Poollicht / Space weather thread

Moet toch een fantastische belevenis zijn, ooit trek ik er wel eens voor naar het Noorden.
Wij zijn zo specifiek in December naar IJsland gereisd. Technisch gezien hebben we Noorderlicht gezien, maar het was heel bewolkt en weinig activiteit. Dat is hetgene je ziet eigenlijk vergelijkbaar met de lichtvervuiling die je van een stad ziet.
De enige reden dat we wisten dat het Noorderlicht was, is omdat het groen ziet op een foto (IRL is het eerder wit) en omdat je in IJsland als je landinwaarts kijkt, je eigenlijk nooit richting een stad kunt kijken...
 
Een paar jaar geleden genomen op een groepsreis (aan de Lofoten). Ondertussen al 3x het Noorderlicht mogen zien en ik zou onmiddellijk terug gaan om het opnieuw te zien, echt een unieke ervaring (tezamen met duiken in het Great Barrier Reef of Mt. Huashan in China beklimmen).



 
Wij zijn zo specifiek in December naar IJsland gereisd. Technisch gezien hebben we Noorderlicht gezien, maar het was heel bewolkt en weinig activiteit. Dat is hetgene je ziet eigenlijk vergelijkbaar met de lichtvervuiling die je van een stad ziet.
De enige reden dat we wisten dat het Noorderlicht was, is omdat het groen ziet op een foto (IRL is het eerder wit) en omdat je in IJsland als je landinwaarts kijkt, je eigenlijk nooit richting een stad kunt kijken...
Heb ik ook gehad 1x, wij zagen niets maar op foto stond het wel. Op de foto's hierboven was de lucht met het blote oog groen (en heel even zelfs rood-paars).
 
Heb ik ook gehad 1x, wij zagen niets maar op foto stond het wel. Op de foto's hierboven was de lucht met het blote oog groen (en heel even zelfs rood-paars).
Ja, we gaan sowieso ooit nog terug. Wou vooral waarschuwen dat "we gaan op reis om het Noorderlicht te zien" geen goed plan is, want er is echt geen enkele garantie...
 
Ja, we gaan sowieso ooit nog terug. Wou vooral waarschuwen dat "we gaan op reis om het Noorderlicht te zien" geen goed plan is, want er is echt geen enkele garantie...

Gelukkig hebben de Noordelijke bestemming veel in hun mars dan alleen het noorderlicht he :D
 
Fotografisch poollicht komt wel vaker voor als de poollicht niet duidelijk te zien is. Wanneer poollicht tot hier (nipt) geraakt, of in de verre horizon te zien is, is dat vaak ook enkel fotografisch waar te nemen poollicht. Enkel bij zware stormen en ver verwijderd van licht (wat hier heel moeilijk is), kan je het misschien ooit eens zien in Belgie.
 
Gelukkig hebben de Noordelijke bestemming veel in hun mars dan alleen het noorderlicht he :D
Absoluut, en Ijsland was fantastisch in de winter. Maar het is wel een bestemming die niet voor iedereen ideaal is he. Heel weinig daglicht, ruw weer, ...
Maar het is een ervaring die ik nooit ga vergeten, en dat zonder echt noorderlicht te zien he...
Dit is trouwens een foto van wat wij zagen:
 

Interessant artikel. Maar wtf. De 17e eeuw BC is ziek aan het worden. Wat er allemaal in die eeuw gebeurd is, is echt niet normaal.

Ter referentie de vulkanische activiteit, waar ik ook in een lange post een stukje over geschreven heb. Recent heb ik ook data gevonden die een zeer koude periode suggereert rond deze periode, maar meer studies zijn nodig denk ik.


Omgekeerd is het ook moeilijk. Santorini dateren is een pain in the ass, en nog altijd niet duidelijk. Archeologisch bewijs suggereert 16e eeuw BC, maar radiotopie suggereert een eeuw ervoor al. In de Ice cores zijn er data bekend van inderdaad zware uitbarsting. Een leek heel duidelijk naar Santorini te wijzen, maar de as blijkt afkomstig te zijn van Aniakchak in Alaska die in dezelfde periode ook een mega uitbarsting heeft gehad, kort na Veniaminof ook al in Alaska. Beiden lijken Santorini gewoon te dwarfen, ook al wordt in de sensatiemedia Santorini als een supervulkaan beschouwd (en de uitbarsting was ook gigantisch, maar zoals ik zeg Alaska is dichter bij Groenland dan Griekenland, en de krater van Aniakchak is ook eigenlijk gewoon groter). En toch ondanks dat er al minstens 3 grote uitbarstingen, eigenlijk 4 want Santorini mismatcht ook met een andere uitbarsting in 1611BC volgens hetzelfde onderzoek dat ik gelezen had, is er niets van bronnenmateriaal dat eigenlijk wijst richting een "tijdelijke afkoeling v/h klimaat toen. Enkel de eerste (1650BC) en wellicht Veniaminof valt quasi exact samen met het einde van het Middenrijk van Egypte, maar AFAIK zijn er geen aanwijzingen dat klimaatverandering daar een rol in heeft gespeeld. Dat wilt niet zeggen dat het daarom ook niet is gebeurd. Onze kennis en begrip van geschiedenis, zeker zo ver teruggaand in de tijd is vrij beperkt.

Dankzij het uitvoerige en zeldzame onderzoek naar de precieze datum van Santorini, zijn vele andere vraagstukken / puzzelstukken duidelijker geworden, ook al blijft de datum van Santorini al bij al een mysterie. De exacte datum (een jaar foutmarge) van de uitbarsting van Aniakchak is met relatief veel toeval ontdekt.

Terug naar de cosmic airburst

Regarding this proposed airburst, an eyewitness description of this 3600-year-old catastrophic event may have been passed down as an oral tradition that eventually became the written biblical account about the destruction of Sodom. There are no known ancient writings or books of the Bible, other than Genesis, that describe what could be construed as the destruction of a city by an airburst/impact event. This airburst/impact hypothesis would make Tall el-Hammam the second oldest known city/town to have been destroyed by an airburst/impact event that produced extensive human casualties, after Abu Hureyra, Syria at ~ 12,800 cal BP17. Similarly small but devastating cosmic events are expected to recur every few thousand years189, and although the risk is low, the potential damage is exceedingly high, putting Earth’s cities at risk and encouraging mitigation strategies.

Hedendaagse airburst events zijn bijvoorbeeld de Tunguska explosie (gelukkig ergens in Siberie).


The explosion over the sparsely populated Eastern Siberian Taiga flattened an estimated 80 million trees over an area of 2,150 km2 (830 sq mi) of forest, and eyewitness reports suggest that at least three people may have died in the event.[4][5][6][7][2] The explosion is generally attributed to a meteor air burst: the atmospheric explosion of a stony meteoroid about 50–60 metres (160–200 feet) in size

Tunguska.png


en de Chelyabinsk event in 2013, maar dan wel op een stuk kleinere schaal. Dat was ook een airburst. Ook in China zou er ergens https://en.wikipedia.org/wiki/1490_Ch'ing-yang_event een event plaatsgevonden hebben met vele doden, maar dat is nog niet bewezen.

Wat ik eerst dacht, was dat het de mogelijkheid was dat dit van de impact van Santorini was, maar de wetenschappers concluderen dat er geen aanwijzing is voor een vulkanische oorzaak (of niets die daar op wijst), wegens de afstand die te ver is. Maar ook omdat meerdere steden en beschavingen zouden "weggevaagd" moeten geweest zijn, vooral dan dichter bij Santorini, zoals het oude Egypte (Midden-Rijk of wat daar op volgde), in plaats van gelokaliseerde impact.
 
63be7fa288215.png



ANOTHER X-CLASS SOLAR FLARE: The sun produced another X-flare on Jan. 10th, this time from new sunspot AR3186. This movie from NASA's Solar Dynamics Observatory shows the X1-class explosion hurling a plume of debris into space: Radiation from the flare ionized the top of Earth's atmosphere, causing a shortwave radio blackout over the South Pacific: blackout map. Mariners and ham radio operators may have noticed fadeouts and other unusual propagation effects at frequencies below ~30 MHz. This is the 3rd X-flare in a week, and each flare has come from a different sunspot. It's not just a single active region; the whole sun is becoming more active. NOAA forecasters say there is a 30% chance of another X-flare on Jan. 11th.

30% kans op een nieuwe X-zonnevlam vandaag en deze keer wellicht aardgericht. We hebben er al enkele M-vlammen gehad. 3 X-vlammen op de Zon al dit jaar, ter vergelijking dat waren er over heel 2022 maar zeven, stilaan een teken dat we het maximum van deze zonnecyclus aan het bereiken zijn.

Voor verdere informatie zie:


www.poollicht.be

 

We hebben trouwens heel veel geluk gehad... dat dit gericht was naar de andere kant toe, en niet naar de Aarde.

Als dit naar de Aarde was gericht hadden we miserie gehad met beschadigde elektriciteitsinfrastructuur en dergelijke.

Ik heb de zon nog nooit zo actief geweten als begin dit jaar.



EDIT: Gezien de zon roteert binnen de 27 dagen, zouden we binnen twee weken kunnen zien of er nog gevolgen zijn of er iets opduikt.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht door dezelfde zonnevlekgroep geproduceerd als degene die ons 2-3 weken geleden wat fotografisch noorderlicht gaf (of kansen daarop). Binnenkort zal hij weer aan de voorzijde komen.
 
Terug
Bovenaan