Auto Pestgedrag verbaliserende agenten

Ik heb helemaal geen intentie de boete aan te vechten.
Maar:
Ik had oogcontact met haar, op nog geen twee meter afstand, zij stond aan de andere kant van de weg stil in de file (is een verkeerslicht paar tiental meter verder in haar rijrichting). Zag haar iets kriebelen op een papiertje (als chauffeur, is ook al gelijk een overtreding), vandaar dat ik dacht "die is mij nu toch niet aan het opschrijven zekers".

De politieagente had even goed haar raampje naar beneden kunnen draaien en iets zeggen in de trent van, helaba, dat mag niet!
en waarom spreek je die zelf niet aan? kan goed zijn dat je er vanaf komt met een waarschuwing als je de situatie uitlegt. dan kunnen ze ook beter inschatten wat jij hier allemaal neerpent.

nu laat je interpretatie van de situatie volledig aan hen over, en hebben zij geoordeeld dat je fout stond, en een boete moet krijgen.
Omdat het pure massawerk is. Dat is kwantiteit, geen kwaliteit :p.

In Gent lopen er dagelijks 24 parkeerwachters rond. Dat zij stevig doorwerken blijkt uit het jaarrapport van het Mobiliteitsbedrijf. Eén parkeerwachter voerde in 2021 gemiddeld 408 controles per dag uit, wat het totaal brengt op 3.024.852 inspecties per jaar.
tjah, die parkeerwachters van Gent... ik stond vorig jaar voor mijn deur geparkeerd, in het Godshuishammeke. ik heb, uiteraard, een bewonersvergunning. toch een boete gekregen. wachter had in zijn toestelleke "godshui..." ingetikt, en dan de eerste de beste suggestie genomen: Godshuizenlaan. andere kant van Gent, géén vergunning, dus boete.
moet je al die moeite doen om dat aan te vechten bij het mobiliteitsbedrijf, en hopen dat het binnen de betaaltermijn wordt afgehandeld (t was nipt, maar ok)
 
Volgende keer op de rijbaan doen, nooit op het voetpad/fietspad.
Als ik die straat/situatie zie zou ik als medebestuurder/automobilist op de weg toch blij zijn dat TS daar staat en niet op straat.

Hij zegt ook dat er al file is in de andere richting?

15meter verder staat op de foto ook auto's geparkeerd op dezelfde strook
 
nope, dat is een parkeerstrook, met een bord E9a, met daaronder een bord voor de parkeerschijf.
Berenod zijn wagen (rode) rechthoek stond een uitgebreid trottoir oid. de reglementering daar ken ik niet, maar duidelijk geen parkeerplaats.
 
Mja, ik zie het nut niet echt in van me te frusteren in dat soort zaken. Niemand is altijd 100% correct in alles, ook al gaat waarschijnlijk half dit forum vinden van wel als het over zichzelf gaat. Het maakt ook weinig uit voor het resultaat lijkt me, aangezien je niet zoals bij belangrijkere fouten i.v.m. vaststellingen dit PV gaat geseponeerd krijgen.

Maar ja, ze zouden meer moeite moeten doen.

Het is imho een slippery slope naar "echte" vervalsingen in PV's. Ook ooit een GAS-boete gehad voor tegen een muur te pissen in de overpoort. Wat mij daar het meest stoorde, was de manier waarop. De agenten konden dit onmogelijk gezien hebben (zat ingesloten tussen een container en de muur) en volgens hen: je komt vanachter die container en ge zijt aan uw broek aan het prutsen, dus ge zult wel hebben staan pissen!

Vervolgens de PV: geen relaas van de feiten, maar een pure fantasie van: we zagen dit, stelden vast dat...

Was mijn boete correct in deze situatie? Ja, want ik had er mij wel degelijk schuldig aan gemaakt. Was het correct dat zij ook rechter speelden naast hun functie van agent? Nooit!
 
Was mijn boete correct in deze situatie? Ja, want ik had er mij wel degelijk schuldig aan gemaakt. Was het correct dat zij ook rechter speelden naast hun functie van agent? Nooit!
wilt ge dan dat ge voor wildplassen sowieso naar de rechter moet trekken of zo?
want allez-ja, als ge een boete schrijven en vaststellingen noteren al "rechter spelen" en "not done" vindt, dan weet ik niet wat de opties zijn?
 
wilt ge dan dat ge voor wildplassen sowieso naar de rechter moet trekken of zo?
want allez-ja, als ge een boete schrijven en vaststellingen noteren al "rechter spelen" en "not done" vindt, dan weet ik niet wat de opties zijn?
Zegt hij toch niet, hun visuele vaststelling en geschreven vaststelling is verschillend.
 
wilt ge dan dat ge voor wildplassen sowieso naar de rechter moet trekken of zo?
want allez-ja, als ge een boete schrijven en vaststellingen noteren al "rechter spelen" en "not done" vindt, dan weet ik niet wat de opties zijn?
Boetes en vaststellingen moeten op feiten gebaseerd zijn.
Agenten mogen niet de macht hebben om rechter te gaan spelen, zij mogen dus niet indirecte zaken (uit een steegje komen en aan broek friemelen) gaan omzetten in feiten (heeft geplast), en dan enkel "we hebben hem zien plassen" op het pv zetten, waardoor ze de-facto een straf geven.
Op dat ogenblik spelen ze rechter, een rechter kan indirect bewijsmateriaal beoordelen, meestal met de hulp van antecedenten onderzoek enzoverder, om dan schuldig/onschuldig en eventuele stafmaat te bepalen.

Agenten mogen enkel feiten noteren.
 
en waarom spreek je die zelf niet aan? kan goed zijn dat je er vanaf komt met een waarschuwing als je de situatie uitlegt. dan kunnen ze ook beter inschatten wat jij hier allemaal neerpent.

nu laat je interpretatie van de situatie volledig aan hen over, en hebben zij geoordeeld dat je fout stond, en een boete moet krijgen.
Dus even op haar raampje gaan tikken, hopen dat ze het naar beneden doet (en/of het verkeer in hun rijvak niet begint te bewegen) om dan te vragen of ze me misschien aan het opschrijven is?
En op die moment ben ik dan ook effectief niet meer aan het laden en lossen natuurlijk!
 
en waarom spreek je die zelf niet aan? kan goed zijn dat je er vanaf komt met een waarschuwing als je de situatie uitlegt. dan kunnen ze ook beter inschatten wat jij hier allemaal neerpent.

Hoeveel agenten geven er nog een waarschuwing? Nochtans heeft dat soms meer impact dan een boete.

Ik herinner me nog steeds hoe ik 15 jaar geleden niet stopte voor een zebrapad.
Paar meter verder, zwaantje achter mij. Ik langs de kant.
“Ja meneer, kijk het is mooi weer vandaag, een zomerse dag, ik ga u niet opschrijven maar zie dit als een verwittiging, in het vervolg stoppen voor zebrapad en voetgangers voorrang verlenen”.
En weg was hij met zijn moto.

Tot op de dag van vandaag denk ik daaraan als ik in een soortgelijke situatie kom.
Waarom? Omdat die verwittiging blijft hangen. En omdat dat ook respect afdwingt. Het kunnen beboeten, maar het toch niet doen.
 
In een PV zet je een feitenverslag.
Enkel vastgestelde waarnemingen (zien, horen, ruiken, proeven, voelen,..)
Geen veronderstellingen
 
Had vroeger een mede-bewoner in mijn app gebouw die zijn auto dagelijks parkeerde op een verdrijfvlak voor de deur (verdrijfvlak voor een parkeerstrook, denk omdat er een elektriciteitskast stond). Paar keer op aangesproken dat of hij zich aub nu eens ergens anders wil zetten want hij staat er nu toch echt wel te vaak... TS krijgt hier gewoon direct een boete om 5min te laden en lossen.

Ik snap de frustratie wel. Enerzijds dat je eigenlijk niemand hinderde en dat hier dus vooral de letter ipv de geest van de wet gevolgd werd. Anderzijds dat miljoenen mensen geregeld vlug in- en uitladen waar het eigenlijk niet mag en dat uitgerekend jij een boete krijgt - het voelt aan als willekeur.

Willen we echt naar een maatschapij waar de regeltjes belangrijker zijn dan redelijkheid en menselijkheid? Ik parkeer mij ook altijd voor mn deur om in en uit te laden en de lokale politie laat mij ook begaan. Uiteindelijk kan iedereen nog passeren en bespaart het me de moeite om 2 straten heen en weer te moeten lopen met mn boodschappen. 5min later is mijn auto toch netjes reglementair geparkeerd. Dat snappen die agenten ook wel, dus gedogen ze het.

Dat soort regelneefjes als TS mee geconfronteerd werd, verziekt echt de maatschapij.

Heb zo ooit in Turnhout per ongeluk een verboden richting ingereden. Mijn GPS gaf het verkeerd aan en (!) het verbodsbord was pas zichtbaar als je al aan het inslaan was door het gebouw op de hoek. Heb me onmiddellijk in achteruit gezet en een andere route gezocht. Maag stond, zo bleek maanden later, toch al op de foto als overtreder... Ik was echt kwaad maarja wat moet je doen? Dag verlof nemen met het risico dat de rechter ne slechten dag heeft en u nog wa meer doet betalen? Kutstad, blij dat ik niet meer samen ben met de ex wiens familie daar woont.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de letter van de wet heb je inderdaad een overtreding begaan, maar ik begrijp de frustraties uiteraard. Er zijn andere zaken die wél hinderlijk zijn waarmee ze zich kunnen bezighouden. Het opschrijven van middenvakrijders bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan