Pin-aarde vs rand-aarde

ViperHD

Well-known member
Ik ben aan het uitkijken voor een UPS en zie dat het model dat me interesseert zowel een Frans (met pin-aarde) als Duits (met rand-aarde) model heeft. Klopt het dat eigenlijk alle Belgische ronde stekkers beide voorzien ? En je dus Belgische toestellen zowel met pin- als rand-aarde kan aansluiten en dat Duits model dus ook gewoon zou moeten werken ?
Ik heb ook al gezien op reviews dat dat Duits-model zelf een stekker heeft met zowel rand- als pin-aarde.
Reden om voor het Duits model te gaan is gewoon dat het beduidend goedkoper is. Anderzijds lijkt me een voordeel ook dat je stekkers eigenlijk op 2 manieren kunt inpluggen. Met een pin-aarde heb je maar 1 manier en als dat er dan voor zorgt dat stekkers in mekaars weg zitten, heb je pech ?

Voor zover ik weet hebben belgische shuko stekkers inderdaad beiden. Mijn C14 => shuko verlooptstekkers op mijn duitse UPS zijn ook NL model met enkel randaarde en dat werkt prima. Ik denk niet dat er versies zijn die niet passen in combinatie met elkaar (tenzij US / UK uiteraard).

Het AREI: dit verandert er op 1 maart 2025

Ik denk dat UPS stopcontacten onder de uitzonderingen vallen in het AREI -- in principe mogen stopcontacten met randaarding niet als vaste installatie geplaatst worden, maar wel als mobiele installatie (of bij andere uitzonderingen). Maar ik ben geen elektricien, hé.
Dat klopt. In uw muren moeten stopcontacten met pinaarde zitten, wat nadien gebeurt wordt niet in het AREI bepaald.

Een UPS valt niet onder een 'vaste' installatie. Want je koppelt die ook gewoon in een stopcontact. Zoals @Muscleduck zegt.

Ik heb al in jaren geen stekker tegengekomen die geen rand-aarde heeft als die ook pin-aarde heeft.

Qua werking/veiligheid is dit gewoon hetzelfde.

Terug
Bovenaan