitlaat, die tot in 't dorp 5km verderop nog hoort...
Dan vraag ik mij ook wel eens af wa het nut daarvan is.

PS: Ik rijd zelf me nen i30 Fastback N, dus daarmee durf ik ook wel eens de kleppen open te zetten in 't weekend. (Niks vergeleken met nen RS6, bijv.)
Maar da neemt nie weg da ik altijd met de kleppen toe rijd op werkdagen, of na 22u.
Ik voel de nood nl. nie echt om op te vallen. Als ik die kleppen open zet, is 't puur voor mijn eigen beleving.
 
Laatst bewerkt:
Weet ik, die vallen ook onder sportieve wagens die zo standaard van de fabriek uitkomen.
Dat het overgrote deel van de bevolking het verschil niet kent is hun probleem, zo lang die wagens zo geleverd worden mogen ze zagen zoveel ze willen 😝

Dat is ook wel waar. Hier in de buurt zijn er zo ook enkele waaronder ook een zéér irritant brommerke.
Zwijg me er van. Hier is er zo ene die elke avond vanaf 23h toerkes met zijne Dax begint te maken.
Constant zo'n zwaar , monotoon dof lawaai dat je 10 straten verder nog hoort.
Heb al een paar keer op't punt gestaan om uit m'n bed te springen en die ne stok tussen z'n wielen te gooien.

Nog zo'n rage is om hier 100m verder 's nachts op de parking van het sportcomplex de banden op te smoren.
En dat zijn geen normaal auto's maar allemaal jonge gasten met M3's , M2's , M135 , AMG's van verschillende types en Golf R's.
Hoe ze 't allemaal kunnen betalen en elke maand nieuwe banden kunnen leggen begrijp ik niet.
Allee , ik begrijp 't wel maar 't is ni politiek correct om dat hardop te zeggen. (of te typen)

Heel de buurt klaagt er van maar blijkbaar kan/wil het gemeentebestuur daar niet veel aan doen.
Hangt gvd nen camera aan de enige in en uitgang van die parking en ge hebt toch hun nrplaten zeker.
Als het al geen valse zijn natuurlijk.

Bon , verzuurde modus uit.:cool:
 
Heel de buurt klaagt er van maar blijkbaar kan/wil het gemeentebestuur daar niet veel aan doen.
Hangt gvd nen camera aan de enige in en uitgang van die parking en ge hebt toch hun nrplaten zeker.
Als het al geen valse zijn natuurlijk.
Ge zou zoiets best eerst aan de politie melden. Als zij ter plaatse zijn gegaan én vastgesteld hebben dat er wel degelijk sprake is van nachtlawaai, zou daartegen opgetreden kunnen worden.
Bij herhaaldelijke vaststellingen kan het gemeentebestuur zich ook niet meer van den domme houden.
Zo zou die parking bijv. 's nacht afgesloten kunnen worden. (Bijv. barelen die na een bepaald uur niet meer open gaan.)
 
PS: Ik rijd zelf me nen i30 Fastback N, dus daarmee durf ik ook wel eens de kleppen open te zetten in 't weekend. (Niks vergeleken met nen RS6, bijv.)
Maar da neemt nie weg da ik altijd met de kleppen toe rijd op werkdagen, of na 22u.
Ik voel de nood nl. nie echt om op te vallen. Als ik die kleppen open zet, is 't puur voor mijn eigen beleving.

Kan ik mij in vinden - AMG A35 en bij wegrijden/toekomen staat ie netjes in comfort mode om de buren gebrom te besparen.
Eens de straat uit gaat ie wel in sport+, ik heb namelijk graag altijd die beleving :D. En realistisch gezien valt dat ook nog goed mee wanneer je in lagere toeren blijft, en al zeker in vergelijking met de zwaardere AMG, M of RS modellen.
 
Serieuze vraag (van een niet-kenner): waarom zijn vele motorfietsen (Harleys etc.) zo enorm luidruchtig? (toch ettelijke malen meer voorkomend en storender dan auto's hier in de straat).
Is dit het gevolg van de motor/techniek? Of is dit by design omdat de kopers van deze modellen dit geweldig vinden? Of combinatie van beide? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 1) dit niet een stuk stiller gemaakt kan worden met dempers etc. en 2) dat men zo'n lawaaierige toestellen (zelfs standaard af fabriek) nog mag verkopen anno 2021, waar zowat alles anders dat overlast veroorzaakt aan banden gelegd is?
Ooit al eens een (ietwat recente) Harley gehoord met standaard uitlaat? Klinkt niet veel luider dan een gemiddelde naaimachine (oké, overdreven statement om mijn punt te maken).

Zeker sinds de Euro 4-norm van een paar jaar geleden (en sinds kort al Euro 5) mogen motoren van fabriek af gewoon niet veel lawaai meer maken. Als je een (again, relatief recente) motor tegenkomt die buitensporig veel lawaai maakt, is de kans heel groot dat die rondrijdt met een ongekeurde en bijgevolg illegale uitlaat.

Controles hierop zijn in Vlaanderen (voorlopig nog) zeldzaam; in Wallonië (met name de Ardennen) en buurlanden wordt hier veel frequenter op gecontroleerd en worden overtreders beboet.
 
Zo lang er geen keuring is voor moto's doen ze gewoon wat ze willen. Eigenlijk niet logisch dat dat er niet is want ze zouden toch ook moeten in orde zijn met euro norm en wat nog allemaal.
 
Mja, wat gaan ze dan allemaal keuren? Bij motoren heb je veel meer after market accessoires dan bij auto's, zoals bv valbeugels, USB laders, mounts voor een smartphone, ...
Ik heb net een demo model van een Royal Enfield Himalayan gekocht, bovenstaande komen er bv ook op. Een andere uitlaat waarschijnlijk ook, voornamelijk omdat die 5 cm korter is en dus mijn zijtassen minder rap gaan smelten.
Die motor staat er ook om bekend dat ze het brandstofmengsel heel mager is om de emissienormen te halen. Bij de oudere modellen staken ze een weerstand tussen de ECU en de temperatuurmeter van de inkomende lucht. ECU denkt dat de lucht kouder is dan hij is en spuit meer brandstof in. Is dat dan bv ook iets dat ze zullen controleren?

Motards onderhouden hun machine meestal ook heel goed aangezien ze enkel een pak hebben om zich te beschermen als er iets voorvalt.

Maarreuh ik heb ook een grondige hekel aan die eikels die om 23u nog met hun uitgeboorde uitlaat heel het dorp wakker maken :angry:
 
Mja, wat gaan ze dan allemaal keuren? Bij motoren heb je veel meer after market accessoires dan bij auto's, zoals bv valbeugels, USB laders, mounts voor een smartphone, ...
Ik heb net een demo model van een Royal Enfield Himalayan gekocht, bovenstaande komen er bv ook op. Een andere uitlaat waarschijnlijk ook, voornamelijk omdat die 5 cm korter is en dus mijn zijtassen minder rap gaan smelten.
Die motor staat er ook om bekend dat ze het brandstofmengsel heel mager is om de emissienormen te halen. Bij de oudere modellen staken ze een weerstand tussen de ECU en de temperatuurmeter van de inkomende lucht. ECU denkt dat de lucht kouder is dan hij is en spuit meer brandstof in. Is dat dan bv ook iets dat ze zullen controleren?

Motards onderhouden hun machine meestal ook heel goed aangezien ze enkel een pak hebben om zich te beschermen als er iets voorvalt.

Maarreuh ik heb ook een grondige hekel aan die eikels die om 23u nog met hun uitgeboorde uitlaat heel het dorp wakker maken :angry:
Valbeugels, USB laders en gsm-mounts lijken me nu geen goeie voorbeelden, dat heb je ook met hopen bij auto's?
Hetzelfde als bij auto's zeker, ophanging, motor, uitstoot, en aanpassingen en het voertuig zelf (zoals bvb de uitlaat)?
 
Voila, nu kan je bij wijze van spreken met kale banden, zonder demper, schokdempers vast gelast en wat weet ik nog allemaal rondrijden...er is toch geen controle op.
 
Vandaag zo een irritante klojo gehoord. Hij passeerde hier en iedere keer hij zijn gas loste bleef dat onding maar knallen en dan gaf hij weer gas. Je hoorde dat brak 5km verder nog alsof hij voor de deur stond.

Als er hele dagen zo 1 bij je deur zou passeren dan zet ik die zijn auto op vier bierbakken. Of nee de bierbakken weg laten zodat er genoeg schade aan is om naar het stort te brengen.
 
Terug
Bovenaan