Auto Pestgedrag verbaliserende agenten

berenod

Well-known member
Wat is dat toch met politieagenten tegenwoordig?

Ik heb net een gasboete gehad voor "parkeren op een trottoir" (116€).
Op zich kan ik dit niet aanvechten (mag er gewoonweg niet parkeren), enkel dat het op een plaats was waar je niet echt een gevaar creëert.

Waar ik wel aanstoot aan geef, zijn de pertinente leugens van de verbaliserende agenten, ik heb ze zelfs gezien, ze zaten in hun auto, dacht nog, zijn ze me nu aan het opschrijven?

mechelen.png


Bovenstaande staat in het PV, slechts één stukje is correct, namelijk dat ik met mijn 4 wielen op het trottoir stond, en zelfs dat is nog niet helemaal correct, zie foto onderaan.
Voor de rest:
  • Ik was wel degelijk aan het laden en lossen (heb er max 2 minuten gestaan, tijd nodig om drie dozen in de gang te zetten 3 meter verder).
  • Koffer stond open
  • 4 pinkers stonden aan
  • Bestuurder (mezelf) was wel degelijk aanwezig, heb zelfs oog contact gehad met de verbaliserende agent.
Locatie was vlak voor mijn kantoor, had materiaal opgepikt (nogal zwaar) en was aan het lossen.
Waarom die leugens in het PV? Bang dat het aanvechtbaar zou zijn?
Er zaten twee agenten in de wagen, dus verweer indienen is verloren moeite, bijkomend, het mag niet dus heb ik geen problemen om op de blaren te zitten, maar de leugens in het PV enerveren me mateloos.

Situatieschets:
 
Er zaten twee agenten in de wagen, dus verweer indienen is verloren moeite,
off topic, maar als er maar 1 agent dit gezien heeft, kan je wel verweer aantekenen dan?

Ik ken het systeem niet zo goed hoor.

Dus stel dat 1 agent zegt "meneer u hebt door het rood licht gereden", en jij beweert dat het oranje was;
kan je dan nog gelijk krijgen?
 
Waar ik wel aanstoot aan geef, zijn de pertinente leugens van de verbaliserende agenten, ik heb ze zelfs gezien, ze zaten in hun auto, dacht nog, zijn ze me nu aan het opschrijven?
Lijkt mij vooral luiheid en copy-paste?
  • Ik was wel degelijk aan het laden en lossen (heb er max 2 minuten gestaan, tijd nodig om drie dozen in de gang te zetten 3 meter verder)
Volgende keer op de rijbaan doen, nooit op het voetpad/fietspad.
  • 4 pinkers stonden aan
Richtingsaanwijzers mag je niet gebruiken bij het laden en lossen.
Er zaten twee agenten in de wagen, dus verweer indienen is verloren moeite,
Eentje is voldoende hoor. PV heeft bijzondere bewijswaarde, dus om het weerleggen zal je het tegendeel moeten kunnen bewijzen. Woord tegen woord geldt hier niet.
 
"Wat is dat toch met het pestgedrag van automobilisten die het voetpad innemen?"
Je hebt iets gedaan dat niet mag, ook al is de overtreding mild. Een agent heeft dat gezien en heeft je beboet. Frustrerend, wraakroepend, maar op zich is je boete terecht. Zet je er overheen. Het heeft geen zin je te wentelen in frustratie.
 
Ook ik denk dat dat het standaard ingevulde vakje was hoor.

Daarnaast moet je trouwens ook 5m voor en na een zebrapad vrijlaten. 😜

Maar ik snap zeker de ergernis, ik zou ook pissed zijn als ik gewoon enkele dozen in de gang aan het zetten ben.
 
Wat is dat toch met het pestgedrag van automobilisten die het voetpad innemen?
In theorie moet er 1m vrije doorgang zijn voor voetgangers, op deze schets is dat duidelijk het geval. Wie zich asociaal "ik moet lossen dus ik sta met 2 wielen op het voetpad met 4 pinkers" parkeert, vindt zijn auto standaard terug met spiegel ingeklapt bij mij. Vooral in mijn vorige straat (enkel parkeren aan 1 kant van de straat toegestaan) kwam dit vaak voor, mag je met de buggy de straat op gaan omdat zij bepalen dat je niet op de stoep kan stappen. 🤬
 
Het is misschien niet aangenaam, maar dat is nu wel op meerdere vlakken een overduidelijke overtreding, waardoor ze misschien niet al te veel moeite hebben gedaan om dat PV op te stellen?
 
Ook ik denk dat dat het standaard ingevulde vakje was hoor.

Daarnaast moet je trouwens ook 5m voor en na een zebrapad vrijlaten. 😜

Maar ik snap zeker de ergernis, ik zou ook pissed zijn als ik gewoon enkele dozen in de gang aan het zetten ben.
Dit eigenlijk. Een stomme boete, maar je mag er niet staan. Dat is nu eenmaal de wet.

Het is vooral frustrerend als je tal van mensen dat straffeloos ziet doen en die éne keer dat uitgerekend jij het eens wil doen, je een overijverige flik krijgt die je een boete uitschrijft.

Maar ook daar: het mag niet. Simpel.
 
Daarnaast moet je trouwens ook 5m voor en na een zebrapad vrijlaten. 😜
Oei, oei ...

24.4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
 
Overtreding is wel degelijk begaan, dus wat denk je daarmee te bereiken?

1. Het verschil tussen stilstaan en parkeren

Om de discussie meteen voor eens en voor altijd de wereld uit te helpen: wat is nu juist het verschil tussen 'stilstaan' en 'parkeren'? Want het heeft niets te maken met hoe lang je stilstaat, of je motor nog draait of niet, of wat dan ook.
Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.

Stop je om een krant te gaan kopen, dan parkeer je dus, ook al duurt dat maar een minuut. Ook wanneer iemand uitstapt en jij die minuut blijft zitten, parkeer je. Ben je daarentegen een uur lang een verhuiswagen aan het uitladen, dan staat die verhuiswagen al die tijd stil.
Stilstaan is dus ook niet hetzelfde als stoppen voor een rood verkeerslicht of in de file. Dan neem je nog altijd deel aan het verkeer.

2. De algemene regels

Stilstaan en parkeren doe je in principe op een parkeerstrook of als er een berm is, op die berm. Binnen de bebouwde kom mag je niet parkeren op de verhoogde berm, het mag enkel op de gelijkgrondse berm.
Parkeer je of sta je stil op de berm, dan moet je langs de buitenkant altijd minstens 1,5 meter vrijlaten voor de doorgang van voetgangers, en als dat niet kan, gedeeltelijk op de rijbaan gaan staan. Is er geen berm, dan moet je in principe op de rijbaan staan.

3. Waar is zowel stilstaan als parkeren verboden?

De algemene regel is dat je nergens mag stilstaan of parkeren waar dat een gevaar of hindernis voor andere weggebruikers zou kunnen vormen. Het verkeersreglement somt een aantal specifieke plaatsen op, maar het kan dus om meer plaatsen gaan. Vaak kan het verbod ook opgeheven worden door blauwe parkeerborden die parkeren toelaten.
Op de trottoirs en binnen de bebouwde kom op de verhoogde berm. Op de gelijkgrondse berm mag je dus wel stilstaan of parkeren.



=> hij stond niet geparkeerd want hij was aan het laden en lossen lijkt me ; dus er lijkt mij geen overtreding begaan?
 
Hij kan misschien dan wel aantonen dat het maar voor 2minuten was.... misschien tonen ze dan mildheid.
Not sure if trolling. Er is al een GAS-boete uitgeschreven, daar kunnen de verbalisanten niks meer aan veranderen en de GAS-ambtenaar heeft al helemaal geen incentive om mild te zijn.
 
=> hij stond niet geparkeerd want hij was aan het laden en lossen lijkt me ; dus er lijkt mij geen overtreding?
Hij was aan het stilstaan:
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
(,,,)
Zou toch basiskennis mogen zijn voor iedereen met een rijbewijs?
 
=> hij stond niet geparkeerd want hij was aan het laden en lossen lijkt me ; dus er lijkt mij geen overtreding begaan?
Als het binnen de bebouwde kom is, mag je ook niet stilstaan op een verhoogde berm (en dat moet echt geen 5 cm hoog zijn).
Niet echt duidelijk of dat hier het geval is.
 
Not sure if trolling. Er is al een GAS-boete uitgeschreven, daar kunnen de verbalisanten niks meer aan veranderen en de GAS-ambtenaar heeft al helemaal geen incentive om mild te zijn.
Nogtans, mijn baas had ook eens een parkeerboete (weet nu niet of dat onder GAS viel, maar soit),
en kon aantonen dat hij per ongeluk naar het verkeerde nummer had SMS gestuurd voor te betalen (maar 10 minuten later had hij dit doorzien, en stuurde hij alsnog naar het goede nummer om te betalen).
In die 10 minuten had hij toch wel een boete opgelopen zeker.... En deze werd vernietigd, nadat we de bewijslast konden overhandigen, dat hij eerst gemist had van sms nummer. (screenshots met tijdstip en uur van eerste foutieve sms)
 
Zou toch basiskennis mogen zijn voor iedereen met een rijbewijs?

Als het binnen de bebouwde kom is, mag je ook niet stilstaan op een verhoogde berm (en dat moet echt geen 5 cm hoog zijn).
Niet echt duidelijk of dat hier het geval is.

Ik vind het sowieso regelnichterij en optionele kennis voor mensen met een rijbewijs.
Soit: op de foto zie je overduidelijk dat het geen verhoogde berm is.

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.


PV ongeldig, ze hadden hem maar moeten beboeten voor naast het zebrapad te parkeren.

of: ze hadden hem niet moeten beboeten, wat er is niéts mis met gewoon wat menselijk te zijn.
 
Terug
Bovenaan