PlayStation 5 Pro

Ik heb er nu een dikke 2 weken op kunnen gamen . Mijn verdikt :

Spijt van de aankoop:

- Graphics en fps op mijn 4 jaar oude pc met rtx 3080 zien er nog steeds veel beter uit.

- PSrr is ok maar belange geen dlss. Op mijn 77 inch tv is dlss merkbaar minder blurry.
- met het gevolg hiervan dat je weer min of meer vast zit aan die quality mode en 30 fps
- op een console van 920 euro in 2024. Voor dat geld heb je 2 gewone ps5’s.
- mijne heef enorm last van coil whine. Om zot van te worden. Waarom zit er in een console van 800 euro een voeding van 20 euro ?

Had ik mijn gewone ps5 nog niet verkocht ging deze terug.

Ik had om eerlijk te zijn minstens de zelfde jump als van 4 naar 4pro verwacht , maar dit is nog niet de helft en dat voor het dubbel van de prijs…

The good :

Ssd die groter is
Minder plek kwijt in mijn tv meubel
Het gevoel dat games iets sneller installeren vanaf disc, maar dat kan placebo zijn

Laatst bewerkt:

Spijt van de aankoop:

- Graphics en fps op mijn 4 jaar oude pc met rtx 3080 zien er nog steeds veel beter uit.

- PSrr is ok maar belange geen dlss. Op mijn 77 inch tv is dlss merkbaar minder blurry.
- met het gevolg hiervan dat je weer min of meer vast zit aan die quality mode en 30 fps
- mijne heef enorm last van coil whine. Om zot van te worden. Waarom zit er in een console van 800 euro een voeding van 20 euro ?

Ik had om eerlijk te zijn minstens de zelfde jump als van 4 naar 4pro verwacht , maar dit is nog niet de helft en dat voor het dubbel van de prijs…

The good :

Ssd die groter is
Het gevoel dat games iets sneller installeren vanaf disc, maar dat kan placebo zijn
Blij dat er toch iemand durft zeggen dat het momenteel totaal overbodig is om dat geldgewin van Sony te steunen.

Spijt van de aankoop:

The good :

Ssd die groter is
Ik was aan het twijfelen om aan te kopen, goed dat ik deze reactie lees eigenlijk, nog altijd base ps5 met extra SSD hier, doet nog altijd zen ding

Nog mensen met een ps5 pro dat traag internet hebben opeens? Mijn download speed voor bedraad en wifi is steeds 9.4 mbps. Modem staat naast mij in de kast.

Edit: werkt terug, moest mijn huidige connectie afbreken en opnieuw koppelen en gaat nu terug goed, 150+ mbps

Laatst bewerkt:
Over de graphic jump (of gebrek eraan) kan ik nog geen mening geven, want Nine Sols is mijn enige spel tot hiertoe op de pro, maar wat ik vooral merk is dat hij stiller is dan mijn ps5.

Ik vermoed dat die pssr pas tot zijn recht zal komen in de nieuwere triple A releases die eraan komen.

Of niet, kan ook.

Ik vraag me echt oprecht af welke games ge niet in pro modus maar in quality modus zou spelen.

Op 1.5 maand heb ik nog geen enkele keer gedacht dat het beeld blurry was.

Over de graphic jump (of gebrek eraan) kan ik nog geen mening geven, want Nine Sols is mijn enige spel tot hiertoe op de pro, maar wat ik vooral merk is dat hij stiller is dan mijn ps5.
Bij prince of persia was die ook stil . Enkele dagen geleden begonnen aan Alan wake 2 en daar komt die coil whine boven.

Ik ben het omgekeerde van mening. Mijn base ps5 hoorde ik amper , en al zeker niet mijn home theater op de achtergrond. Nu met die pro steekt dat irritant gezoem van die voeding boven de fans uit en het is echt een frequentie die je er niet uit kan filteren.

Enige oplossing voor mij was ff iets anders doen en spel weer op pikken.

Ik vraag me echt oprecht af welke games ge niet in pro modus maar in quality modus zou spelen.

Op 1.5 maand heb ik nog geen enkele keer gedacht dat het beeld blurry was.
Alan wake 2 .

Bij prince of persia was die ook stil . Enkele dagen geleden begonnen aan Alan wake 2 en daar komt die coil whine boven.

Ik ben het omgekeerde van mening. Mijn base ps5 hoorde ik amper , en al zeker niet mijn home theater op de achtergrond. Nu met die pro steekt dat irritant gezoem van die voeding boven de fans uit en het is echt een frequentie die je er niet uit kan filteren.

Enige oplossing voor mij was ff iets anders doen en spel weer op pikken.

Nu denk ik wel juist aan iets, Nine Sols is digitaal. Zal nog es moeten testen met een disk spel.

Alan wake 2 .
Ook na de patch van vandaag?

• [PS5 Pro] Er is een nieuwe "Gebalanceerde" grafische modus toegevoegd. Deze modus vereist compatibele beeldschermen die een verversingssnelheid van 120 Hz kunnen bereiken. De gebalanceerde modus combineert de instellingen van de Quality-modus van PS5 Pro, inclusief ray tracing, met de resolutie van de Performance-modus. Deze modus bereikt 40 fps.
    • [PS5 Pro] Licht gewijzigde visuele instellingen van de Performance-modus voor een consistentere framerate per seconde.
    • [PS5 Pro] Kwaliteit en gebalanceerde modus: Aangepaste raytracing-instellingen voor een beeld met minder ruis.
    • [PS5 Pro] Er is een optie toegevoegd om PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) in of uit te schakelen.

Nu denk ik wel juist aan iets, Nine Sols is digitaal. Zal nog es moeten testen met een disk spel.
Dat maakt in principe niets uit. Die disk zit er enkel in voor drm nadat je game geïnstalleerd is. Het meeste geluid komt van de voeding. De fans op zich zijn hetzelfde als de gewone ps5

Ook na de patch van vandaag?

• [PS5 Pro] Er is een nieuwe "Gebalanceerde" grafische modus toegevoegd. Deze modus vereist compatibele beeldschermen die een verversingssnelheid van 120 Hz kunnen bereiken. De gebalanceerde modus combineert de instellingen van de Quality-modus van PS5 Pro, inclusief ray tracing, met de resolutie van de Performance-modus. Deze modus bereikt 40 fps.
    • [PS5 Pro] Licht gewijzigde visuele instellingen van de Performance-modus voor een consistentere framerate per seconde.
    • [PS5 Pro] Kwaliteit en gebalanceerde modus: Aangepaste raytracing-instellingen voor een beeld met minder ruis.
    • [PS5 Pro] Er is een optie toegevoegd om PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) in of uit te schakelen.
Balance mode kan ik niet testen omdat mijn receiver geen VRR ondersteund. Performance heeft geen ray tracing en als er nu eens een spel is dat om schaduwen en licht effecten draait is het Alan wake.

Ik merkte gewoon een duidelijk verschil met die pssr toggle aan en af. Terwijl ik dat met dlss op pc games al veel harder moet zoeken.

Dat maakt in principe niets uit. Die disk zit er enkel in voor drm nadat je game geïnstalleerd is. Het meeste geluid komt van de voeding. De fans op zich zijn hetzelfde als de gewone ps5
Ah serieus? Bij mijn vorige maakte die enkel zo een zoemende geluid wanneer ik een spel opstartte met disk. En je hoorde het ook terug geleidelijk stoppen wanneer ik het spel stopte.

Mijn ps5 pro is toch ook een pak stiller dan de base ps5. Mn ps5 maakte een zoemend geluid bij opstarten van een game met disc en ook vaak tijdens het gamen. Op de ps5 pro heb ik nu toch al enkele disc games gespeeld, alan wake 2, sw outlaws, spiderman 2 en het valt op dat ik de disc drive nauwelijks hoor in vergelijking met de base.

Balance mode kan ik niet testen omdat mijn receiver geen VRR ondersteund.
Dat verklaart uiteraard alles:)

Waarom verbind je uw playstation niet direct op uw tv? Zoals ViperHD al zegt zal uw receiver hoogstwaarschijnlijk nog een aantal dingen niet hebben.
Ge zijt u eigen aan het limiteren waardoor uw pro redelijk nutteloos is.

Mijn conclusie na 1.5 maand:
TLOU1, UC4 en ratchet and Clanck zien en spelen er echt wel super uit in de pro modus.
GT7 vind ik grafisch een tegenvaller, ook in de aanbevolen modus. Ray tracing is echt overschat in GT7 en zie je amper als je speelt. (Ik gebruik cockpit view)

Enige echte minpunt van de pro is de prijs en zeker omdat er geen disk drive bijzit ondanks die hoge prijs. 650 euro voor digital / 750 met disk drive had ik kunnen begrijpen. Ik heb 760 betaald dus het valt nog een beetje mee.

Ik ben wel blij met mijn aankoop. Ik speel veel meer op mijn pro dan op mijn nieuwe pc (B650, 32 gb ram, 7900XT, 7900X3D)
Tot ik de pc op de tv zou aansluiten en games op hogere settings kan spelen. Maar dat mag van de madame niet omdat het een grote lelijke bak is:(

Laatst bewerkt:
Kan je dan niet beter voor de PS5 via eARC gaan? Kans is groot dat je nog meer beperkingen hebt zoals helemaal geen 4K/120 of 4K/60 met chroma subsampling.
4k 120 boeit me niet. Daarvoor is die console niet krachtig genoeg voor. Heb daarvoor een pc. 120 fps ben je vet mee als je alles er voor op low moet zetten :p . 4K60 met subsampling kan men receiver.

Dat verklaart uiteraard alles:)

Waarom verbind je uw playstation niet direct op uw tv? Zoals ViperHD al zegt zal uw receiver hoogstwaarschijnlijk nog een aantal dingen niet hebben.
Ge zijt u eigen aan het limiteren waardoor uw pro redelijk nutteloos is.

Mijn conclusie na 1.5 maand:
TLOU1, UC4 en ratchet and Clanck zien en spelen er echt wel super uit in de pro modus.
GT7 vind ik grafisch een tegenvaller, ook in de aanbevolen modus. Ray tracing is echt overschat in GT7 en zie je amper als je speelt. (Ik gebruik cockpit view)

Enige echte minpunt van de pro is de prijs en zeker omdat er geen disk drive bijzit ondanks die hoge prijs. 650 euro voor digital / 750 met disk drive had ik kunnen begrijpen. Ik heb 760 betaald dus het valt nog een beetje mee.

Ik ben wel blij met mijn aankoop. Ik speel veel meer op mijn pro dan op mijn nieuwe pc (B650, 32 gb ram, 7900XT, 7900X3D)
Tot ik de pc op de tv zou aansluiten en games op hogere settings kan spelen. Maar dat mag van de madame niet omdat het een grote lelijke bak is:(
Receiver heeft arc .

Geen atmos en HD geluid dan. En dat heeft wel prioriteit over de rest.

Ik denk dat het verschil tussen ons is dat jij amd hebt op je pc pc en die shitty frs gewoon bent , terwijl ik nvidia heb en dlss gewoon ben. Moest ik frs gewoon zijn dan zou ik idd content zijn met die pssr.

Heb trouwens al getest met de ps5 rechtstreeks op de tv en het verschil is minimaal tbh. De drop in geluidskwaliteit is zeer merkbaar.

Gelijk ik nu bezig ben is best of both worlds imo...

Laatst bewerkt:
Ik gebruik zo goed als nooit FRS. Ik speel alles meestal gewoon in native 1440p/4K:).

Geen Atmos is ook iets wat ik niet zou willen afgeven, dus ik snap u keuze wel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan