Persoonlijke lening tussen particulieren - advies

contextbinder

Well-known member
Concrete vraag:
  • Kennis heeft een huis gekregen als erfenis van een familielid, de woning is geschat maar er dient 175.000 € successierechten betaald te worden. Kennis heeft onvoldoende cash te beschikking om dat te betalen. Bedoeling is de woning meteen te verkopen - woning geschat op 305-348K (door 2 VLABEL schatters)
  • Kennis heeft wel:
    • 75k cash
    • recht op de helft van een andere woning (waarde +300k) welke momenteel leeg staat t.g.v. scheiding - echter is een verkoop nog niet aan de orde
    • vast werk (+20 jaar in dienst, bruto loon +5k, alleenstaande met 2 studerende kinderen)
  • Vraagt of ik haar 100k kan lenen voor korte termijn - de tijd nodig van betalen successierechten tot verkoop: laat ons zeggen 5-10 maand om ruim te zijn.
Ik zou dat wel zien zitten, maar hoe pak je dat aan en hoe verzeker je dat er geen geld kan verloren worden - case is imo vrij risicoloos maar er kan altijd iets gebeuren uiteraard - stel dat ze morgen verongelukt bvb. Ze kan perfect een lening krijgen bij bank maar dit type krediet is wellicht pittig naar interest.

Iemand hier advies of ervaring mee? Het is voor haar geen probleem om contract te maken via notaris, vermoedelijk moet ik ook 30% RV op interest betalen?

Ik zou het niet doen. Op zich is het een groot risico voor jou. Je benoemt haar ook als kennis en niet vriend, maar je kan dat anders zien als ik, maar dat vind ik geen goed genoege band om dat risico te nemen.
Zeker omdat er officiële mogelijkheden bestaan (buiten de persoonlijke lening die je al aanhaalde) voor haar:
Voor de erfbelasting kan u een afbetalingsplan krijgen dat loopt over maximaal 12 maanden als uit de aangifte van nalatenschap blijkt dat er niet voldoende geld geërfd werd om de erfbelasting te kunnen betalen.

Afbetalingsplan erfenis +/of lening bij de bank (Je kan perfect een hypothecaire lening afsluiten voor erfenisrechten. Zal dan de interesttarieven zijn van een gewone hypothecaire lening)

Jij betaalt inderdaad 30% belasting op ontvangen interesten als je zelf uitlener speelt.

Ik zou het persoonlijk ook niet doen. Te veel dossiers gehad van klanten die aan een zeer goede vriend geld geleend hebben en er dan achter mochten gaan.

Moest je het absoluut wel willen doen, alles goed op papier zetten (wat wel geen probleem zal zijn vermoed ik) en misschien eens nakijken of je een rechtsbijstandsdekking hebt die je kan helpen als de ontlener toch niet zou terugbetalen.

Ver van wegblijven.

Laat jouw kennis dit eens met haar notaris bespreken. Toen ik indertijd (te) lang moest wachten op het geld van de kopers van mijn ouderlijke woning (na overlijden) terwijl ik zelf facturen voor de bouw van mijn huis moest betalen, stelde mijn notaris zelf voor om een deel voor te schieten. Hij heeft perfect zicht op de financiële situatie en de risico's.

Ver van wegblijven.

Laat jouw kennis dit eens met haar notaris bespreken. Toen ik indertijd (te) lang moest wachten op het geld van de kopers van mijn ouderlijke woning (na overlijden) terwijl ik zelf facturen voor de bouw van mijn huis moest betalen, stelde mijn notaris zelf voor om een deel voor te schieten. Hij heeft perfect zicht op de financiële situatie en de risico's.
Ik denk dat de notaris inderdaad wel eea kan regelen (uitstel betaling, verrekening van die belasting met de opbrengst van het pand etc).
Persoonlijke lening, dat lijkt mij enkel de zaken complexer te maken

Thx - dat is al heel wat, ze heeft volgende maand een afspraak bij de notaris - zoiezo haar plan A, maar voorlopig boot wat afhouden en kijken hoe het verder verloopt. Op basis van jullie input lijken er alvast meerdere opties die normaliter geen arm en een been gaan kosten.

Ik erf ooit ook van een nonkel zijn huis + naastliggende bouwgrond en omdat in die lijn de successierechten zo hoog zijn is er geopteerd om het huis te verkopen en de overschot te verdelen. De notaris zal hier in tussentijd bank spelen, mijn nonkel heeft dat allemaal reeds zo geregeld.

Het ideale recept voor miserie, kan je mij ook 100K lenen? Ik moet dat voorschieten voor een Afrikaanse prins.

Enkel is bij u het scenario wat geloofwaardiger,… is essentie is het hetzelfde..

Als je zorgeloos 100000 euro kan uitlenen en er niet van wakker ligt dat het mogelijks niet terugkomt dan gewoon doen.
Maar dit is echt niet risicoloos, die kennis kan schulden hebben en dat huis kan in overtreding zijn en niet verkocht geraken.

Terug
Bovenaan