Wat heb je aan overeenkomen met de standpunten van een partij waarvan de belangrijkste vertegenwoordigers een combinatie zijn van onbetrouwbare leugenaars, postjespakkers, producten van nepotisme en hypocrieten? Plus maar dat is afhankelijk van waar je zelf gestart bent in het leven, maar ik zie vooral een partij door en voor de elite.
- Onbetrouwbaar:
Alexander De Croo, enough said eigenlijk: zowel professioneel de hele saga rond de vorige regeringsvorming, en privé, tja... zorgen voor z'n vrouw en kinderen I guess.
- Postjespakkers:
- Alexander De Croo is intussen de primus bij uitstek alles uit de kast halen om als tweede kleinste Vlaamse partij in de regering toch de premierpost binnen te halen,
- maar evenzeer Gwendolyn Rutten: met véél drama vertrekken uit de nationale politiek omdat je geen ministerpost kan krijgen en "poef" nauwelijks enige tijd later toch terugkeren omdat je je ministerpostje kreeg
- Op lokaal niveau vergelijkbaar gedrag van Quickenborne in Kortrijk en De Clerq junior in Gent.
- Blauwe fusies tegen de wil van de burgerbevolking in met dank aan DeWael in Tongeren/Borgloon (ken mensen voor wie dat een motivatie gaat zijn om extreem te gaan stemmen).
- Verhofstadt z'n bijverdiensten naast z'n EU-parlementszitje dat an sich al riant betaald is, zijn ook een schandvlek op zich.
Gelegaliseerde omkoping die de facto neerkomt op wat in een rechtvaardige samenleving als corruptie bestempeld zou moeten worden, maar hij komt er mee weg.
- Nepotisme:
- De Croo junior,
- De Clerq junior,
- De Gucht junior (met een Verhofstad junior on the way),
- aan de andere kant van de taalgrens zelfs Michel junior² die (samen met Sarah Schlitz van Ecolo) kon wedijveren voor meest nutteloze en incompetente staatssecretaris/minister.
- Hypocrieten:
- zowel qua beleid: voor lagere belastingen, maar wel de fiscale hervorming fnuiken, feitelijk kan je dit natuurlijk nog relativeren dat de VLD en andere (neo)liberalen uiteindelijk vooral rijden voor lagere belastingen voor kapitaal en zelfstandigen, en geen hol geven om gewoon werkvolk: laat die maar een flexi-job doen.
- als persoonlijk: Wie gelooft er in Quickenborne's luchtgitaarsolo? Voor De Croo junior kan je daar nog stoefen over je wife & kids aan toevoegen, terwijl de meeste nieuws-addicts (gewone volk helaas niet) al lang weten van z'n poging tot Italiaanse escapades.
- Een partij voor de elite: ondanks dat ze zich graag profileren als ondernemers-gezind, zie ik bij die partij eigenlijk zowel nationaal als hier regionaal nog maar weinig vertegenwoordiging van mensen die het echt zelf gemaakt hebben, eerder mensen die goed en rijk geboren zijn. Om eens een ander voorbeeld te nemen: Alexia Bertrand. Tja, desondanks knap dat je het zo ver geschopt hebt, daar niet van, maar denk niet dat er veel OpenVLD politici zijn die bv. ooit schrik hebben gehad dat ze het einde van de maand niet zouden halen.
Veel van bovenstaande zaken kan je in meer of mindere mate ook toepassen op andere partijen, van Rousseau's cafégedrag tot Theo Francken's "een bloembak is toch ook een beetje een urinoir", of de N-VA's "alles voor Antwerpen, zo weinig mogelijk voor de parking"-boekhouding
maar op de meeste vlakken lijkt de VLD mij desondanks de ergste vertegenwoordiging van politieke rot bij de traditionele partijen.
Als mensen zich afkeren van democratische partijen en zich wenden tot extremen komt het door dergelijk gedrag.
Wat de VLD nog extra pijn doet is hun drie-dubbel bochtenwerk: eerst een zogezegd bocht naar rechts met nieuwe voorzitter Egbert Lachaert waardoor Gwendolyn Rutten niet kon als premier, dan toch een bocht naar links want Alexander De Croo kon premier worden, dan toch plots de laatste weken een bocht naar rechts want "voor elke coalitie is er 't juiste moment" ... tja, dan verbaast het mij zelfs nog dat ze 7% over zouden houden aan kiezers.
Denk dat het het juiste moment is dat ofwel de OpenVLD een stevige oppositiekuur krijgt waarbij alle huidige kopstukken vervangen worden zodat er terug een deftige liberale partij kan verijzen uit de assen, en/of dat ze opgaat in andere partijen via een VolksUnie-scenario (economisch rechts-liberalen zitten volgens mij al lang bij N-VA, ethisch/sociaal links-liberale kunnen misschien Groen wat gaan ondersteunen), al zou dat vreemd zijn voor een traditioneel zo belangrijke politieke stroming die in andere landen toch een pak groter is.
Feit is dat als je een donkerblauw beleid wilt, zeker op economisch vlak, je beter af bent om op de N-VA te stemmen denk ik, en dat zeg ik als iemand die zelf geen fan is van dergelijk beleid, dat lijkt mij gewoon de droge analyse.
OpenVLD is sowieso de laatste partij waar ik ooit op zou stemmen op de extremen na en dan zou het met dichtgeknepen neus zijn.