PlayStation 5 Pro

Hoop eigenlijk gewoon dat deze gigantisch flopt, zodat ze geen basis hebben voor een prijszetting van de ps6 binnen enkele jaren.
We hebben natuurlijk geen glazen bol, maar ik zie het nu als Sony investeert in de toekomst, met ao PSSR, en hebben nu de keuze gemaakt om de die hard fans ervoor te laten betalen als ze het willen. Ze weten dat de Pro geen breed publiek heeft.
Door het nu al uit te brengen (aan non-gesubsidieerde prijzen), kunnen ze hun tech en tools finetunen tegen dat de PS6 er is. Zijt maar zeker dat deze verder bouwt op PSSR. De PS6 zal hopelijk dan wel opnieuw gesubsidieerd worden door Sony. Zeker als je dan ook een nieuwe Xbox zou hebben.

Consoles verkopen per definitie bijna altijd met verlies of net breakeven.

Hoezo “per definitie” ? Het is volgens mij zelfs algemeen geweten dat later na release de hardware juist wél met winst verkocht wordt. En mijn gevoel zegt dan ook dat niet alleen de PS5 Slim maar nu zelfs ook de Pro met winst verkocht worden. Vraag me af of we later zoiets te weet gaan komen via de financial reports van Sony.

Hoezo “per definitie” ? Het is volgens mij zelfs algemeen geweten dat later na release de hardware juist wél met winst verkocht wordt. En mijn gevoel zegt dan ook dat niet alleen de PS5 Slim maar nu zelfs ook de Pro met winst verkocht worden. Vraag me af of we later zoiets te weet gaan komen via de financial reports van Sony.
Tis niet voor niets dat ze de prijs van PS5 hebben opgetrokken even terug eh. Ze zullen volgens mij rond breakeven schommelen. Als je kijkt naar de hardware die erin zit en je dat retail moeten gaan kopen (oké, tis custom, dus 1 op 1 vergelijken gaat niet) zal je niet ver van de huidige prijs af zitten.
In het verleden hebben ze dat soort cijfers wel gedeeld hoor. Ik heb is met AI gebabbeld en die geeft me ongeveer hetzelfde verhaal, als je gaat kijken naar kost van de hardware zullen ze in het begin verkocht hebben met verlies om een userbase te creëren. Maar momenteel zouden ze rond breakeven of beetje winst moeten zitten.

Maar, over de PS5 hebben ze nog geen cijfers vrijgegeven qua winst of verlies op consoles, dus kunnen we in rondjes blijven lopen en gissen tot ze dat wel doen :) .

De Playstation 3 werd met meer dan 300 dollar verlies per console verkocht! De Xbox series x maakte per console nog 200 dollar verlies 2 jaar geleden. Ondertussen maakt die nog steeds verlies volgens mij. De PS5 is goedkoper om te produceren (en terwijl dezelfde performance of in veel gevallen zelfs beter dan series x, power van Marc Cerny 😜). En ik denk dat PS5 nu wel zonder verlies verkocht wordt ondertussen. Al zou dat nog steeds een klein verlies kunnen zijn. Zoals men hier al zei. Prijzen zijn niet voor niets omhoog gegaan. De pro wordt wel zeker niet met verlies verkocht. Daar pakken ze zeker winst op 😅. Maar uiteraard, de winst zit em in de games vooral...

Om terug on-topic te komen. Ik vind het verschil hier vs Tweakers wel opvallend. Ik heb hier letterlijk maar 1 iemand zijn ervaring ivm beeldkwaliteit (waar je uiteraard de Pro voor koopt) al zien delen en die was toch eerder lauwtjes. Op Tweakers daarentegen al verschillende reacties van mensen die zeggen dat het er een stuk beter (scherper) uitziet dan dat ze zelf verwacht hadden.

Om terug on-topic te komen. Ik vind het verschil hier vs Tweakers wel opvallend. Ik heb hier letterlijk maar 1 iemand zijn ervaring ivm beeldkwaliteit (waar je uiteraard de Pro voor koopt) al zien delen en die was toch eerder lauwtjes. Op Tweakers daarentegen al verschillende reacties van mensen die zeggen dat het er een stuk beter (scherper) uitziet dan dat ze zelf verwacht hadden.
Die console is nog maar 24 uur uit en er zijn maar een handvol games die pro patched zijn. Je verwacht veel

Die console is nog maar 24 uur uit en er zijn maar een handvol games die pro patched zijn. Je verwacht veel

Het is toch normaal van nieuwsgierig te zijn naar eerste reacties ? Hoe langer je wacht hoe minder duidelijk het zal zijn hoe het verschil was met de gewone PS5 (wegens niet meer zo vers in het geheugen).

Wordt hij snel warm?
Als de console verticaal staat dan blijft deze bovenaan, waar de ventilator zit, koel. Onderaan is de console warmer maar niet om te zeggen heel warm.

Maar dat deze meer warmte en geluid gaat produceren is ergens te verstaan. Zwaardere hardware ik een kleiner model dan de originele PS5.

Niets kan op dat vlak tippen aan de xbox series x

We hebben natuurlijk geen glazen bol, maar ik zie het nu als Sony investeert in de toekomst, met ao PSSR, en hebben nu de keuze gemaakt om de die hard fans ervoor te laten betalen als ze het willen. Ze weten dat de Pro geen breed publiek heeft.
Door het nu al uit te brengen (aan non-gesubsidieerde prijzen), kunnen ze hun tech en tools finetunen tegen dat de PS6 er is. Zijt maar zeker dat deze verder bouwt op PSSR. De PS6 zal hopelijk dan wel opnieuw gesubsidieerd worden door Sony. Zeker als je dan ook een nieuwe Xbox zou hebben.

als ze écht het beste wouden voor ons gingen ze voor nvidia ipv amd. dan had je betere raytracing op je base ps5 dan op die pro nu. Dlss is ook nog steeds een pak beter dan pssr en dan moesten ze dat ook niet appart ontwikkelen.

Amd zit gewoon 4 jaar achter op nvidia op dat vlak.

probleem is dat ze bij nvidia geen x86 apu's maken en dat maakt het dan weer moeilijker om games te porten naar xbox/pc en backwards compatability te houden. Nvidia als bedrijf heeft ook geen interesse in de console markt want dat is peanuts voor hun. Zelf gaming gpu's op pc's zijn voor hun nog amper de moeite. laat staan de super high volume low margin business die console chips zijn.

je zoekt het allemaal te ver. Sony zijn gewoon een bende money grabbing cunts gelijk elk beursgenoteerd bedrijf. ze gaan altijd de laatste cent uit uw zakken proberen persen hoor.

wees maar zeker dat ze een enorm mooi winstmarge maken op deze consoles. een rtx 4090 rolt ook van de band voor rond de 300 euro en verkopen ze voor 2000+ euro. En dat is ergens logisch hé, een AI chip met de zelfde die size als een 4090 kost 20-30k. productiekost is evenhoog, maar winstmarge is x20.

die ps5 pro chip kost wss nog geen 200 euro. daar een ssdtje bij van 80 euro die ze in bulk aankopen en een moederbordje van 50 euro + voeding van 40 euro en wat plastiek en je zit aan een productiekost van rond de 350 euro. mooie marge.

ik ben 90% zeker dat de pro produceren nu goedkoper is dan de gewone ps5 toen die launchte. Specs waren toen veel baanbrekender.

Laatst bewerkt:
Idd same.

Maar game ook veel minder,verlies rap de goesting om verder te doen waardoor ik enkel cod speel met maten.

Dus daarom dat ik twijfel.

Ook wel veel goesting om naar de MediaMarkt te rijden en er eentje te halen. Maar ik vind heel dat proces altijd zo plezant. Naar de winkel rijden, uithalen, thuis uitpakken, installeren en instellen.

Terwijl ik er totaal geen nodig heb.

Was ook mijn gedacht toen ik gisteren op tweakers zat. Hier is het constant zeveren over de prijs terwijl men daar wel bruikbare feedback geeft over de pro.

Terug
Bovenaan