Politiek & Big Data

rubenvb

Well-known member
Vreemd dat er nog geen onderwerp over bestaat.

Aanleiding is natuurlijk de twijfelachtige praktijken van Forza Ninove:

Ze gaan blijkbaar van deur tot deur om mensen "in te schrijven" voor de verkiezingen, wat eigenlijk gewoon een lame en halfgelogen excuus is om mensen hun politieke "waarde" als kiesvee in big data te kappen.

Ik vind dit ergens logisch dat kiezers in kaart worden gebracht omdat je zo in principe beter beleid kan voeren.
Nochtans heb ik in dit geval eerder gedachten die meer richting Kristalnacht gaan.
Akkoord, dat ligt nog veraf, maar zoals Vlaams Belang met hun Facebook campagnes aantoont, is het maar al te gemakkelijk om de meute te overtuigen van een programma dat je toch nooit gaat uitvoeren (of gaan we volhouden dat VB een socialistische partij is geworden?).

Als deze data structureel en doeltreffend zou verzameld worden door een onafhankelijke overheidsdienst heeft iedereen er wat aan. Nu krijg je gewoon een extremistische partij die heelder wijken kan inkleuren in een "ongewenst" kleurtje om daar dan weet ik veel welke actie op te ondernemen.
Nu is dat natuurlijk ook een van de redenen dat je eigenlijk niet zou moeten willen dat een overheid dit soort data verzamelt, laat staan een politieke partij die gekend is om nogal extreme wensen.
 
Wat staat er in dat artikel, want het zit achter een paywall?

Guy Dhaeseleer staat erom bekend om hand en spandiensten te leveren aan zijn kiezers en dus goed lokaal verankerd te zijn. Heb je een probleem, dan bel je Guy? Is er alcoholcontrole, dan weet Guy het en de rest het 5 minuten later.

Een beetje zoals de lokale werking van CD&V-burgemeesters in het Pajottenland of Herman De Croo in Brakel die enorm populair blijven bij elke gemeenteraadsverkiezing. Waterlek in de straat? Stuur je burgemeester een bericht en hij volgt het op.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat men zo inzoomt op Ninove specifiek, aangezien dit een nationale actie van het VB is. De partij heeft rond 11 Juli een heleboel huisbezoeken gedaan, waaronder ook mijn deur. Mensen die een Vlaamse vlag besteld hadden (gratis voor iedereen), kregen deze in ruil voor deelname aan deze actie. Hier zijn ze gewoon een klein kado komen brengen om mij te bedanken voor deelname aan de Vlaamse feestdag.

Ze hebben blijkbaar een app waarmee ze mijn naam, adres en leeftijd weten (had ik dan ook ingegeven). Zij moeten dan invullen of het een positieve of negatieve ontmoeting was en of ik geïnteresseerd was om lid te worden. Ze hadden wel veel haast (sowieso minder dan 5 minuten) omdat ze nog veel huizen moesten doen die week, want daarna werd de toegang tot de app afgesloten...
 
Dit heeft geen klote met big data te maken, ik zie hier maar weinig van de 5 V's terug die big data zo kenmerken. Dit is gewoon een beetje data verzamelen met pen en papier.
 
Dit heeft geen klote met big data te maken, ik zie hier maar weinig van de 5 V's terug die big data zo kenmerken. Dit is gewoon een beetje data verzamelen met pen en papier.
The 5 V's of big data (velocity, volume, value, variety and veracity) are the five main and innate characteristics of big data.

Ter verduidelijking :)
 
Wat staat er in dat artikel, want het zit achter een paywall?

Guy Dhaeseleer staat erom bekend om hand en spandiensten te leveren aan zijn kiezers en dus goed lokaal verankerd te zijn. Heb je een probleem, dan bel je Guy? Is er alcoholcontrole, dan weet Guy het en de rest het 5 minuten later.

Een beetje zoals de lokale werking van CD&V-burgemeesters in het Pajottenland of Herman De Croo in Brakel die enorm populair blijven bij elke gemeenteraadsverkiezing. Waterlek in de straat? Stuur je burgemeester een bericht en hij volgt het op.
Komt er op neer dat wat ze doen op zich best onschuldig is, maar het resultaat wel vrij beangstigend.

Ze laten potentiële kiezers zich registreren als kiezer van Forza Ninove, waarbij die mensen ook al hun adresgegevens achterlaten. Gezien er op dit moment al heel veel Ninovieters zich geregistreerd hebben, weten ze perfect wie hun stemmers zijn ... maar vooral ook wie er niet op hen gestemd heeft of zal stemmen. "Ik weet dus als ik in de Groenstraat sta dat die, die en die straks voor ons stemmen." Tot op dat niveau konden de CD&V burgemeesters indertijd niet gaan hoor.

Het potentieel voor misbruik is gigantisch, en potentieel ook enorm gevaarlijk voor de (lokale) democratie.
 
Dit heeft geen klote met big data te maken, ik zie hier maar weinig van de 5 V's terug die big data zo kenmerken. Dit is gewoon een beetje data verzamelen met pen en papier.
The 5 V's of big data (velocity, volume, value, variety and veracity) are the five main and innate characteristics of big data.

Ter verduidelijking :)
Ok, I'll bite.
Velocity: blijkbaar hadden ze een week (of twee?) Om de data te verzamelen.
Volume: het gaat hier over heel Vlaanderen.
Value: mij lijkt de waarde van dit soort gegevens voor een politieke partij van uitermate belang.
Variety: ze bellen aan ieders deur aan, dus qua adressen hebben ze zo ongeveer de breedste spreiding mogelijk.
Veracity: allemaal first hand accounts. Het wordt eigenlijk niet veel beter dan dat he...

Maar goed, alle gekheid op een stokje. Als jij hier internationale marketingcampagnes op wil gaan bouwen gaat dit soort data natuurlijk peanuts zijn. Wil je hier een lokaal beleid gericht op machtsverwerving op hogere niveaus gaan voeren, door tegenstanders systematisch een hak te kunnen zetten, of gewoonweg gerichte campagnes ter overtuiging van bepaalde groepen mensen, dient dit soort data toch wel erg goed.

Het lijkt me dat je de vijf C's van Big Data vergeet: context, credibility, communication, collectiveness, condescendence. Of nee, die laatste heb je precies goed onder de knie.
 
Terug
Bovenaan